Oscar Silferstjerna
Lovecraft spelade pingis.
Neotech har tabeller för just det så det lär gå utmärkt!
Ja, då går det säkert att göra en lokal variant, anpassad för just Mogadishu.
Neotech har tabeller för just det så det lär gå utmärkt!
RoboCop har huvud skurkarna sysslande m värdetransport rån, allmänna rån, droghandel, prostitution (visas inte men nämns), fungera som svart "problemlösare" åt en av megakorpens ordförande. Vi ser också RoboCop gå efter våldtäktsmän, gisslantagare, o butiksrånare.
Dredd så är det droghandel, mord o troligen någon typ av beskyddar verksamhet som Ma-Ma klanen sysslar med + mutande av judges. Men vi ser också jagande av bildårar, mordutredning, intagande av uteliggare som inte flyttat på sig efter tillsägning. I mångt o mycket det vi har idag (till skillnad från serien där en massa normala saker är illegala), även om en del av straffen är hårdare o judges är full rätt att vara polis, domare o bödel i ett.
I Blade Runner ser vi trafikpoliser o sedan specialist-spanare vars uppgift är att jaga rymda replicanter (officiellt p.g.a. att de är psykotiska o mordiska). Men känsla av filmen (för mig) är att polisen, vid sidan av blade runners, överlag sysslar med mer eller mindre samma sak som de gör idag.
I Judge Dredd serietidningen är alla typer av simulanter illegalt (kaffe, socker o sånt), och en massa andra saker som vi idag ser som fult normalt.
I Minority Report ser vi mord, misshandel och illegal droghandel, bytande ut av ögon (som är folks ID i nuläget, så det e motsvarigheten till att ge folk falska ID-handlingar), förstörande av egendom gäller nog också men kommer inte upp.
I Neotech Edge grund modul PRD så finns det ingen egentlig lag, PRD området är uppdelat i zoner där varje zon har sin egen säkerhetsfirma/medborgargarde som ser till att de regler de har fått betalt för att hålla efter inte bryts. Det som är olagligt är för det mesta en fråga om saker som rubbar lugnet än något annat, där nivån av "lugn" varierar från zon till zon. Sedan har rikare personer (eller de som lägger pengarna på säkerhet) bättre kontrakt vilket gör att om något händer i närheten av dem skickas en vectorjet med ett SVOT + läkare team till där de är och tar hand om hotet/tar kontrakttagaren därifrån. Resten av världen presenteras också som väldigt drogliberal så en massa droger som e illegala idag är över större delen av världen helt legala.
Yakuzan i Johnny Mnemonic fungerar som en av megakorparnas attackhundar, vilket troligen är illegalt eftersom korpen använder yakuzan istället för egna säkerhetsstyrkor. I Newark verkar flertalet cybernetik vara illegalt eftersom Just Johnny maskerar sitt Mnemonic kurir implantat som ett dyslexi protest implantat o det görs en kommentar om att det är en av de tillåtna implantaten. Vi ser inga poliser i filmen men det är en känsla av att de finns, o att flertalet av sakerna vi ser göras e illegala, de bara inte finns i närheten.
Ghost in the Shell har manipulerande av folks minnen som något illegalt.
Följdfråga: Vad för nya brott är det som finns? Vad är det som är illegalt idag som är tillåtet i framtiden? Vad är set som är legalt idag som är illegalt imorgon?Om vi försöker närma oss trådens ämne - att spela polis i en cyberpunk-värld - från ett annat håll så kan man lika gärna fråga sig: vilka är brottslingarna i denna värld? Förmodligen handlar det om organiserad brottslighet i någon form och förmodligen kontrollerar dessa syndikat hela kvarter i den stora staden som är miljön. Hur dessa syndikat tjänar sina pengar, var de finns, intrigerar med varandra, och vem eller vilka som leder dem och hur de förhåller sig till polisen är centralt. Klassiskt världsbyggande helt enkelt.
Låt oss göra en lista med media där huvudpersonerna är poliser/liknande i cyberpunk-ish miljö:
Vid sidan av mer eller mindre all GitS media har vi:
- Appleseed
- All Judge Dredd media
- Blade Runner
- RoboCop
- I, Robot (filmen)
- Domino Tank Police - har ett riktigt bra intro förresten
- Alita, Battle Angel - polis verkar inte finnas i den världen utan använder sig av licensierade prisjägare med både Dr. Dyson Ido o Alita varande sådana.
- Fantomen 2040 - inte Fantomen själv men Sagan e polis. (Jag är villig att betala ockerpris för en samling av den här tv-serien på svenska)
- AD Police Files
- Minority Report
- Cyber City Oedo 808
- Angel Cop
- Old City Blues
- Mann And Machine
- Total Recall 2070
- Almost Human
- Synergia
Jag funderar på hur det här funkar ihop med cyberpunkens allmänna tematik. En av grundpelarna är ju på något vis att världen är degenererad – det är en dålig framtid som målas upp, en dystopi som vi vill undvika. Om man i en cyberpunkmiljö går runt och tycker att tillvaron har blivit sämre kan man ju göra det av många helt legitima skäl, vilka inte alls behöver ha med fascism att göra.
Neotech har tabeller för just det så det lär gå utmärkt!
Då jag skriver på östra Afrika-modulen där Mogadishu (Eller Megadiahu som staden döpts om till i Neotechs värld) så tänkte jag bara förtydliga en grej så att ni inte får fel uppfattning om modulen. Det kommer finnas med tabeller för olika saker, men förmodligen inte för zoner i Megadishu. Det kommer dock finnas utrymme för att hitta på egna zoner om man vill, och i de andra länderna som beskrivs förutom Somalia kommer det finnas ännu mer utrymme för egna påhittJa, då går det säkert att göra en lokal variant, anpassad för just Mogadishu.
