Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,501

För knappt ett år sedan lanserade Gordie Murphy en kickstarter med Apotheosis (Second Edition), ett spel med fräna bilder (bland annat från momatoes som gjorde ARC) och fokus på hur myter och mytologi påverkar samhällen och förändras över tid. Någonstans på vägen behövde spelet byta namn och blev Mythomorphosis. Då hade jag redan backat spelet, för den lilla boken var inte särskilt dyr och jag har ingen självkontroll.
Hur som helst.
Mythomorphosis är ett samberättarspel för 1-4 spelare som formaliserat skapar en mytberättelse och ett samhälle för vilket berättelsen är viktig. Sedan utforskar man vilka händelser i samhället som förändrar myten och vilka element i myten som får samhället att hålla ihop över ett antal generationer.
Det första man gör är att beskriva samhället (i överförd betydelse). Det kan vara en gruvby, ett fjärran alvrike, ett rymdskepp vilse i världsrymden eller lite vad som där man kan tänka sig att myter skapas, återberättas och bär mening. Det går förstås även att laborera med verkliga samhällen (och myter). Samhällena beskrivs ytligt till en början för att sedan fyllas på i senare steg.
Därefter beskriver man en myt i fem “akter” (de använder termen “beats”), egentligen helt utan färg. I en av de tio exempel-bakgrunderna, “Township of Wey” (som är just en gryvby) ser myten ut så här (i min slarviga översättning):
- Innan vi grävt en enda tunnel sov Hypogean djupt under jorden.
- Av misstag väckte Weys gruvgrävare Hypogean.
- Hypogean krävde att Wey skickade som offer tre personer varje år.
- Efter hundra år av offer skickades en ovanligt listig kvinna till Hypogean.
- I Hypogeans tjänst lärde sig kvinnan Hypogeans hemligheter och med kännedom om dessa kunde hon fjättra den i avgrunden.
Informationen om samhället och myten skrivs på typ post it-lappar och läggs i en tidslinje (för myten) ut på bordet för att skapa överblick.
Nu börjar spelet. Runt bordet går turen mellan spelarna att göra en av fyra handlingar.
- “Erase” innebär att spelaren tar bort en akt av myten som glöms bort av samhället.
- “Metamorphize” gör att spelaren ersätter en del av myten med en ny akt.
- Med “Splinter” gör spelaren en parallell tolkning av myten (som sedan går att bygga vidare på).
- “Propagate” låter spelaren lägga till en helt ny akt var som helst i mytens tidslinje.
Spelet är i mina ögon lite av ett rollspelsmässigt randfall då spelet går att spela helt utan roller, samtidigt rör det sig i samma härad som en del andra spel där rollen snarare är en plats eller något liknande. Berättarspel känns som en rimligare beskrivning, men det är också en typ av spel som jag inte stött på tidigare och som jag saknat (läs: klurat på själv). Att berätta historier som med bredare penseldrag målar större tidsspann. Jag upplever (utan att ha spelat det än) att Mythomorphosis erbjuder både en form och gott om exempel (utan att begränsa) för att göra exakt det det utger sig för. Samtidigt är det en spelstil som kräver en del av sina spelare, antar jag, men som jag tror, i sina bästa stunder, kan ge fina synergier i historieberättandet.