Vad är en regel? Egentligen?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Häromdagen läste jag minispelet Honey Heist och började fundera.

I spelet finns egentligen bara ett fåtal mekaniker som skiljer sig från standard, i övrigt är det ett ganska traditionellt förhållande mellan spelledare med makt över världen och spelare med makt över deras rollpersoner.

Men vad är en regel? Det finns lite slumptabeller för SL att snabbt konstruera en plats med, men är en slumptabell en regel? Är instruktionen i spelintroduktionen (första paragrafen i hela spelet) en regel, alltså den där det tydligt står att man är björnar och att man ska spela kupper?

Vad är en regel egentligen? Måste den kopplas till mekaniken för att kallas en regel, eller kan själva premissen för spelet kallas för en regel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Yay, en definitionstråd! Som jag längtat =)

Mer seriöst tänker jag att "regel" är som de flesta ord – inte så mycket en hårt avgränsad grej så mycket som en luddig samling associationer. Ju fler av de associationerna som är närvarande, desto mer "regligt" känns ett fenomen.

Några saker jag associerar med regler är att det är en instruktion av något slag, att man förväntas följa den, att det möjligen finns konsekvenser (sociala eller andra) ifall den bryts. Att den är skapad av en person eller uppstått i socialt samspel (snarare än att den är en naturlag, då).

Om man ser till en given bit text, hur många av de där grejerna finns tillgängliga? Ju fler, desto regligare.

Så… Kan en slumptabell vara regligt? Kanske. Den är påhittad, men är den en instruktion? Kanske, jo, det är den nog. Förväntas man följa den? Om inte, så blir den ju genast mindre reglig, snarare ett förslag eller inspiration. Det där med björnar, är det regligt? Det känns mer stabilt – en instruktion, man förväntas följa den, den är skapad.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Min hjärna håller på att sprängas när jag tänker på det här, men jag gör ett försök att bidra med lite (eventuellt uppenbart) svammel. Öppna dörrar, here I come!

En första ingång är att allt du nämner är regler, och att regler med detta är medel för att uppnå det spelskaparen ser som spelets mål. Alla regler i spel är ju frivilliga, men om spelarna tar bort dem, förlorar de också pusselbitar i hur spelet är tänkt att fungera. Om spelgruppen väljer att spela älgar i stället för björnar, tappar de den naturliga kopplingen till att skaffa honung. Om spelledaren konstruerar platsen själv, kanske spelgruppen förlorar det roliga i att spela absurda scenarion.

En andra ingång är att betrakta regler som det som styr spelet, under spelets gång. Regelkapitlet behandlar frågor om hur karaktärer lyckas med handlingar och konsekvenser som följer av det. Andra kapitel behandlar förutsättningar för spelet ("i det här spelet, spelar spelarna björnar"), förberedelser inför spelet ("så gör du din rollperson"), hjälpmedel för spelledaren (slumptabeller), osv.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Klassiskt har väl spel (kanske framförallt wargames) delats upp i "Regler" och "Fluff". Där fluff är all "lore" och sånt som egentligen inte har någon inverkan på hur man spelar.

Fast Nightowl Krille (tack för rättelse, Rickard!) körde en vidare uppdelning jag verkligen gillade där regler delades upp "gruff" och "stuff" (utöver "fluff") där gruff är faktisk mekanik och sånt, exempelvis hur man slår ett färdighetsslag och vad resultaten av sånt blir. Stuff är sånt där som egentligen inte är mekanik, men som utvecklar sånt som hör till mekaniken. Typ beskrivningar av vad varje färdighet är för något, och kanske utrustningslistor. Fluff är som ovan.

Fast allt mer på senare tid har det känns som att allt det där har börjat glida ihop i vissa typer av rollspel i en strävan efter att koppla ihop spelsystem och spelvärld. Så jag tror att i vissa typer av spel måste termen "regel" tjäna en bredare roll.

Jag tycker absolut att "alla spelar björnar" är en "regel. Likaså att "alla måste slå på den här slumptabellen för att se vilken hatt de har" är en regel.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Enligt Oxford: "RULE: one of a set of explicit or understood regulations or principles governing conduct or procedure within a particular area of activity."

Så, en överenskommelse av vilket slag som helst. DONE! Next?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag tycker absolut att "alla spelar björnar" är en "regel. Likaså att "alla måste slå på den här slumptabellen för att se vilken hatt de har" är en regel.
Jag håller med om detta, specifikt för att jag utgår ifrån att en regel i spel är något som skapats för att sätta ramverk för spelets möjligheter. Samtidigt är det en spännande diskussion, för är det någonstans konflikter uppstår så är det just i mötet med huruvida spelgruppen ska spela efter reglerna eller om spelledaren/gruppen ska reglera spelet mot gruppens förväntan. Så för att reda ut frågan kanske det behövs en närmare titt på vad som är regler i regeltunga spel och vad som skalas bort i regellätta spel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Enligt Oxford: "RULE: one of a set of explicit or understood regulations or principles governing conduct or procedure within a particular area of activity."

