TV-serieklubben Q3 2025

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,995
Nytt kvartal, ny tråd!

Instruktioner: Se en TV-serie, skriv vad du tycker om den och var man kan se den.



Jag sett Andor (2022-2025, Disney+). Först en omtittning av säsong ett och sedan den andra och sista säsongen.

Under omtittningen av säsong ett slog det mig att det känns som den har något eget när det gäller berättandet. Det är väldigt kompakt, många platser och personer, flera trådar som ständigt förs framåt... men scenerna är för det mesta lugna eller långsamma.

Hade jag inte sett om den och direkt gått in i säsong två kanske jag inte hade reagerat så mycket på det, men i kontrast kändes det som att säsong två hade vunnit på att våga ha mer av det kvar. Istället öppnar det lite otippat med ett par avsnitt där de ska hålla på med Star Wars-humor, något som serien annars varit väldigt sparsam med. Istället för att berätta mycket i långsamt tempo känns det som inget händer, men det berättas yvigt i ett par avsnitt. En bit in i säsongen är det dock som bortblåst, och de lyckas bygga upp spänningen (tror jag tycket toppen på den vågen var i avsnitt nio, men det hände ju massor efter det också).

Några lösa reflektioner/reaktioner:
  • Blev oväntat investerad i Syril! Bra jobbat, seriemakare.
  • Är folk på Ghorman lite för mycket tysk-fransk pastisch för att kännas Star Wars?
  • Oj, nutida dansmusik på chandrlianska fester? Kändes lite bättre när alla plötsligt ropade ”Niamos!” som om det var en gammal partydänga där alla ska yla ”Ibiza!” i refreängen.
  • Apropå musik, visst är det väl en avsiktlig Miami Vice-flirt när vi ser strandbilderna från Niamos?
På det hela taget tycker jag det är bra skit. Ibland lite för relevant för vår samtid bara …

Det finns förstås bara ett sätt att följu upp, och det är genom att se om Rogue One ikväll.
 
Sommaren Hikaru Dog. Vågar jag säga att det är
den bästa japanska sommarskräckisen sedan Higurashi
? Jag tror nästan jag gör det! Förutom mysterieaspekten blev jag faktiskt lite gripen och ställd, samtidigt. Hur skulle jag reagerat?

Den verkligen ber om att göras om till ett skräckscenario till rollspel, också!
 
Jag har sett Andor säsong 1

Man ser att seriemakarna vill göra rätt för sig. Man ser även att de tänkt rätt med en mörk sci-fi där man tonat ner och endast gradvis visar upp sin star wars fan-fiktionella sida och dess olika parafernalier.

Tyvärr verkar manusförfattarna var riktiga amatörer. Jag är helt säkert på att jag, utan någon som helst erfarenhet på området, skulle kunna ha skrivit ett mycket bättre manus.

Intrigerna är ointressanta, svårbegripliga eller klichéartade. Ofta alltihop på en och samma gång. Tempot är makalöst långsamt och när det väl händer något så fortskrider handlingen helt utan dramatiska vändningar. A vill uppnå B och gör det därefter utan att man någonsin känner att man tvivlar på om hen ska nå dit. Eventuellt dör lite kanonmat på vägen.

Karaktärerna är helt platta och genererar noll intresse eller sympatier. Skådespeleriet är högst mediokert, men det är ju inte så satt skådisarna fått sådär jättemycket att jobba med.

Känns som en serie som skulle kunna vara skriven av en artificiell ointillegens. På goda grunder skulle ingen prata om denna serie om den inte påståtts ha med Star Wars att göra.

Men gillar man sci-fi och inte har något bättre för sig kan man gott de denna medan man stryker kläder eller så. Dessutom verkar det som säsong 2 ska vara snäppet bättre.

Får 2/5 i betyg
 
Last edited:

Nu har jag bara sett första avsnittet - och ingen annan Star Wars-serie alls - men är inte Star Wars egentligen är ett rätt ointressant världsbygge? Det är skapat för, och fungerar utmärkt i, matiné-filmer, men det är ju helt renons på intressanta koncept eller tankeväckande tematik. Jag har följaktligen svårt att se att det någonsin kan vara en vettig setting för annat än matiné-äventyr. Det går säkert att göra annat i Star Wars universum, men om man lyckas är det nog "trots att det är Star Wars" eller "lyckat fastän det är Star Wars".

Har jag fel? Finns det i så fall något bra exempel på där settingen bidrar med meningsfull input till något som inte är matiné-äventyr?
 
