WRNU:s filmklubb 2021 v49

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Jag såg just om Ready Player One. Eftersom det var på 3D-bluray så räknas det som veckans film.
Om någon spelar Neotech så är hur allmänheten lever bra inspiration för basare. Hela det här att allt finns i VR-världen och dess ekonomi är lika viktig (om inte viktigare) en den i RL; folk som tjänar grova pengar på att leta reda på spelvärdsföremål och sedan sälja dem; och liknande är också bra inspiration för dit Neotech spel. Däremot är avsaknaden av nya stilar i RL något du kan ignorera.

Det här är gamergate fanfic
Med tanke på att det är en fråga om att förhindra ett elak megakorp från att ta över hela fria VR världen och sätta upp betalväggar och fylla deras synfält med reklam tror jag inte att det är det är den bästa liknelsen. Och sedan är är ju två av våra hjältar tjejer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Med tanke på att det är en fråga om att förhindra ett elak megakorp från att ta över hela fria VR världen och sätta upp betalväggar och fylla deras synfält med reklam tror jag inte att det är det är den bästa liknelsen. Och sedan är är ju två av våra hjältar tjejer.
Fast… En hyfsat stor del av hela gamergater-världsbilden är ju just att de är good guys. De ser ju inte sig själva som sexistiska idioter. I deras huvuden försvarar de spelen och spelkulturen från de som "inte är riktiga gamers". De har heller inget emot kvinnor så länge de inte försöker typ… "förstöra". Dvs påpeka deras sunkiga sexism eller försöka få till någon form av reell progressiv förändring. De två kvinnor som är med i hjältegänget är ju inte direkt revolutionärer som vill bryta ner de maktstrukturer som finns inuti OASIS, eller t.ex. minska mängden våld eller sexism därinne eller så. Det är ju bara Artemis som har några ambitioner överhuvudtaget att förbättra världen, och hon vill ju framför allt förbättra den riktiga världen.

Nej, jag står nog fast vid att Wade är precis så som gamergaters ser sig själva. Nice guys som försvarar gaming och gamerkultur från anfall utifrån. Att just den här filmen inte specifikt handlar om Anita Sarkeesian eller feminister som "förstör" förändrar i mina ögon inte detta. Skulle du fråga en gamergater så är jag ganska säker på att han skulle hålla med om att skurken i den här filmen är en riktig skurk och att reklam/microtransactions/etc är dåliga saker.

För mig är det inte bara kvinnohatet som kännetecknar gamergate-kultur, utan också en ganska giftig mix av niceguy/incelkultur, konservatism, en syn på spel som det viktigaste som finns överhuvudtaget, ett totalt ointresse i att vilja se eller försöka göra något åt IRL-orättvisor, och en del annat.

De två kvinnor som får vara med i filmen är ju där rätt mycket på nåder. Ett kärleksintresse och en "jag har faktiskt en kompis som är svart/tjej/trans och som är en riktig gamer och håller med mig".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett Dumma mej 3. Ni vet superskurken Gru som blir adpotivfar och kämpar med att inte vara skurk längre. Detta är väldigt mycket en uppföljare till en uppföljare: mer av samma, fast sämre.

Minionerna är värda något bättre än det här, och spinoffilmen om dem är klart bättre än Dumma mej-franchisen i vilket fall. Se den istället.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Det är ju bara Artemis som har några ambitioner överhuvudtaget att förbättra världen, och hon vill ju framför allt förbättra den riktiga världen.
Jag tror att du missar att i RP1 så har Oasis i mångt o mycket blivit en del av verkligheten, så att om IOI tar över den så har de tagit över m.e.m. det sista stället man kan gå där de eller andra megakorpar inte styr. Och det är en del av historien att Parzivals karaktärsutveckling att han faktiskt går från att vara en äggsökare bara för att lösa det + pengarna till att vilja lösa spelet för att för att förhindra IOI eller liknande från att vinna.

Och slutklämmen är ju att inte förlora dig själv helt i VR och de stänger ju ner Oasis en dag i veckan så man ska göra saker utanför den.

svart/tjej/trans
Hon var inte trans, hon var lesbisk
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag tror att du missar att i RP1 så har Oasis i mångt o mycket blivit en del av verkligheten, så att om IOI tar över den så har de tagit över m.e.m. det sista stället man kan gå där de eller andra megakorpar inte styr. Och det är en del av historien att Parzivals karaktärsutveckling att han faktiskt går från att vara en äggsökare bara för att lösa det + pengarna till att vilja lösa spelet för att för att förhindra IOI eller liknande från att vinna.

