Ondsint roBot
Veteran
- Joined
- 13 Aug 2023
- Messages
- 96
Jag har aldrig varit någon fan av den typ av monster som mest verkar bestå av den skada de kan ge och den skada de kan ta. Bra varelser, i den vidaste bemärkelsen är vandrande plot points. Ibland tänker jag att man borde sätta ihop en kampanj som (nästan) bara består av en samling intressanta varelser och personer. Enklast möjliga "handling" - ta sig från A till B som utgångspunkt - och en labyrint av stickspår på vägen.
Har ni några bra på lager, eller i bakhuvudet? Med eller utan illustrationer. Jag har några som utgångpunkt, och möjligtvis inspriration.
LÖVDRAKEN

En liten giftig drake som lever i flock i den sorts skogar som alverna varnar dig för. Drakens bett innehåller ett gift som långsamt förändrar offrets personlighet och kroppslukt. Den bitne blir steg för steg mer nöjd med tillvaron och ser det vackra i världen. Gårdagens stekta gröt smakar inte bättre, men den förgiftade förstår att uppskatta den. Även tiggaren vid vägkanten har sin skönhet och plats i tillvaron. Allt som händer passar in i det stora sammanhanget, och man blir tacksam för allt man upplever - bra och dåligt. Samtidigt börjar kroppslukten förändras. Till en börja med som nyklippt gräs, sedan mer som en blomsterhandel.
Till slut inser man det vackra och meningsfulla att bli uppäten levande av en flock små drakar. Samtidigt genomgår ens doft en sista förändring som påkallar drakarnas uppmärksamhet. Att bli uppäten levande är fruktansvärt smärtsamt, med vid det här laget har offret insett att det är en vikig del av naturens gång, och gör inget motstånd.
Uppslag: Givetvis finns det någon slags motgift, och lagom lång tid för att försöka få tag i det. Om spelarna är roade av sånt så är det den otrevligaste rollspersonen som blir biten. Om de inte gillar tillfälliga och ofrivilliga personlighetsförändringar så är det någon sällsynt ogin person i deras omgivning som blir biten. Antingen någon som måste hållas vid liv av en eller annan anlednig, eller någon de får rundligt betalt för att rädda. Den som blir "botad" återgår snabbt till sitt gamla otacksamma och illaluktande jag. (Den som har en fantastisk naturlig doft tvättar sig kanske inte så ofta...)
ABB SEKURITAS MODELL 2123

Varför inte flytta ut på landet och leva off-grid? Ett liv utan megaföretag och kapitalistiskt förtryck? Ett bra skäl för att stanna vid sin läst är ABB Sekuritas jakt/attackrobotar. Modell 2123 kan inte bara kalla in satellitbaserade vapen vid behov, utan också land och luftbaserade drönare, utifall att flyktingen skulle befinna sig under jord eller bara inomhus. Med en fusionsbaserad energikälla kan den fortsätta jaga samhällsfientliga element i åratal.
Däri ligger också dess svaghet. En liten, bärbar, energikälla är oerhört värdefull för den som lever utanför samhället. Att gillra fällor för modell 2123 är farligt men lukrativt. Det enda som är ännu mer värdefullt är hackade exemplar. Den som kan ta över en 2123:a har inte bara ett vandrande batteri, utan också en outtröttlig vaktpost och spanare. Haken är att det tar tid att hacka sig in, och tid är inget den som blivit upptäckt av en 2123 har gott om.
Uppslag: Det bästa sättet att försöka fånga in 2123:a är att slå till när den spårar någon annan. Det gör den till ett ypperligt verktyg för att presentera allierade på. Om gruppen är de jagade, träffar de en mentor som introducerar dem till det nätverk av tjänster och gentjänster som gör att det går att överleva i vildmarken. Om det är spelarna själva som är jägare så räddar de en person som sitter inne på viktig information - ett hot eller en möjlighet.
Att skjuta sönder roboten är inte bara svårt utan leder också till att man skadar minireaktorn. En fälla av något slag - gärna utstuderad och med backup utifall att något skulle gå snett - är att föredra.
Har ni några bra på lager, eller i bakhuvudet? Med eller utan illustrationer. Jag har några som utgångpunkt, och möjligtvis inspriration.
LÖVDRAKEN

En liten giftig drake som lever i flock i den sorts skogar som alverna varnar dig för. Drakens bett innehåller ett gift som långsamt förändrar offrets personlighet och kroppslukt. Den bitne blir steg för steg mer nöjd med tillvaron och ser det vackra i världen. Gårdagens stekta gröt smakar inte bättre, men den förgiftade förstår att uppskatta den. Även tiggaren vid vägkanten har sin skönhet och plats i tillvaron. Allt som händer passar in i det stora sammanhanget, och man blir tacksam för allt man upplever - bra och dåligt. Samtidigt börjar kroppslukten förändras. Till en börja med som nyklippt gräs, sedan mer som en blomsterhandel.
Till slut inser man det vackra och meningsfulla att bli uppäten levande av en flock små drakar. Samtidigt genomgår ens doft en sista förändring som påkallar drakarnas uppmärksamhet. Att bli uppäten levande är fruktansvärt smärtsamt, med vid det här laget har offret insett att det är en vikig del av naturens gång, och gör inget motstånd.
Uppslag: Givetvis finns det någon slags motgift, och lagom lång tid för att försöka få tag i det. Om spelarna är roade av sånt så är det den otrevligaste rollspersonen som blir biten. Om de inte gillar tillfälliga och ofrivilliga personlighetsförändringar så är det någon sällsynt ogin person i deras omgivning som blir biten. Antingen någon som måste hållas vid liv av en eller annan anlednig, eller någon de får rundligt betalt för att rädda. Den som blir "botad" återgår snabbt till sitt gamla otacksamma och illaluktande jag. (Den som har en fantastisk naturlig doft tvättar sig kanske inte så ofta...)
ABB SEKURITAS MODELL 2123

Varför inte flytta ut på landet och leva off-grid? Ett liv utan megaföretag och kapitalistiskt förtryck? Ett bra skäl för att stanna vid sin läst är ABB Sekuritas jakt/attackrobotar. Modell 2123 kan inte bara kalla in satellitbaserade vapen vid behov, utan också land och luftbaserade drönare, utifall att flyktingen skulle befinna sig under jord eller bara inomhus. Med en fusionsbaserad energikälla kan den fortsätta jaga samhällsfientliga element i åratal.
Däri ligger också dess svaghet. En liten, bärbar, energikälla är oerhört värdefull för den som lever utanför samhället. Att gillra fällor för modell 2123 är farligt men lukrativt. Det enda som är ännu mer värdefullt är hackade exemplar. Den som kan ta över en 2123:a har inte bara ett vandrande batteri, utan också en outtröttlig vaktpost och spanare. Haken är att det tar tid att hacka sig in, och tid är inget den som blivit upptäckt av en 2123 har gott om.
Uppslag: Det bästa sättet att försöka fånga in 2123:a är att slå till när den spårar någon annan. Det gör den till ett ypperligt verktyg för att presentera allierade på. Om gruppen är de jagade, träffar de en mentor som introducerar dem till det nätverk av tjänster och gentjänster som gör att det går att överleva i vildmarken. Om det är spelarna själva som är jägare så räddar de en person som sitter inne på viktig information - ett hot eller en möjlighet.
Att skjuta sönder roboten är inte bara svårt utan leder också till att man skadar minireaktorn. En fälla av något slag - gärna utstuderad och med backup utifall att något skulle gå snett - är att föredra.