Jag har sett den turkiska tv-serien Prens (the prince) som är en comedy period drama serien som utspelar sig någon gång på medeltiden i ett fiktivt rike vid namn Bongomia nånstans i europa.

Prens följer prinsen Prins ,ja han heter faktiskt så då han var så obetydlig att han bara fick namnet Prins och dennes udda öden och äventyr när han övertar Bongomias tron efter sin faders kung Thuns mystiska död.

Prins är om än något narcisstisk och egotrippad ändå i grund och botten ganska godhjärtad och vill väl även om det ofta inte faller ut på det viset, tex så har prins genom sin arrogans satt hela Bongomia i väpnad konflikt med Ungern.

Vad skall man mer säga om serien då , den kritik serien fått av recensenter är att mycket av seriens humor känns som att den är bisarr just for the sake of being bisarr.

Skall man jämföra Prens med någon annan tv-serie så möjligen the great och första säsongen av black adder
 
Nu har jag bara sett första avsnittet - och ingen annan Star Wars-serie alls - men är inte Star Wars egentligen är ett rätt ointressant världsbygge? Det är skapat för, och fungerar utmärkt i, matiné-filmer, men det är ju helt renons på intressanta koncept eller tankeväckande tematik. Jag har följaktligen svårt att se att det någonsin kan vara en vettig setting för annat än matiné-äventyr. Det går säkert att göra annat i Star Wars universum, men om man lyckas är det nog "trots att det är Star Wars" eller "lyckat fastän det är Star Wars".

Har jag fel? Finns det i så fall något bra exempel på där settingen bidrar med meningsfull input till något som inte är matiné-äventyr?

Jag har svårt att se att Star Wars settingen tillför något till serien. Hade förmodligen varit bättre om det varit en fristående sci-fi serie utan att känna sig nödgad att göra homage till de gamla (och nya) filmerna.

Men eftersom det inte är en bra serie hade ingen tittat den om den inte gått under varumärket Star-Wars.
 
För att joina star wars disskusionen.

Jag är nog lite av en reaktionär surgubbe när det kommer till star wars och tycker att nästan allt som kommit ut i star wars väg efter the original trio är horribelt dåligt.

Jag gillade dock the mandalorian då det kändes lite western/lone wolf and cub in space men lejonparten av allt annat som kommit ut under star wars baner är som sagt horribelt dåligt enligt mitt högst personliga tycke och smak
 
Jag har sett Andor säsong 1

Man ser att seriemakarna vill göra rätt för sig. Man ser även att de tänkt rätt med en mörk sci-fi där man tonat ner och endast gradvis visar upp sin star wars fan-fiktionella sida och dess olika parafernalier.

Tyvärr verkar manusförfattarna var riktiga amatörer. Jag är helt säkert på att jag, utan någon som helst erfarenhet på området, skulle kunna ha skrivit ett mycket bättre manus.

Intrigerna är ointressanta, svårbegripliga eller klichéartade. Ofta alltihop på en och samma gång. Tempot är makalöst långsamt och när det väl händer något så fortskrider handlingen helt utan dramatiska vändningar. A vill uppnå B och gör det därefter utan att man någonsin känner att man tvivlar på om hen ska nå dit. Eventuellt dör lite kanonmat på vägen.

Karaktärerna är helt platta och genererar noll intresse eller sympatier. Skådespeleriet är högst mediokert, men det är ju inte så satt skådisarna fått sådär jättemycket att jobba med.

Känns som en serie som skulle kunna vara skriven av en artificiell ointillegens. På goda grunder skulle ingen prata om denna serie om den inte påståtts ha med Star Wars att göra.

Men gillar man sci-fi och inte har något bättre för sig kan man gott de denna medan man stryker kläder eller så. Dessutom verkar det som säsong 2 ska vara snäppet bättre.

Får 2/5 i betyg

Onekligen en hot take. Och jag har nog aldrig hållit med mindre om en skriven text i hela mitt liv. Men to each his own😎
 
Har jag fel? Finns det i så fall något bra exempel på där settingen bidrar med meningsfull input till något som inte är matiné-äventyr?
Ja, just nämnda Andor där settingen med ett ont imperium och en motståndsrörelse öppnar upp för en spionthriller istället för ett matinéäventyr.
 
Ja, just nämnda Andor där settingen med ett ont imperium och en motståndsrörelse öppnar upp för en spionthriller istället för ett matinéäventyr.

Jo, det har jag förstått av första avsnittet och vad jag läst om serien. Men "ont imperium och motståndsrörelse" finns det ju en miljard settingar att förlägga till och jag ser inte riktigt vad just Star Wars bidrar med.
 
