Vem ska bort? Om grundegenskaper i DoD

Och Runequest utvecklades väl i sin tur ur Steve Perrins husregler till ur-D&D, därav i stort sett samma uppsättning grundegenskaper på 3T6-skala.
 
Och Runequest utvecklades väl i sin tur ur Steve Perrins husregler till ur-D&D, därav i stort sett samma uppsättning grundegenskaper på 3T6-skala.

Träningssystemet i RQ - där träning till denna dag är helt orimligt dyrt i varje rimlighetsresonemang och helt ur synk med resten av ekonomin - kommer från att Steve Perrin tänkte efter kring det där med att man får XP för skatter, och bestämde sig för att förklaringen till det var att man spenderade pengarna på träning.
 
Jag spelade nästan enbart CoC i perioder och tyckte tillslut att EDU var en självklar grundegenskap. Sedan några år tänker jag tvärtom. Är inte de samlade färdigheterna måttet på någons utbildning? EDU blir liksom kaka på kaka. Och om det ska emulera någon slags generell bildning, så skulle en färdighet (Knowledge (All-Round)) funka betydligt bättre.
 
Vad är egentligen meningen med grundegenskaper i BRP?
Tradition. :p

Lång version: På 70-talet, när RuneQuest var ett av de... 10 första rollspelen någonsin (typ, jag orkar inte kolla upp den exakta ordningen), var man fortfarande väldigt simulationistisk och tänkte att man måste spegla skillnaden mellan naturlig begåvning och inlärda färdigheter i spelet.
 
Skadebonus är ju hur viktig som helst i t.ex. Expert! Problemet är snarast att hoppet från inget till 1T4 är så stort och plötsligt.

I den ej utgivna RQ4 gjorde man skadebonusen smidigare genom att det kom i steg som gav +0/+1/+2/+3 istället för 0/0/T4/T6
 
Jag spelade nästan enbart CoC i perioder och tyckte tillslut att EDU var en självklar grundegenskap. Sedan några år tänker jag tvärtom. Är inte de samlade färdigheterna måttet på någons utbildning? EDU blir liksom kaka på kaka. Och om det ska emulera någon slags generell bildning, så skulle en färdighet (Knowledge (All-Round)) funka betydligt bättre.
Håller med. EDU är mest något slags mått på allmänbildning. Det funkar men är aningens krystat tycker jag.
 
STYgrupp som skadebonus!
Jag körde så ett tag, men också med FYS som naturlig abs (precis som resar har skinn på 1 - nu var det en allmän regel, men de hade 5 istället). Blev mest att människor lade till 2 och drog av 2 hela tiden.

Annars gillar jag tanken.

---

En snabb tanke är att man slår mot ett slag mot både sin Styrka och sin vapenfärdighet. Om man slår lika med eller under båda så får man slå en extra skadetärning för vapnet. En dolk gör 2T4+1 skada; ett tvåhandssvärd 3T10. Slår man bara under sin vapenfärdighet slår man vanliga vapenskada.
 
Back
Top