CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,017
NopeFanns det ingen disengage eller vad det nu kan heta för att slippa få en gratisattack på sig?
NopeFanns det ingen disengage eller vad det nu kan heta för att slippa få en gratisattack på sig?
I D&D förväntar sig en spelare att få spela samma karaktär från level 1 till level 20. Även om man bara har fem strider per level kan inte dödligheten vara så hög som 1 på 100, såsom jag just förevisat.
Att inte överleva 100 strider med blanka vapen är väl fullt rimligt?!?!? Är det hög dödlighet?
I D&D förväntar sig en spelare att få spela samma karaktär från level 1 till level 20. Även om man bara har fem strider per level kan inte dödligheten vara så hög som 1 på 100, såsom jag just förevisat.
Så för min del är [...] något jag saknar [...] möjligheten att misslyckas och fortfarande ha ett roligt spel.
Om du känner dig själv och du känner din fiende behöver du inte frukta utkomsten av 100 strider.
Nej, precis. Nu har jag ju ingen koll på D&D men en bra strid är ju den där du helt kontrollerar förloppet och där din fiende redan är besegrad. Typ William Munny i Unforgiven. Att skjuta fyllon i ryggen liksom...
Jag kan i för sig inget om DnD men är det inte så att dödligheten är hög i börja och minskar med ökande level? I så fall kan man ju inte räkna på en statisk dödlighet.I D&D förväntar sig en spelare att få spela samma karaktär från level 1 till level 20. Även om man bara har fem strider per level kan inte dödligheten vara så hög som 1 på 100, såsom jag just förevisat.
Fanns det ingen disengage eller vad det nu kan heta för att slippa få en gratisattack på sig?
Det enda man kunde göra (Såvida man inte tvingades fly på grund av ett tärningsresultat) var att välja hur snabbt man ville förflytta sig ifrån sin motståndare.Nope. Inte som vi körde med iaf.
I mitt huvud är avslut ofta att misslyckande, i och med att en spännande handling tar slut i förtid. Jag skrev om en av mina bittrare rollspelserfarenheter här tidigare. Men jag vet att andra inte känner likadant.Det finns inget misslyckande, bara avslut.
Att uppleva 100 strider med blanka vapen är nog det som är mindre rimligt!Att inte överleva 100 strider med blanka vapen är väl fullt rimligt?!?!? Är det hög dödlighet?
Att inte överleva 100 strider med blanka vapen är väl fullt rimligt?!?!? Är det hög dödlighet?
Vad har "rimlighet" med saken att göra?Att uppleva 100 strider med blanka vapen är nog det som är mindre rimligt!![]()
Kunde vara värt det om man hade anledning att tro att man skulle stå pall för en attack till, men inte mycket mer än så.
Vad har "rimlighet" med saken att göra?
Rimligt vore att karaktärer får PTSD, psykoser och sammanbrott. 6 månaders rehabilitering efter skador och permanenta funktionsnedsättningar.
Jag spelar inte rollspel för att jag vill ha "rimliga" resultat =D
Dödlighet blir ju meningslöst i stort sett på högre level i DnD när det bara är återupplivna de som dött. Så kan mycket väl nå lvl 20 och ha dött 15 gånger på vägen.Jag kan i för sig inget om DnD men är det inte så att dödligheten är hög i börja och minskar med ökande level? I så fall kan man ju inte räkna på en statisk dödlighet.
Dödlighet blir ju meningslöst i stort sett på högre level i DnD när det bara är återupplivna de som dött. Så kan mycket väl nå lvl 20 och ha dött 15 gånger på vägen.
Ja, det är därför jag inte gör stridisar längre. Rollspelsstrider är aldrig roliga rent mekaniskt (man rullar en platsbit och får lite val som spelar liten roll) och få spel pushar för den typ av strider jag vill uppleva.Syftet med en strid kan självfallet vara intressant, men striden i sig görs ofta bättre i andra medium, vilket då gör att jag förmodligen kommer välja bort rollspel i större utsträckning till framtiden om jag märker att fokuset ligger på strid.
Ja, det är därför jag inte gör stridisar längre. Rollspelsstrider är aldrig roliga rent mekaniskt (man rullar en platsbit och får lite val som spelar liten roll) och få spel pushar för den typ av strider jag vill uppleva.
Jag har sällan, eller aldrig, upplevt att rollspel kan uppnå den spänning och utmaning i strid som ett datorspel eller en datorspelsadaption av rollspel kan uppnå så för mig börjar jag fundera mer och mer på om rollspel verkligen är lämpat för strid som risk egentligen.
Ja, exakt och enda sättet spelmakarna undviker att det blir repetitivt är genom att ha förmågor som tar slut ... vilket gör att boss fighter med många hit points är tråkiga, då det bara blir tärningsrull för att nöta ned eftersom ingenting nytt kan hända.Håller helt med, det här upplever jag är väldigt problematiskt. Jag har inget emot strid som problemlösning, jag har däremot något emot (och har alltid haft) strid som mini-spel i spelet där tärningar plockas fram och allt handlar om vem som har störst förmåga att påverka tärningens utfall för att kunna ... göra lite skada och nöta ned några tal på motståndarens papper.
Jag har sällan, eller aldrig, upplevt att rollspel kan uppnå den spänning [...] i strid som ett datorspel eller en datorspelsadaption av rollspel kan uppnå ...