Då jag skriver på östra Afrika-modulen där Mogadishu (Eller Megadiahu som staden döpts om till i Neotechs värld) så tänkte jag bara förtydliga en grej så att ni inte får fel uppfattning om modulen. Det kommer finnas med tabeller för olika saker, men förmodligen inte för zoner i Megadishu. Det kommer dock finnas utrymme för att hitta på egna zoner om man vill, och i de andra länderna som beskrivs förutom Somalia kommer det finnas ännu mer utrymme för egna påhittOch gillar man tabeller kommer det att finnas för att slå fram annat kul
![]()
Om du letar efter cyberpunk som fräschar upp genren så finns det goda chanser att du skulle gilla Neotech. Spelet försöker göra genren relevant för nutiden, och hur stad kontra wasteland funkar tycker jag är en del i det (åtminstone i det materialet jag skriver). I cyberpunken på 80-talet var det ofta så (men absolut inte alltid, det finns många undantag) att världen bestod av enorma städer omgivna av farlig ödemark. I Neotech är det inte så uppdelat. För att ta Cyberpunk-Somalia som exempel, det finns stora städer absolut men offgrid är inte övergivet. Där finns mindre samhällen, många bebodda av folk som vill lämna städerna för att bygga sitt eget paradis, exempelvis religiösa extremister eller nationalistiska nostalgiker som vill gå tillbaka till nomadlivet som fanns förr. Det finns enorma biodomes som odlar droger och andra eftertraktade växer. Det finns enorma motorvägar och järnvägar. Och mycket mycket mer. Det är inte riskfritt att vara där bar för att det är bebott, klimatkrisen har absolut satt sina spår: Det är såpass varmt att du inte kommer överleva länge utan inbyggt kylsystem i kläderna, du kan råka ut för extremväder i form av skurar av svart hagel med bitar stora som tegelstenar, stormar innehållande knivskarp sten som slits bort från bergen etc. Samtidigt så är offgrid och det farliga klimatet inte bara en bakgrundsfond i städerna, utan städernas utformning av arkitektur är ofta en direkt konsekvens av det extrema klimatet.Ok. Det handlar alltså om länder i vår tids mening och inte om jättestäder med ödsliga wastelands kring? Jag hade föredragit det senare eftersom genren är cyberpunk, men jag förstår också att du kanske har fått utgå ifrån ett redan spikat ramverk. Är inte heller alls insatt i Neotechs lore, utan mer ett fan av dystopier i stort. Jag gillar dock genren cyberpunk även om jag funderar på hur den kan fräschas upp från sina 80-talsrötter.
Om du letar efter cyberpunk som fräschar upp genren så finns det goda chanser att du skulle gilla Neotech. Spelet försöker göra genren relevant för nutiden, och hur stad kontra wasteland funkar tycker jag är en del i det (åtminstone i det materialet jag skriver). I cyberpunken på 80-talet var det ofta så (men absolut inte alltid, det finns många undantag) att världen bestod av enorma städer omgivna av farlig ödemark. I Neotech är det inte så uppdelat. För att ta Cyberpunk-Somalia som exempel, det finns stora städer absolut men offgrid är inte övergivet. Där finns mindre samhällen, många bebodda av folk som vill lämna städerna för att bygga sitt eget paradis, exempelvis religiösa extremister eller nationalistiska nostalgiker som vill gå tillbaka till nomadlivet som fanns förr. Det finns enorma biodomes som odlar droger och andra eftertraktade växer. Det finns enorma motorvägar och järnvägar. Och mycket mycket mer. Det är inte riskfritt att vara där bar för att det är bebott, klimatkrisen har absolut satt sina spår: Det är såpass varmt att du inte kommer överleva länge utan inbyggt kylsystem i kläderna, du kan råka ut för extremväder i form av skurar av svart hagel med bitar stora som tegelstenar, stormar innehållande knivskarp sten som slits bort från bergen etc. Samtidigt så är offgrid och det farliga klimatet inte bara en bakgrundsfond i städerna, utan städernas utformning av arkitektur är ofta en direkt konsekvens av det extrema klimatet.
Nu blev ju detta väldigt OT så jag kommer inte att diskutera detta vidare här, men om du vill så kan vi antingen starta en egen tråd eller skriva PM. Det är en jättespännande diskussion!
Snow Crash
Vilket är lite intressant eftersom det är ju den boken alla i Silicon valley har läst.Yeah! Överlag refereras det alldeles för lite till Snow Crash när folk pratar cyberpunk!
Slips? Retro mannen.Från mitt gamla snutspel i framtiden; vad som utmärker dig; du är en mordutredare i kavaj, skjorta och slips; slit den med hälsan.
Eller fick företaget som driver drönarbilarna att ta över drönarbilen huvudpersonen åkte.Minority Report hade också att polisen kunde ta över drönarbilen huvudpersonen åkte i när han började fly.
besserwisser här, MC har faktisk inte att teknologiskt utvecklade måste undvikas, det finns en massa exempel i böckerna på teknologi som presentera som ny-/nyligen utvecklad. Problemet är med elektronisk teknologi, som den Mörka Symetrin kan korrumpera o ju mer avancerad desto lättare/mer kan den korrumperas. Alla megakorparna ska ha lager med ritningar på all den nu omöjliga teknologin (o exempel på dem m sladden utdragen) som de bara väntar på att kunna använda så fort man har besegrat Symmetrin/hittat ett sätt att avskärma elektroniken från den, det är varför ingen litar fult på Cybertronic eftersom de på något sätt kan använda den teknologi de andra inte kan utan att den verkar bli korrumperad o de berättar inte hur de gör det.Där teknologiskt utvecklade måste undvikas, för det korrumperas snabbare än allting annat![]()