Mogger
Hipsteranka
Ju mer jag tänker på det inser jag att min åsikt nog är att Old School-rollspelet Dungeons and Dragons inte är kopplat till player skill vs character skill, alls. Den diskussionen känns, för mig, som ett 100% OSR-påfund som inte har någon egentlig grund i hur man spelade eller inte spelade "förr".
Sen är det en cool diskussion, jag kan bara inte se att de som spelade "förr" lutade åt ena eller andra hållet eller - frankt - ens brydde sig.
Regelsystemet i gamla DnD upplever jag som sagt mer vara så att actionmoment = rulla tärning, dramamoment = spela ut (friforma). Halten tärningsslag kontra "spela ut själv" verkar inte, för mig, vara resultatet av ett ställningstagande i hur mycket slumpen eller "färdigheter" ska/bör styra, utsn bero på andra faktorer.
Edit: vilket jag nu inser betyder att jag anser att second zen moment i Old School Primer har typ fel i sak.
Det är väl rätt etablerat att OSR må bygga på gamm-D&D men att det numer är sin egna grej.