Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Vad exakt är en "checkpoint" i det här sammanhanget?

Jag ser ju att foton, och generiska animétjejer och fantasy går att få fram fantastiska resultat för, men det är ju inte riktigt vad jag letar efter. Jag har förstått att det är kanske galet att använda AI om man har väldigt väldigt specifika önskemål, men testa kan man ju.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad exakt är en "checkpoint" i det här sammanhanget?

Jag ser ju att foton, och generiska animétjejer och fantasy går att få fram fantastiska resultat för, men det är ju inte riktigt vad jag letar efter. Jag har förstått att det är kanske galet att använda AI om man har väldigt väldigt specifika önskemål, men testa kan man ju.
StableDiffusion är en modulär AI, där man använder olika checkpoints som bas. Dessa kan sedan modiferas med så kallades loras.

Till exempel, jag har checkpointsen Lyriel, som är jättebra på sexiga tjejer i en realistisk mangastil, dreamshaper, som är bra på general purpose fantasy och porträtt, och realcartoon3D, som skapar cartoon-artade bilder i 3D-render-stil. (Det finns massor, massor, massor av olika checkpoints, men på grund av orsaker så är en majoritet av dem specialiserade på att generera snygga brudar. Men de kan göra andra saker också!)

Beroende på vilken checkpoint jag väljer i StableDiffusions interface innan jag genererar bilder med en specifik prompt, så kommer jag få annorlunda resultat, inte sällan dramatiskt annorlunda.>

Loras är tillägg till StableDiffusion som är specifikt tränade på olika saker - tex volleyball-uniformer, hörlurar, paraplyn, specifika kändisar eller figurer, you name it. Kodorden för loras kan läggas till ens prompt, vilket kommer förbättra resultatet på den sak man ville ha i prompten som loran är relaterad till.

Men du har rätt i att AI suger om man är ute efter något mycket specifikt - ibland förutsatt att det inte finns en lora för ändamålet. Till exempel, när jag jobbade med Crusader Kings ville vi givetvis ha historiskt korrekta kläder på alla illustrationer. Detta är i nuläget något AI:er är extremt jättedåliga på. Däremot kan AI:er till exempel göra jättebra twi'leker från Star Trek, för det har någon tränat en lora på.

Precis som alla andra medier och verktyg, behöver AIer användas till det de är bra på för att verkligen skina. Och AI art är just nu mest av allt bra på concept art, personporträtt, oavsiktlig body horror, och mjukporr.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jo, jag har förstått det, och det är ju inte så konstigt, med tanke på att AIerna har tränats på vad som finns på nätet. Tillgången på nakna tjejer på nätet är väl knappast sparsam, så det är väl inte underligt att AI kan generera sådana utan att ens anstränga sig.

Då kommer följdfrågan varifrån man får checkpoints och lora (som den översättare jag är slänger jag mig med orden knutpunkt och lårar (Låg-Ranks-Anpassning) istället). Är det något som kommer med festen, eller betalar man extra för sådana saker? Det jag är ute efter är ju ganska långt bort från concept art, personporträtt, oavsiktlig body horror och mjukporr. Gulliga, ihoptryckta animéfigurer finns ju iofs i överflöd på nätet, så det borde väl inte vara omöjligt, men just därför tänkte jag att det kanske finns specifika verktyg som är bättre på det än andra.

Någon som känner sig manad eller vill visa, kan ju gärna få visa upp resultaten av att generera en humanoid råtta i ungefär den här stilen/proportionerna:
Behöver inte ha något vapen, men tänk ett urtypiskt sagorollspel modell 1A i ungefär den estetiken. Går det alls?

