Spela polis i cyberpunk-värld

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Trådskaparen önskar att diskussionen om huruvida polisen i cyberpunk är fascistisk kunde flytta till en egen tråd så att denna kunde handla om hur man på ett kul sätt kan spela poliser i en cyberpunkvärld.
Polisen i en cyberpunkvärld är (minst) en faction och möjligen även en grund för ett gruppkoncept (RP som poliser, förmodligen i samma patrull).

Vilken övergripande agenda har polisen i just den här miljön? Brottsbekämpning eller något helt annat? Vilka hemligheter har polisen i stora drag? Vilka är inblandade i det som händer bakom kulisserna? Hur märks det här för de enskilda poliserna på marken? Hur ser polisens relationer till olika brottssyndikat ut? Har polisen kopplingar till megacorporations och kanske även till politiken? Hur omfattande är korruptionen och vilka (namngivna individer) vinner mest på den?

Dessa och kanske ytterligare några frågor tror jag att du behöver besvara. Svaren har förmodligen med genrens konventioner (exempelvis hyperkapitalism och gäng) att göra. Följ konventionerna eller bryt mot dem - eller både och. Ett av svaren kan också vara någon form av uppdragsgenerator för polisarbete i den miljö du skildrar. Grunden är sannolikt, som i många andra rollspel, konflikter, konspirationer och hemligheter. Antyd om du inte vill att alla korten ska ligga på bordet direkt.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Att betrakta samtiden som att den är "moraliskt degenererad" är en hörnsten i fascistisk ideologi. När man dessutom lägger till den biologiska komponenten (det "fysiska" förfallet) så blir stöveltrampen än tydligare. Den här sortens resonemang syns i snart sagt all fascistisk propaganda och idébildning.

Det här kopplas samman med en romantiserad bild av ett mer högstående förflutet då nationen och folket var mycket bättre, och att civilisationen nu "fallit" tack vare degenererad konst, kosmopoliter, globalister, kommunister och/eller vad man nu valt för folkgrupp som syndabock (judar, muslimer, invandrare etc). Löftet fascismen har är att via hjältemod återställa detta fantastiska folkets och nationens förflutna, eller i sämsta fall gå under på kuppen. Hjältemyten är också otroligt central för det fascistiska narrativet. Det är ofta våldsam retorik – rätt ofta är det våld man fantiserar om för att lösa problemen, eller det är i varje fall så att degenereringen, förfalet, motiverar en hög grad av våldsanvändning. Våldet är rättfärdigat eftersom samtiden är så degenererad.

Det är i den kontexten textbiten är problematisk. Eller ja, den behöver inte vara det – så länge man förstår att det perspektiv den har är dumt och dåligt. Förstår man det är det ju bara en lite charmig semi-diegetisk text som visar hur vissa poliser med fascistisk världssyn ser på saker och ting.

EDIT: Förtydligade lite.
(Och om någon nu tycker att ovanstående passar lite in på politiska rörelser som får mycket utrymme år 2022 och vill koppla det jag skrev till modern politik, well… Det kan ni väl göra, jag tänker inte hindra er)
Jag funderar på hur det här funkar ihop med cyberpunkens allmänna tematik. En av grundpelarna är ju på något vis att världen är degenererad – det är en dålig framtid som målas upp, en dystopi som vi vill undvika. Om man i en cyberpunkmiljö går runt och tycker att tillvaron har blivit sämre kan man ju göra det av många helt legitima skäl, vilka inte alls behöver ha med fascism att göra.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag gillade upplägget i Andor där man har en lokal (visserligen företagsstyrd) ordningsmakt bestående av lite olika typer. Nån idealist, några korrupta men framförallt ganska många luttrade snutar som bara gör sitt jobb. Gemensamt för dem är dock att man inte vill att Imperiet ska komma och lägga sig i.

Lite så skulle man kunna tänka sig i en Cyberpunk-setting också. En lokalt förankrad polis som delegerats den alldagliga uppgiften att hålla efter buset. Och vars chefer gör allt för att inte dra till sig uppmärksamheten från Megacorparna.

Det ger liksom tre nivåer av motivation, inkompetens och korruption man kan blanda in innan man ens närmar sig toppen. Alla har en agenda, alla har nåt att dölja, alla har någon att frukta.

Det gör gatulivet farligt och utsatt, men tillåter ändå en hel del brott och våld och inte minst mörkning innan de riktigt hårda trupperna sätts in.

