Marvel Snap

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag försöker klättra i rank efter att ha stått still ett tag, har formulerat följande två regler:

1. Om du känner dig frustrerad eller slarvig så sluta spela. Om du precis har förlorat åtta kuber så tar du onödiga risker i nästa spelomgång. Märker du att du inte tar sig tid att läsa på platskorten eller andra kort är det lika bra att sluta spela. Detta är inget nytt, så här är det i många spel, men det är bra att påminna sig själv om det.
2. Chansa aldrig på att du kommer vinna, bättre att retirera.

Dessutom tror jag att man ska snapa i varje spel, men är inte helt säker på det. Det kanske är bättre att snapa när man har någon slags indikation på hur det kommer att gå. Någon som vet?

Några andra tips? Vilken rank har du?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag försöker klättra i rank efter att ha stått still ett tag, har formulerat följande två regler:

1. Om du känner dig frustrerad eller slarvig så sluta spela. Om du precis har förlorat åtta kuber så tar du onödiga risker i nästa spelomgång. Märker du att du inte tar sig tid att läsa på platskorten eller andra kort är det lika bra att sluta spela. Detta är inget nytt, så här är det i många spel, men det är bra att påminna sig själv om det.
2. Chansa aldrig på att du kommer vinna, bättre att retirera.

Dessutom tror jag att man ska snapa i varje spel, men är inte helt säker på det. Det kanske är bättre att snapa när man har någon slags indikation på hur det kommer att gå. Någon som vet?

Några andra tips? Vilken rank har du?
62 (diamond), 545 collection level.

Jag har några olika lekar, men det är främst den med infinaut som jag vinner med på sistone.
Mitt tips är att ha lite koll på vilka lekar du verkar möta på din nivå, och anpassa din lek efter det. Fram till level 50-isch så var min lek med ettor + tarzan + blå stålmannen rätt bra, men så började alla köra med arga tarzan (killmonger), vilket gör den leken helt värdelös.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag snappar bara om jag är rätt säker på vinst. Det är en trevlig sak med infinaut - kortet är ju det starkaste som finns i Snap, så det är rätt lätt att räkna ut mina chanser i runda sex om jag har det på handen.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
62 (diamond), 545 collection level.

Jag har några olika lekar, men det är främst den med infinaut som jag vinner med på sistone.
Mitt tips är att ha lite koll på vilka lekar du verkar möta på din nivå, och anpassa din lek efter det. Fram till level 50-isch så var min lek med ettor + tarzan + blå stålmannen rätt bra, men så började alla köra med arga tarzan (killmonger), vilket gör den leken helt värdelös.
Beror din rank främst på hur din lek ser ut eller på hur du väljer att snapa/retreata? Min känsla är att det räcker med en tillräckligt bra lek och att det är därefter är viktigare med snap/retreat.

Hur brukar du lägga upp spelet med infinaut? Vad parar du med? Sunspot känns ju given men något mer?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En av de bästa sakerna med Marvel Snap är att det verkligen är ett skicklighetsspel - det är inte alls ovanligt att man kan spela ut en motståndare genom att gissa hur de kommer att spela.

Snipa Infinaut med Shang-Chi sista turnen är alltid tillfredsställande, t.ex.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Hur brukar du lägga upp spelet med infinaut? Vad parar du med? Sunspot känns ju given men något mer?
Jag har Jubilee med i min Infinaut/Devil Dinosaur lek. För hon har chansen att spela dem nästan gratis mot slutet av spelet ifall man inte dragit dem.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Beror din rank främst på hur din lek ser ut eller på hur du väljer att snapa/retreata? Min känsla är att det räcker med en tillräckligt bra lek och att det är därefter är viktigare med snap/retreat.

Hur brukar du lägga upp spelet med infinaut? Vad parar du med? Sunspot känns ju given men något mer?
Jag *tror* att min rank främst beror på leken och inte på hur jag snappar. Grejen är att jag spelat med rätt mycket fokus på att få nya kort - och inte att gå upp i level. Det har därför varit viktigare att klara uppdrag är att vinna matcher.

Snappa/fly är något som jag börjat fundera aktivt på först nu på senare levlar. Jag skulle tro att det är viktigt om du vill gå upp i level - det skiljer ju en faktor 1:8 på vad du har att förlora i poäng om du flyr istället för att förlora en full snap.

Infinaut-leken började som ett försök att leva upp kort jag aldrig spelade med :). Men den fungerade så pass bra att det är min standard-lek nu, med vissa modifikationer. Tanken är att se till att jag vinner en lane med de andra korten, och så avsluta med infinauten där det passar.
# (1) Sunspot
# (1) Korg
# (1) Nightcrawler
# (2) Angela
# (2) Lizard
# (3) Wolfsbane
# (3) Groot
# (3) Hulkbuster
# (4) Enchantress
# (4) Warpath
# (5) Vision
# (6) The Infinaut
#
eyJDYXJkcyI6W3siQ2FyZERlZklkIjoiVmlzaW9uIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJHcm9vdCJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiTmlnaHRjcmF3bGVyIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJFbmNoYW50cmVzcyJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiV2FycGF0aCJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiU3Vuc3BvdCJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiV29sZnNiYW5lIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJMaXphcmQifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkFuZ2VsYSJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiS29yZyJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiSHVsa2J1c3RlciJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiSW5maW5hdXQifV19
#
# To use this deck, copy it to your clipboard and paste it from the deck editing menu in Snap.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Enchantress och lizard är en trevlig combo. Jag vill helst få ut warpath, men om jag inte drar den är det kul att lägga ut ett kort som blir bättre av att tappa sin ”ongoing” förmåga. Funderar på att testa en lek som bygger på den typen av ”negativ” synergi med enchantress och cosmo. Resten är kort som har en nackdel i form av on reveal eller ongoing.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Här är en grej som man kanske kan göra, om man vill. Posta en screenshot av ditt senaste parti. Skriv om du tyckte att det gick bra/dåligt och om du lärde dig något!

