Mogger
Hipsteranka
Det här med parera och brytvärde: jag tolkade kommentarerna ovan lite som att om jag är i strid och blir angripen, och jag har två val:
1) ta smällen på skölden
2) ta smällen i bröstet
Så "vill spelet" att jag ska välja 2 (genom att man läker snabbt, och genom att brytvärde nöter ner det man parerar med). Rustningar däremot, till skillnad från vapen/sköldar, tål hur mycket stryk som helst (?). För mig blir detta farsartat och ologiskt, och i förlängningen frustrerande och tråkigt. Att välja att ta smällen i bröstet istället för skölden är "rent meta-spel". Därför mitt förslag att ta bort parad helt, och slå en defensiv "ABS-tärning" istället.
Jag har bara gjort några teststrider men min uppfattning är att spelet "vill" att man ska vinna initiativet. Har du det så tvingar du motståndaren att parera. Hade inte vågat "ta smällen". Men, jag har iofs bara testat isolerade strider. Visar det sig att "snabbläkning" löser det så har du ju helt rätt. Det blir nog en krock för mig också. Men, för snabb gladaction, som ju verkar vara målet, funkar det såklart.