Är Mutant År Noll ett dött spel?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nja, nu måste jag protestera. Alla upplagor av WFRP har haft ganska hälsosamma bibliotek av produkter.
Ja, det var överdrivet - men för mig som inte följer WHFRP, är de två sakerna det enda jag någonsin ser. WHFRP har väl fått svårt att få ur sig något annat som kvalificerar som klassiker, dock? Kanske just för att man repeterar The Enemy Within så mycket.

CoC har väl i alla fall (minst?) fem jättekampanjer, och fyra av dem med klassikerstatus (Shadows of Yog-Sothoth, Masks of Nyarlathotep, Beyond the Mountains of Madness och Horror on the Orient Express). Det märks liksom mer om det bara är en kampanj man upprepar gång på gång...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Kanske just för att man repeterar The Enemy Within så mycket.
Återigen, nja.

The Enemy Within gavs ut till WFRPv1.
Sen ges nu The Enemy Within ut till WFRPv4.

Till WFRPv3 gavs en kampanj ut som hette The Enemy Within, men som var en helt annan kampanj (superskumt att göra så ... till och med ... jag dristar mig att säga ... korkat).

Men absolut att jag kan gå med på att TEW har en sådan status att andra bra saker till WFRP inte räknas som klassiker. Men å andra sidan är det en nivå som är svår att matcha, då TEW räknas som en av de kanske tre bästa kampanjerna någonsin oavsett spel (något oförtjänt tycker jag, men ändå).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Till WFRPv3 gavs en kampanj ut som hette The Enemy Within, men som var en helt annan kampanj
Wow, det hade jag helt missat helt, jag bara utgick från att det var samma, och jag känner mig faktiskt inte det minsta skyldig ens!

då TEW räknas som en av de kanske tre bästa kampanjerna någonsin oavsett spel (något oförtjänt tycker jag, men ändå).
Jag sitter och meckar med en lista på mina favoritkampanjer, som jag kanske lägger upp en dag, och jag tycker att det finns en stark tendens att överskatta de gamla. De kan ha varit bra för sin tid (jag menar shit, Borderlands och Griffin Mountain till RQ var helt suveräna för sin tid), men det är få som fortfarande håller måttet i jämförelse med nyare och bättre saker. Utvecklingen går framåt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
För mig är det en märklig tanke att fler moduler nödvändigtvis är bättre. Det hade varit konstigt, trist och inte minst onödigt om det kommit en hög kampanjböcker till Apocalypse World, Burning Wheel och Solar System. Däremot behöver ju vissa spel kampanjböcker, som Symbaroum och Call of Cthulhu.

Tales skrev jag medvetet så att det skulle stå på egna ben. Det hade inte behövts några extra böcker till det. Jag är glad för de böcker som kommit ut, de är superbra. Men spelet står på egna ben. Väsen är kanske mer i behov av Mysterier. Men man klarar sig rätt bra med bara grundboken. Det är enkelt att göra egna mysterier och det finns en tydlig mall.

Jättemärkligt om förlag ska ”behöva” ge ut grejer till spel, även när det inte behövs. Mer intressant att peka på behov. Har folk i allmänhet kört klart allt till Mutant År Noll? Ja, då behövs det väl mer. Är allt till Alien spelat? Ja då kan man önska mer. Saknas det magiregler till Eon? Ja, då vill man ha det. Men mer och fler gör ju inte alltid saker bättre. Tex avskyr jag allt kickstarter-extramaterial i Hillfolk-boken. Ger ingenting, och tynger ner vad som borde vara ett lätt, kort spel. Vampire blev, i min mening, ospelbart efter ett tag. För mycket material att hålla reda på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För mig är det en märklig tanke att fler moduler nödvändigtvis är bättre. Det hade varit konstigt, trist och inte minst onödigt om det kommit en hög kampanjböcker till Apocalypse World, Burning Wheel och Solar System.
Jag vet inte det - Burning Wheel kunde hantera kampanjböcker utan problem (på många vis är ju det vad Burning Empires är), och The Shadow of Yesterday har en närmast utstuderat tråkig kampanjvärld som gärna kunde ha fått alternativ (jag älskar systemet, men sheesh, världen...)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jättemärkligt om förlag ska ”behöva” ge ut grejer till spel, även när det inte behövs.
Hm, ja på ett plan är det så klart ologiskt, ur ett rent kvalitetsperspektiv, men samtidigt tror jag det på hobbynivå (dvs alla rollspel som ges ut) är en relevant fråga. Varför diskuteras egentligen Mutant År noll här? Varför är inte längre MUA ett stort spel i Sverige? Det finns så klart alltid undantag där äldre spel fortfarande är populära och enskilda grundboksspel som fortfarande hålls högt men utslaget över hela hobbyn förefaller det för mig absolut som att nyare spel att spelas betydligt mer. Utgivning sänder signalen att spelet är aktuellt (och ökar chansen att just en viss produkt är intressant för den enskilda) och det drar i sig spelare. Dessutom är det väldigt få spel som skadas av att förses med äventyr (även om de kanske inte behöver det).