Så, en överenskommelse av vilket slag som helst. DONE! Next?
Men är en överenskommelse om conduct nödvändigtvis en regel . Är tex det sociala kontraktet vid spel en regel?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Men är en överenskommelse om conduct nödvändigtvis en regel . Är tex det sociala kontraktet vid spel en regel?
Jag tänker så här, så länge det är en överenskommelse och blivit norm i gruppen så har det blivit en regel. Sen kan den regeln ändras över tid. Det är dock ett nytt lager av regler som lagts till över själva reglerna i rollspelet eller aktiviteten. Frågan är vad som är grundreglerna, det som är bultarna som får spelet att fungera och skapa en viss upplevelse. Så tänker jag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tänker så här, så länge det är en överenskommelse och blivit norm i gruppen så har det blivit en regel. Sen kan den regeln ändras över tid. Det är dock ett nytt lager av regler som lagts till över själva reglerna i rollspelet eller aktiviteten. Frågan är vad som är grundreglerna, det som är bultarna som får spelet att fungera och skapa en viss upplevelse. Så tänker jag.
Jag tänker såhär att en regel är delar av den motor som styr spelet , tex för att hantera konfliktresolution så slår vi en 20 sidig tärning och ser om värdet av tärningen är under värdet på vårt rollformulär för vad det nu är vi försöker företa oss . I det här spelet kan man inte attackera 5 gånger med ett bresvärd i en stridsrunda , man kan hålla andan lika många stridsrundor som man har i fys osv . Detta är regler .

Att jag inte vill ha könsord i min kampanj eller att ingen skall ha telefoner vid bordet eller att man dyker upp i tid som alla faller under "conduct"är sociala överenskommelser snarare än skrivna regler .
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det beror lite på vad man jämför med. "Regel" kontra "fluff" har ju nämnts ovan. Jag brukar ofta skilja på "regel" kontra "teknik". Där skillnaden är att en regel är obligatorisk. Den förväntas följas. Om A så B. Frivilliga regler finns ju såklart, men antingen använder man dem, och då applicerar de, eller så skiter man i dem. Om något applicerar ibland, beroende på om man känner för det eller inte, så är det inte en regel, utan en teknik. Så slumptabellen är en regel om det är definierat när den ska slås och man förväntas följa resultatet. Om man kan slå på den om man vill, och om man kan välja att följa resultatet eller ej, så är det inte en regel, utan en teknik. Eller fluff.

Vilket i sin tur sedan skiljer sig från "system", i klassisk Forge-teori, där både regler, fluff och tekniker inkluderas.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Att jag inte vill ha könsord i min kampanj eller att ingen skall ha telefoner vid bordet eller att man dyker upp i tid är sociala överenskommelser snarare än skrivna regler .
Jag håller till viss del med, samtidigt vad är en skriven regel värd om inte det sociala kontraktet ser till att upprätthålla regeln? Alla regler bygger i slutet på att vi är villiga, oavsett om de är skrivna eller kommit till genom muntlig överenskommelse, att följa det som är sagt. Det är därför det blir så klurigt i rollspel, speciellt när vi sedan lägger på ett lager av tolkningar av reglerna i regeltexten. Väldigt mycket i rollspel handlar ju även om vem som är skickligast på att tolka och tolka i sin sak eller gruppens sak. Förhoppningsvis spelar vi i en grupp där vi är ense om reglerna, det är dock mer vanligt än ovanligt att just skrivna regler tolkas olika och därför blir förändrade i mötet med gruppen som tolkar reglerna.

Så frågan om vad som är en regel är svårare än att säga det som är skrivet, för även det skrivna ordet kommer att tolkas i mötet med läsaren. Även den mest glasklara regeln kommer att möta på tolkningar i mötet med åskådaren där frågan "men vad om?" kommer att ställas.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tänker såhär att en regel är delar av den motor som styr spelet , tex för att hantera konfliktresolution så slår vi en 20 sidig tärning och ser om värdet av tärningen är under värdet på vårt rollformulär för vad det nu är vi försöker företa oss . I det här spelet kan man inte attackera 5 gånger med ett bresvärd i en stridsrunda , man kan hålla andan lika många stridsrundor som man har i fys osv . Detta är regler .

