Vilka är de bästa sandboxsupplementen?

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Hur tänker du då? Det finns väl bara en faktion, och varenda våning innehåller samma motståndare?
Det är en tolkningsfråga! Jag tänker att det skulle vara ganska enkelt att lägga in mängder av intriger ombord. Det finns många som vill skaffa sig bättre positioner och ställa sig in hos sina befäl genom att utföra olika hemliga uppdrag. Naturligtvis kan det också finnas spioner, fångar, diplomater och prisjägare ombord. Emellanåt anländer även Darth Vader och andra högt uppsatta personer och ändrar hela spelbrädet genom att skrämma skiten ur folk. Hangaren (eller vad det nu kallas) blir då en scen för drama och något SL kan använda för att sätta igång något nytt. Mycket av detta finns ju redan i filmerna. Det är bara att spinna vidare på det.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag hade velat se en sandbox-planet. Typ Jakku. Spela som Rey före filmen. Star Wars: År Noll, typ.
Blir inte en hel planet väl mycket? Eller tänker du dig mer detaljfokus på ett par viktiga platser (handelsplatsen?) och sedan generatorer för att skapa resten (typ karavanvägar och mindre bosättningar i öknen)? Det skulle säkert gå att bygga ut Jakku till en spelbar miljö med ett antal factions. Om det nu inte redan har gjorts. Mos Eisley är ett mer uppenbart sandbox-val (pun intended), men den staden finns ju redan beskriven och kartlagd i utgivet material. Hur mycket sandbox det är minns jag dock inte.

Generellt tycker jag att Star Wars är väldigt tacksamt eftersom det finns en tydlig grundkonflikt med rebellerna vs. Imperiet. Det är lätt att skapa lokala varianter med fler factions kring den konflikten (släng in något brottssyndikat, några prisjägare, ett gäng desertörer och en lokalbefolkning som mest vill ha lugn och ro).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har verkligen inget emot extremt stora sandlådor! Tvärtom! Gjorde ju själv en rätt ambitiös karta över en hel sektor inför vår SW-kampanj, som dock rann ut i sandboxen...
Ofta är också planeter i SF väldigt ”små” innehållsmässigt. Det är ohyggligt ovanligt att de är lika varierande och innehållsrika som jorden. De har ett monoklimat och en monokultur.

I fallen Tattoine och Jakku kan det funka, eftersom nästan allt bara är öken. Men det är notabelt hur Tattoine de facto är Mos Eisley och litet småkrafs till, när det är en hel planet…
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ofta är också planeter i SF väldigt ”små” innehållsmässigt. Det är ohyggligt ovanligt att de är lika varierande och innehållsrika som jorden. De har ett monoklimat och en monokultur.

I fallen Tattoine och Jakku kan det funka, eftersom nästan allt bara är öken. Men det är notabelt hur Tattoine de facto är Mos Eisley och litet småkrafs till, när det är en hel planet…
Ja, man kan tänka sig en stad med en hel planetyta som omgivning. I genren space opera är det ju vanligt med planeter som bara verka ha en klimatzon. Men jag vill då gärna ha verktyg för att skapa platser och möten utanför den enda (?) staden. Man ska kunna ta sig ut i öknen och hitta något där.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För övrigt: Dödsstjärnan borde vara en intressant sandbox i Star Wars. Eller kanske en Imperial Star Destroyer. Används de redan på detta sätt i utgivet material?
Det finns en SF-roman som jag läste för massor med år sedan (som jag inte kommer ihåg namnet på).

Handling:
Mänskligheten har börjat utforska vår galax, Vintergatan.
Vi har hittat spår av en tidigare civilisation som verkar vara utdöd.
Vi har hittat den utdöda civilisationens "hemplanet" som visar sig vara konstgjord och/eller helt utgrävd (tänk Death Star i Star Wars, eller Trantor i stiftelsetrilogin).
De som utforskar planeten är lika delar "äventyrare" som letar skatter, arkeologiska expeditioner från universitet och militärer från olika "länder" som vill komma åt bortglömd teknologi.
Varje "dungeon" är stor som en kontinent med sitt eget ekosystem och klimat som evolverats under miljontals år.
I boken har man lyckats komma ner c:a ett dussin våningar ner i planeten och man gissar (baserat på planetens storlek) att det finns hundratals våningar.

