MattiasLejbrink
Swordsman
När jag spelat OSR har det varit ganska mycket "smarta saker" i striderna.
När du spelat OSR, har det varit ganska mycket smarta saker, dvs även ett stort inslag av tärningsslag, även i de delar som inte varit strid också?
När jag spelat OSR har det varit ganska mycket "smarta saker" i striderna.
Det finns inget system för det, även om SL försöker vara konsekvent med avgörandet. Spelarna fattar sina beslut baserat på fiktionen och spelledaren avgör hur detta ska göras i mekaniken. Hur väl något funkar är baserat på den fiktiva situationen, och det finns ingen poäng med att bli bättre på att hantera mekaniken. Spelaren säger "Jag slänger ut fotanglar medan jag retirerar" och spelledaren säger "Hm, okej, vad sägs om att din motståndare måste lyckas med ett DEX-slag svårighet 20 för att kunna slåss utan att trampa på en fotangel?". Det finns ingen regel för detta, utan det är bara spelledaren som försöker att tolka den fiktiva situationen och göra en realistisk bedömning. Om spelaren säger "I det här fallet tänker jag att det borde vara högre svårighet, för vi har ju sagt att det är dimmigt och svårt att se" och spelledaren kan säga "Ja, du har rätt, säg 25?".
Jag tror att dom som så att säga förespråkar Player Skill som något eftersträvansvärt - ofta med hänvisning till Old School Primer - tycker att det betyder att spelaren beskriver vad rollpersonen gör och spelledarens narrativ utgår från det. Motsatsen är att spelaren slår tärning och att spelledaren utgår från det resultatet i sitt narrativ. (Det senare kallas då istället Character Skill.)
Med vissa undantag (??) vad det verkar.
Tärningsslag har använts när vår beskrivning av den fiktiva situationen inte kan ge tillräckligt med information för att göra ett avgörande, så vi behöver ta till en tärning för alla de faktorer som vi inte riktigt har access till genom beskrivningarna. Alltså, letar jag på ett visst ställe så hittar jag vad som finns där. Säger jag "Jag letar igneom rummet" så slår vi en tärning. Säger jag "Jag letar igenom rummet, framförallt i bokhyllan" så slår vi tärning, men om det finns något i bokhyllan får jag antagligen någon sorts bonus.När du spelat OSR, har det varit ganska mycket smarta saker, dvs även ett stort inslag av tärningsslag, även i de delar som inte varit strid också?
Alltså, letar jag på ett visst ställe så hittar jag vad som finns där. Säger jag "Jag letar igneom rummet" så slår vi en tärning. Säger jag "Jag letar igenom rummet, framförallt i bokhyllan" så slår vi tärning, men om det finns något i bokhyllan får jag antagligen någon sorts bonus.
Jag har ju dåligt med koll på trad, men min bild är att spelarskicklighet är något som används i typ alla tradspel. Sedan kan man lägga mer eller mindre fokus på det. OSR är ju en spelstil, och en spelstil där fokuset ligger på just spelarskickligheten. I vaniljtrad finns det en del spelarskicklighet, men en hel del annat också, och man gör inga specifika prioriteringar för att se till att spelarskickligheten får så mycket utrymme som möjligt. Spelstil handlar ju till stor del om prioriteringar. Vissa spelar nog tradspel med en hel del spelarskicklighetsfokus, och då närmar man sig OSR en hel del. Andra kör mer på "rule of cool" eller systembemästrande eller rollpersonsskicklighet.Det håller jag med om, om det finns fotanglar att uppbåda men inga regler för dem. Men "vi slåss i en trång gång så att fienderna bara kommer åt oss två i taget" eller "jag anfaller med spjut från andra ledet" är väl vad man gör i alla spel av den här typen - det är bara elementär taktik?
Jag har ju dåligt med koll på trad, men min bild är att spelarskicklighet är något som används i typ alla tradspel.
Fast nu ville man ju skilja "player skill" från "system mastery" i den här tråden, och då är väl "gången är två rutor bred, det får plats ett monster per ruta, det är åtta monster och vi är fyra rollpersner varav två inte vill stå i fronten, så om vi slåss i gången blir det enklare att vinna striden" grundläggande "system mastery"?
