[DoD] Har du använt brytvärde?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I DoD87 är brytvärde på vapen en mer central regel än man skulle kunna tro, delvis för att den gör att situationen där en parering lyckas men anfallsslaget misslyckas inte innebär att ingenting händer, utan i stället riskerar anfallarens vapen att skadas. Själv spelade jag i och för sig mest DoD91, men brytvärde fanns ju genom hela Äventyrsspels DoD-tid såvitt jag vet. Men jag minns inte att vi någonsin spelade med det, eller åtminstone inte att det gick så långt så att något vapen gick sönder.

Min fråga är alltså: har du använt brytvärde? Och är det något önskvärt eller oönskat i en DoD-klon?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nej, vi använde det aldrig.

Men vi borde ha gjort det, för det är en vettig regel. (Och sköldar borde också ha ett Brytvärde, så att de fungerar på samma sätt som vapen.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Vi körde med brytvärde i alla versioner (DoD2-4).

Körde med regeln att det var XT20 chans att överskjutande skada (BV - skada) hade sönder vapnet och den skadan sedan gick in i kroppen på försvararen. Det var häftigt, men hände i princip aldrig. Tror vi även hade en husregel där ett perfekt slag, som parerades, direkt sänkte BV:t med skadan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vi körde med brytvärde, men det var aldrig något vapen som hann gå sönder.

Jag ogillar saker som brytvärde och tålighet som innebär en permanent försämring av svärdet. Det blir bara en ständig jakt på ett nytt vapen. Men jag gillar när det finns en risk att vapnet bara går sönder rakt av.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag gillar tanken på vapen som går sönder. Det medför att man måste bära omkring på extravapen, så bärförmåga blir mer relevant. Men det är kanske lite fånigt också? Det blir ett slags TV-spelskänsla, som i Zelda Breath of the Wild eller Fire Emblem, i stället för verklighetskänslan som DoD väl egentligen är ute efter. Liksom att det är mindre relevant i storyfokuserade äventyr till skillnad mot vildmarks- och grottutforskande. Hmm.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag ogillar saker som brytvärde och tålighet som innebär en permanent försämring av svärdet. Det blir bara en ständig jakt på ett nytt vapen. Men jag gillar när det finns en risk att vapnet bara går sönder rakt av.
Jag håller med om att det är intressantare med vapen som går sönder än med vapen som nöts ner. Det är mindre bokföring, och mer dramatiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
BV var typiskt en sådan grej som vi gick runt och hade dåligt samvete för att vi inte körde på ordentligt...

Kändes som för mycket administration. Vad vore en vettig variant?

Varje vapen (och Sköld) har ett (lägre) BV. Om det tar BV i Skada är det Skadat, och har sänkt Skada, BV etc tills det blir reparerat. Om det tar 2xBV i Skada går det av rakt av.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vi testade bägge versionerna (i 84an), men tror vi övergav det när vi började köra EDD då vi tröttnade på bokföringen. Däremot var vi väldigt noggranna med EDDs regler för krossade sköldar.

Det är coolt när svärd bryts och sköldar krossas och sådana regler måste vara med i en DoD-klon.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi körde med det på pappret som man brukar säga .... det var dock ungefär som med bärförmåga, det var aldrig någon som igentligen såg till att de efterföljdes på samma sätt man aldrig brydde sig om hur många patroner man hade i magasinet på k-pisten i mutant och hur många skott man avfyrat .
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har aldrig använt det men nu efter att ha spelat Mörk Borg har jag förälskat mig i konceptet med att vapen går sönder. Det är mycket dramatiskt när det händer i strid!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vi använde BV, men tror att de flesta av oss mest upplevde att det var meckig bokföring. Osäker på om något vapen någonsin gick sönder, dessutom. Och det känns som att det är just det som är hela grejen man vill åt.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Kort svar:
Det har alltid varit för mycket jobb med för liten effekt.

SL har försökt införa det, spelarna grymtar...(oavsett vem som är vem)



Längre svar (ngt OT)
Jag själv sitter och filar på ett system för det trots vad jag sa ovan. Som är tänkt att gälla allt. Så väl sköld som proviant eller hur länge facklan brinner.
Orsaken är settingen där att personerna börjar med "det som ligger kvar i förrådet hos milisen"
Dvs utrustningen är inte tiptop och det är en del av världen att de inte startar som äventyrare som alltid har rätt längd på repet som behövs...
(sen får vi se om det blir något av det)

Tanken är något i stil med...
X poäng där föremålet fungerar som det skall, kan fixas i fält (om praktiskt möjligt)
2X poäng, föremålet börjar nu bli trasigt men har inte gått av. Måste lagas i smedja osv.
Man förlorar poäng efter användning? slå slag? vet inte ännu.

Men som sagt, det kanske bara blir bokföring av det hela....och det är inte kul...

Syftet är dock
1. Svärdet kan gå sönder i striden!!!! panik
2. Men att spelarna börjar känna sig nervösa för att deras utrustning inte är tiptop längre.

Dvs brytvärde är ett sätt att bryta ner RP utan att deras HP behöver vara på låga nivåer.....så egentligen är det bra. Har dock aldrig sett något kul system (inkl mitt eget hemmabygge)

Om någon sett ett "kul" system?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Om någon sett ett "kul" system?
Borde kanske starta en egen tråd men men...
Alla gånger jag i modern tid funderat över resurshållning/brytvärdeskoll i rollspel så landar jag i att det borde tas fram en mobilapp eller nåt som sköter allt räknande eftersom ingen vill sitta med sitt rollformulär och skriva "13 pilar kvar / 4 brytvärde på kortsvärdet / 5 paket beef jerky" eller att man struntar i det och har evighetsmånga pilar men kanske en regel som säger att ett attackslag med pilbåge som får resultat >X betyder att nu är pilarna slut.
 
Top