Övertala mig att köpa Brindlewood Bay

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
10,095
Location
Stockholm
Jag har hört att Brindlewood Bay ska vara ett kul deckarspel. Och jag vet att folk hade roligt med det på senaste MunkCon.

Men varför är det kul?

Kort sagt: ge mig ditt bästa säljsnack om Brindlewood Bay (som jag inte kan hitta på Wikipedia).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,091
Location
Stockholm
Jag har inte kollat vad Wikipedia säger.

För mig har det varit kul att spela Brindlewood Bay just för att jag fick gå "all in" på att spela en krutgumma som lever livet och utforskar mystiska mysterier med melodramatiska metoder, med mytologiska m ... m ... mystifikationer ...

Det roligaste var att gå all in som en Miss Marple-variant, och att ha kul genom att spela ut vänskapen mellan de tre vännerna som löste mysteriet och satte dit mördaren. Vimsigt, roligt, utmanande och en vitamininjektion för hjärnan. Och så är det en lek med troper och konventioner kring deckargenren och det gillar jag.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,634
Location
Kullavik
Hrm ... ja, jag skulle vilja att det fanns en variant utan mystisk mystisk. :)
Samma här. Sitter och småpetar i ett rollspelsfrö om "vanliga j*vla mordfall" som jag bollar med min nya polare GPT. Hittills har diskussionen dock gått mer mot Mindhunters och Lammen tystnar än "Old-Lady-detectives" :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,091
Location
Stockholm
Men varför är det kul?
Just ja, i Brindlewood Bay är det alltså inte förutbestämt vem som är mördaren, utan det finns ett antal ledtrådar som spelarna pusslar ihop, och sen presenterar de en teori om vem som är mördaren (gärna i biblioteket framför alla misstänkta) och beroende på hur många ledtrådar de får in i sin förklaring så får de bonus på slaget för att bestämma om de hade rätt.

Med andra ord, vem som helst kan vara mördaren, vem det är bestäms av spelarna.

Om du gillar sånt, så gillar du Brindlewood Bay. :)
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,880
@Magnus Seter har redan sagt det mesta jag kom till tråden för att säga 🙂 Jag tyckte också det var kul att spela ut en massa Murder She Wrote/Whodunnit-troper som en liten bokälskande tant. Spelledaren @RasmusH(Swe)1 hade lånat friskt från Cluedo, vilket förstärkte den känslan ytterligare. Något som också var positivt var att det kändes som att handlingen hela tiden rörde sig framåt och att vi inte körde fast, som kan hända i andra spel där det krävs att man tänker på samma sätt som äventyrsmakaren och som SL. Vi lyckades inte få fast någon för mordet, men det gjorde absolut ingenting.

PS. Cthulhu-inslagen kommer mest in mellan mysterierna och utvecklas över tid. Under de första mysterierna märks de inte alls.
 

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Joined
6 Nov 2019
Messages
559
Location
Uppsala
MYSIGA TANTER SOM LÖSER MORDGÅTOR. Behöver man säga något mer?

Verkligen...?

Ok.

Förutom att spelledaren inte vet vem som är mördaren, så lämnas också andra detaljer åt spelarna att fylla i: för varje plats de besökare ska spelledaren ställa en fråga om något på platsen (typ "något med juldekorationerna vid det här huset sticker ut - vad"?). Det ger spelledaren en massa saker att riffa vidare på. Det är play to find out när det funkar som bäst.

Spelet spelas som en teveserie, med beskrivningar av hur kameran sveper över rummet. Och reklampauser. I bästa deckarstil är en scen automatiskt mycket farligare när den utspelar sig nattetid, då misslyckade slag leder till ond bråd död. Insatserna blir höga fler gånger per spelmöte. Spelarna kan rädda sin rollperson genom att spela ut flashbacks som visar någon aspekt av deras liv, men de har bara ett begränsat antal flashbacks att använda, och om de förbrukar dem så går de inte att använda till att exempelvis förbättra resultatet när man slår för att se om man hittat rätt lösning på mysteriet.

Och så har vi de mysiga scenerna, där man helt enkelt följer damerna när de ägnar sig åt sina mysiga specialintressen. Säg inte att du inte drömt om att spela en tant som sitter och stickar halsdukar åt herrelösa hundar.

Som SL kan man med fördel låta biroller och misstänkta återkomma i olika mysterier, och en bit in i kampanjen låta någon älskad SLP vara mordoffer för att få maximal emotionell utdelning. Och i slutändan visar sig en del av färgstarka personer de stött på vara onda kultister som ligger bakom brottsvågen i staden. Det är underbart när spelarna utbrister "va, var han med i konspirationen hela tiden?!".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,091
Location
Stockholm
pS skulle gärna se ett Scandinavian Noir-hack.
pPS har för mig @Arfert höll på med ngt sådant spel
Det kokas på olika håll på scandi noir-spel. Jag har hört om någon som jag träffade på GothCon som håller på med ett YZ-hack för den genren. Inget förlag alltså, utan en "vanlig" spelare. Så det är inget som är garanterat.

Men absolut något som någon borde göra.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
566
Jag läste det och tyckte att bilderna var fina. Men reglerna asså. Borde varit 2-3 sidor men var 300. Fruktansvärt att läsa.
Har ej boken, men är den inte på knappt 170 sidor?
 
Top