Är Trudvang den mest helgjutna rollspelssetting som skapats?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag hade problem med Trudvang för medan folklore bitarna var kul så matchade inte reglerna världen, texten matchade inte bilderna och bitar av settingen matchade inte andra bitar av settingen. Så saker är lågmälta och skrockfulla? Varför är det då awesome monstörmördare som slaktar enorma jättar på varannan bild? Så magi är läskigt och mystiskt? Varför kan man då spela en awesome Spiderman wizard? Och sedan är det ett problem att det kryllar av de ”ovanliga” monsterna i alla äventyren.

Men Stormläningarna är värst! Vilken ondskefull, shitty, brölig och överjävlig skitkultur! Och sedan ska man hjälpa de crappy vikingarna i äventyren?! Nah! De är för osympatiska för att vara något annat än skurkar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Men Stormläningarna är värst! Vilken ondskefull, shitty, brölig och överjävlig skitkultur! Och sedan ska man hjälpa de crappy vikingarna i äventyren?! Nah! De är för osympatiska för att vara något annat än skurkar.
Nu var det som jag tidigare sa väldigt länge sen jag läste böckerna men detta fick mig att tänka på en grej jag funderade över strax innan mitt engagemang i Trudvang tynade. Och någon får verkligen rätta mig om jag minns fel. Grejen är att jag kan tycka det är intressant att spela i en värld som är orättvis, ojämlik och där en destruktiv kultur råder. Tycker att en sån värld kan ge intressant tematik om det görs på rätt rätt. Men i fallet med Trudvang så funderade jag ofta på om Riotminds själva förstod att den fiktiva kultur de skapat var dålig? Eller om tanken bara var att det skulle vara "häftigt" och att det "hör till" i fantasy att det ska vara ojämlikt och elitistiskt? Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gav mig den känslan och det var ju länge sen jag läste böckerna.

Märk väl att jag inte läst de nya böckerna, där kan det såklart framställas annorlunda.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
För att nu svara direkt på frågan som ställs i trådens ämnesrad: nä, Trudvang är på intet sätt den mest helgjutna rollspelssetting som skapats. Om vi tar endast svenska spel som utgångspunkt (vilket man förstås inte alls måste göra) så tycker jag att exempelvis Järn, Mutant, Noir och Troubleshooters har betydligt intressantare, mer fantasieggande, mer originella och mer användarvänliga settingar. Jag undviker alltså ordet helgjuten, som jag tycker blir ett konstigt adjektiv att använda i just det här fallet. Och dessutom: de fyra spel jag just nämnde är alla i mina ögon betydligt bättre skrivna (rent språkligt). Det gör, påstår jag, även settingen bättre (man orkar läsa).

Till sist: det nationalistiska idealiserandet av vikingar och andra germanska folkslag (ni vet, blonda gymkillar med stora svärd) tycker jag är unken kitsch även i fiktiva världar. Ungefär lika hemskt som att se Nordman uppträda framför en stor Tors-hammare av frigolit. Det går förstås att göra vikingar intressanta i rollspel, men då behöver det göras smartare. Förmodligen med förankring i ny forskning och inte i 1800-talets göticism.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu var det som jag tidigare sa väldigt länge sen jag läste böckerna men detta fick mig att tänka på en grej jag funderade över strax innan mitt engagemang i Trudvang tynade. Och någon får verkligen rätta mig om jag minns fel. Grejen är att jag kan tycka det är intressant att spela i en värld som är orättvis, ojämlik och där en destruktiv kultur råder. Tycker att en sån värld kan ge intressant tematik om det görs på rätt rätt. Men i fallet med Trudvang så funderade jag ofta på om Riotminds själva förstod att den fiktiva kultur de skapat var dålig? Eller om tanken bara var att det skulle vara "häftigt" och att det "hör till" i fantasy att det ska vara ojämlikt och elitistiskt? Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gav mig den känslan och det var ju länge sen jag läste böckerna.