Jo, det har jag förstått av första avsnittet och vad jag läst om serien. Men "ont imperium och motståndsrörelse" finns det ju en miljard settingar att förlägga till och jag ser inte riktigt vad just Star Wars bidrar med.

Bryr man sig inte alls om estetik, fond etc och inte tycker att sådan bidrar med något så håller jag väl för all del med. Men kan man inte säga det om i princip alla berättelser? De kan flyttas mellan olika miljöer, utan att kärnan påverkas sådär supermycket.

I just Star Wars är väl den huvudsakliga grejen för mig att jag vet att Lucas tänkte sig att Imperiet var USA, vilket gör det liiiite mer speciellt än bara Skeletors Onda Imperium variant 3A.
 
Jo, det har jag förstått av första avsnittet och vad jag läst om serien. Men "ont imperium och motståndsrörelse" finns det ju en miljard settingar att förlägga till och jag ser inte riktigt vad just Star Wars bidrar med.
Förvisso, men det är svårt att hitta en setting som är så unik att en story bara kan berättas i den settingen och inte i någon annan.
 
Bryr man sig inte alls om estetik, fond etc och inte tycker att sådan bidrar med något så håller jag väl för all del med. Men kan man inte säga det om i princip alla berättelser?

Det håller jag inte riktigt med om, även om det nog stämmer med ganska många berättelser. Det kan absolut spela roll om det finns intressanta koncept, intressant tematik eller intern koherens i "världen" en berättelse är förlagd till - oavsett om settingen är fiktiv eller inte (men det är nog extra sant när det kommer till fantastik). Star Wars saknar, tycker jag, intressanta koncept, intressant tematik och intern koherens - det är en värld skapad för matinéäventyr - och jag tänker att Star Wars inte heller bidrar med intressanta koncept, intressant tematik och intern koherens till en spionthriller som handlar om ett ont imperium och en motståndsrörelse.

Förvisso, men det är svårt att hitta en setting som är så unik att en story bara kan berättas i den settingen och inte i någon annan.

Jasså? Jag tycker nog det finns ganska gott om konceptuell SF där settingen är avgörande för att storyn ska funka.

Jag tycker frågan kvarstår: vad är det Star Wars bidrar med till Andor?

(Svaret kan förstås vara "ingenting egentligen, Andor är helt enkelt en bra serie och hade varit det även utan Star Wars-kostymen"
 
Det råder delade meningar om det är en bra serie. Fördelen med att göra det inom en serie som är kulturhistoriskt fenomen är att det redan finns en uppfattning om vad den innebär så det blir intressant att skruva på det lite. Det är ganska mycket världsbygge man får på köpet.

Andor kunde ha varit helt fristående och stoppats in en egen setting eller inte ens i rymden.
 
Jasså? Jag tycker nog det finns ganska gott om konceptuell SF där settingen är avgörande för att storyn ska funka.

Jag tycker frågan kvarstår: vad är det Star Wars bidrar med till Andor?

(Svaret kan förstås vara "ingenting egentligen, Andor är helt enkelt en bra serie och hade varit det även utan Star Wars-kostymen"
Settingen gör att du kan berätta en sci fi-story utan att behöva lägga tid och energi på exposition. Det tyckte jag var något som skilde Andor från andra sci fi-serier (fast jag har bara sett första säsongen)

Sen tycker jag att en stor del av behållningen med star wars är att det finns ett stort jävla universum, där man plötsligt ser en konstig rymdkatt smita förbi som man såg sist i en serietidning från åttiotalet. Helheten blir större än delarna, så svaret på frågan "varför ska Andor utspela sig i Star Wars?" är lika mycket "För att star wars-soppan blir roligare när man slänger i fler grejer" som "för att Andor tjänar på det".
 
Jag skulle säga att Star Wars setting från början var skapad för att vara en plats där George Lucas kunde göra kärleksfulla homages till sina favoritgenres: Samurajfilm, western, andra värdskriget, första världskriget, kung fu och vietnam med mera. I format av matinéhistorier. Jag tycker att settingen funkar bäst när den används till sådana homages, som exempelvis western och Lone Wolf and Cub i Mandalorian eller Rashomon, andra världskriget och Arthurlegenden i The Last Jedi. Settingen funkar som sämst när man försöker tvinga på den en sammanhängande lore, vilket var något som den aldrig hade ens i de tre första filmerna.

Håller med @Vimes till stor del att tematik saknas i många av filmerna och serierna. De handlar sällan om något annat än sig självt. Undantagen är Return of the Jedi, The Last Jedi och i viss mån Revenge of the Sith.
 
Back
Top