Jim Profit
Warrior
De får inte planera så pass länge att det skulle vara vitsigt för mig att inte lyssna.
Jag är också mycket intresserad av spelarnas spekulationer om mysteriernas lösning. Mindre av deras harvande om vad de skall göra och hur.
”Vad är fördelarna med att ni inte hindrar att nekromantikern Nax Magbar tar över kontinenten?”Hade jag bara släppt Motiverande Samtal metodboken med en drake på framsidan hade jag varit världens bästa indie rollspelsförfattare![]()
Jag bara faller in i ”socionomen lyssnar på dig” läge och kör BÖRS när spelarna planerar.
Bekräfta - Bara bekräfta vad spelarna säger, bekräfta att det de säger stämmer/är viktigt. Så exempelvis ”Ja, kungen har svärdet ni vill ha”, ”Ja ni har änterhakar som når upp till muren” och ”Ja, jag är med på tolkningen att osynlighetsmanteln fungerar så.”
Öppna frågor - Ställ öppna frågor om planen/planeringen som det inte bara går att svara ja eller nej på. ”Vad är det egentligen ni vill åstadkomma med inbrottet?”, ”Vad är planen om vakterna kommer på er?” eller ”Vad är det ni behöver för att ni tror ni ska klara av det här?”
Reflektera - Bara säg EXAKT vad spelarna säger fast med andra ord. Det kastar tillbaka bollen till dem utan att de fattar det och de kommer fortsätta mot en färdig plan. Du kan gå lite mer avancerar och lägga in en värdering de kan hålla med om eller säga emot men det är nästan alltid onödigt. Så spelaren säger ”Vi har svärd ifall vakterna kommer på oss!” och då säger spelledaren ”Du tänker mörda vakterna ifall de upptäcker er?”. Den här metoden är guld och funkar bättre än du tror.
Sammanfatta - Sammanfatta det de har planerat. Antingen går de ”Ja! Exakt så!” eller så rättar de detaljer ”Vi borde använda en katapult istället för änterhakar” eller så går de ”Den planen låter kass. Vi borde göra något annat.”.
Att lyssna på spelare som planerar, eller väger alternativ mot varandra, är bland det göttigaste jag vet. Det är min fun-time som SL; då jag liksom inte måste jobba utan kan skörda frukterna av allt jobb jag gjort dittills. Allt mitt planerande och allt mitt gestaltande syftar till att få dem dit.
..
Så… Ja, jag lyssnar. Och njuter. Det är ju det göttiga! Plus att det, som andra påpekat, ger mig chansen att inflika korrigeringar. Ibland fuskar jag och påminner dem om något de glömt, men jag försöker begränsa mig.
Detta överraskade mig rätt kraftigt. Så är väl ändå oftast fallet?få dem att tro att spelledaren är deras kompis
Det är inte lätt med ironi online. Jag har ingen aning i fall det skulle gälla dig med Zeedox. Men jag har flera online-kompisar med over-literalness-problem som jag har varit tvungen att be att sätta en PostIt-lapp på kanten av sin bildskärm:Detta överraskade mig rätt kraftigt. Så är väl ändå oftast fallet?
Oftast en solid plan, dock. Är det något jag lär mig av att spela Kriegspiel så är det att elementära planer är de som har bäst chans att fungera.”vi smyger tills vi blir upptäckta, sen slåss vi”
jo, men den använder man ju i brist på en "riktig" plan, efter som den bygger på att spelgruppen omöjligtvis kan lyckas med alla smygaslag ett vanligt rollspel kräver för att kunna smyga hela vägen, medans alla nog kan slåss okej.Oftast en solid plan, dock. Är det något jag lär mig av att spela Kriegspiel så är det att elementära planer är de som har bäst chans att fungera.
En gång när vi spelade RuneQuest var alla stenåldersjägare. Vi var inte så hårda, men hela gruppen kunde smyga direkt ur chargen.jo, men den använder man ju i brist på en "riktig" plan, efter som den bygger på att spelgruppen omöjligtvis kan lyckas med alla smygaslag ett vanligt rollspel kräver för att kunna smyga hela vägen, medans alla nog kan slåss okej.