Jag ser ett problem med denna typ av diagram: Man har flera, oberoende axlar i den. Tid, rum, ledtrådar, personer, händelser osv. Att försöka visa alla i ett schema utan att det blir en soppa är komplext. Möjligen kan man lägga text på pilarna typ "orsakar", "sker i", "hindrar", "får reda på" osv.
Det här är ju ett långt ifrån unikt problem. Modellering i systemdesign (IT-utveckling) har samma problem. Man har en informationsstruktur, men sedan kommer processen och lägger en tidsaspekt som skär rakt genom den. Sedan ska man lägga på en behörighetsstruktur. Osv...
Men, om man behöver ett så komplicerat diagram, har man komplicerat saker för mycket? Har man skapat ett nystan som är så tilltrasslat att spelarna inte kan nysta ut det?
Det var lite därför jag skapade fisktanken, för att komma bort från den typen av planering och dokumentation, och bara köra, med ett minimum av förberedelser. Men, jag inser också att den spelstilen inte passar alla.
Så här ser en AND Gate ut - visar att det bara blir output om bägge är på:
View attachment 24566
Till skillnad då från en OR Gate:
View attachment 24567
Inte i svensk standard. Där är det en box med ett & resp >= (hittar inte riktiga symbolen på det här tangentbordet).