DoD Dödade Chronopia Ereb Altor?

Dödade Chronopia Ereb Altor?


  • Total voters
    55

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vill också minnas, men här får nån rätta mig om jag har fel, att även om Ereb sålde lika bra som förut så hade Äventyrsspel växt sig så stora att det inte räckte, och att deras enda chans att expandera ännu mer var en internationell succé. Vill minnas att Chronopia var ett försök till detta? Det är ju helt logiskt, jag kan inte tänka mig att gamla Ereb Altor hade blivit någon succé internationellt även om vi här i Sverige älskar spelvärlden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Egentligen inte så klart, men som @zo0ok skriver så ja emotionellt för mig som konsument. Innan dess kunde man fortfarande ha en idé att Altor levde. Chronopia var ett väldigt definitivt brott där det var väldigt tydligt att alla tyckte - "jaha, då var det slut".

Men rationellt inträder väl något slags vanliv från DoD 1991 och framåt. Handböckerna har väl i och för sig de flesta någon liten settingdetalj länkad till Ereb (min minnesbild i varje fall är att det inte bara var Krigarens och Tjuvar och lönnmördare men det kan vara fel) med de är försumbara. Förutom Kristalltjuren och Femte konfluxen kommer ingenting av substans ju ut till spelvärden efter 1991 (möjligen något enstaka i Sinkadus). Lite det @Magnus Seter skriver alltså antar jag.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Känns som att Chronopia och Mutant Chronicles bägge var försök till ”kewl” nittiotalsanpassning, som gick olika bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vill också minnas, men här får nån rätta mig om jag har fel, att även om Ereb sålde lika bra som förut så hade Äventyrsspel växt sig så stora att det inte räckte, och att deras enda chans att expandera ännu mer var en internationell succé.
Det är värt att ta i beaktning att några saker skilde sig enormt åt då jämfört med nu.

1. Produktionen. Visst skedde en hel del på desktop-datorer på slutet men innan dess var det rätt ålderdomliga processer, med våra mått mätt. MIna första grejer till Target skickades som pappersdokument och sen på diskett. Fotosättning var komplicerat och dyrt, bildbehandling likaså.

2. Distribution och marknadsföring. Butiker. Minns ni dem? Det var kanalen Target hade att nå sina kunder. Det var mycket svårare att nå de som inte redan var frälsta, och vi blev färre och färre med åren. Och ska man sälja via butik är träffsäkerheten låg, man måste skicka ut massor med spel till butiken och hoppas att det säljs. Inte som Kickstarter idag, t.ex.

3. Vilket ger att upplagorna var tvungna att vara större än vad som är fallet idag. Och att det gav att försäljningen måste vara större än idag. Target hade inte gått ur sängen för en upplaga på 2500 ex, en rätt vanlig upplaga på ett FRAMGÅNGSRIKT rollspel idag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vill också minnas, men här får nån rätta mig om jag har fel, att även om Ereb sålde lika bra som förut så hade Äventyrsspel växt sig så stora att det inte räckte, och att deras enda chans att expandera ännu mer var en internationell succé. Vill minnas att Chronopia var ett försök till detta? Det är ju helt logiskt, jag kan inte tänka mig att gamla Ereb Altor hade blivit någon succé internationellt även om vi här i Sverige älskar spelvärlden.
”Fredrik Malmberg” said:
Vad skulle vi göra med Drakar och demoner? Det var frågan. Det var lättare att se på Kult där vi kunde översätta en modul till tio språk men med Drakar och demoner handlade allt bara om Sverige. Vi kände att vi var tvungna att stöpa om spelet helt och skapa en ny värld som var internationellt gångbar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men följdfråga du (utan att göra en egen tråd)...

Om vi säger att Ereb Altor överlevt som produkt alla år... hade det "hållit" och varit relevant idag?
Som fantasy-värld i konkurrens med Svärdets Sång, Symbaroum, Middle Earth, Nya Kopparhavet och Forgotten Realms?

Eller var det liksom nödvändig pyspunka som inte fanns någon anledning att fördröja?
(om det fanns för mycket inbyggda brister, inkonsekventa saker och annat som inte går att fixa)

Om man idag skull återuppliva Ereb Altor som den såg ut på Expert-tiden, skulle man göra det för ett specifikt regelsystem, eller mer som en oberoende spelvärld?

