Vem man säger det inför är lika viktig som vem man säger det till.
Ja, och vem sade dom det inför?
De uttalandena som folk blivit upprörda på har sagts i rapporter, i möten med och i pressutskick till aktieägare och media som rapporterar ekonomiska nyheter. Den tilltänkta publiken är personer med intresse att investera i och köpa Hasbro-aktier. Det är de personer de sagt det inför.
Sedan har det kommit ut i kundfokuserad media (hur hade det inte kunnat göra det, det är ju offentliga uttalanden och uppgifter), som sedan ställt frågor etc. Då säger de såklart samma sak, de kan ju inte hålla på och ändra uppgifter och säga en sak till aktieägarna och en annan, motsägande sak, till kundbasen.
Eller hur skulle de ha hanterat det menar du?
Men även då så hade det ju varit mer förtroendeingivande om de talade om vinsten i att ha en långsiktig relation till sina kunder och att förstå marknaden man är en del av. Istället för att prata om monetisering och börja digitalisera för att ta betalt för skins som de inte ens klarar av att tillverka.
Jo, men för ett börsnoterat aktiebolag så är ju värdet på och intresset för aktien viktigare än relationen med kunderna. Rapporterna sker ju kvartalsvis, så beslut fattas ju med 3-månaders intervall. Aktiemarknaden som består av massa suits på investmentfonder
har ingen aning om vad som funkar och inte funkar på rollspelsmarknaden, de bryr sig inte om kundrelationer utan vill ju ha dollars.
Självklart hade det vart
bättre ur ett långsiktigt företagsekonomiskt perspektiv för Hasbro/WotC att bygga upp stadiga kundrelationer och kundförtroende. Men vi pratar om finansmarknaden nu, den är helt ointresserad av långsiktighet eller god företagsekonomi utan vill så snabbt som möjligt kunna få så hög avkastning på sin investering som möjligt. Och tappar finansmarknaden intresset för Hasbro så sjunker ju aktievärdet, helt oberoende av hur bra deras verksamhet faktiskt fungerar.
Senkapitalism, ett helt fantastiskt dumt sätt att göra saker på, men Hasbro är ju inte dummare än någon annan.