WRNU:s filmklubb 2021 v49

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v49 2021 – #466 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Eftersom jag inte duger mycket annat till än att ligga i soffan för närvarande har det blivit en hel del film idag. Först ut är ...

The Gamers (2002) - Kultförklarad indiefilm om ett gäng rollspelare. Ful rekvisita, fula dataanimationer, musik som låter extremt lågbudget, dålig skärpa på bilden och mer eller mindre dåligt skådespeleri. Detta till trots tycker jag om filmen. Den är full av dråpliga situationer och citat och det känns att den är gjord med kärlek till rollspelshobbyn.

Betyg 4 av 5
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Eftersom jag inte duger mycket annat till än att ligga i soffan för närvarande har det blivit en hel del film idag. Först ut är ...

The Gamers (2002) - Kultförklarad indiefilm om ett gäng rollspelare. Ful rekvisita, fula dataanimationer, musik som låter extremt lågbudget, dålig skärpa på bilden och mer eller mindre dåligt skådespeleri. Detta till trots tycker jag om filmen. Den är full av dråpliga situationer och citat och det känns att den är gjord med kärlek till rollspelshobbyn.

Betyg 4 av 5
Har du sett uppföljaren? Den är riktigt bra, set ur vad det är.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Nästa film blev ...

The Gamers: Dorkness Rising (2008) - Uppföljaren till The Gamers bjuder på mer rollspelsrelaterad humor. Produktionen är tydligt bättre. Här känns det, till skillnad mot föregångaren, som att gänget bakom filmen hade åtminstone en viss budget. Dock är det fortfarande en lågbudgetfilm, tro inget annat. Samtidigt uppskattar jag att berättelsen är mer utvecklad här, både i och utanför spelvärlden.

Betyg 4- av 5
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Har du sett uppföljaren? Den är riktigt bra, set ur vad det är.
Jag har, som framgår ovan, sett Dorkness Rising men inte den senare uppföljaren, Hands of Fate. Jag har även sett lite annat Gamers-relaterat som Humans & Households och JourneyQuest. Båda är roliga för rollspelare men antagligen mer eller mindre obegripliga för andra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Därefter såg jag ...

Jackie Brown (1997) - Sannolikt Quentin Tarantinos mest sansade film. En gång i tiden tyckte jag att den var en av hans svagare, ja kanske till och med den svagaste. För lång och för långsam. Nu tycker jag dock att det är en riktigt bra film. Kanske lite för lång ändå, men både karaktärer och handling är intressanta samtidigt som foto och musik håller sedvanligt hög Tarantiono-klass. Det är också skönt att våldet och blodet hålls på mycket låga nivåer.

Betyg 4 av 5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
”Touko Laaksonen dog 1991, men Tom of Finland lever.”

Såhär på Finlands självständighetsdag har jag kikat på Tom of Finland (2017), där Pekka Strang spelar tecknaren Touko Laaksonen – mer känd under pseudonym.

Just nu i stunden vill jag ge den fyra läderjackor av fem på den krankiska skalan, och skaffa gula gardiner.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har du sett den svenska - Äventyret?
Påbörjades det inte för sisådär 10+ år sedan ett svenskt filmprojekt kallat Drakar&Demoner spelledaren har alltid rätt . Jag tror det var knappnytt som låg bakom .

Det dök upp nu i huvudet när the gamers kom på tal .

Vad skedde med det , blev det något av det hela eller såg det aldrig dagens ljus ?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Har du sett den svenska - Äventyret?
Aldrig hört talas om tidigare men nu har jag sett ...

Äventyret (2012) - Beskrivningen på YouTube lyder: "Denna film är en hyllning och parodi på rollspelande. Av rollspelare, för rollspelare." Det är en mycket träffande beskrivning. Äventyret är alltså ett par personers hobbyprojekt, en film bestående av stillbilder på miniatyrer och pålagda röster. Handlingen är ett traditionellt rollspelsäventyr och det allra mesta av humorn bygger på typiskt orimliga saker som kan inträffa när man spelar traditionella fantasyrollspel. Det är småkul men inget att skriva hem om. Miniatyrerna är fina och rösterna precis så dåliga som de borde vara med tanke på att rollspelare sällan är storslagna skådespelare.

Betyg 3 av 5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Aldrig hört talas om tidigare men nu har jag sett ...

Äventyret (2012) - Beskrivningen på YouTube lyder: "Denna film är en hyllning och parodi på rollspelande. Av rollspelare, för rollspelare." Det är en mycket träffande beskrivning. Äventyret är alltså ett par personers hobbyprojekt, en film bestående av stillbilder på miniatyrer och pålagda röster. Handlingen är ett traditionellt rollspelsäventyr och det allra mesta av humorn bygger på typiskt orimliga saker som kan inträffa när man spelar traditionella fantasyrollspel. Det är småkul men inget att skriva hem om. Miniatyrerna är fina och rösterna precis så dåliga som de borde vara med tanke på att rollspelare sällan är storslagna skådespelare.

Betyg 3 av 5
Om du är inne på humoristiska filmer med rollspelstema så rekomenderar jag zero charisma

 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Som kontrast mot fåniga rollspelsfilmer har jag nu sett ...