Det var längesedan jag läste, men jag har för mig att det fanns något som hindrade att man borrade sig ner till kärnan av planeten, så enda sättet var att ta sig nedåt var att utforska grottor stora som en planetytor efter nedgångar till våningar under.

Detta är givetvis lite väl mycket för en rollspels-kampanj - men man behöver inte göra sandbox av hela planetens innandöme på en gång.
Det räcker med att att rollpersonerna är några av de första att komma till planeten och hitta en nedgång, sedan kommer man till en grotta stor som ett mindre land. Det kommer att ta ÅR IRL att utforska innan man hittar en öppning till nästa grotta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja, man kan tänka sig en stad med en hel planetyta som omgivning. I genren space opera är det ju vanligt med planeter som bara verka ha en klimatzon. Men jag vill då gärna ha verktyg för att skapa platser och möten utanför den enda (?) staden. Man ska kunna ta sig ut i öknen och hitta något där.
Att generera vad som finns i öknen huvudsakligen med procedur och algoritm torde vara vettigt, ja. Sedan placerar säkert varje SL värd sitt salt ut antingen fixa platser, eller förkonstruerade platser som kan sättas ut där de platsar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Att generera vad som finns i öknen huvudsakligen med procedur och algoritm torde vara vettigt, ja. Sedan placerar säkert varje SL värd sitt salt ut antingen fixa platser, eller förkonstruerade platser som kan sättas ut där de platsar.
Ja, att slänga ut några fuktfarmer, ett par sandfolksläger, några kraschade rymdskepp och en mindre handelsplats för skrotsamlare borde inte vara så svårt. Lägg sedan till en del riktmärken i landskapet och möjligen några kända farleder ut i öknen. Finns det dessutom ett par möjliga uppdragsgivare och en tabell för rykten på den lokala kantinan, så är det bara att köra igång.
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Det är väldigt mycket prat om slumptabeller. Jag förstår att om man spelar OSR så vi man ha det men är det något i definitionen av sandlåda som kräver detta?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det är väldigt mycket prat om slumptabeller. Jag förstår att om man spelar OSR så vi man ha det men är det något i definitionen av sandlåda som kräver detta?
Det är mest otroligt praktiskt om RP går någonstans man inte har preppat. Men idealet (för mig) är att allt är preppat :D
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det är väldigt mycket prat om slumptabeller. Jag förstår att om man spelar OSR så vi man ha det men är det något i definitionen av sandlåda som kräver detta?
Nä, det har inget med definitionen av sandlåda att göra. Men om man ska täcka in information om många platser utan att använda sig av många sidor är slumptabeller ett effektivt sätt att hantera information. Därför ser jag det som en möjlighet.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Den här tråden förkroppsligar verkligen WRNU anno 2022. Fråga folk om deras favvo-moduler och du får sju poster med favvo-moduler och 166 poster metadiskussion. :heart:
Jag har försökt korrigera vänligt ett par gånger och dessutom själv kommit med några exempel på bra sandboxar, men blev som synes snabbt översköljd av annat... Men många (några...) av metainläggen blev intressanta och jag har även som TS stått för ett par själv. Jag tror att de flesta är ganska nöjda med tråden.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har försökt korrigera vänligt ett par gånger och dessutom själv kommit med några exempel på bra sandboxar, men blev som synes snabbt översköljd av annat... Men många (några...) av metainläggen blev intressanta och jag har även som TS stått för ett par själv. Jag tror att de flesta är ganska nöjda med tråden.
Jag har ju själv ägnat mig åt mycket annat än det TS bad i den här tråden. Så det var ingen kritik.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag har ju själv ägnat mig åt mycket annat än det TS bad i den hör tråden. Så det var ingen kritik.
Det är lugnt. Och det är alltså jag som är TS här... Det är sommar. Jag är ganska van vid att folk här inne inte riktigt svarar på en fråga utan hellre pratar om något annat. Det är över huvud taget ganska vanligt på internet. Postar man får man hoppas på det bästa.
 
Last edited:
Top