//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sedan handlar (väl?) hela Blade Runner-rollspelet om att spela polis i ett cyberpunksamhälle, så förhoppningsvis går det, annars har FL skaffat sig problem…

Folk har pratat Judge Dredd också, men jag tror att det är en del av premissen att inget annat system skulle ha en chans att fungera bättre, och Judges är definitivt bättre än avsaknaden av dem. Med det ur världen kan man göra sitt bästa under rollspelandet - en del av SLs jobb är att sätta upp sådana scenarion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Sedan handlar (väl?) hela Blade Runner-rollspelet om att spela polis i ett cyberpunksamhälle, så förhoppningsvis går det, annars har FL skaffat sig problem…
Ja, alltså, det har ju pratats en del om det innan. Blade runners är ju i princip slavjägare, och det ska bli intressant att se hur Ligan bygger ett spel som hanterar det. Jag hoppas åtminstone att de flesta som ser filmen inte går därifrån med bilden av replikanter som onda odjur och blade runners som goda hjältar…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Trådskaparen önskar att diskussionen om huruvida polisen i cyberpunk är fascistisk kunde flytta till en egen tråd så att denna kunde handla om hur man på ett kul sätt kan spela poliser i en cyberpunkvärld.
Något som finns med i Minority Report, senaste RoboCop o Dredd filmen som inte används i äldre cyberpunk är övervakningssamhället. Polisdrönare i luften som skickar de den filmar till en stordator som identifierar om det som tas in kan vara ett brott. Oförmågan att ta en drönarbli eller tåget utan att bli identifierad för att man scannar ögonen som identifiering o automatisk avdrag från plånboken. Ansiktsidentifiering o direktkontakt med brottsregistret.

Predator 2 e inte cyberpunk men des tema med att gängen är bättre beväpnade än polisen, polisen är överarbetade o underbemannade, SVOT styrkor som inte kan komma fram p.g.a. trafikolyckor/köer i andra delar av staden, influensers (frilans-/mikrokanal-reportrarna) som är i vägen, uppdykandet av kostymer som ingen vet vem eller vad de representerar men har lyckats dra i alla trådarna för att få staden att säga till era överordnar att de ska har förselsrätt till saker.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Minority Report hade också att polisen kunde ta över drönarbilen huvudpersonen åkte i när han började fly.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Minority Report hade också att polisen kunde ta över drönarbilen huvudpersonen åkte i när han började fly.
Det här är något som jag tror vår cybersnut behöver förhålla sig till i sin roll; hur denne ställer sig till att denne vet nästan precis allting kring personen som står framför sig? Jag tycker Neotech Edge målar upp ett samtidigt mycket troligt och mycket skrämmande scenario: poliserna som står och hänger vid gatuhörnet utanför köpcentret ser på sina visir en liten notis över varje person som passerar om deras medborgarstatus (namn, viktig fakta ur diverse register samt en grön plupp om de har alla papper i ordning, en plupp som byter färg efter hur många minuspoäng de har samlat på sig under en upprorisk och otänksam ungdom) – personer utan status är uppenbarligen något fuffens med och skall tas in för en kontroll. Personer som beter sig "konstigt" (tänk dagens diskussion om att hitta terrorister i folksamlingar) flaggas med en gång och polisen kan ingripa. I slummen är det ingen som bryr sig – spelar ändå ingen roll för du är skyldig till något även om du inte är skyldig till det som du anklagas för – i medelklassområdena är du inte anonym – du bara tror GhostPrivacyBlock-appen gör dig anonym men de stora företagen har data nog om dig för att kunna räkna ut det lilla du döljer – och på de rika våningarna köper du anonymitet efter betalningsförmåga (om du behöver fråga om priset…)

Beroende på hur en vill spela sin snut (en noirsnut med moraliska grubblerier, idealisten som vill förändra systemet inifrån, en nedbruten idealist som inte vill göra mer så mycket fel att nattsömnen störs, den desillusionerade som drömmer i hemliga stunder att för en gångs skull få göra "rätt", den med hög integritet som accepterar systemet men som inte tar onödiga mutor och som inte planterar bevis, karriäristen på en makt-tripp, …) tycker jag att en polis i cyberpunk inbjuder till många moraliska dilemman och jag förväntar mig nästan att äventyren ständigt prövar polisens moral och integritet.

