Format på spel i digital form?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,728
Jag pysslar i sakta takt på en spelvärld, och med den takten så räknar jag med att bli klar inom 300 år, men vem vet, det kanske går fortare. Jag tänker inte publicera den för försäljning (för mycket ansvar för ett hobbyprojekt, och då kommer folk att kissa på sig för att jag använder AI-bilder), utan kommer på sin höjd att ha den nedladdningsbar gratis.

Men jag funderar på format. Vad är poängen att ha ett bokformat digitalt? Varför inte ha det som en mer strukturerat dokument, med länkar och index istället för en linjär struktur.

Det är så jag skriver det, så det känns dumt att kastrera dokumentet genom att dumma ner det till linjär form, att ta bort en massa bra features.

Åsikter? Hur tycker ni?
 
Jag får PDF:en "gratis" när jag gör boken. Det räcker för mig.

Men @krank diggar väl epub, så han är nog i ditt lag.
 
Nja, det handlar inte om filformat, det handlar om "bokliknande" eller "web-liknande".

Istället för att tex ha en faktaruta med en NPC, så kan man klicka på en länk och få upp den. Nämns ett land så kan man klicka för att komma till beskrivningen till det. Osv. Typ som en wiki.
 
Det låter fullt rimligt och bra, om syftet är att enbart tillgängliggöra digitalt. Och är något jag själv funderat på ett antal gånger. Det matchar väl åtminstone till viss del också hur VTT:er och SRD:er hanterar rollspelsprodukter. Jag gissar att pdf-dominansen för rollspel mycket handlar om att print kommer i första hand för rollspelsprodukter. Har man en print-pdf för den tryckta versionen kan man lika gärna låta den bli produktens digitala version.

Men givet att rollspelsprodukter just är icke-linjära (åtminstone när man använder dem) så låter det fullt rimligt att köra på mer av en "web-liknande" struktur.
 
Jag hade absolut läst det i webside format! Jag är mest van vid pdf men det är bara för det är så vanligt.
 
Min tanke är att om man ändå sitter vid en dator, varför ska man kastrera dokumentet? Man har den här fantastiska maskinen som gör det smidigt och effektivt att leta i, varför ska man då begränsa sig till papprets möjligheter?

Jag har inget mot böcker, men när man är på ett annat medium, go large, inte small.

HTML, enkel sida, allt inbäddat.
Nu hyser jag ett djup och brinnande förakt för HTML som format, men kan jag bara exportera från de verktyg jag jobbar med så är det OK. Bara jag slipper hantera formatet så är jag nöjd. En enkelriktad toolchain utan handpåläggning.
 
För läsning och spelledande från skärm vill jag ha en pdf i liggande tvåspalt, rikligt hyperlänkad, eller en ePub med hyperlänkar. Vill likaså ha index och klickbar innehållsförteckning. Gillar INTE wiki-formatet, utan vill ha det mer boklikt – men med det det digitalas fördelar via hyperlänkning. (I en wiki tappar jag alltid bort mig, vet aldrig hur långt jag kommit i helheten etc.)
 
För läsning och spelledande från skärm vill jag ha en pdf i liggande tvåspalt, rikligt hyperlänkad, eller en ePub med hyperlänkar. Vill likaså ha index och klickbar innehållsförteckning. Gillar INTE wiki-formatet, utan vill ha det mer boklikt – men med det det digitalas fördelar via hyperlänkning. (I en wiki tappar jag alltid bort mig, vet aldrig hur långt jag kommit i helheten etc.)
Fast handlar det inte mycket om att ha en bra struktur och ett bra index?
 
Nu hyser jag ett djup och brinnande förakt för HTML som format, men kan jag bara exportera från de verktyg jag jobbar med så är det OK. Bara jag slipper hantera formatet så är jag nöjd. En enkelriktad toolchain utan handpåläggning.
Ah, då är kanske inte HTML rätt. Annars är ju hyperlänkad text och bild, som jag tyckte du beskrev att du ville ha, precis HTML:s användningsfall.

Men bäst fungerar det tycker jag om man handknackar det. Så det är min rekommendation till alla som inte är helt negativa till formatet.
 
Det jobbiga med 'web-format' tycker jag alltid är att veta vad man har läst och inte, det blir så himla lätt rörigt, särskilt om det är länkar i flera nivåer osv. I en bok om jag läst till sida 50 så vet jag att jag har läst allt innan sida 50, på webben har jag ingen aning.

Det sagt, så _borde_ det ju gå att göra ett bättre format än linjärt men jag har nog inte sett det..
 
