Varför är korrektur så svårt?

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Fick tillbaka ett bokkapitel till en antologi som ska ges ut på Liber. Frågor på innehåll, röd tråd, kommatecken – you name it. Mest av allt gillade jag att de ville diskutera texten på ett djup som få kan, high five till alla professionella korrekturläsare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Varför är det så mycket korrekturfel idag? Var det verkligen bättre förr? Struntar man t.ex. i att ordbehandlingsprogrammet larmar om fel? Är det för dyrt med korrekturläsare? Är det tidspressen till sin slot hos tryckeriet som gör att det blir fort och fel? Det känns oavsett inte som att det är pressen från låt säga backers på en Kickstarter för där är jag ganska övertygad om att de flesta väljer att vänta på en bok där de slipper alla korrekturmissar.
En av de vanliga missarna är ju att ordbehandlingsprogrammen inte larmar om fel. Många av oss jobbar till exempel i Google Docs och det är bra på att hitta stavfel, men kasst på att hitta fel i ordval och grammatik. Det lider också av problemet som många webbläsare lider av, vilket är att den har problem med sammansatta ord och kan visa ett sammansatt ord (vilket vore korrekt på svenska) som något som borde särskrivas. @Nässe rekommenderade därför att köra texten en vända i Word, vilket kan hjälpa för att hitta fel.

Sedan är tidspress absolut något som spelar in något enormt, ihop ambition. Korrfel är framförallt vanligt när det är flera produkter, eftersom de ofta måste gå till tryck och skickas ut samtidigt, så då kan det bli ganska kort varsel med korr, även om många bättrar sig. Tyvärr kan det ju också uppstå korrfel som kommer i layouten, när råtexten varit korrad, men nya fel har uppstått i layout (till exempel fel rubrik eller upprepade textstycken) och de kan ibland vara svåra att missa – speciellt då tiden mellan layout till tryck kan vara kort. Angående att undvika förseningar behöver ju många ibland få ut produkterna, då det finns finansiella aspekter av att de inte släpps som gör att de måste komma ut. I minst ett fall kan jag också säga att det inte fanns något val: om inte produkterna gick till tryck ett visst datum så skulle förlaget förlora licensen. Då är det lite som det är.

Som nämnt har många också tryckt på redaktörers värde och det är något jag instämmer mig till något enormt. En redaktör har ett annat jobb än en korrläsare och möjligheten att kunna se helheten och språket på ett annat sätt än korrläsare. Att ha gjort ordentliga redaktörsrundor innan det går till korr gör att det finns en bättre helhet i textarbetet innan det går till korr. Jag håller också med om att rundor hjälper mycket för att skapa en helhet.

Jag försöker också göra vad jag kan, där jag alltid går igenom mina texter några gånger innan jag skickar in, men ibland smyger sig fel igenom ändå. Du blir ju mer eller mindre ordblind när det gäller dina egna texter, just för att du mer läser helheten istället för ord för ord och missar enormt mycket korr, i alla fall när du jobbar med den.

Sist tänker jag också säga att övning ger färdighet. Jag tänker inte sopa under mattan med att jag vet att mina texter har innehållit en del fel (speciellt anglicismer har varit mitt stora problem) och där jag märkt hur nyare texter klart har utvecklats (mest synligt var att jobba med texterna till Mardrömmar från Amerika som skrevs för tre år sedan och jag hade en heeeeel del korr jag ville göra på mig själv från då).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
En fundering, har @Henke funderat på att försöka jobba som korrläsare för rollspelsprodukter? Jag vet att du ofta tagit upp korr på produkter (och är van att läsa flera rollspelsprodukter) och din noggrannhet gör att du nog skulle vara bra på det!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
En skillnad mellan korrläsning och redaktörsjobb är att korrläsning ofta handlar om att upptäcka rena fel medan redaktörsjobb är mer värderande. Detta innebär att om man använder sig av en större mängd amatörer, till exempel backers som får en alfa-pdf, är det kanske bäst att det är just korr man får, och inte en massa kommentarer kring språk och annat som kan visa sig vara fel ute. Risken är att sådant gör en text direkt sämre.

