D&D Äventyr kända för sin story

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det finns många klassiska D&D-äventyr och kampanjer. Vissa är klassiker för att de är gamla, andra för att de var först med någon grej. En del har klassiska dungeons och en del introducerar klassiska karaktärer eller fenomen.

Men vilka äventyr eller kampanjer är kända för att de har en riktigt bra story? Bland svenska spel finns det ju ett antal som har ryktet om sig att vara bra storyrmässigt. Svavelvinter-serien, Undergångens arvtagare, till exempel.

Men för D&D kommer jag bara på en som är ens i närheten av att diskuteras i de termerna, och det är Curse of Strahd. Som med handen på hjärtat är, tja, sådär när man kikar på det idag.

Vad har jag missat?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag vet att Pathfinder har en massa kampanjer och jag har fått för mig att Rise of the runelords och Curse of the crimson throne ska vara bra, men är lite osäker på var jag fått det ifrån.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men för D&D kommer jag bara på en som är ens i närheten av att diskuteras i de termerna, och det är Curse of Strahd. Som med handen på hjärtat är, tja, sådär när man kikar på det idag.
Curse of Strahd är ett nytt äventyr som kom för ett par år sedan, men det bygger på det klassiska äventyret Ravenloft.
Jag tycker att originalet på 32 sidor är mycket tightare än CoS på 256 sidor - och därför bättre.

En annan klassiker är DragonLance-kampanjen av samma författare.
Jag tycker personligen inte om hur den är skriven, för den är rälsad så in i h***e.
Men rälsningen går att fixa om man anstränger sig lite - och det ÄR en bra story.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vet att Pathfinder har en massa kampanjer och jag har fått för mig att Rise of the runelords och Curse of the crimson throne ska vara bra, men är lite osäker på var jag fått det ifrån.
Anledningen till att Pathfinder / Pathfinder 2 är "näst största" rollspel idag är just för att Paizo började skriva bättre äventyr än WotC.

Pathfinders Kingmaker har också väldigt bra rykte, men det är bättre att @Dante eller @Vitulv berättar varför det är bra, då de spelat det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
War of th Burning Sky av EN Publishing har väl bra rykte.
Men jag tror att @Oldtimer är bättre på att förklara äventyret då han gjort en översättning: Sagan om den brinnande himlen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Pathfinders Kingmaker har också väldigt bra rykte
Kingmakers största svaghet är det inte finns någon bra story. Men det är kanske också meningen med upplägget. Min kortrecension på EN World:

3 out of 5 rating for Kingmaker Adventure Path

The premise of Kingmaker is powerful, but it falls short on overall plot and consistency. Several key elements that players will want to explore are left undeveloped, and several other plot points that never will come into play are overdeveloped. With modification this adventure path is highly enjoyable, but if played as written it will leave many players unsatisfied. Also, the organisation of the books prove to be a hindrance for the DM to reference information once play has reached the fourth scenario.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
War of th Burning Sky av EN Publishing har väl bra rykte.
Men jag tror att @Oldtimer är bättre på att förklara äventyret då han gjort en översättning: Sagan om den brinnande himlen.
Hiss-pitchen är: Man börjar på ett värdshus och det slutar med att man räddar världen. :D

Men Ryan Nock som var grundförfattaren till serien är duktig på att hitta på intressanta miljöer. Vi har till exempel en odödlig kejsare som sägs vara död, en belägrad stad, en brinnande skog, en magiskola plågad av en hemsk storm, ett land med galen kung, ett kloster i bergen med en by där alla är lite väl lugna och harmoniska, en fästning instängd under en magisk eldstorm, en försvunnen alvskog, ett hemligt vapen i en frusen ödemark, mystiska varelser ur magiska drömmar, ett flygande jätteskepp, mm.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Curse of Strahd är ett nytt äventyr som kom för ett par år sedan, men det bygger på det klassiska äventyret Ravenloft.
Jag tycker att originalet på 32 sidor är mycket tightare än CoS på 256 sidor - och därför bättre.
Ah drabbades av titelförvirring. Har läst både det gamla och det nya. De är ok storymässigt, men inget jag ramlar av stolen av.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Många rollspelsäventyr av D&D-typ lider ju av att antingen är bakgrundshistorien bättre än det som storymässigt händer i äventyret, eller så är det som spontant händer runt spelbordet bättre än något äventyrsförfattaren kunde tänka sig.

Det första är (ofta) ett problem. Det andra tycker jag är en feature.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
De D&D-äventyr och/eller kampanjer jag tycker har starkast story:

B7 Rahasia
I6 Ravenloft
Dragonlance-serien

Alla dessa har en gemensam nämnare vid namn Tracy Hickman.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
B10 Night's Dark Terror är ju högt hållet av många och det är IMO välskrivet med många bra element men man kanske inte kan räkna det som "känt för sin story". Det påminner en hel del om Death on the Reik som två av författarna (Jim Bambra och Phil Gallagher) skrev till WFRP något år senare, och i likhet med det är det strukturerat kring en serie i sig väldigt starka setpieces, huvudsakligen lokalitetsbaserade, medan den svagaste punkten är inledande hooks och en del av de sammanbindande trådarna.
 
Top