Jag håller på med ett rätt liknande projekt (eller egentligen två men låt oss fokusera på det första): en kampanj till CoC jag en dag funderar på att distribuera på ett eller annat vis och som jag för tillfället genererar bilder till på samma sätt som du. Låter som vi har samma problem… 😆 Blandade tankar:

Jag skriver det – av samma orsak som du tror jag – som en wiki, jag skriver i Markdown och konverterar sedan till HTML som för tillfället ligger på en lokal webbserver (localhost för den som orkar bry sig). Det är ett problem att bestämma sig för var jag skall skriva en viss ledtråd men det hade jag haft oavsett dokumentstruktur, det handlar mer om att jag är i en kreativ process och producerar mycket text huller om buller. Jag funderar på om jag inte kommer att förvandla det till en epub till slut eftersom pdf är för rigid version och förutsätter en viss skärmstorlek (jag avskyr att läsa regelböcker på platta, tappar alltid bort mig och undrar "hur går jag tillbaka tre sidor – eller är det fem sidor jag skall gå tillbaka?!", har insett att jag föredrar att ta till mig större textmassor på papper).

Jag tycker wikiformatet fungerar tillfredsställande, det finns en struktur och jag skapar både index ("SLP NN1, se SLP NN2") och innehållsförteckning samt sidor för "vad har hänt" respektive "vad kan hända senare". Jag tror – som en del antytt – att en-webbsida-per-avsnitt kräver att författaren hjälper och leder läsaren genom textmassan. Det blir fel att göra göra en Wikipedia med massor av sidor som alla ligger i en stor hög, det måste finnas något sätt att gruppera dem (jmfr Wikipedias portalsidor). Alla-sidor-i-en-stor-hög passar bra för lexikon som Wikipedia men inte för äventyr där det finns ett beroende mellan alla sidorna.
 
Men jag funderar på format. Vad är poängen att ha ett bokformat digitalt? Varför inte ha det som en mer strukturerat dokument, med länkar och index istället för en linjär struktur.
Det finns hyperlänkar i pdf-dokument. Jag har till och med för mig att man kan ge dom en style.

---

Problemet med icke-linjärt är att det är svårt att ta in informationen, men det är för att rollspel idag är felaktigt strukturerade. Man borde inte skriva spel där man måste plugga in 300 sidor, utan en del bör läsas för att få en förförståelse, en del ska läsas medan spelledaren (eller gruppen) preppar och en del kan läsas medan man spelar. Rollpersonsskapandet kan vara linjärt, men återigen är inget som egentligen behövs, om man inte ska göra ett tungt regelmekaniskt spel.
 
Ah, då är kanske inte HTML rätt. Annars är ju hyperlänkad text och bild, som jag tyckte du beskrev att du ville ha, precis HTML:s användningsfall.

Men bäst fungerar det tycker jag om man handknackar det. Så det är min rekommendation till alla som inte är helt negativa till formatet.
Grejen är att jag har så enkelt format så jag kan lika gärna göra det i något annat filformat.

Det jobbiga med 'web-format' tycker jag alltid är att veta vad man har läst och inte, det blir så himla lätt rörigt, särskilt om det är länkar i flera nivåer osv. I en bok om jag läst till sida 50 så vet jag att jag har läst allt innan sida 50, på webben har jag ingen aning.
Fast det handlar ju mest om att ha ett bra index. Har man ett "linjärt index", i princip en sida som i ordning länkar till alla andra sidor, så är det inte ett problem. Då finns det linjära som alternativ.
Jag håller på med ett rätt liknande projekt (eller egentligen två men låt oss fokusera på det första): en kampanj till CoC jag en dag funderar på att distribuera på ett eller annat vis och som jag för tillfället genererar bilder till på samma sätt som du. Låter som vi har samma problem… 😆 Blandade tankar:

Jag skriver det – av samma orsak som du tror jag – som en wiki, jag skriver i Markdown och konverterar sedan till HTML som för tillfället ligger på en lokal webbserver (localhost för den som orkar bry sig). Det är ett problem att bestämma sig för var jag skall skriva en viss ledtråd men det hade jag haft oavsett dokumentstruktur, det handlar mer om att jag är i en kreativ process och producerar mycket text huller om buller. Jag funderar på om jag inte kommer att förvandla det till en epub till slut eftersom pdf är för rigid version och förutsätter en viss skärmstorlek (jag avskyr att läsa regelböcker på platta, tappar alltid bort mig och undrar "hur går jag tillbaka tre sidor – eller är det fem sidor jag skall gå tillbaka?!", har insett att jag föredrar att ta till mig större textmassor på papper).