Snuten skickas att ta in en person för "förhör" och när denne kommer fram till lägenhetsdörren dyker det upp data på visiret: Misstänkt: Anna Beata Gabrielsson, 38 år, fembarnsmor (Andrea 20 år, Bertil 15 år, Cecilia 12 år, David 6 år, Erika 1 år), Yrke: Servitris (on-demand/SMS-tjänst), brottsregister: droger … droger … våld … misshandel … vapeninnehav … Medborgarstatus 57F-19 Personer i lägenheten: Anna Beata Gabrielsson, Erika Gabrielsson Larsson, David Gabrielsson Fredikzon, Per Lennart Nilsson
Hur ställer sig snuten till att "myndigheterna" har sådan precis koll på alla hela tiden?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
I en Blade Runner stad skulle polisväsendet kunna vara alla replikanter. Inga känslor där som styr vad som är rätt och fel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
I en Blade Runner stad skulle polisväsendet kunna vara alla replikanter. Inga känslor där som styr vad som är rätt och fel.
"They were designed to copy human beings in every way except their emotions. The designers reckoned that after a few years, they might develop their own emotional responses. You know, hate, love, fear, anger, envy."
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Sinisas femtioöring.

1. Företag är väl totalitära och extremt hierarkiska till sin natur: ditt värde för företaget är obefintligt utöver det rent ekonomiska. Du är arbetskraft eller kund. Rena maktmedel gäller; en militaristisk hierarki, där ens överordnade har makt över själva ens existens inom företaget; man kan köpa saker av företag, sälja saker till det, man kan försöka påtvinga det yttre politiska regleringar, bedriva facklig kamp, strejk, också vidare, men det existerar inget begrepp om ett "människovärde" i företagets inre logik; om du går till stormarknaden och säger att du bör få en matkasse gratis, eller om du sitter i en löneförhandling och ber om högre lön, och anropar ditt värde som människa, kommer de skratta åt dig. Det som gör att vi står ut med denna ordning är att företagen har en utsida, en plats där en annan ordning gäller, att det finns en stat och ett civilsamhälle som mer eller mindre hjälpligt upprätthåller ens rättigheter till bastrygghet och liv.

2. Fascismen går kanske att se som en blind och nostalgisk reaktion på oreglerad kapitalism: fascismen är en förespeglat "folklig", allergisk reaktion mot sådant som globalisering, migration, och sönderslåendet av alla fasta värden utom marknadsvärdet, av alla identiteter utom identiteten som kund, alltings förflyktigande. Jag minns inte vem, men en eller annan vänsterteoretiker kallar fascismen för "en aborterad revolution"; menar att fascismen är en revolt mot kapitalismen som inte går långt nog; om man bortser från att formuleringen kanske är grov är det nog ett intressant sätt att se saken på; det vill säga, lika mycket som fascismen kan fungera som ett rättfärdigande av en våldsam, omänsklig nyliberalism, som @krank väl är inne på, tror jag att den också är en dröm om en annan samhällsordning, där kapitalism och "goda värderingar" kan existera tillsammans, på ett omöjligt sätt, upprätthållna av en stark stat eller en stark ledare; det som inte går att hålla samman ska hållas samman av extrem kraft, extrem repression.

3. Cyberpunk tänker jag kan hamna någonstans på en skala mellan två extremer.

4. Vid den ena extremen är absolut allt till salu, och allt man vill ha måste köpas -- också luften man andas och den egna kroppen, det egna livet; man är skuldsatt i och med födseln; i den här versionen av cyberpunk tror ingen på något, och det finns ingen "moral"; för den som har medlen är allt bara ett knapptryck bort, eftersom allt går att köpa -- nya och andra kroppar att besitta eller förbruka; andra liv, andra drömmar och minnen; allt är varor. En satellit där ens tjänstefolk bor, där man kan stänga av syre och gravitation om man har lust; och ingen kan hålla en ansvarig. I en sån värld tänker jag att fascismen nästan blir till en omstörtande sekt, en underjordisk rörelse av svartskjortor som drömmer om att göra sig av med mutanterna, replikanterna, perversionerna, uppladdningen av medvetanden på nätet eller vad det nu kan tänkas vara de ser som "förfall". Den här versionen av cyberpunk har för det mesta ingen utsida: allt omfattas av samma ändlösa marknad; och däri ligger fasan. Det här är Bladerunner, William Gibson, kanske nya Neotech, av det lilla jag läst. En vanlig snut på gatan i den här världen upprätthåller inte nödvändigtvis systemet mer än vad en sopåkare eller glassförsäljare gör; därför att ordningen upprätthålls mycket högre upp, bland aktieägare, hemliga militariserade säkerhetsstyrkor, och så vidare, och eftersom brottslighet som regel inte är "systemhotande"; systemet är ju allomfattande och till synes allsmäktigt. Men. Sådant som att jaga förrymda kloner, eller titta åt andra hållet vid vissa brott därför att man beordras att göra det, blir däremot etiskt knivigt; vilket kan öppna för intressant rollspel.