Och slutklämmen är ju att inte förlora dig själv helt i VR och de stänger ju ner Oasis en dag i veckan så man ska göra saker utanför den.
Men inget av det man ska göra utanför Oasis verkar handla om att göra något åt den skitvärld man lever i. Och det är fortfarande så att det utmålas som en ödesfråga och superviktigt vem som styr datorspel, medan riktiga samhällsfrågor överhuvudtaget inte berörs.

Det du beskriver är dessutom ganska precis gamergater-världsbilden. Spelen som "den sista fristaden" och så vidare, som måste skyddas från alla som vill göra om något i den. Varken filmen eller gamergaters ser den verkliga världen som räddningsbar, allt de vill är att rädda sitt tv-spel.

Parzival har dessutom knappt någon märkbar karaktärsbåge. Det är inte som att han plötsligt bryr sig om samhället i slutänden. Han vill impa på sin tjej och han har en rent emotionell koppling till Oasis-skaparens barnsliga fantasier, men han lyfter aldrig blicken. Hela slutet känns för mig som oerhört oförtjänt. Han fortsätter bara vara en djupt osympatisk person.

Han går från att vara en omogen, entitled idiot som vill vinna för pengarna till en omogen, entitled idiot som vill vinna för att spelet ska diktator-styras av hans gäng omogna idioter istället för av det onda företaget. Wooo, "karaktärsutveckling".

Inte lika illa som i den vedervärdiga boken, som ju är sämre på nästan alla sätt. Men ändock.

Hon var inte trans, hon var lesbisk
Symbolisk trans, genom att hon större delen av filmen kodas som manlig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Armor of God
1986 - Lung hing foo dai

Blev sugen på Jackie Chan-film efter Cynthia Rothrock-filmen och lustigt nog skulle hon varit med i den här filmen också, men på grund av att Jackie nästan dog under inspelningen så blev den såpass fördröjd att hon istället sveptes in i en annan film. Nåväl, det här är Jackies egna version av Indiana Jones, men istället för piska och hatt har han blixtrande nävar och fötter och tuggummi. Filmen är lätt att följa, för alla svarta - kaftaner, rockar som hudfärg - är ondingarna. Skön action, men lyfter inte riktigt. Tyvärr råkade jag få tag på den amerikanskt dubbade (och nedklippta) versionen, där huvudpersonen heter "Jackie" och alla andra talar perfekt engelska förutom honom.

Bonus i slutet är att man får höra Jackie Chan sjunga slutmelodin. En film som funkar om du vill softa.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
@krank Vi får helt enkelt säga att vi tolkar det på olika sätt för att jag håller inte med och det känns inte som någon av oss kommer övertyga den andra. Och vi får nöja oss vid det.

Symbolisk trans, genom att hon större delen av filmen kodas som manlig.
Och för att sedan säga emot vad jag just sa så vill jag här dock säga att jag absolut inte håller med här eftersom det är mer en rejäl kommentar om att vad du är på Oasis behöver inte betyda att det är vad du är i verkligheten. Att påstå att bara för någon använder en spel avatar som är av ett annat kön så är det ett tecken på man är symboliskt trans känns bara att man läser för mycket i det, och skulle göra mig till det eftersom m.e.m. alla mina MMO avatarer har varit kvinnor.

Armor of God
Har den på VHS med dålig dub, har inte sett den än för att jag kom fram till att en Jackie Chan film med dålig dub är något som man ska avnjuta med andra och det har bara inte blivit av att samlas för just det.

Du har gjort mig sugen att försöka samla folk för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Och för att sedan säga emot vad jag just sa så vill jag här dock säga att jag absolut inte håller med här eftersom det är mer en rejäl kommentar om att vad du är på Oasis behöver inte betyda att det är vad du är i verkligheten. Att påstå att bara för någon använder en spel avatar som är av ett annat kön så är det ett tecken på man är symboliskt trans känns bara att man läser för mycket i det, och skulle göra mig till det eftersom m.e.m. alla mina MMO avatarer har varit kvinnor.
Just transgrejen är inte en kulle jag tänker dö på. Så visst – filmen har ännu sämre representation än jag gav den creds för =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett den koreanska animerade zombierullen Seoul station från 2016 .