Sen är jag i och för sig ganska säger på att jag inte har en burk som klarar StableDiffusion, men allt detta är ju tentativt för om man skulle som sagt "få tummen ur" gällande en rollspelsidé jag har och kanske eventuellt orkar göra produkt av, och händer det så kanske situationen ändras. Men det vore lite kul att få se hur nära man kan komma.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Någon som känner sig manad eller vill visa, kan ju gärna få visa upp resultaten av att generera en humanoid råtta i ungefär den här stilen/proportionerna:
Behöver inte ha något vapen, men tänk ett urtypiskt sagorollspel modell 1A i ungefär den estetiken. Går det alls?
Det låter väldigt möjligt. Jag vet ingenting om manga så jag kan inte beskriva den där stilen tillräckligt väl tror jag. Jag verkar få mer musliknande karaktärer, antagligen för att de är gulligare.
1696940319932.png
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Det låter väldigt möjligt. Jag vet ingenting om manga så jag kan inte beskriva den där stilen tillräckligt väl tror jag. Jag verkar få mer musliknande karaktärer, antagligen för att de är gulligare.
Alltså jag måste säga att nästan alla bilder jag slumpat fram med lite olika prompter på det här temat har blivit ovanligt bra (på sitt sätt). Den stora utmaningen som jag upplever med AI-bilder är att få en enhetlig stil när motiven är olika. Men här kommer en råtta till med något annorlunda prompt:
1696940718956.png
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Det var ju riktigt stiligt. Nästan lite väl detaljerade, Sodas var närmare. Men det var faktiskt ganska nära det jag tänkt mig! Det verkar ju som om det skulle vara fullt görbart. I alla fall betydligt bättre än det jag skulle kunna åstadkomma på egen hand.

Får man fråga vad det var för verktyg ni använde, och om det var speciella checkpoints?

Tidigare i tråden var det någon som genererade en bild baserad på en väldigt grov sketch. Vad var det för program?
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Helt oteknisk här, testade att göra ett landskap i fransk-belgisk seriestil, men det blev bara ett vanligt pastoralt landskap i Lenorado.ai. Någon som känner sig hugad att ta fram t ex en lågfantasykaraktär i Peyo-stil?
Landskap i Peyo-stil, vattenfärg:
Peyo vattenfärg.jpg

Första försöket på en Peyo- karaktär (inte så nära...):
Peyo första försöket.jpg

Eftersom jag är lat och inte orkar hitta på något eget, så förföll jag till att sno @Ulfgeir s bild från häromdagen, fast med Peyo-stil tillagd:

Peyo spjutflickan.jpg

En bit närmre? Det är alltid en fråga om hur mycket denoise man vill dra på med. Drar man på för mycket är man tillbaka till exempelbilden du postade. Det här 0.55, drar man upp till .6 får hon blått hår, som kommer från baskern gubben har på sig. Drar man ner denoise för mycket får man bara exakt den bild @Ulfgeir postade.

EDIT: Jag har alltså snott stilen från bilden som @soda postade.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Landskap i Peyo-stil, vattenfärg:
View attachment 14408

Första försöket på en Peyo- karaktär (inte så nära...):
View attachment 14404

Eftersom jag är lat och inte orkar hitta på något eget, så förföll jag till att sno @Ulfgeir s bild från häromdagen, fast med Peyo-stil tillagd:

View attachment 14407

En bit närmre? Det är alltid en fråga om hur mycket denoise man vill dra på med. Drar man på för mycket är man tillbaka till exempelbilden du postade. Det här 0.55, drar man upp till .6 får hon blått hår, som kommer från baskern gubben har på sig. Drar man ner denoise för mycket får man bara exakt den bild @Ulfgeir postade.
Att programmen har så svårt att simulera specifika stilar ibland - misstänker att det inte finns så mycket som kunnat ’scannas’ in pga äldre, ickedigitala källor? Undrar om medieval/fantasy Tintin skulle funka bättre för ’seriestuk’?
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
I den händelse att någon annan vill försöka:

workflow.png

Man tar alltså stilen från en bild och använder den till en annan. En annan exempelbild kan nog ge mycket bättre resultat. Ska experimentera lite i helgen.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
872
Däremot kan AI:er till exempel göra jättebra twi'leker från Star Trek, för det har någon tränat en lora på.
Jag vet inte om du försöker provocera avsiktligt eller bara gjorde ett misstag, men om det var avsiktligt så är det ju trist om ingen reagerar så jag tar på mig den hatten: vad i helvete sa du nu?!?!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Jag vet inte om du försöker provocera avsiktligt eller bara gjorde ett misstag, men om det var avsiktligt så är det ju trist om ingen reagerar så jag tar på mig den hatten: vad i helvete sa du nu?!?!
Nja, klart det var lite slarvigt att inte säga ”twi’leks” som det borde heta i plural men det är ju inte något att bli jätteupprörd över. Inte lätt att hålla koll på allt i Star Treks lore, jag sa exempelvis ”jawar” istället för ”jawas” väldigt länge.
 
Top