D&D Äventyr kända för sin story

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,998
Location
Stockholm
Det finns många klassiska D&D-äventyr och kampanjer. Vissa är klassiker för att de är gamla, andra för att de var först med någon grej. En del har klassiska dungeons och en del introducerar klassiska karaktärer eller fenomen.

Men vilka äventyr eller kampanjer är kända för att de har en riktigt bra story? Bland svenska spel finns det ju ett antal som har ryktet om sig att vara bra storyrmässigt. Svavelvinter-serien, Undergångens arvtagare, till exempel.

Men för D&D kommer jag bara på en som är ens i närheten av att diskuteras i de termerna, och det är Curse of Strahd. Som med handen på hjärtat är, tja, sådär när man kikar på det idag.

Vad har jag missat?
 
Jag vet att Pathfinder har en massa kampanjer och jag har fått för mig att Rise of the runelords och Curse of the crimson throne ska vara bra, men är lite osäker på var jag fått det ifrån.
 
Men för D&D kommer jag bara på en som är ens i närheten av att diskuteras i de termerna, och det är Curse of Strahd. Som med handen på hjärtat är, tja, sådär när man kikar på det idag.
Curse of Strahd är ett nytt äventyr som kom för ett par år sedan, men det bygger på det klassiska äventyret Ravenloft.
Jag tycker att originalet på 32 sidor är mycket tightare än CoS på 256 sidor - och därför bättre.

En annan klassiker är DragonLance-kampanjen av samma författare.
Jag tycker personligen inte om hur den är skriven, för den är rälsad så in i h***e.
Men rälsningen går att fixa om man anstränger sig lite - och det ÄR en bra story.
 
Jag vet att Pathfinder har en massa kampanjer och jag har fått för mig att Rise of the runelords och Curse of the crimson throne ska vara bra, men är lite osäker på var jag fått det ifrån.
Anledningen till att Pathfinder / Pathfinder 2 är "näst största" rollspel idag är just för att Paizo började skriva bättre äventyr än WotC.

Pathfinders Kingmaker har också väldigt bra rykte, men det är bättre att @Dante eller @Vitulv berättar varför det är bra, då de spelat det.
 
War of th Burning Sky av EN Publishing har väl bra rykte.
Men jag tror att @Oldtimer är bättre på att förklara äventyret då han gjort en översättning: Sagan om den brinnande himlen.
 
Pathfinders Kingmaker har också väldigt bra rykte

Kingmakers största svaghet är det inte finns någon bra story. Men det är kanske också meningen med upplägget. Min kortrecension på EN World:

3 out of 5 rating for Kingmaker Adventure Path

The premise of Kingmaker is powerful, but it falls short on overall plot and consistency. Several key elements that players will want to explore are left undeveloped, and several other plot points that never will come into play are overdeveloped. With modification this adventure path is highly enjoyable, but if played as written it will leave many players unsatisfied. Also, the organisation of the books prove to be a hindrance for the DM to reference information once play has reached the fourth scenario.
 
War of th Burning Sky av EN Publishing har väl bra rykte.
Men jag tror att @Oldtimer är bättre på att förklara äventyret då han gjort en översättning: Sagan om den brinnande himlen.
Hiss-pitchen är: Man börjar på ett värdshus och det slutar med att man räddar världen. :D

Men Ryan Nock som var grundförfattaren till serien är duktig på att hitta på intressanta miljöer. Vi har till exempel en odödlig kejsare som sägs vara död, en belägrad stad, en brinnande skog, en magiskola plågad av en hemsk storm, ett land med galen kung, ett kloster i bergen med en by där alla är lite väl lugna och harmoniska, en fästning instängd under en magisk eldstorm, en försvunnen alvskog, ett hemligt vapen i en frusen ödemark, mystiska varelser ur magiska drömmar, ett flygande jätteskepp, mm.
 
Curse of Strahd är ett nytt äventyr som kom för ett par år sedan, men det bygger på det klassiska äventyret Ravenloft.
Jag tycker att originalet på 32 sidor är mycket tightare än CoS på 256 sidor - och därför bättre.
Ah drabbades av titelförvirring. Har läst både det gamla och det nya. De är ok storymässigt, men inget jag ramlar av stolen av.
 
Många rollspelsäventyr av D&D-typ lider ju av att antingen är bakgrundshistorien bättre än det som storymässigt händer i äventyret, eller så är det som spontant händer runt spelbordet bättre än något äventyrsförfattaren kunde tänka sig.

Det första är (ofta) ett problem. Det andra tycker jag är en feature.
 
B10 Night's Dark Terror är ju högt hållet av många och det är IMO välskrivet med många bra element men man kanske inte kan räkna det som "känt för sin story". Det påminner en hel del om Death on the Reik som två av författarna (Jim Bambra och Phil Gallagher) skrev till WFRP något år senare, och i likhet med det är det strukturerat kring en serie i sig väldigt starka setpieces, huvudsakligen lokalitetsbaserade, medan den svagaste punkten är inledande hooks och en del av de sammanbindande trådarna.
 
Jag gillar den här tråden då jag är på jakt efter BRA äventyr och bra storys (till drakar och demoner). Går det bra att spela dessa äventyr till svenska DoD eller Expert? Kan inte ni som är lite insatta sammanställa en lista på de bästa äventyren och kampanjerna of all time? Kanske med en indelning i vad som går att få tag på till ett rimligt pris, och vad som är svårt eller rentav omöjligt att få tag på :)

Det är bara ett önskemål från min sida. Jag har full förståelse för om ni har bättre saker att göra. ; )
 
Vad har jag missat?

TSRs försök att ge sig på metaplot i Planescape är faktisk ganska coolt och rör om rejält i grytan på den spelvärlden. Det sträcker sig mellan Modronernas lämmeltåg i The Great Modron March, vidare till döda gudars kadaver i Dead Gods, och når sin kulmen i ett storkrig i Sigil, i Faction War. Specifikt Dead Gods nämns emellanåt som bland de bästa äventyren som TSR gav ut, men hur det är med det är givetvis en preferensfråga.

(Ett drömprojekt för min del är att långformsrecensera allt utgivet material till Planescape, men det får nog bli på servicehemmet.)
 
Freeport trilogy är en klassiker som fortfarande är bland det bättre jag spelat till DnD, så när CoC man kan komma i Dnd-miljö.

Curse of the Crimson Throne är otroligt välskriven för att vara sex böcker och håller ihop riktigt bra.

Sedan minns jag Red Hand of Doom som ett kul välskrivet äventyr men det var 20 år sedan jag läste den boken.
 
Många äventyr i Ravenloft-settingen har mycket bra story. Har dock inte läst själv utan bara spelat.
Originaläventyret Ravenloft har kanonbra story. Äventyret blir ännu bättre med en bra spelledare. Extra coolt att handlingen slumpas fram under äventyret med tarotkort!
 
Last edited:
Back
Top