Så inget om att den nya kristna sekten ”Änglarna” besegrar ”Gais” på gamla Ullevi?
//EvilSpook
När Örgryte besegrade någon på ett vi helgat åt Ull under järnåldern så var det nog inte så kristet kan jag meddela.
Så inget om att den nya kristna sekten ”Änglarna” besegrar ”Gais” på gamla Ullevi?
//EvilSpook
Kan du ge exempel på detta?Det där med ett syskonpar som står för fruktbarheten och där det växlar vem som är vem, det är sedan (bokstavligt talat) gammalt.
fast är inte Oden och Tyr mer de krigiska gudarna?en yngre hövdingakult (tänk Oden), och så förlade jag ett uppsving för krigisk Torskult
fast är inte Oden och Tyr mer de krigiska gudarna?
Stämmer. Tor spelar visserligen en central roll i det kosmiska kriget mellan gudarnas lagbundenhet och isjättarnas kaos. Men framför allt har han hand om vädret och skörden. När det gäller jordiska krig är det Oden och Tyr som bestämmer.
Ett annat alternativ, som jag själv tycker känns rimligt, är att Tyr är inympad från ett annat panteon och egentligen inte hör ihop med resten av asagudarna. Han är apart, har egentligen bara en legend i mytcykeln, avbildas aldrig tillsammans med någon annan av asarna i bilder från tiden, verkar ha haft sin storhetstid innan resten av vikingagudarna, och så vidare.
Jag minns inte var jag hörde detta först, men misstänker någon av alla föreläsningar jag gått på på Medeltidsveckan.
Jo, den biten har jag koll på. Kanske något av ett syftningsfel att säga att han ympats in på dem. Mer rimligt att de ymptas in på honom.Tänk tvärtom: asarna är inympade som en modern företeelse i en äldre indo-europeisk föreställningsvärld. Tyr/Tiwaz är etymologiskt släkt med Dies/Jupiter/Zeus = himmelsguden, och dyrkades av germaner tusen år innan Snorre skrev ner sin Edda.
Det är värt att betänka att komparativ mytologi så gott som bevisar att asagudarna hör hemma i indo-europeisk religion, och att religionen i Norden innan den indoeuropeiska expansionen därför måste ha varit annorlunda.
Möjligtvis kan vanerna representera ett äldre mytologiskt substratum med rötter i stenåldern, men de har såpass stora likheter med de indiska asurorna att jag ser det som osannolikt, och skulle tro att de också hör hemma i indo-europeisk religion.
- bronsåldern är utan tvekan mer grandios i sin kultutövning. Ett fundamentalt skifte verkar ske mot järnåldern, med betydligt mindre megalitgravar, bling och bronslurar. Bilden man får är överlag en av ett mer torftigt samhälle (och klimatet var väl hårdare under järnåldern om jag minns rätt?)
Fast det finns ju inget som stoppar att samhällen likt Irokes Konfederationen finns, och vi ska inte förglömma att pyramiderna på Giza alla byggdes under bronsåldern.Ja! Tänk "riken" som är som långsträckta handelsnätverk under en eller ett par patriarker (som genom ingiften är släkt och därför inte slåss). Tänk en fredlig och välordnad tid, men där du straffas plågsamt och offras till gudarna om du bryter ordningen. Tänk samtidigt att det finns mycket kaotisk utmark: eftersom man inte kan ploga ordentligt med sina trä- och stenredskap, ibland förstärkta med koppar och brons, så är man tvungen att bo vid lättodlad, bördig mark utmed vattendragen.
Fast vattenvägarna är ju också gräddfiler för allt vad rövare heter så du kanske inte vill ha själva bin bosättning just vid vattnet utan en bit bort från det.Och det är utmed vattendragen du ska bo, om du ska ta del av handeln (vattenvägarna är de snabba). Kan du kontrollera en viktig överfart (till exempel Farsta eller Stocksund eller Trollhättan eller Partille kan du skapa ett maktcentrum. Mycket mark, mycket fina varor från alla väderstreck, många förbindelser och avtal, mycket guld, mycket boskap, och många trälar.
Jag är mer intresserad av exempel på syskonpar som står för fruktbarheten och byter roller måste jag erkänna.Det är den långa förklaringen till @Gamiel och andra som undrat varför inte Bjäla valde Tyr som husgud.
Fast det finns ju inget som stoppar att samhällen likt Irokes Konfederationen finns, och vi ska inte förglömma att pyramiderna på Giza alla byggdes under bronsåldern.
Fast vattenvägarna är ju också gräddfiler för allt vad rövare heter så du kanske inte vill ha själva bin bosättning just vid vattnet utan en bit bort från det.
Jag är mer intresserad av exempel på syskonpar som står för fruktbarheten och byter roller måste jag erkänna.
Ett annat alternativ, som jag själv tycker känns rimligt, är att Tyr är inympad från ett annat panteon och egentligen inte hör ihop med resten av asagudarna.
Det är i alla fall en icke-traditionell tokning - den normala är att man härleder Tyr <- Tiwaz (germanske Tyr) <- Dyeus (PIE-himlaguden).
Den skumme guden i sammanhanget är snarare Oden, som dyker upp hos germanerna och tar över hela gudahuset (eventuellt från Tyr-personen). På en del vis är det som om en trickster blivit chef - tolkningen av Oden i American Gods är inte alls tokig (han spelas av Ian McShane i tv-serien). Den euhemeristiska tolkningen av Oden som en deifierad förfadersgestlat är antagligen felaktig, men den skulle ha ett förklaringsvärde annars.
Jag har vaga minnen av en akademisk förklaring: Oden hör ihop med folkvandringstiden när flera germanska stammarna korsade Pontiska stäppen på väg mot Svarta havets norra kust. Oden är ju en spjutbeväpnad ryttargudakung, en idé som enligt den här förklaringen kan härstamma från de många indo-iranska folkslag som vistades i samma område vid denna tid, till exempel alanerna. Jag böjer mig dock för motargument, ty det var många år sedan jag läste det här. Min minnesbild kan vara bristfällig eller så kan modernare forskning ha skjutit ner den här tolkningen.
En liten krok på det.Ja! Tänk "riken" som är som långsträckta handelsnätverk under en eller ett par patriarker (som genom ingiften är släkt och därför inte slåss). Tänk en fredlig och välordnad tid, men där du straffas plågsamt och offras till gudarna om du bryter ordningen. Tänk samtidigt att det finns mycket kaotisk utmark: eftersom man inte kan ploga ordentligt med sina trä- och stenredskap, ibland förstärkta med koppar och brons, så är man tvungen att bo vid lättodlad, bördig mark utmed vattendragen.