Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
OBS. Jag menar inte respekt som vörda eller beundra. Utan respekt som i att respektera någons hantverk, tid, erfarenhet och yrkeskunnande.
Men det har ju setts bevis på att det finns respekt för folks arbete, kunnande och tid .

Vi har kulturgala för youtubers och content creators tror den heter guldtuben där dom får erkännande och deras tid , erfarenhet och yrkeskunnande och kreativitet belönas med priser.

Rappare som jag ändå skulle vilja påstå är en yrkesgrupp inom den kreativa sfären hyllas i parti och minut på på olika kulturgalor.

Så personer inom den kreativa sfären får definitivt erkännandet och hyllningen som tillkommer dom sedan om det inte är den grupp inom sfären som du vill se hyllas är ju en annan femma.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Well, jag är ju faktiskt verksam i den kreativa branschen och har varit i 20 år. Kan säga att ingen på insidan skulle betrakta Pewdiepie som annat än PR-plakat. Om de ens vill låtsas om som han finns. :)
Jag är nu knappast någon fan av PewDiePie, eller vidare intresserad av youtubers i allmänhet, men jag tänker att man ändå behöver vara lite försiktig med vad folk "på insidan" tycker. Samma ringaktning hade man ju kunnat rapportera från den etablerade litteraturen mot fantastiken, mer förr men fortfarande i viss mån.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag är nu knappast någon fan av PewDiePie, eller vidare intresserad av youtubers i allmänhet, men jag tänker att man ändå behöver vara lite försiktig med vad folk "på insidan" tycker.
Du menar att vi ska betrakta Pewdiepie som PR-konsult? Visst, det är han säkert. Och det jag nämnde jag ju innan (om än lite nedlåtande).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
MODERERING

Temat för den här tråden är alltså om och varför det bara är illustratörer som kräver betalt VID ROLLSPELSPRODUKTION, inte hur mycket respekt folk eventuellt har för människor som gör helt andra saker.

Tack så mycket!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Om vi ska återgå till ämnet – hur bör man göra för att rollspelsskribenter ska ha en mer korrekt* självskattning?

*Beroende på preferens kan man med detta mena justeringar både uppåt och nedåt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag vill flika in att om man trycker via Publit så blir priset 20 öre sidan för svartvitt och typ 74 öre per sida färg. I ditt fall 90 svartvita sidor och 10 färg, så 18 + 7.4 eller 25.50 ungefär.
Du glömde kostnaden för omslaget. Mjukinbundet kostar 16,84.
Sedan kostar publiceringen 249kr och om det skall fördelas på bara 100ex, blir det ytterligare 2,49.
Alltså totalt 44,73 per exemplar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Men det går ju att skriva ett avtal som är kopplat till hur stora intäkterna från en Kickstarter blir. Det är ju en speciell finansieringsmodell, som är helt okej om de inblandade förstår precis hur det fungerar.
Yes! Vi har kört så på några projekt. I de fallen har vi sett till att vi som förlag som bäst går plusminus noll, medan författarna får betalt, för att väga upp för att vi får möjlighet att tjäna lite pengar på att sälja boken efter att den är släppt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag har svårt att läsa in vad du vill säga om svenska rollspelsförfattare med det här. Menar du att vi i allmänhet är kompetenta skribenter vars kreativa arbete inte respekteras nog? Eller att vi är amatörer som inte förstår hur svårt det är att arbeta kreativt "på riktigt"? Det är så att säga oklart var du vill placera in den svenska rollspelsbranschen i den problematik du beskriver – vem du anklagar och vem du vill ta i försvar.
Nä jag är mest ute och vevar.

Men! Frågan var ju varför illustratörer tar betalt men ”ingen” annan.

Det är för att få personer ser till exempel ”korrläsa” som en speciell färdighet. Det kan alla göra! Så är det med nästan allt kreativt arbete i en eller annan grad. Och det är såklart felaktig uppfattning.

Att illustratörer kan ta (för lite) betalt är för att deras skills är mer synliga än andras. Och det kan då tydligen upplevas provocerande för somliga.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Yes! Vi har kört så på några projekt. I de fallen har vi sett till att vi som förlag som bäst går plusminus noll, medan författarna får betalt, för att väga upp för att vi får möjlighet att tjäna lite pengar på att sälja boken efter att den är släppt.
Ja, så länge författarna får del av att en Kickstarter går bra (kanske lite mer vid vissa i kontrakt givna tröskelnivåer), så tycker jag att det är helt okej.

