[Cyber M/77 eller Mutant 2089] Neo-Somalia, respons på setting önskas!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Stadsstaten Megadishu är superrikt. Resten av landet koloniserat och sysslar med matproduktion i gigantiska biosfärbubblor. Slöjor i hi-techtyg som döljer och samverkar med avancerad mech i ansiktet (bättre syn, hörsel, lukt och talförmåga).

Kriminellt nätverk bestående av enbart kvinnor.
Jättebra idéer! Jag är själv helt inne på att städerna koloniserat landet för matproduktion. Och Hi-Techslöjorna är en jättecool idé! Ett annat uppslag som skulle kunna leda till kul scenarion är att beskriva sjöfarten, tänker mig att Neo-Somalia/Somalya/CoMalia har en stor milis till sjöss som skyddar handelsfartygen från de belgiska piraterna, men kanske även som tar fast smugglare etc. Det kan båda för mycket spännande händelser och äventyr tänker jag.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag fick lite fler idéer. För att settingen ska kännas unik gentemot andra settings så tänkte jag att det kunde vara coolt om klanerna och rollpersonens familj spelar en central spelteknisk roll.
Kolla in Järn. Jag har lånat mycket därifrån när vi spelat OD&D i Götaälvdalen på 500-talet, och bland annat att klanen består medan spelarfigurerna förgås. Spelarna identifierar sig mer med familjen än med de enskilda karaktärerna. Vilket passar den höga dödligheten i OD&D.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Fast jag tror det är viktigt att definiera klanerna som megacorpar. Varje klan bör ha en logo, en styrelse, olika inriktningar och specialiseringar, egna problemlösare etc.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Fast jag tror det är viktigt att definiera klanerna som megacorpar. Varje klan bör ha en logo, en styrelse, olika inriktningar och specialiseringar, egna problemlösare etc.
Klaner brukar ha olika grenar. Vissa grenar kan ha blivit megacorps. Andra grenar kan vara utstötta. Och kanske uppfyllda av hämndbegär mot huvudgrenen. Spelarfigurer kan komma från de utstötta delarna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tycker också att det är coolt om klanera är megacorpar med logga o.s.v. Men sen kan ju megaklanerna fungera på ett annat sätt än västerländska megakorps. Min spontana tanke är att man från födseln tillhör en megacorp och att man under sitt liv arbetar åt samma megacorp. Så det funkar lite som en klantillhörighet fast under ett gigantiskt företag. Jag vet inte riktigt om det finns klanlösa människor i Somalia, som det finns kastlösa människor i Indien. Men jag gissar på att de minoriteter som finns i Somalia inte tillhör klaner. Man skulle ju kunna spela en minoritet om man vill spela lite mer utstött. Bajunifolket har jag redan spånat lite på, men jag tror man skulle kunna göra mycket coolt med Bravaneser också (https://en.wikipedia.org/wiki/Bravanese_people).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag tycker också att det är coolt om klanera är megacorpar med logga o.s.v. Men sen kan ju megaklanerna fungera på ett annat sätt än västerländska megakorps. Min spontana tanke är att man från födseln tillhör en megacorp och att man under sitt liv arbetar åt samma megacorp. Så det funkar lite som en klantillhörighet fast under ett gigantiskt företag. Jag vet inte riktigt om det finns klanlösa människor i Somalia, som det finns kastlösa människor i Indien. Men jag gissar på att de minoriteter som finns i Somalia inte tillhör klaner. Man skulle ju kunna spela en minoritet om man vill spela lite mer utstött. Bajunifolket har jag redan spånat lite på, men jag tror man skulle kunna göra mycket coolt med Bravaneser också (https://en.wikipedia.org/wiki/Bravanese_people).
Låter klockrent. Utan annan jämförelse känns det lite som megacorparna i Mutant Chronicles - tycker det passar bra. De olika klanerna kan ju ha ganska kommersialiserade/kommodifierade kulturella uttryck - klassisk klädsel etc

Viktigt att klanerna inte är en throwback utan baset i ett futuristisk hyperkapitalistiskt system
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
De olika klanerna kan ju ha ganska kommersialiserade/kommodifierade kulturella uttryck - klassisk klädsel etc
Precis så tänker jag med! Kanske också lite olika mycket inflytande inom olika områden också. Vill en spelare ha en rollperson som är marin officer väljer hen en klan, vill en spelare ha en rollperson som vaktar säkerhetssystemen för en biosfär väljer hen en annan klan etc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Precis så tänker jag med! Kanske också lite olika mycket inflytande inom olika områden också. Vill en spelare ha en rollperson som är marin officer väljer hen en klan, vill en spelare ha en rollperson som vaktar säkerhetssystemen för en biosfär väljer hen en annan klan etc.
Hur är det, Isaaq har en stolt gammal tradition runt sjöhandel va?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Hur är det, Isaaq har en stolt gammal tradition runt sjöhandel va?
Precis, så har jag förstått det i alla fall. Och såvitt jag förstår har de andra klanerna tidigare tittat lite snett på dem på grund av att de hade ett mer "globalt" sätt att bete sig till följd av att de hade en sådan tradition inom handel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
De andra klanerna är kanske inte riktigt lika tydliga (från vad jag kan googla) - men Hawiye skulle ju kunna vara dominanta i själva Megadishu och kanske fokusera på media och affärstjänster. Rahanwein är klockrena som frihandlare och paraplygrupp för frilansare - lite som Fria Ligan i Coriolis.

Svårare att få grepp om Dir och Darod, men rätt tematiskt vore det bra att ha en som är fokuserad på cybernetik och en på antingen modernt dom-jordbruk eller militärteknik.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
De andra klanerna är kanske inte riktigt lika tydliga (från vad jag kan googla) - men Hawiye skulle ju kunna vara dominanta i själva Megadishu och kanske fokusera på media och affärstjänster. Rahanwein är klockrena som frihandlare och paraplygrupp för frilansare - lite som Fria Ligan i Coriolis.

Svårare att få grepp om Dir och Darod, men rätt tematiskt vore det bra att ha en som är fokuserad på cybernetik och en på antingen modernt dom-jordbruk eller militärteknik.
Det låter jättebra tycker jag! Jag vet att Darod har starka anor från ett forntida stort sultanat (sultanatet härstammar direkt från Majeeteen-klanen, men så som jag förstår det hör den också till Darod). Det skulle ju kunna prägla estetiken för loggan och kläderna. Kanske de skulle passa som att vara fokuserad på militärteknik och ha futuristiska uniformer inspirerade av det forna sultanatet.Sultan_Ali_Yusuf_Kenadid.jpg
 
Top