Annars har väl det mesta sagts om varför korrläsning av rollspelsprodukter är som den är. Korr behöver ta tid, och betald korr kan underlätta just detta i och med att någon då faktiskt prioriterar jobbet tillräckligt. En sak som jag tror görs för sällan är korr av layoutad text; jag tänker att det oftast görs snabbt och inhouse vilket inte alltid är så lyckat. Näraliggande är att layoutaren inte använder de verktyg som står till buds, exempelvis den automatiska hanteringen av sidhänvisningar som krank nämnde. I annat fall kan jag i alla fall inte förstå hur något sådant ska kunna uppstå.

Ibland är det svårt att veta hur mycket man som korrläsare ska kommentera på språkligheter som inte är direkt felaktiga, men däremot olämpliga i stil med anglicismer. Själv tror jag att jag är rätt språkligt konservativ, och när jag har jobbat med korrläsning åt Fria Ligan har jag ibland gått lite längre än projektledaren önskar. Att bevara en författares röst har ju också ofta ett egenvärde. Men jag brukar resonera som att det är bättre att upptäcka ett fel för mycket än ett för lite, och sedan är det upp till projektledare/författare/redaktör att avgöra vad som ska införas och inte.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Men jag brukar resonera som att det är bättre att upptäcka ett fel för mycket än ett för lite, och sedan är det upp till projektledare/författare/redaktör att avgöra vad som ska införas och inte.
Verkligen. Om man som redaktör eller korrekturläsare någonsin funderar "ska jag verkligen påpeka detta?" så är svaret nästan alltid ja. Korrkturen är ju trots allt bara förslag. Många kommentarer ignoreras.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,454
Location
Helsingborg
Jag vet inte hur det är med andra, men för mig så minskar mängden fel jag hittar ju längre jag läser, för jag blir trött. Det spelar ingen roll om det går någon dag emellan.

När jag korrläst åt andra så har jag alltid fått texten i kronologisk ordning. Hade velat se korrläsare få kapitel utdelade istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Verkligen. Om man som redaktör eller korrekturläsare någonsin funderar "ska jag verkligen påpeka detta?" så är svaret nästan alltid ja. Korrkturen är ju trots allt bara förslag. Många kommentarer ignoreras.
JA! This, many times this.

Jag brukar säga att varje kommentar eller förslag jag får dels är ett välmenande försök att göra min text bättre, och dels ett tillfälle att reflektera över min egen text. Även de gånger där jag ignorerar förslagen så var de värdefulla, för de gjorde att jag fick hjälp att tänka en extra gång och väga mina ord och formuleringar lite extra.

Så ja: Svaret är nästan alltid "ja".
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En fundering, har @Henke funderat på att försöka jobba som korrläsare för rollspelsprodukter? Jag vet att du ofta tagit upp korr på produkter (och är van att läsa flera rollspelsprodukter) och din noggrannhet gör att du nog skulle vara bra på det!
Tack! <3

Jag har faktiskt gjort några sådana uppdrag bl.a. för Svavelvinter RPG, Mutant År Noll, Kuf, Ödesväktarna, Nordiska Väsen och scenarioboken En grym hemlighet (som du varit medförfattare till :) )
Ofta handlar det om en blandning av korr och allmänna synpunkter på regler, berättelsen, miljö/personbeskrivningar.

Har faktiskt också haft rollen som redaktör när jag var med och drev en webbplats inom sociala medier där jag både skrev egna och hanterade andras artiklar.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Tack! <3

Jag har faktiskt gjort några sådana uppdrag bl.a. för Svavelvinter RPG, Mutant År Noll, Kuf, Ödesväktarna, Nordiska Väsen och scenarioboken En grym hemlighet (som du varit medförfattare till :) )
Ofta handlar det om en blandning av korr och allmänna synpunkter på regler, berättelsen, miljö/personbeskrivningar.

Har faktiskt också haft rollen som redaktör när jag var med och drev en webbplats inom sociala medier där jag både skrev egna och hanterade andras artiklar.
Det har du rätt i! Minns att jag såg ditt namn i den boken när du säger det!
 
Top