Jag tycker också att det är viktigt att alla inblandade förstår precis vad det är ett förlag köper sig rätten att göra. Exempelvis utgåvor på andra språk, datorspel, brädspel, nöjesparker eller vad det nu kan vara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Du glömde kostnaden för omslaget. Mjukinbundet kostar 16,84.
Sedan kostar publiceringen 249kr och om det skall fördelas på bara 100ex, blir det ytterligare 2,49.
Alltså totalt 44,73 per exemplar.
Korrekt, jag räknade lite för snabbt där.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Ja, så länge författarna får del av att en Kickstarter går bra (kanske lite mer vid vissa i kontrakt givna tröskelnivåer), så tycker jag att det är helt okej.

Jag tycker också att det är viktigt att alla inblandade förstår precis vad det är ett förlag köper sig rätten att göra. Exempelvis utgåvor på andra språk, datorspel, brädspel, nöjesparker eller vad det nu kan vara.
Yes, det är ju därför man ser till att skriva ordentliga och tydliga avtal.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kreativitet är ett driv och ofta en belöning i sig självt. Vilket utnyttjas av andra. Så även om det går få gratis ska man av respekt för sig själv, och andras driv ge något tillbaka … även när man får det gratis.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Om vi ska återgå till ämnet – hur bör man göra för att rollspelsskribenter ska ha en mer korrekt* självskattning?

*Beroende på preferens kan man med detta mena justeringar både uppåt och nedåt.
Om någon vill använda outputen av ditt arbete för att själv tjäna pengar (om så bara ”gå jämnt”) så ska du ta betalt.

Räkna på hur många timmar arbetet tar. Dela ditt arvode med antal timmar. Känns det som ett rimligt timmarvode?

Jämför tex med timlönen på McDonnalds för att få lite perspektiv. (Typ 100kr/h, give or take.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag lägger ju ner hundratals timmar på rollspelsskrivande och får inget för det, men eftersom det är mina egna projekt så tänker jag att det är lugnt. Ytterligare en anledning att inte involvera andra i ens projekt. Eventuellt har mina billiga spel effekten att sänka förväntade priser på rollspel och därmed sabba för skribenter som vill ha betalt, men jag tror knappast att jag har tillräckligt med synlighet i rollspelssverige för att ha den effekten. Jag har lyxen att kunna arbeta gratis och därmed kunna hålla pengar utanför det hela, förutom det jag lägger ut på provtryck och, i fallet Plommonkrönikan, research. Hade jag velat få en rimlig ersättning för jobbet så hade jag behövt höja priset på mina spel, och då hade jag behövt försöka kränga dem. Jag skulle behöva synas i Fenix, sälja dem i SF-bokhandeln, uggla i spelmakarrummet på konvent istället för att spela. För mig är det en frihetskänsla att hålla pengarna utanför hobbyn. Det gör att jag kan göra vad jag känner för, och skapa spelen jag vill utan att bekymra mig om andra. Sedan så spelas de av folk jag känner, vilket gör mig glad, medan det är mindre viktigt om främlingar spelar mina spel.

Men, som sagt, det är såklart en annan del av hobbyn än de kommersiella operationer med utvecklingsteam som främst talas om här i tråden. Mer åt Rons traditionella "indie"-definition, där det inte är indie om någon annan bestämmer vad du ska skriva.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Om någon vill använda outputen av ditt arbete för att själv tjäna pengar (om så bara ”gå jämnt”) så ska du ta betalt.

Räkna på hur många timmar arbetet tar. Dela ditt arvode med antal timmar. Känns det som ett rimligt timmarvode?