Personligen tycker jag fan-siten erebaltor.se är jättecool, men helhetskänslan är ändå att Ereb Altor blir för spretigt, för ogenomarbetat, och med alltför otydliga källor kring allt möjligt. Men med en rejäl ny ombearbetning så skulle jag kunna tänka mig att spela i Ereb Altor, inte bara av nostalgiska skäl. Oklart vilket regelsystem dock.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Men följdfråga du (utan att göra en egen tråd)...

Om vi säger att Ereb Altor överlevt som produkt alla år... hade det "hållit" och varit relevant idag?
Som fantasy-värld i konkurrens med Svärdets Sång, Symbaroum, Middle Earth, Nya Kopparhavet och Forgotten Realms?

Eller var det liksom nödvändig pyspunka som inte fanns någon anledning att fördröja?
(om det fanns för mycket inbyggda brister, inkonsekventa saker och annat som inte går att fixa)

Om man idag skull återuppliva Ereb Altor som den såg ut på Expert-tiden, skulle man göra det för ett specifikt regelsystem, eller mer som en oberoende spelvärld?

Personligen tycker jag fan-siten erebaltor.se är jättecool, men helhetskänslan är ändå att Ereb Altor blir för spretigt, för ogenomarbetat, och med alltför otydliga källor kring allt möjligt. Men med en rejäl ny ombearbetning så skulle jag kunna tänka mig att spela i Ereb Altor, inte bara av nostalgiska skäl. Oklart vilket regelsystem dock.
Ereb var dåligt som helhet, men bitar av det var bra. Kopparhavets hjältar är så vitt jag kan förstå denna omarbetning, eller? Ut med det dåliga, putsa upp det bra, gjut ihop till en snygg helhet, profit. Rollspelsmiljonerna bara rullar in!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ereb var dåligt som helhet, men bitar av det var bra.
Hade ju den här lapptäckessjukan som är väldigt vanlig, till och med i något som Forgotten Realms. Vissa sjok hängde ihop med varandra (som Granströmmia eller bitar av Kopparhavet eller vissa block i öster), men det blev inte mycket av en helhet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
"till och med"? Brukar inte Forgotten Realmsvara go-to exemplet på lapptäckessjukan?
Menar mer att det är stort och framgångsrikt.

Och handen på hjärtat är banne mig Midgård ett lapptäcke också... 1700-talsengland och 900-talsengland och Bysans och...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så är det ju. Och liksom med Ereb är det (den frånvarande) helheten som är den stora svagheten, inte nödvändigtvis de enskilda lapparna.
Men å andra sidan är kanske därför Ereb Altor (eller Forgotten Realms som jag inte alls gillar) mer mångsidigt och flexibelt än exempelvis Symbaroum.
 
Last edited:

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Det jag minns från nittiotalet var att Target Games verkade satsa på mer vinstgivande typer av spel som samlarkortspel och figurspel i och med succéer som Magic: The Gathering och Warhammer. Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper för den svenska marknaden snarare än flagskeppen i sina respektive franchises.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Men å andra sidan är kanske därför Ereb Altor (eller Forgotten Realms som jag inte alls gillar) mer mångsidigt och flexibelt en exempelvis Symbaroum.
Det finns två sidor av myntet, helt klart.

För egen del känner jag att det bästa sättet att använda just EA och FR är att spela i en mindre, och braig del, och strunta i allt det andra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det jag minns från nittiotalet var att Target Games verkade satsa på mer vinstgivande typer av spel som samlarkortspel och figurspel i och med succéer som Magic: The Gathering och Warhammer. Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper för den svenska marknaden snarare än flagskeppen i sina respektive franchises.
I boken om Äventyrsspel står det att det var så med Mutant Chronicles. Men att det skulle vara tvärtom med Chronopia, att brädspelet där kom för att boosta rollspelet. Vill minnas att Malmberg säger nåt om att det redan var för sent, eller skadan var redan skedd, när brädspelet Chronopia kom.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper
Bortsätt från vissa teman, design val, namn o arketyper så är Chronopia rollspelet o figurspelt väldigt skilda väsen, till skillnad från de två MC spelen. Så om man ville intressera folk i det ena så tror jag inte att först introducera dem till det anda först är bästa iden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper för den svenska marknaden snarare än flagskeppen i sina respektive franchises.
Det stämmer att MC-rollspelet inte var flaggskeppet, men Warzone och Doomtrooper kom efter rollspelet. Kampen om citadellet började utvecklas in rollspelet, dock.

Samma med Chronopia. Först rollspelet, sen de andra spelen.
 
Top