Röd drake (2002) - I fiktionen ligger denna film före När lammen tystnad och den tar sitt avstamp i Hannibal Lecters gripande. Därefter följer en berättelse som inte är helt olik När lammen tystnar, när samma FBI-agent som lyckades avslöja Lecter tar den gode doktorn till hjälp i jakten på en massmördare. Röd drake har inte samma intensiva stämning som När lammen tystnar men det är en bra film. Faktiskt bättre än jag kunde minnas sedan jag såg den första gången för åtminstone 15 år sedan. Anthony Hopkins är lysande i rollen som Lecter men även Ralph Fiennes, Emily Watson och Philip Seymour Hoffman gör riktigt bra ifrån sig. Musiken är också ett par nivåer över medel, så som den brukar vara när Danny Elfman komponerat. Som helhet en riktigt bra thriller.

Betyg 4 av 5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Igår såg jag Goodfellas för första gången.

Har inte Scorsese gjort exakt samma film typ femton gånger nu? De Niro som gangster, Joe Pesci som ett vandrande aggressionsproblem, långa kameraåkningar och fokus mer på berättarröst och tid i flöde än på klassisk dramakurva. Jag känner igen det, kan jag säga.

Fortfarande sjukt bra film dock, och jag tycker nog den lyckas skildra en gravt mörk, misogyn och jävlig värld utan att glorifiera den mer än i allra första början när huvudpersonen ser upp till alla gangstrar. Sen går det successivt åt helvete och i andra halvan är det verkligen inte tufft att vara gangster längre.

4.5/5, bra jäkla film.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Yes, Madam!
1985 - Huang jia shi jie

Hong Kong-action med en ung Michelle Yeoh och trefaldiga karatemästaren Cynthia Rothrock som debuterar. I princip en buddy cop-film med arselsparkande poliser. Michelle rör sig flödande tack vare sin bakgrund som dansare (hon gjorde alla stunts själv) och Cynthia (som blev sparkad så hårt en gång att hon började blöda ur näsan) gör rörelser lika precisa och snabba som Jet Li. Filmen både omedvetet och medvetet rolig, där humorn påminner mycket om Jackie Chan. Action-scenerna är fantastiska och det är kul att se comic reliefs som får en annorlunda framträdande roll. Slutstriden är mäktig, men slutet i sig är ... korthuggen. Den här filmen är ett kulturmärke då den förlöste ett gäng actionfilmer med kvinnor i huvudrollen. Jag hade faktiskt inte hört talas om Cynthia Rothrock innan jag såg filmen, men hon är kultförklarad i b-actionfilmer.

BETYG: 4/5
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Ghostbusters Afterlife

Okej första halva, med bra dialoger och humor som faktiskt var smårolig. Urartar sen i en riktig shitshow i stil med originalet. 2/5

Ghostbusters (1984)


Har som tur var aldrig sett den tidigare. Otroligt j-vla dålig på alla sätt. Riktig kalkonfilm. 1/5
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Igår såg jag en film för första gången på nästan ett år tror jag. The Lighthouse. Den var helt ok för att vara en film!

3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag såg just om Ready Player One. Eftersom det var på 3D-bluray så räknas det som veckans film.

Nå… alltså. Jag hade betydligt svårare för den här filmen den här gången. Den är fortfarande spektakulärt jäkla action-specialeffekts-awesome. Det är fortfarande filmen där en samuraj hoppar ut från Serenity och förvandlas till en Gundam, för att slåss mot Mechagodzilla tillsammans med Järnjätten, medan Battletoads, Turtles, Halo-spartans och en massa andra slåss omkring dem. Det är fortfarande filmen där huvudpersonen rejsar mot Akira-motorcykeln i ett race där den slutgiltiga utmaningen är King Kong. Det är så att säga fortfarande Yngwie Malmsteen-filosofin "more is more" applicerad på nördreferenskultur.

Och soundtracket rockar.

Men gud vad storyn är sämst. Dels är den internt inkonsekvent och världsbygget stundtals obegripligt. Dels… Dels är storyn alltså "världen är fucked men det går inte att göra något åt så det viktigaste vi behöver göra är att hålla datorspelen rena och fina". Det här är gamergate fanfic. Huvudpersonen är också genuint osympatisk genom större delen av filmen.

Så… Jag kan inte riktigt försvara mitt tidigare betyg. Den håller inte så bra för omtittningar som jag trodde. Det jag störde mig på första gången störde jag mig mer på nu.

Men det är fortfarande en film jag kan rekommendera. Man måste stänga av hjärnan fullständigt och acceptera att man ändå kommer att tycka att vissa bitar är dumma, töntiga, pinsamma och incel-aktiga. Men det finns inga filmer som uppnår den här nivån av specialeffekts-närdreferens-bonanza, så vill man ha det så får man bita ihop.

BETYG: 4/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Såhär inför jul har jag sett Gremlins , ja Gremlins är en julfilm och hör sen .

Gremlins behöver ingen närmare introduktion vi känner alla till historien om Billy och Gizmo .

Betyg 5/5 . Jag älskade Gremlins som ung och jag älskar den fortfarande när jag med stormsteg närmar mig medelåldern ..
 
Top