Märk väl att jag inte läst de nya böckerna, där kan det såklart framställas annorlunda.
Tror snarare att de siktade på riktigt skitig gridodling och det är knappast bara kulturen(kulturerna) i osthem som är elitistisk och grisig. Alla kulturer i Trudvang är på olika sätt elitistiska med en härskarklass och bönder som sliter röven av sig endast för att bli belönad med att troll/banditer eller den lokale hövdingen rånmördar bonden och våldtar dennes familj. Osthemsborna är pseudovikingar som fångar in trälar etc, inte vidare sympatiskt med dagens moral, Västermarkerna är religiösa fundamentalister som vill slå in metallplåtar i huvudet så fort det misstänks att någon ens vet vad magi är. Mittländarna är väl de som är ”godast” med moderna mått, även om det finns undantag även i Mittland.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tror snarare att de siktade på riktigt skitig gridodling och det är knappast bara kulturen(kulturerna) i osthem som är elitistisk och grisig. Alla kulturer i Trudvang är på olika sätt elitistiska med en härskarklass och bönder som sliter röven av sig endast för att bli belönad med att troll/banditer eller den lokale hövdingen rånmördar bonden och våldtar dennes familj. Osthemsborna är pseudovikingar som fångar in trälar etc, inte vidare sympatiskt med dagens moral, Västermarkerna är religiösa fundamentalister som vill slå in metallplåtar i huvudet så fort det misstänks att någon ens vet vad magi är. Mittländarna är väl de som är ”godast” med moderna mått, även om det finns undantag även i Mittland.
Jag måste erkänna att jag bara läst Osthem så de andra länderna har jag inte jättebra koll på. Fast var det verkligen så mycket grisodling i Trudvang? Minns det mer som att det var ganska storskaliga grejer, rädda världen från onda magiker och så?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vindsjäl, Järn, Noir, Troubleshooter må ha fantastiska settingar, men tycker ändå det är svårt att jämföra produkter som i princip bara är grundregler med ett spel som byggt ut en hel värld i en massa moduler och äventyr.

Borde vara ganska mycket enklare att hålla en setting väldigt tight om den ryms inom en enda regelbok.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Vindsjäl, Järn, Noir, Troubleshooter må ha fantastiska settingar, men tycker ändå det är svårt att jämföra produkter som i princip bara är grundregler med ett spel som byggt ut en hel värld i en massa moduler och äventyr.

Borde vara ganska mycket enklare att hålla en setting väldigt tight om den ryms inom en enda regelbok.
Men det är ju just det som är en del av hur dessa spel är designade: skaparna kan få in det viktigaste i settingen redan i grundreglerna därför att de skriver effektivt. Settingen fungerar utan en massa supplement eftersom den är genomtänkt från början. Trudvang är i mina ögon det motsatta: tårta på tårta utan en riktigt övergripande designidé.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag måste erkänna att jag bara läst Osthem så de andra länderna har jag inte jättebra koll på. Fast var det verkligen så mycket grisodling i Trudvang? Minns det mer som att det var ganska storskaliga grejer, rädda världen från onda magiker och så?
Du har delvis rätt och det är väl det som splittrar många över vad Trudvang är eller vad Trudvang bör vara. Äventyren är ärke-episka med onda urtidskrafter och magiska svärd etc, och drakar, glöm inte högar med drakar! Men världsböckerna, först de tre om Osthem, Mittland och Vastermark, men sen också de extra som man fick med i jubileumsutgåvorna där även Noj och Nhordmark beskrivs. Dessa böcker ger definitivt en slagsida åt grisodling under folkvandringstid med ond bråd död i en gyttjehög bakom nästa hörn.