Seoul station kan ses som en 90 minuters prolog till train from busan den koreanska zombierullen ifrån 2016 .

Jag gillade den här filmen den gör dock en capital sin enligt mig och det är att den inte ger någon förklaring till varför zombieutbrottet sker. Är det en naturkatastrof , the Wrath of god , Aliens , a secret goverment experiment , ett militärt vapenprojekt . Det får vi aldrig svar på.

Betyg 3/5 helt ok animerad zombierulle.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Som den julälskare jag är blir det mycket julfilm så här års. Först ut är A boy called Christmas som finns att se på Netflix. Filmen handlar om en fattig pojke som tillsammans med en talande mus beger sig iväg i den finska tundran för att hitta det mytomspunna älvlandet.

Detta är ju en barnfilm och måste bedömas som en sådan. Det största problemet med filmen är att den är splittrad. Å ena sidan tar den upp seriösa teman, fattigdom, att förlora föräldrar, barnaga etc. Å andra sidan är älvlandet som pojken kommer till otroligt fånigt. Jag tror att jag även som barn hade tyckt att älvlandet var för larvigt.

Det är ändå ingen dålig film att visa sina barn. Som sagt, det finns en del seriösa teman här och jag kan föreställa mig att man kan se den här filmen tillsammans med sina barn och sen prata om de allvarliga bitarna. Men det finns även bättre julfilmer därute.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen (2016). Yes, detta är då en norsk dockanimation som bygger på Thorbjörn Egners sånger. Jag såg den en eller två gånger när den kom, jag bodde i Norge då och hade ett barn i rätt ålder och en fru som gillar Egners sånger. Jag vet inte hur nära Egners ursprungsberättelse den här ligger, men jag känner iallafall igen ett antal av de barnsånger handlingen är bygd kring. Visuellt är filmen klockren, riktigt snygg, men de har sparat på antalet bilder per minut så rörelserna är lite hoppiga. Handlingen är fin och lagom spännande för ett barn på en sådär fem sex år. Den fick pris som bästa norska barnfilm år 2017, och det är lätt att förstå varför.

Inget mästerverk, men en mysig och smårolig film att se med de små.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett Encanto (2021), Disneys nya film - och jag har sett den på bio! Första gången sedan februari 2020 jag gick på bio.

Mirabels mormor fick ett "mirakel" som ung, och hennes tre barn och alla deras barn utom Mirabel har alla sedan fått en magisk förmåga: synskhet, superstark, superhörsel, etc. De bor alla i ett magiskt hus och byn som vuxit upp runt huset är beroende av familjen. Premissen är hur det är att vara helt vanlig människa i en familj med typ superhjältar. Filmen förvaltar den premissen väldigt bra.

I övrigt: detta är sorgligt, roligt, rörande, fartfyllt. Visuellt är det ruskigt snyggt. Karaktärerna klockrena (farbror Bruno!). Handlingen har de inte riktigt fått ihop, och vissa saker som borde förklaras får inga svar, men jag tycker filmen har mycket annat som kompenserar denna svaghet. Annat att gilla är att det är en vanlig tjej som har huvudrollen (ingen prinsessa!), att alla är latinos och att filmen inte har någon skurk eller onding. Däremot en tydlig konflikt och ett problem som behöver lösas.

Både DN och SvD gav den en tvåa i betyg och det tycker jag är väldigt snålt. Jag ger den 5 av 7.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Såg Encanto häromveckan. Riktigt svag, ingen story, ingen vettig konflikt i filmen och inget driv och ingen spänning. Snyggt gjord däremot och kul med de Colombianska referenserna. Får 1+
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag har sett Den siste Mohikanen. Men den här historien börjar typ 1990 när jag läste den i formen av en illustrerad klassiker som min pappa hade flera tidningar av. Jag hade vid tidpunkten en ytterst bristfällig koll på både indianernas förutsättningar på 1700-talet och den brittisk-franska konflikten i amerika (ungefär som nu höll jag på att säga), men det var ändå något speciallt med den här berättelsen.