Det betyder inte att just spel X behöver fler produkter, bara att det allt annat lika tenderar att göra det mer spelat. Sen betyder inte det att det inte finns en fara i att ge ut för många produkter och göra spelet överlastat, men det är en annan diskussion.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Man ska väl se detta som en hyfsat gott betyg ändå. Lite som när man klagar på att dröjer ett år innan säsong 3 av den där serien man följer kommer. Man vill ha mer godis helt enkelt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag vet inte det - Burning Wheel kunde hantera kampanjböcker utan problem (på många vis är ju det vad Burning Empires är), och The Shadow of Yesterday har en närmast utstuderat tråkig kampanjvärld som gärna kunde ha fått alternativ (jag älskar systemet, men sheesh, världen...)
Förutom att det är helt fel då. ;) Near i grundboken, inte i extraboken som Arkenstone släppte, är typ den mall all settingförfattande borde följa. Så sjukt inspirerande och så mycket det lämnar som kreativa ingångar till att skapa och utforska.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Men tycker också det är intressant att tex ett ramverk som Near, eller det Burning Wheel ger, eller ger bara grundboxen/grundböckerna till År noll för den skull, inte skulle räcka (är det något som skulle göra mig glad vore om Fria ligan gav ut reglerna samlade i inbundna böcker eller en box utan kampanjerna så jag kan skapa eget och ha alla reglerna för mutanter, människor, robotar osv samlat). För mig innebär att ett spel lever att det spelas och talas om. Detta styrs ju såklart av var jag befinner mig, vad talas det om på wrnu, i poddar jag lyssnar på, på odd74, på Burning Wheels discord. Osv. Att välja var en hänger och tar in information från skapar ju också input till ens upplevelse av vad som spelas och lever.

Edit: ok spelar en spel från 1974 och 1977 och hänvisar till odd74 så kanske en är diskvalificerad från att tycka till om vilka spel som lever eller är döda...
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Gällande År Noll så hade jag personligen uppskattat om de tre följande spelen (Genlab Alfa/Maskinarium/Elysium) i stället varit kampanjer med lite extra regler och att alla haft samma regelsystem. Men samtidigt köper jag Ligans modell att det skall räcka att köpa en av boxarna för att kunna köra kampanjen i boxen. Men dött vet jag inte om man skall se spelet som det lever ju på något sätt vidare i Hindenburg, men det kanske bara är så jag ser det
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Men tycker också det är intressant att tex ett ramverk som Near, eller det Burning Wheel ger, eller ger bara grundboxen/grundböckerna till År noll för den skull, inte skulle räcka
Det beror ju på ens ingångsvärde. Om jag vill skapa eget räcker det - men är jag inte på det humöret är det otillräckligt. (Även om just M0 inte är ett så bra exempel i mina ögon.)

Personligen tycker jag den intressanta frågan i sammanhanget är vad som i störst grad får folk att överge ett spel, oaktat dess kvalité - tillbehör som kommer ut man inte vill ha eller köpa eller inga tillbehör. Det finns så klart inget rakt svar på den frågan, jag har övergett spel av båda skälen men vet också att jag lutar mer åt det senare.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det beror ju på ens ingångsvärde. Om jag vill skapa eget räcker det - men är jag inte på det humöret är det otillräckligt. (Även om just M0 inte är ett så bra exempel i mina ögon.)