5. Vid den andra extremen finns däremot en tydlig utsida. Ett hot. Mutanterna i kloakerna. Ett fiendeland som man är i krig med. Den förbjudna zonen utanför murarna. Pesten. Zombierna. Gängen. På "insidan" fetischiseras då styrkan som skyddar en från den hotande utsidan, och den etiska, religiösa och/ eller genetiska renhet som man föreställer sig att styrkan är sprungen ur. Det finns alltså "värderingar", flaggor, symboler, en personkult, uniformer, etc. Fascism, så som vi är vana vid att se den. Inre fiender som måste rensas ut. De rika står naturligtvis utanför moralen och lagen, men måste åtminstone hyckla och låtsas vara mer moraliska än alla andra, mer laglydiga än andra. Det här är Judge Dredd, V för Vendetta, Marshall Law. 1984; nutida Brasilien, i någon mån. Warhammer 40K; Mutant Chronicles. Kanske också Rotsystem, med grönskan (har inte läst)? I den här versionen av cyberpunk upprätthåller en vanlig snut på gatan i allra högsta grad ordningen, därför att polisens centrala roll är just att hålla utsida och insida åtskilda; att täta hålen i muren, svetsa igen gatubrunnarna, slå ner de framvällande monstren, snubbla in i de mörka kulternas intriger; den etiska valensen i det faktumet beror väl på exakt vad som finns på utsidan: är det människomassor som desperat vill komma in i Mega City Tre, där vattnet inte är radioaktivt, eller är det de exploaterade och utsugna människor vars lidande är nödvändigt för Megastadens bekvämlighet, eller är det verkliga "monster" -- radioaktiva zombies eller demoniska aliens. Det senare alternativet -- monster -- kan väl vara antingen gonzo och mysigt, eller extremt problematiskt, beroende på vad man läser in i det; men det gör det ju möjligt att spela en vanlig polis utan att det omedelbart behöver bli fascistisk önskeuppfyllelse; men frågan @krank implicit ställer (och brukar ställa, vill jga minnas) infinner sig fortfarande: varför har man konstruerat just en sån värld, och bett spelarna gestalta just poliser i den? Vari ligger njutningen i det? Vad för begär anropar man? Det kan kanske vara värt att tänka kring, i alla fall.

6. De flesta cyberpunkvärldar hamnar förstås någonstans mellan de båda polerna, med en insida där allt är en neonupplyst marknad, och en eller annan "utsida". Ju närmare den senare polen -- Judge Dredd -- man rör sig, ju mer inneboende "fascism" eller bara etisk ruttenhet finns nog i polisrollen. Mutant 2089 minns jag som rätt oklart kring det där; möjligen blir folk väldigt osams kring det här därför att man utgår från två olika varianter av cyberpunk. Jag vill tro att det är så; mellanbarn.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag funderar på hur det här funkar ihop med cyberpunkens allmänna tematik. En av grundpelarna är ju på något vis att världen är degenererad – det är en dålig framtid som målas upp, en dystopi som vi vill undvika. Om man i en cyberpunkmiljö går runt och tycker att tillvaron har blivit sämre kan man ju göra det av många helt legitima skäl, vilka inte alls behöver ha med fascism att göra.
Det får mig att tänka på Warhammer 40k som just har det här problemet. Där de skapat en setting där fascism faktiskt nästan är försvarbart.
Det känns som något man kanske vill undervika nä man skapar sina settings.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det får mig att tänka på Warhammer 40k som just har det här problemet. Där de skapat en setting där fascism faktiskt nästan är försvarbart.
Det känns som något man kanske vill undervika nä man skapar sina settings.
Se också: Mutant Chronicles. Där hotet är ett främmande inflytande, utifrån den egna kulturen, som korrumperar och degenerar. Vilket gör det nödvändigt med auktoritär repression och massivt våldsutövande. ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Se också: Mutant Chronicles. Där hotet är ett främmande inflytande, utifrån den egna kulturen, som korrumperar och degenerar. Vilket gör det nödvändigt med auktoritär repression och massivt våldsutövande. ;)
Där teknologiskt utvecklade måste undvikas, för det korrumperas snabbare än allting annat 😅
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Sinisas femtioöring.

