Feedback önskas: The Terrible Trinity engine - Enkel regelmotor för mysterie/skräck

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
1,010
Hallå!
Fick ett infall att göra en enkel pick-up-and-play motor för att kunna spela mysterie/skräckscenarios. Tanken var att göra något som är tillräckligt enkelt att man skulle kunna låta icke-rollspelserfarna plocka upp olika typer av one-shots scenarios till bland annat Call of Chuthulu, Death in Space samt systemlösa äventyr. Min inspirationen var det eminenta Laser and feelings, men med lite mer variation för olika färdigheter och ett rudimentär system för skador/sanity. Resultatet är The Terrible Trinity Engine, en ensidesrollspelsmotor. 🔺

Vore intressant att få feedback på systemet och karatärsformuläret som finns bifogat! Karaktärsformuläret känns exempelvis lite rörigt.

Dokumentet finns som PDF här:
https://drive.google.com/file/d/1EC0YK7GoF2RlxHv2zlY7WkR-c5itHoGa/view?usp=sharing
 
Spontant. Om det riktats till oerfarna spelare, är det väldigt mycket info/begrepp som jag förväntas ha förkunskaper om. Men fattar att allt inte kan/ska förändras om man ska hålla det kort.
Var det något särskilt du reagerade på? Är det några begrepp som du tror man skulle kunna koka bort?
 
De vanliga med egenskaper, roller, karaktär/arketyp, … men svårt att få lika kort utan att förlänga texten.
Ja, det är en avvägning. Jag vill ju liksom kunna spela ett genomsnittligt one-shot-äventyr och då krävs ofta lite variation på Färdigheter och slagsmodifikationer. Jag gillar verkligen dubbelattibuten, då du med bara få siffror får en hyggligt komplex karaktär med både styrkor och svagheter.

Jag valde ju att skala bort mål och "style", som annars finns i L&F, då jag känner att hur man blandar attributen ger tillräckligt mycket personlighet att bygga en spelstil på.

En filur med högt i mind, sway och flee blir ju en karaktär som är intellektuell, karismatisk och räddhågsen. Medan en karaktär med fokus på Muscle, Spy och Flee kanske blir mer av tyst, biffig mobbartyp.
 
Är tanken att man ska lära sig spela rollspel med äventyren, för spelet förklarar inte direkt hur man spelar rollspel. Det är mest ett regelsystem, där det enda jag ser har något med skräck att göra är att skadan man kan få är psykisk..?
  • Det står att man får trauma(?) om man slår lika. Lika med egenskapen? För det kan inte vara tärningarna, då man ibland slår en tärning. Jag antar det första, för det är något tydligare på rollformuläret.
  • Du har termer som GM och 2d6 som du inte förklarar. Du behöver inte någon förklaring för d6 eftersom du använder vanliga tärningar. Skriv "2 dice"
  • Rollformuläret hade kunnat skippa hur man slår och bara ha tabellen "3 dice: keep best" ända ned till "3 dice: keep worst"
Annars känns det som ett solitt spelsystem.
 
Är tanken att man ska lära sig spela rollspel med äventyren, för spelet förklarar inte direkt hur man spelar rollspel. Det är mest ett regelsystem, där det enda jag ser har något med skräck att göra är att skadan man kan få är psykisk..?
  • Det står att man får trauma(?) om man slår lika. Lika med egenskapen? För det kan inte vara tärningarna, då man ibland slår en tärning. Jag antar det första, för det är något tydligare på rollformuläret.
  • Du har termer som GM och 2d6 som du inte förklarar. Du behöver inte någon förklaring för d6 eftersom du använder vanliga tärningar. Skriv "2 dice"
  • Rollformuläret hade kunnat skippa hur man slår och bara ha tabellen "3 dice: keep best" ända ned till "3 dice: keep worst"
Annars känns det som ett solitt spelsystem.
Superbra feedback!
Min tanke är ju att den följer filosofin med skräckspel där man hamnar i en negativ spiral under spelets gång. Man börjar ju med att kunna välja tärningar, men allt eftersom man råkar ut för skit så rasar man fortare och fortare mot avgrunden.

Annars är ju ju främst en motor, själva skräck-aspekterna kommer ju av scenariona. Eller tänker du att man skulle kunna tweaka systemet till att bättre passa för just skräck?
 
Back
Top