Jag tycker wikiformatet fungerar tillfredsställande, det finns en struktur och jag skapar både index ("SLP NN1, se SLP NN2") och innehållsförteckning samt sidor för "vad har hänt" respektive "vad kan hända senare". Jag tror – som en del antytt – att en-webbsida-per-avsnitt kräver att författaren hjälper och leder läsaren genom textmassan. Det blir fel att göra göra en Wikipedia med massor av sidor som alla ligger i en stor hög, det måste finnas något sätt att gruppera dem (jmfr Wikipedias portalsidor). Alla-sidor-i-en-stor-hög passar bra för lexikon som Wikipedia men inte för äventyr där det finns ett beroende mellan alla sidorna.
Det är ungefär exakt vad jag gör, fast i Obsidian. Obsidian är strukturmässigt ganska likt en wiki, med tillägget att man kan ha folders och tags också. Eftersom Obsidian är markdown, så kan jag konvertera det till vad jag vill sedan (och ha en variant som man kan ta in i Obsidian). På så sätt kan man även kommentera och lägga till, och till och med ta bort sådant som man inte använder, det behöver inte vara ett dött read-only-dokument.

Men, naturligtvis krävs det index. Ett övergripande index, och ofta specifika index (säg, för ett land, en plats, ett scenario, en händelse osv).

Problemet med icke-linjärt är att det är svårt att ta in informationen, men det är för att rollspel idag är felaktigt strukturerade. Man borde inte skriva spel där man måste plugga in 300 sidor, utan en del bör läsas för att få en förförståelse, en del ska läsas medan spelledaren (eller gruppen) preppar och en del kan läsas medan man spelar. Rollpersonsskapandet kan vara linjärt, men återigen är inget som egentligen behövs, om man inte ska göra ett tungt regelmekaniskt spel.
Instämmer, och det är så jag läser även pappersspel. Jag läser dem inte linjärt. Jag skummar lite, läser vissa saker lite mer, ignorerar vissa saker tills jag behöver dem, ignorerar vissa saker helt.

Jag har en "flerflödesapproach" på den världen jag pysslar med nu. Varje del kommer att beskrivas på tre sätt:

1. Genom små episoder som tillsammans skapar en bild av världen, sedd genom en upptäcktsresandes ögon. Den är inte heltäckande, och det är inte ens en heltäckande historia, utan bara glimtar.

2. En mer traditionell beskrivning. "Här bor i huvudsak människor, men också lite alver, halflings och goblins", "Det är en diktatorisk monarki", "Den dominerande religionen tror att värden skapades ur en gäspning från en uråldrig noshörning" (någon som kan gissa referensen?), "Det är i huvudsak jordbruksland" osv.

3. Ett scenario där spelarna reser genom världen, först tillsammans med upptäcktsresanden, men ganska fort på ett eget spår, men fortfarande som upptäcktsresande.

Det ger tre olika vyer, på olika personliga nivåer, som tilltalar olika läsare och är användbara på olika plan. Tanken är att man ska hoppa runt som inspirationen leder en.
 
Kanske kan tilläggas, slog det mig just, att ett linjärt äventyr passar sig att beskriva i bokform – och nästan alla äventyr jag har sett är linjära med undantag av Döda skogen – men ett äventyr som är en fisktank eller en sandlåda passar sig nog bättre som en "wiki". Den kampanj jag skriver är tänkt att vara ett antal scener som spelledaren kan plocka ihop efter vad som passar – eller rent av utesluta – och det finns inget som säger att scen 6 sker efter scen 5 och därför skall beskrivas efter 5.
 
Jag har en "flerflödesapproach" på den världen jag pysslar med nu. Varje del kommer att beskrivas på tre sätt:
Mmm, något jag saknar i rollspel är en procedur för att faktiskt läsa spelet. Det finns pedagogiska sammanfattningar om vad kapitlet innehåller, men jag har nog aldrig stött på "läs inte det här förrän [då]". Blades in the Dark hade mått bra av detta.
 
Men jag funderar på format. Vad är poängen att ha ett bokformat digitalt? Varför inte ha det som en mer strukturerat dokument, med länkar och index istället för en linjär struktur.
Jag håller med!

Jag tror för många är det så som Wilper beskriver; de gör en bok och får då den digitala filen på köpet. Jag tänker att om boken är den primära produkten och den elektroniska varianten mer är en restprodukt så är det många som inte vill lägga ner pengar på det.

För ytterligare en stor andel är det nog så att de helt enkelt är vana att tänka "i bokform".

Men de gånger jag har sett personer faktiskt lägga ner tid på den digitala produkten tycker jag det är rätt fantastiskt! Som någon som övergått nästan uteslutande till spel i digitalt format så är det fantastiskt att kunna klicka på en referens och gå till det kapitlet. Det är så pass sällsynt att jag faktiskt inte kommer ihåg vilka spel jag sett detta i (inget jag spelar regelbundet i vart fall).

Jag tror det största hindret är att många fortfarande är skeptiska till att betala särskilt mycket för en elektronisk kopia (så även jag själv, skall erkännas, även om jag försöker ändra på den inställningen då jag tycker den är orimlig).
 
Back
Top