Jämför tex med timlönen på McDonnalds för att få lite perspektiv. (Typ 100kr/h, give or take.)
OK, om jag kollar på mina royalties så kommer jag inte i närheten av det. Slutsatsen blir typ åter igen "om du känner självrespekt ska du sluta skriva för spelet du gillar".
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Kan det också vara så att mycket handlar om att man är lite halvpolare med varandra i branschen? De gånger jag fått med begåvade men oetablerade vänner på att skriva filmmanus har vi visserligen slängt ihop något avtal gentemot produktionsbolaget, eftersom producenten förstås kräver det, men i efterhand har jag om vännen ofta insett i att vi bedömt våra egna roller och förväntningar helt fel. Jag har tänkt att "jag tar in dig här och går i god för ditt hantverk fastän du inte har publicerat något alls, och vi splittar dessutom alla pengar vi tar in rakt av på hälften, så du borde vara lite tacksam, trots allt,"; men min vän har istället tänkt: "Du, jag går in här och hjälper dig i ditt projekt, med din IP, för att du bad mig om det, men betalningen är rätt usel, om du frågar, så du borde vara lite tacksam." Och eftersom man är fattiga kulturarbetare, kommer ändå de där tankarna på pengarna krypande efter ett tag, och då känner vi båda att vi blivit blåsta av varandra, och dessutom av produktionsbolaget.

Så numera säger jag alltid till folk jag som drar in i sånt att de måste se till att få ett avtal som de skulle vara nöjda med även om vi allihop blir rejäla ovänner; det brukar vara en rätt bra måttstock på om man håller på att bli blåst om man tycker att man gör nåt för att vara schysst, och det samtidigt är en betydande del pengar inblandade; mer än ett par tusenlappar, typ. Det är väl ungefär som att inte skaffa barn men nån man vet att man antagligen skulle avsky om man inte var förälskad i den.

Så +1 på avtal, helt enkelt. Men det fattar man ju inte förrän man har blivit bränd en gång; man måste liksom nästan ha det där att referera till när man pratar både men sin vän och med den som äger produktionsmedlen: "Du, ursäkta, det är bara för att jag har haft dåliga erfarenheter med andra, som inte är så ärliga som ni, men jag behöver ett avtal enligt dramatikerförbundets standard, som en agent också tittar på." / "Du, den här gången, alltså vi är bästa kompisar, och vi gör inte det här för pengarna, men du minns hur det gick förra gången"...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag lägger ju ner hundratals timmar på rollspelsskrivande och får inget för det, men eftersom det är mina egna projekt så tänker jag att det är lugnt. Ytterligare en anledning att inte involvera andra i ens projekt. Eventuellt har mina billiga spel effekten att sänka förväntade priser på rollspel och därmed sabba för skribenter som vill ha betalt, men jag tror knappast att jag har tillräckligt med synlighet i rollspelssverige för att ha den effekten. Jag har lyxen att kunna arbeta gratis och därmed kunna hålla pengar utanför det hela, förutom det jag lägger ut på provtryck och, i fallet Plommonkrönikan, research. Hade jag velat få en rimlig ersättning för jobbet så hade jag behövt höja priset på mina spel, och då hade jag behövt försöka kränga dem. Jag skulle behöva synas i Fenix, sälja dem i SF-bokhandeln, uggla i spelmakarrummet på konvent istället för att spela. För mig är det en frihetskänsla att hålla pengarna utanför hobbyn. Det gör att jag kan göra vad jag känner för, och skapa spelen jag vill utan att bekymra mig om andra. Sedan så spelas de av folk jag känner, vilket gör mig glad, medan det är mindre viktigt om främlingar spelar mina spel.

Men, som sagt, det är såklart en annan del av hobbyn än de kommersiella operationer med utvecklingsteam som främst talas om här i tråden. Mer åt Rons traditionella "indie"-definition, där det inte är indie om någon annan bestämmer vad du ska skriva.
Å andra sidan funderar jag ibland på om det inte är en sorts självsabotagebeteende, lite som när jag i skolan aldrig pluggade inför proven, för om jag misslyckas och inte pluggat så kan jag alltid intala mig själv att jag hade kunnat få MVG om jag hade pluggat.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
OK, om jag kollar på mina royalties så kommer jag inte i närheten av det. Slutsatsen blir typ åter igen "om du känner självrespekt ska du sluta skriva för spelet du gillar".
Då gör du det kanske av andra skäl än pengar, vilket är NICE. Men bra att vara medveten om att man får dåligt betalt. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Då gör du det kanske av andra skäl än pengar, vilket är NICE. Men bra att vara medveten om att man får dåligt betalt. :)
Sedan är det ju också frågan om gränsdragning. Räknar jag in tiden jag lägger på att klura och mixtra med idéer? Enbart tiden då jag faktiskt skriver saker? Promenader där jag funderar på saker? Resultaten blir väldigt olika.
 
Top