Personligen tycker jag den intressanta frågan i sammanhanget är vad som i störst grad får folk att överge ett spel, oaktat dess kvalité - tillbehör som kommer ut man inte vill ha eller köpa eller inga tillbehör. Det finns så klart inget rakt svar på den frågan, jag har övergett spel av båda skälen men vet också att jag lutar mer åt det senare.
Jo men är det inte olika saker, att något är otillräckligt respektive dött? Tänker dött skulle få innebära att utgivningen är pulsen som skapar liv vilket är ett perspektiv som klingar snett med hur jag tycker att hobbyn fungerar.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så länge ett spel spelas så är det inte dött sedan att licensen kan vara död är en annan sak.

Det finns ju spel som det inte produceras officiellt nytt material till i dagsläget men som i allra högsta grad spelas och hålls vid liv av fansen som spelar och skapar eget material till spelet .
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Förutom att det är helt fel då. ;) Near i grundboken, inte i extraboken som Arkenstone släppte, är typ den mall all settingförfattande borde följa. Så sjukt inspirerande och så mycket det lämnar som kreativa ingångar till att skapa och utforska.
Det som väl är relevant givet hur spelvärlden presenteras i BW är sådant som The Blossoms are Falling, som ger alternativa lifepaths och liknande om man vill spela något annat än den europeiska senmedeltid som presenteras i grundboken.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det som väl är relevant givet hur spelvärlden presenteras i BW är sådant som The Blossoms are Falling, som ger alternativa lifepaths och liknande om man vill spela något annat än den europeiska senmedeltid som presenteras i grundboken.
Absolut! Blossoms är typ jämbördig Near här tycker jag men på ett helt annat sätt. Men även grunden för BW är ju rätt flexibel i plats och tid, det är ju lika mycket Black Company som Thomas Covenant eller En fjärran spegel som ligger till grund för "världen" som lifepathsen och systemen bär fram.

Men är det inte uttryckt i grundboken för år noll till och med att skapa en karta och ark baserat på den egna hemmiljön?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Absolut! Blossoms är typ jämbördig Near här tycker jag men på ett helt annat sätt. Men även grunden för BW är ju rätt flexibel i plats och tid, det är ju lika mycket Black Company som Thomas Covenant eller En fjärran spegel som ligger till grund för "världen" som lifepathsen och systemen bär fram.

Men är det inte uttryckt i grundboken för år noll till och med att skapa en karta och ark baserat på den egna hemmiljön?
Jag skulle nog säga att BW är mer kulturbundet än man först tänker sig genom de grundantaganden som genomsyrar människornas levnadsbanor, till exempel hur adel och kyrka funkar, men framför allt attributet Faith, som i väldigt hög grad bygger på en abrahamitisk grundsyn. Om man skulle spela något med förkristna europeiska eller dharmiska religioner hade man helt behövt slänga ut det och bygga något annat.

Men avseende Mutant: år Noll tycker jag definitivt att man klarar sig väldigt långt med grundboxen. Det finns liksom en hel kampanj inbyggd där, så ytterligare moduler är ju framför allt om man vill ha extra zonsektorer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
För att nå konsensus i frågan om Mutant år noll föreslår jag att vi helt enkelt dödar spelet. Låt oss bränna alla boxar och böcker vi kommer över, radera alla pdf:er och hota alla som försöker arrangera något år noll-relaterat på konvent. Sedan kan vi alla gå vidare med våra liv.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Om man skulle spela något med förkristna europeiska eller dharmiska religioner hade man helt behövt slänga ut det och bygga något annat.
Detta är att överdriva dess betydelse skulle jag säga. Men visst om du fokuserar hårt på det historiska materialet och förlagorna och har någon slags kulturspel som mål, något som BW som systemen inte direkt har centralt alls, så spelar det ju roll. Självfallet skapar lifepathsen strukturer och kopplingar och de är ju lyfta rakt av ut ur källmaterialet, men Faith är exempelvis konstruerat för att du ska kunna skapa en eller fler gudar, alla med högst olika områden av inflytande och styrkor samt prioriteringar, guden jag tillber kanske inte har tillgång till annat än mirakel tex, guden en annan tillber kanske ger tillgång till hela uppsättningen böner, i en värld kanske vi har en gud per präst, i en annan kanske vi klumpar ihop dem i grupperingar och du har tillgång till en grupp, i en tredje kan alla tillbe alla, osv, vår nuvarande kampanj har i princip oändlig mängd gudar gissa jag även om vår kampanj centrerat sig kring primärt två, andra kampanjer jag kört har haft en enda gud eller så har vi religion men helt kopplat bort Faith som system som i att böner är verkningslöst, utan endast kör med ex Summoning och Spirit Binding. Dessa steg brukar vara det första som görs när en börjar planera ett upplägg för en kampanj, vilka magisystem skall vi ha och ska Faith finnas och hur skall det fungera. På samma vis är det inte ovanligt att en kampanj begränsar vilka LP som finns tillgängliga och kanske skriver om namn på vissa och döper om traits och färdigheter osv. Vi brukar nog mest färga om i stunden när det behövs.