1. Företag är väl totalitära och extremt hierarkiska till sin natur: ditt värde för företaget är obefintligt utöver det rent ekonomiska. Du är arbetskraft eller kund. Rena maktmedel gäller; en militaristisk hierarki, där ens överordnade har makt över själva ens existens inom företaget; man kan köpa saker av företag, sälja saker till det, man kan försöka påtvinga det yttre politiska regleringar, bedriva facklig kamp, strejk, också vidare, men det existerar inget begrepp om ett "människovärde" i företagets inre logik; om du går till stormarknaden och säger att du bör få en matkasse gratis, eller om du sitter i en löneförhandling och ber om högre lön, och anropar ditt värde som människa, kommer de skratta åt dig. Det som gör att vi står ut med denna ordning är att företagen har en utsida, en plats där en annan ordning gäller, att det finns en stat och ett civilsamhälle som mer eller mindre hjälpligt upprätthåller ens rättigheter till bastrygghet och liv.

2. Fascismen går kanske att se som en blind och nostalgisk reaktion på oreglerad kapitalism: fascismen är en förespeglat "folklig", allergisk reaktion mot sådant som globalisering, migration, och sönderslåendet av alla fasta värden utom marknadsvärdet, av alla identiteter utom identiteten som kund, alltings förflyktigande. Jag minns inte vem, men en eller annan vänsterteoretiker kallar fascismen för "en aborterad revolution"; menar att fascismen är en revolt mot kapitalismen som inte går långt nog; om man bortser från att formuleringen kanske är grov är det nog ett intressant sätt att se saken på; det vill säga, lika mycket som fascismen kan fungera som ett rättfärdigande av en våldsam, omänsklig nyliberalism, som @krank väl är inne på, tror jag att den också är en dröm om en annan samhällsordning, där kapitalism och "goda värderingar" kan existera tillsammans, på ett omöjligt sätt, upprätthållna av en stark stat eller en stark ledare; det som inte går att hålla samman ska hållas samman av extrem kraft, extrem repression.

3. Cyberpunk tänker jag kan hamna någonstans på en skala mellan två extremer.
Grejen är väl att den sortens synsätt helt missar hurdant företaget är utåt. En samtida cyberpunk måste ju ta hänsyn till hurdana företagen är redan idag – alltid jätteinkluderande, så snart du kan göra din identitet till något lukrativt. Åttiotalets cyberpunk föreställer sig ofta en kapitalism utan hänsyn till person, grå och monolitisk. Dagens kapitalism är ju snarare djävulskt skicklig på att hitta varenda identitetsmarkör man kan tänkas ha och matcha upp en med ett uttryck som ska få en att konsumera. Den kan till och med placera sig som den nya, välvilliga auktoriteten som förmår ta mycket mer hänsyn till din individualitet än den gamla stelbenta statsmakten. Visst, staten kanske släpar efter med din könsdysforiutredning, men Ikea skickar redan annonser för BLÅHAJ åt ditt håll, så vem vet egentligen mer om vem du är? Och om du skulle befinna dig på andra sidan skalan? Ingen fara, via förment dolda underleverantörer förmår vi nu leverera en tacticool väst i school shooter chic-stil, tillgänglig för nedsatt pris tillsammans med en AI-genererad Elliot Rodger-homage-skin på din AR-15-kolv. Cyberpunkkapitalismen är aldrig anonym, aldrig avindividualiserande – snarare vet den mer än du själv om vem du är, och varje alternativ innebär oundvikligen att du ger upp en outsinlig källa till bekräftelse. Du behöver inte ens köpa något – enbart annonserna bekräftar att du är du, och att du tillsammans med dina likar kan skratta åt hur likartade riktade meddelanden ni får upp. Storföretagen kan inte förkastas, för inget varom man kan tala existerar utanför dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Se också: Mutant Chronicles. Där hotet är ett främmande inflytande, utifrån den egna kulturen, som korrumperar och degenerar. Vilket gör det nödvändigt med auktoritär repression och massivt våldsutövande. ;)
OT, men min bild av MC har nog aldrig varit att företagsförtrycket där är någon reaktion på Mörka Legionen, utan liksom fanns där innan och i grunden är typ helt vanligt cyberpunkförtryck.

Men ja, det finns absolut… problematiska element i att ha främmande inflytande som korrumperar och degenererar, framför allt när vissa av namnen är plockade från arabisk kultur… *host*Saladin*host*

Om man skulle göra något av MC år 2022 så skulle det nog behöva göras, som allra minst, en viss rensning på sådana element…
 
Top