Varför är korrektur så svårt?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Min erfarenhet som mångårig grovarbetare i textbranschen är denna:

Glada amatörer har en eller ett par språkliga hangups. Nån har anglicismer, en annan kommatering, en tredje blandade metaforer. När de korrläser en text hittar de primärt sina hangups (och de mest uppenbara av övriga fel).

Glada amatörer har också svårt för tone of voice, och tenderar se ”så här hade inte jag skrivit” som ett fel. De pushar gärna texten mot en sorts skolsvenska.

Professionella korrläsare är inte immuna mot hangups, men de har OCKSÅ ett systematiskt arbetssätt som gör att de i mycket mycket högre grad fångar upp även andra korrfel. De är också generellt bättre på att förstå och respektera tone of voice.

Eftersom rollspel vanligen korras av glada amatörer så blir resultatet ofta rätt godtyckligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Eftersom rollspel vanligen korras av glada amatörer så blir resultatet ofta rätt godtyckligt.
Det här tror jag är viktigt. Många gånger verkar det vara frivilliga fans som tar tag i korrekturen, eller rentav betalande kunder som får tillgång till tidiga pdf:er. Det har självklart konsekvenser.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att om det nu är så att texter idag är sämre korrade än på den gamla goda tiden (TM), så finns det inte desto mindre något positivt i det. På den gamla goda tiden kontrollerades det trycka ordet i Sverige av ett ganska litet antal förlag, tidskrifter och tidningar som förvisso tryckte text med ofta hög kvalitet men som också låste ute många människor från att någonsin bli publicerade. Anledningen till att det inte finns en massa fanproducerade rollspel från 80-talet är att det var så svårt och dyrt. Idag kan mer eller mindre vem som helst slänga upp en pdf och tom en print on demand och det kräver varken kompetens eller kapital i någon större utsträckning alls. Det tryckta ordet har demokratiserat, vårt lilla hörn av kulturlivet - då menar jag rollspel (inte gräla på Internet) blomstrar. Så vi kanske ska vara glada över alla (?) dessa dåligt korrade rollspsprodukter - för att de faktiskt kan finnas?

Sen bör vi så klart tillsammans arbeta på att etablera en kultur där alla anstränger sig för att ge ut texter som är språkligt korrekta. Och alla större företag som ger ut rollspel ska vi gissla och håna om de är för lata för korra sina produkter ordentligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
korrekturen i många fall är bristfällig. Meningsbyggnad är fel, hänvisningar sker till fel sidor, stycken upprepas på flera ställen osv.
Det finns lite skillnad i hur folk korrigerar text.

Korrektur är mest felstavningar och meningsbyggnadsfel. Det är sådant amatörkorrarna för svenska spel lägger märke till när de kollar igenom texten.

Sedan är det en redaktörs jobb att se till så att texten flödar bra. Är det ens något svenskt rollspelsföretag som har en redaktör?

Vill man göra något professionellt så kostar det pengar.

Spel har blivit längre.

Färre köper rollspel.

Det suger.

Det handlar väl om prioriteringar. Vill man betala sina illustratörer eller anställa både en professionell korrekturläsare och en redaktör?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vill man göra något professionellt så kostar det pengar.
Detta är så klart pudelns kärna. Vi är mycket sämre på att både skriva (korrekt) svenska och på att korra än vad vi tror vi är. Vill man få det rätt ska man anlita en professionell korrekturläsare.

Och sen är det ju så att även texter som produceras av redaktörer och korrläsare kommer att innehålla korrekturfel, men deras grovhet och deras antal minimeras på det sättet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Stämmer det verkligen? Med tanke på snacket om guldålder.
Alltså, Kickstarter går ju bra. Det är 40k-70k, men liksom ... 40k är 200 personer som betalat 200 kr.

Jämför med DoD där det var sexsiffriga nummer i hur många som köpte produkterna.

Sedan är det säkert fler som köper idag, men utspritt på alla nischade spel, vilket "alla" svenska rollspel IMHO är idag.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Utifrån diskussionen så funderar jag på vad som anses vara en ok nivå på korrfel i en text. En handfull på ett några hundra sidor är ju ingen big deal men något per uppslag blir för mycket (för mig).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Utifrån diskussionen så funderar jag på vad som anses vara en ok nivå på korrfel i en text. En handfull på ett några hundra sidor är ju ingen big deal men något per uppslag blir för mycket (för mig).
Jag tänker dessutom att det handlar om vilken sorts korrfel det rör sig om. Visst stör jag mig väl på typ stavfel, meningsuppbyggnadsfel och horu ensamradingar, men självklart är det värre när text som behövs saknas eller när sidhänvisningar är fel… (Vilket bara ytterligare understryker hur konstigt det är att det förekommer – det är ett enkelt problem att lösa men ett stort problem när det tillåts hända)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,183
Location
Göteborg
Ja, men jag vill helst inte hänga ut dem.