Min förståelse utifrån resonemanget är det här: "player skill" är något som bara uppstår för att det är just rollspel och man kan gå utanför regelsystemet, så ett brädspel kan per definition inte ha player skill, bara system mastery (för man kan inte gå utanför reglerna i ett brädspel)? Och att slåss i en trång gång är grundläggande även i brädspel, så det kan inte vara player skill.
Den definitionen baseras alltså på huruvida man skulle kunna ha mekanik för något, och inte på mekaniken som faktiskt finns? Då lämnas nog inte så mycket utrymme för spelarskicklighet, för det känns som att man skulle kunna göra brädspelsregler för det mesta.Fast nu ville man ju skilja "player skill" från "system mastery" i den här tråden, och då är väl "gången är två rutor bred, det får plats ett monster per ruta, det är åtta monster och vi är fyra rollpersner varav två inte vill stå i fronten, så om vi slåss i gången blir det enklare att vinna striden" grundläggande "system mastery"?
Min förståelse utifrån resonemanget är det här: "player skill" är något som bara uppstår för att det är just rollspel och man kan gå utanför regelsystemet, så ett brädspel kan per definition inte ha player skill, bara system mastery (för man kan inte gå utanför reglerna i ett brädspel)? Och att slåss i en trång gång är grundläggande även i brädspel, så det kan inte vara player skill.
Diskussionen (som jag bara följt med i lite halvt fram tills nu) kompliceras ju av att det dels finns spelstilen OSR och dels finns specifika spel som kallas OSR. De är ju skilda saker, men OSR-spelen är ju tänkta att spelas med en OSR-spelstil. Tekniskt sett finns det inget som hindrar att spela med OSR-spelstilen i ett färdighetsbaserat spel. En princip @Pilzefrau nämnde när vi spelade var "Svaret finns inte på ditt rollformulär", alltså att när du ställs inför en fiktiv situation är det inte tänkt att du ska kolla på ditt rollformulär och leta efter en färdighet eller förmåga som du kan använda i den här situationen, utan istället analysera den fiktiva situationen och sedan säga hur du går tillväga för att lösa den.Det här - och resten av det du beskriver - gör man normalt även i färdighetsbaserade rollspel. Så det kan inte vara det kännetecknande för OSR. Det är vanligt jävla rollspel.
I tradspel kan du mycket väl beskriva ovan nämnda strategi men du slår mot taktik för att se hur väl den implementeras.
"Svaret finns inte på ditt rollformulär", alltså att när du ställs inför en fiktiv situation är det inte tänkt att du ska kolla på ditt rollformulär och leta efter en färdighet eller förmåga som du kan använda i den här situationen, utan istället analysera den fiktiva situationen och sedan säga hur du går tillväga för att lösa den.
Tolkningen att man förväntas slå för FDT när man söker har flera redan vittnat om i tråden, och jag kan lägga till mig själv som ytterligare ett exempel på det
Det skulle inte jag kräva, i alla fall. Att ställa sig två personer i bredd i en trång gång gör man om det är det man säger att man gör. Jag skulle kräva ett slag för Battle först när man vill formera en sköldmur, för det är inte elementärt på det viset (och det står uttryckligen i reglerna, dessutom).
Och i D&D av senare utgåvor krävs definitivt inga färdighetsslag för att man ska ställa sig på vettiga ställen, som att blockera en korridor - det är spelarens taktiska beslut.
Delar helt denna uppfattning, jag märker själv att jag inte gillar den spelstilen men lätt halkar in i den spelstilen när jag spelar spel med färdigheter av det slaget. Det är dumt, men det känns lite som att spelet ska spelas så då det finns färdigheter. Samtidigt beror det lite på gruppens förväntan. Jag märker ju till exempel att jag inte alls kör på så sätt när jag kör electric bastion land till exempel, där är det spelarnas beskrivning utifrån fiktionen och den givna situationen som får vara vägledande. I drakar och demoner så blir det istället färdigheterna på karaktärsbladet som blir vägledande och det känns som de kreativa beskrivningarna hamnar i skymundan. Huruvida det är intentionen eller ej vet jag inte, men jag tror det lätt blir så att man dras mot att lösa problemet med färdigheterna som finns på rollformuläret i ett rollspel med färdigheter.
Jag leterar efter mina nycklar/glasögon/fjärrkontroll/etc varje dag och misslyckas mina söka-slag.
I ett färdighetssystem är det förstås enkelt - "slå Historia/Demonologi/Giftkunskap".