Mitt senaste parti var med leken ovan. Jag körde Angela i cloning vats för att få två, och sedan körde jag nightcrawler och wolfsbane för att säkra den lanen. Sen var det bara att köra infinaut på enda stället där den gick att spela.

Det jag lärde mig: folk har en tendens att snappa när de ser att jag skippar runda 4. Jag gissar att de tror att jag sitter på en ruskigt dålig hand och/eller inte vet vad jag gör.
.4AF5119D-FF99-4288-BD61-EB5D7921A2A1.jpeg
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Vilka decks är mest resilient mot locations? Jag känner att jag blir hose:ad av vissa locations nu och då, t.ex. den där man inte kan spela ut kort när jag inte har movers och de där som ger -1 och -2 power när jag spelar 1-drop + kazaar och blå killen t.ex. Och den där ends after turn 4-grejen... Finns det några decks som är bättre på att hantera flera olika funky locations?
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vilka decks är mest resilient mot locations? Jag känner att jag blir hose:ad av vissa locations nu och då, t.ex. den där man inte kan spela ut kort när jag inte har movers och de där som ger -1 och -2 power när jag spelar 1-drop + kazaar och blå killen t.ex. Och den där ends after turn 4-grejen... Finns det några decks som är bättre på att hantera flera olika funky locations?
Lekarna med Storm i är ett uppenbart exempel. Jag körde ett tag med Scarlet Witch i min reveal-lek, men det blev virrigt åt andra hållet ibland, så jag ha4 lärt mig hanterades i stället.

Self-Destruct-lekar brukar inte ha stora problem heller, och direkt vinner på ställen som Death’s Domain och Murderworld.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En annan sak kring dubbling - om motståndaren dubblar runda ett, får man avgöra om man litar på sin lek och sin hand. Jag brukar köra på i det läget om jag inte fått en usel giv eller sett en riktigt besvärlig location, och det är en stor andel av partierna som slutar med att motståndaren sedan retirera runda 5-6 när Tiger Spirit-spammet börjar visa upp sig.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vilka decks är mest resilient mot locations? Jag känner att jag blir hose:ad av vissa locations nu och då, t.ex. den där man inte kan spela ut kort när jag inte har movers och de där som ger -1 och -2 power när jag spelar 1-drop + kazaar och blå killen t.ex. Och den där ends after turn 4-grejen... Finns det några decks som är bättre på att hantera flera olika funky locations?
Minus i power per kort ger en boost åt lekar med ett fåtal, starka kort. Infinaut älskar en sån location. En fördel med den leken är att man behöver vinna sin första location, och om man sedan har tur med korten så kan du välja vilken av de övriga två som du vill plocka. Det ger dig lite utrymme att manövrera.

Jag tror inte att jag led så ofta av dåliga locations när jag körde 1-drop leken. Squirell girl kan få in dig på knepiga ställen, och så körde jag med night crawler för att kunna hoppa också. Vid slutet av ett parti så hade jag som mål att ha fyllt alla slottar med kort, och då kvittar det lite om något ställe ger minus eller så.

De korten som kan direkt paja/ändra en location som jag känner till är Storm, Scarlet Witch (båda nämnda ovan) och Rhino.

Jag har dock inte (personligen) upplevt locations som ett tillräckligt stort problem för att lägga in specifika kort för att ändra dem.
 
  • Like
Reactions: Ram

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Det går inget bra för mig. Lyckas inte klättra i ranking. Tar gärna er hjälp med synpunkter på mitt deck. Är det något uppenbart dåligt eller något som kan tweakas?

Jag har collection lvl 301 och om jag förstår rätt så möter man motståndare med samma collection lvl snarare än samma ranking.

Leken är en milt disruptiv on reveal lek.


# (1) Ant Man
# (1) Sunspot
# (1) Korg
# (1) Rocket Raccoon
# (2) Angela
# (2) Scorpion
# (2) Star-Lord
# (3) Ironheart
# (3) Wolfsbane
# (3) Groot
# (5) Spider-Woman
# (6) Odin
#
eyJDYXJkcyI6W3siQ2FyZERlZklkIjoiUm9ja2V0UmFjY29vbiJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiU3Vuc3BvdCJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiS29yZyJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiQW5nZWxhIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJTdGFybG9yZCJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiV29sZnNiYW5lIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJHcm9vdCJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiT2RpbiJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiSXJvbmhlYXJ0In0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJTcGlkZXJXb21hbiJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiU2NvcnBpb24ifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkFudE1hbiJ9XX0=
#
# To use this deck, copy it to your clipboard and paste it from the deck editing menu in Snap.
 
Top