EDIT: Nu fick jag korrigera det här svaret :D
Varför? Är det av hänsyn till rollspelsföretagen, deras producenter, redaktörer och författare?
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Utifrån diskussionen så funderar jag på vad som anses vara en ok nivå på korrfel i en text. En handfull på ett några hundra sidor är ju ingen big deal men något per uppslag blir för mycket (för mig).
Tror jag är relativt tolerant. Men när spelet antingen är märkbart otestat (och "buggigt") i spel, eller när texten blir svår att förstå för att den är ofärdig, dåligt skriven, saknar korrekta sidhänvisningar om sådana finns, etc. Då kan jag bli purken. Enstaka stavfel eller syftningsfel eller dylikt brukar jag ha överseende med. Såna gör jag mig skyldig till själv hela tiden. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En annan sak är ju att även om korrekturläsarna hittar saker som är konstiga och påpekar det (och ger förslag på hur det kan skrivas om), så är det inte alltid som det implementeras. Och det är ju även en fråga om hur många korrvändor en text utsätts för.
Ja, just "korrvändor" är viktigt också. Bra att du påpekade det.

Om man bara ska ta, ur sitt sammanhang, vad Jakob Nielsen skriver om användbarhet så krävs det 15 personer för att hitta 95% av felen. Man kan fuska lite och låta fem personer göra tre vändor var också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Kanske allihop? Tycker det är helt rätt att inte hänga ut någon personligen!
Jag vill göra det 100% tydligt att jag som spelskapare är helt och hållet okej att bli uthängd när det gäller sånt här. Så jag vill inte att någon ska känna sig nödgad att hålla tyst av någon form av hänsyn till mig eller så. Jag välkomnar all kritik och alla kommentarer om mina produkter.

Andra spelskapare får såklart prata för sig själva =)

Och om man tycker att kritik mot någon av mina produkter känns OT i tråden, skapa en ny eller dra iväg ett PM.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tänker dessutom att det handlar om vilken sorts korrfel det rör sig om. Visst stör jag mig väl på typ stavfel, meningsuppbyggnadsfel och horu ensamradingar, men självklart är det värre när text som behövs saknas eller när sidhänvisningar är fel… (Vilket bara ytterligare understryker hur konstigt det är att det förekommer – det är ett enkelt problem att lösa men ett stort problem när det tillåts hända)
Jag misstänker att fel ofta uppstår när processen bryts upp - till exempel när man går in och ändrar efter att texten korrats eller låsts. Sen är det nog också en faktor hur duktig skribenten är. Jag har korrat saker (inte rollspel) där man skulle kunna anmärka på något i varje mening. Då blir i alla fall jag sån att jag bara påtalar det värsta (vilken en betald korrare kanske inte skulle göra). Sen undrar jag om det här är ett generellt problem för hela branschen och om det handlar om ett par projekt som hamnat fel?
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag vill göra det 100% tydligt att jag som spelskapare är helt och hållet okej att bli uthängd när det gäller sånt här.
Jag tycker mest det handlar om diskussionsklimat. Att diskutera ett problem och dess eventuella lösningar är generellt mer effektivt än att säga vem som varit dum. "Blame culture", etc. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag tycker mest det handlar om diskussionsklimat. Att diskutera ett problem och dess eventuella lösningar är generellt mer effektivt än att säga vem som varit dum. "Blame culture", etc. :)
Ja alltså, jag vill ju mest ha hjälp att bli bättre. Jag ser det ju inte som att jag "varit dum", utan bara som att jag gjort fel där jag vill göra rätt. Och om jag gjort fel utan att veta om det så vill jag ju definitivt veta det.

Kan en del av problemet vara att vi inte pratar tillräckligt mycket om produkterna som slarvat med korren?
Hur ska incitament att göra bättre skapas, om det inte blir några konsekvenser?
Och om incitamenten finns, hur ska förbättring ske utan feedback?

Men jag förstår också att det absolut finns folk som tar kritik mot en produkt personligt och har ett "vem har varit dum"-perspektiv.
 
Top