Men självfallet, idealet är väl du analysera förlagorna och skriva specifika lifepaths och anpassningar av regler specifikt för en viss värld. Men även om Blossoms har förlagor så är ju dessa förlagor lika mycket fiktion som historik, lika mycket romanerna om Tomoe Gozen som Tale of the Heike.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jo men är det inte olika saker, att något är otillräckligt respektive dött?
Absolut, helt rätt givetvis.

Tänker dött skulle få innebära att utgivningen är pulsen som skapar liv vilket är ett perspektiv som klingar snett med hur jag tycker att hobbyn fungerar.
Ja, jo, men... jag är så klart medveten om att det finns många invändningar och undantag men samtidigt har jag nog ändå, på sammanlagd nivå, en annan syn. Jag skulle formulera det som att utgivning både är ett utslag av pulsen och kan fungera som HLR. Nya produkter räddar inte ett spel som alla tappat intresset för men brist på produkter kan "döda" ett spel där intresset fortfarande är hyfsat eller halvljummet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Detta är att överdriva dess betydelse skulle jag säga. Men visst om du fokuserar hårt på det historiska materialet och förlagorna och har någon slags kulturspel som mål, något som BW som systemen inte direkt har centralt alls, så spelar det ju roll. Självfallet skapar lifepathsen strukturer och kopplingar och de är ju lyfta rakt av ut ur källmaterialet, men Faith är exempelvis konstruerat för att du ska kunna skapa en eller fler gudar, alla med högst olika områden av inflytande och styrkor samt prioriteringar, guden jag tillber kanske inte har tillgång till annat än mirakel tex, guden en annan tillber kanske ger tillgång till hela uppsättningen böner, i en värld kanske vi har en gud per präst, i en annan kanske vi klumpar ihop dem i grupperingar och du har tillgång till en grupp, i en tredje kan alla tillbe alla, osv, vår nuvarande kampanj har i princip oändlig mängd gudar gissa jag även om vår kampanj centrerat sig kring primärt två, andra kampanjer jag kört har haft en enda gud eller så har vi religion men helt kopplat bort Faith som system som i att böner är verkningslöst, utan endast kör med ex Summoning och Spirit Binding. Dessa steg brukar vara det första som görs när en börjar planera ett upplägg för en kampanj, vilka magisystem skall vi ha och ska Faith finnas och hur skall det fungera. På samma vis är det inte ovanligt att en kampanj begränsar vilka LP som finns tillgängliga och kanske skriver om namn på vissa och döper om traits och färdigheter osv. Vi brukar nog mest färga om i stunden när det behövs.

Men självfallet, idealet är väl du analysera förlagorna och skriva specifika lifepaths och anpassningar av regler specifikt för en viss värld. Men även om Blossoms har förlagor så är ju dessa förlagor lika mycket fiktion som historik, lika mycket romanerna om Tomoe Gozen som Tale of the Heike.
Jag tänker framför allt på de där frågorna man ställer rollpersonen för att avgöra Faith. De bygger på en väldigt abrahamitisk syn på vad tro och religion är, och skulle vara väldigt främmande för till exempel en nordisk gode eller en japansk shintopräst. Sedan har jag för mig att Luke Crane sagt att väldigt mycket av livsbanorna bygger på A Distant Mirror av Barbara Tuchman, det vill säga nordfranskt sent 1300-tal.
 
Top