Så nog lider Trudvang av multipla personligheter då det kan vara både och, men knappast samtidigt då just Bauersk saga skär sig rätt rejält med folkvandringsångest.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Men i fallet med Trudvang så funderade jag ofta på om Riotminds själva förstod att den fiktiva kultur de skapat var dålig?
När Snösaga släpptes reagerade jag mycket på det du tar upp, och skrev en del om det. Då var min starka upplevelse att Riot inte var medvetna om vad de skapat. Hur det är med senare grejer vet jag inte.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
När Snösaga släpptes reagerade jag mycket på det du tar upp, och skrev en del om det. Då var min starka upplevelse att Riot inte var medvetna om vad de skapat. Hur det är med senare grejer vet jag inte.
Tror inte vi ska läsa in skaparnas egentliga samhällsåsikter och moral baserat på deras fiktiva verk. Jag vågar gissa att personerna inblandade i Riotminds inte varken var eller är stora anhängare av varken träldom, människooffer, brudrov eller liknande. Så jag gissar här, men jag tror de förstod att de skapade en mörk värld med stora orättvisor där RP måste brottas med den moral som finns inom spelets kultur. Eller så kör man mer på deras Bauerska upplägg och då behöver man inte bry sig om träldom och religiöst förtryck.

Men det vore intressant att se vilka texter du har att belysa ämnet med. Skulle det visa sig att Riotminds inte förstod att deras skapade kulturer var riktigt ruttna med den moderna människans ögon och inte förstod problematiken med tex ”bröllopsfesten” i Snösaga, så läser jag gärna vad du har. Jag hoppas jag har rätt om Riotminds men om jag har fel så är det bättre att riva av plåstret på en gång! :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Utan att någonsin ägt eller läst en bok från Riotminds tyckte jag Trudvang verkade lite coolt, och jag köpte Jorges Bestiarium mest för att den verkade snygg. Jag blir inte mindre nyfiken av att läsa denna tråd.

Vi gillar D&D i min grupp, så jag behöver inget spelsystem. Men Trudvang känns som en värld som jag och min grupp skulle kunna gilla.

Hur kommer jag igång? Var köper jag alla Trudvang-PDFerna?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Utan att någonsin ägt eller läst en bok från Riotminds tyckte jag Trudvang verkade lite coolt, och jag köpte Jorges Bestiarium mest för att den verkade snygg. Jag blir inte mindre nyfiken av att läsa denna tråd.

Vi gillar D&D i min grupp, så jag behöver inget spelsystem. Men Trudvang känns som en värld som jag och min grupp skulle kunna gilla.

Hur kommer jag igång? Var köper jag alla Trudvang-PDFerna?
Om ni spelar DnD så kanske dem nya böckerna på engelska kan vara nåt. Trudvang Chonicles.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Tror inte vi ska läsa in skaparnas egentliga samhällsåsikter och moral baserat på deras fiktiva verk. Jag vågar gissa att personerna inblandade i Riotminds inte varken var eller är stora anhängare av varken träldom, människooffer, brudrov eller liknande. Så jag gissar här, men jag tror de förstod att de skapade en mörk värld med stora orättvisor där RP måste brottas med den moral som finns inom spelets kultur. Eller så kör man mer på deras Bauerska upplägg och då behöver man inte bry sig om träldom och religiöst förtryck.

Men det vore intressant att se vilka texter du har att belysa ämnet med. Skulle det visa sig att Riotminds inte förstod att deras skapade kulturer var riktigt ruttna med den moderna människans ögon och inte förstod problematiken med tex ”bröllopsfesten” i Snösaga, så läser jag gärna vad du har. Jag hoppas jag har rätt om Riotminds men om jag har fel så är det bättre att riva av plåstret på en gång! :)
Hm. Jag tror ju inte att Riotminds gillar brudrov, hedersmord och slaveri. Däremot tror jag kanske att de gör den här "såhär kärvt var det i det förflutna, det är inget att göra avvägningar kring"-grejen. Det förväntas liksom inte att rollpersonerna ska angripa materialet på något annat sätt än acceptans, eller att kulturerna i spelvärlden ska ha någon sorts nyans kring hur de ser på det här. Det är en rätt enkelspårig syn på forna tider (eller spelvärldar som ska efterlikna dem) och gör inte kulturerna särskilt djupa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det känns lite som att det fanns några svenska böcker, som inte finns längre, som beskrev olika delar ut Trudvang. Och utan dem känns det som att man liksom kommer in "sent" i världen utan att få djup? Det känns som att den enda "världsboken" där är Stormlands, och som att Stormlands inte är "allt".