Att jag inte vill ha könsord i min kampanj eller att ingen skall ha telefoner vid bordet eller att man dyker upp i tid som alla faller under "conduct"är sociala överenskommelser snarare än skrivna regler .
Jag tycker inte att det vore fel att kalla dina sociala överenskommelser för sociala regler, och det du kallar regler för spelregler. De sociala reglerna finns som medel för att spelarna ska ha en trevlig social stund, medan spelreglerna finns som medel för att spelet spelas enligt spelskaparens intention.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag håller till viss del med, samtidigt vad är en skriven regel värd om inte det sociala kontraktet ser till att upprätthålla regeln? Alla regler bygger i slutet på att vi är villiga, oavsett om de är skrivna eller kommit till genom muntlig överenskommelse, att följa det som är sagt. Det är därför det blir så klurigt i rollspel, speciellt när vi sedan lägger på ett lager av tolkningar av reglerna i regeltexten. Väldigt mycket i rollspel handlar ju även om vem som är skickligast på att tolka och tolka i sin sak eller gruppens sak. Förhoppningsvis spelar vi i en grupp där vi är ense om reglerna, det är dock mer vanligt än ovanligt att just skrivna regler tolkas olika och därför blir förändrade i mötet med gruppen som tolkar reglerna.

Så frågan om vad som är en regel är svårare än att säga det som är skrivet, för även det skrivna ordet kommer att tolkas i mötet med läsaren. Även den mest glasklara regeln kommer att möta på tolkningar i mötet med åskådaren där frågan "men vad om?" kommer att ställas.

Jag skulle vilja säga att en regel är det skrivna ordet som finns i regelmanualen för spelet och allt annat är överenskommelsera , jag läser dock vad du skriver och här håller jag med dig att tolkandet av regler och vad som är en regel och vad som faller inom den regeln eller inte många gånger är extremt subjektivt .

Men då kan det finnas en social överenskommelse om att spelledaren är den yttersta auktoritära makten som har absolut tolkningsföreträde i alla sammanhang.

Detta var tom en i gamla drakar och demoner implementerad regel om jag minns rätt
Regel 1 spelledaren har alltid rätt.
Regel 2 om spelledaren skulle ha fel se ovanstående regel
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag brukar kalla allt som står i boken/dokumentet för "speltext". Allt som står däri är gjort för att implementeras av spelgruppen. Men det är alltid upp till gruppen att implementera det som de vill, plus att deras ingående referensramar också påverkar hur spelaktiviteten kommer att bli. Så ingen del av speltexten är ju egentligen tvingande. Ingen spelar 100 procent "rules as written", alla spelar sin egen implementation.

Jag tänker därmed att vad som bör kallas regel och vad som bör kallas fluff/annat i speltexten är ganska diffust. Många gånger skapar regler fluff (som i fallet med slumptabeller och färdigheter) och ibland är det tvärtom (som med exemplet "you are a goddamn bear" ovan). Jag tror helt enkelt inte att det är en meningsfull uppdelning utan mest ett uttryck som slentrianmässigt hänger kvar. I alla fall när det gäller rollspel. I brädspel är regler betydligt enklare att definiera eftersom den spelaktiviteten ofta har så väldigt annorlunda målsättning.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Detta var tom en i gamla drakar och demoner implementerad regel om jag minns rätt
Regel 1 spelledaren har alltid rätt.
Regel 2 om spelledaren skulle ha fel se ovanstående regel
Jag vill minnas att regeln är, nu kan jag inte tala för drakar och demoner, att spelledaren är ytterst ansvarig för att ha sista ordet om hur regeln ska tolkas. Inte att spelledaren alltid har rätt. Just den regeln är dock viktig, för den visar att en person i gruppen har mandat att bekräfta vad som gäller och inte gäller vid tolkningar. Så jag tror aldrig meningen varit "spelledaren har rätt" utan den egentliga meningen har varit "spelledaren har mandat av gruppen att avgöra hur regeln ska tolkas".

Jag tycker inte att det vore fel att kalla dina sociala överenskommelser för sociala regler, och det du kallar regler för spelregler. De sociala reglerna finns som medel för att spelarna ska ha en trevlig social stund, medan spelreglerna finns som medel för att spelet spelas enligt spelskaparens intention.
Håller helt med, frågan i starten var ju vad som är en regel. Så helt klart att det kan vara värt att se över vilka typer av regler som finns vid spelbordet för att synliggöra vilka regler som är spelreglerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Att det inte finns en definition av ordet är ju bara ett problem i trådar som denna, där man försöker hitta en definition. Jag tycker att det är kul att försöka bena ut vad folk menar när de använder ett ord. Lite som att jag med vänner många gånger diskuterat skillnaden mellan "mugg" och "kopp", eller "tårta" och "lasagne". Ordet "regel" används hela tiden på den här forumet helt utan att det orsakar problem, precis som de andra luddiga termerna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Men vad är en regel? Det finns lite slumptabeller för SL att snabbt konstruera en plats med, men är en slumptabell en regel?
Jag skulle säga att i just det här specifika exemplet så är inte själva slumptabellen en regel men instruktionerna vad gäller hur och när man ska använda den är det.
 
Top