Här har de skruvat en del på storyn (som alltid när man ska göra film av en litterär förlaga) och tyvärr tycker jag det är lite tråkigt med moddade good guy/bad guy samt lever/dör kontra hur det var i boken. Det var nog mitt stora minus här, för det kändes inte som att något blev bättre av det.

1992-grafik är det också, om man känner krav på knivskarp bild och enorma panorerande kamerasvepningar, men inga problem om man känner sig lite less på CGI.

Det stora pluset är soundtracket (som jag har hört tidigare och verkligen gillade redan då) som är där uppe i toppen med det absolut bästa som någonsin komponerats till film. Vill du inte se filmen, se åtminstone till att lyssna på titelmelodin!

Filmen får 3 av 5.
Illustrerade klassikern får 4 av 5.
Soundtracket får 5 av 5.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
The Unforgiveable 2020 Netflix

Den här filmen är något av det mest hjärtskärande jag sett på mycket länge.
En kvinna släpps fri från fängelset efter att ha suttit inlåst i 20 år för mordet av en polis.
Hon börjar leta efter sin 15 år yngre syster och det är en jäkligt gripande berättelse, men också enormt tung.
Jag gillade den här filmen, och jag tycker den känns rätt fräsch. Ingen film att mysa upp sig i soffan till såvida man inte älskar att sitta och böla ihop med sin mops, så ångrar att jag valde att se den på äventyrssöndag, skulle ha valt något mer lättsmält då den verkligen inte är någon feel good film.
Sandra Bullock är "strålande" i den här filmen och det är överlag bra skådespelarinsatser.

4/5
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
såvida man inte älskar att sitta och böla ihop med sin mops
En mening man inte ser ofta i filmrecensioner.
Sitter och velar över mitt betyg på Last of the Mohicans nu, för jag blev stundtals berörd (vilket brukar vara en bra ledtråd för en 4:a i betyg) men det togs ut av de gånger jag tyckte plotten var för simpel och avhuggen. Det kanske är en mops som saknades.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
En mening man inte ser ofta i filmrecensioner.
Sitter och velar över mitt betyg på Last of the Mohicans nu, för jag blev stundtals berörd (vilket brukar vara en bra ledtråd för en 4:a i betyg) men det togs ut av de gånger jag tyckte plotten var för simpel och avhuggen. Det kanske är en mops som saknades.
Den berörde mig riktigt starkt. Var på gränsen att ge den en 5a, men jag är snål med mina 5or.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag såg just om Ready Player One. Eftersom det var på 3D-bluray så räknas det som veckans film.

Nå… alltså. Jag hade betydligt svårare för den här filmen den här gången. Den är fortfarande spektakulärt jäkla action-specialeffekts-awesome. Det är fortfarande filmen där en samuraj hoppar ut från Serenity och förvandlas till en Gundam, för att slåss mot Mechagodzilla tillsammans med Järnjätten, medan Battletoads, Turtles, Halo-spartans och en massa andra slåss omkring dem. Det är fortfarande filmen där huvudpersonen rejsar mot Akira-motorcykeln i ett race där den slutgiltiga utmaningen är King Kong. Det är så att säga fortfarande Yngwie Malmsteen-filosofin "more is more" applicerad på nördreferenskultur.

Och soundtracket rockar.

Men gud vad storyn är sämst. Dels är den internt inkonsekvent och världsbygget stundtals obegripligt. Dels… Dels är storyn alltså "världen är fucked men det går inte att göra något åt så det viktigaste vi behöver göra är att hålla datorspelen rena och fina". Det här är gamergate fanfic. Huvudpersonen är också genuint osympatisk genom större delen av filmen.

Så… Jag kan inte riktigt försvara mitt tidigare betyg. Den håller inte så bra för omtittningar som jag trodde. Det jag störde mig på första gången störde jag mig mer på nu.

Men det är fortfarande en film jag kan rekommendera. Man måste stänga av hjärnan fullständigt och acceptera att man ändå kommer att tycka att vissa bitar är dumma, töntiga, pinsamma och incel-aktiga. Men det finns inga filmer som uppnår den här nivån av specialeffekts-närdreferens-bonanza, så vill man ha det så får man bita ihop.

BETYG: 4/5
Allt jag har problem med i RP1 har Carl summerar bra i en Fact Fiend video. Tror inte att han missar något.
 
Top