Tales From Trudvang verkar ju vara en bra början!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag skulle inte kalla Trudvang den mest helgjutna spelvärld som skapats, men det är en spelvärld som från början tog tag i mig och ruskade om mig och sa "kolla det KAN fortfarande vara spännande och folksagor och fantasy och skogar och monster från Skandinavien".

Monstren, yrkena, de stämningsfulla namnen, formgivningen och inte minst alla illustrationer bjöd in mig i världen på ett sätt som inte många spelvärldar gjort. Sen fastnade jag i det Bauerska, och utforskade inte Trudvang på djupet utan skummade endast på ytan. Men om jag skulle välja idag skulle jag absolut tänka mig att testa Trudvang Chronicles.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tror inte vi ska läsa in skaparnas egentliga samhällsåsikter och moral baserat på deras fiktiva verk. Jag vågar gissa att personerna inblandade i Riotminds inte varken var eller är stora anhängare av varken träldom, människooffer, brudrov eller liknande.
Jag vet att det inte är mig du svarade i denna tråd, men då jag lite började detta spår vill jag verkligen understryka att jag inte på något sätt tror att personerna bakom Riotminds diggar något av det du räknar upp, de är säkert supertrevliga. Nu sa jag ju att jag tror att de kanske inte visste riktigt vad de gjorde, inte att de aktivt promotade någonting. För mig ger dissonansen mellan den skitiga settingen och de heroiska äventyren känslan att det som beskrivs inte nödvändigtvis behöver vara rätt och bra, men i sin kontext lite coolt.

Jag ska försöka ta ett exempel, vet inte om det är så bra. Men säg att jag gör ett rollspel där spelarna får spela olika gäng. Sedan beskriver jag gängen på ett coolt sätt och har med en massa coola bilder på dem. Sen beskriver jag i setting- och/eller äventyrsböckerna hur gängen pangar ihjäl folk, våldtar och bara ger respekt och man är hänsynslös och känslokall. Och beskriva det hela med en prosa och bilder som får det att verka lite coolt. Folk kanske skulle säga att det inte är så jättefräscht att glorifiera gängkultur. Och så skulle jag säga att vadå, man kan ju inte göra ett spel om gäng utan att visa hur gäng beter sig? Och jag skulle ju inte behöva tycka att gäng och det gäng gör är något bra, och lite eskapism måste man ju få ha för det är ju lite kul och coolt att spela gängmedlem. Och så kan det kanske vara, men det skulle nog ändå kännas rätt iffy.

Så jag menar inte att personerna bakom Riotminds har dåliga värderingar, men att de där och då, för länge sedan, tog sig an ämnen som de kanske inte helt hade förmågan att skildra på ett sätt som i alla fall funkade för mig. Är du med på hur jag menar?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För mig ger dissonansen mellan den skitiga settingen och de heroiska äventyren känslan att det som beskrivs inte nödvändigtvis behöver vara rätt och bra, men i sin kontext lite coolt.
[...]
tog sig an ämnen som de kanske inte helt hade förmågan att skildra på ett sätt som i alla fall funkade för mig
Jag får känslan av att det är lite... naivt (inte det du skriver, utan Trudvang alltså). Mer romantiserande är problematiserande. Mer hög volum än finstämda nyanser.

Jag kan tilltalas av det. Nu kan jag väldigt lite om Trudvang.
 
Top