[Cyber M/77 eller Mutant 2089] Neo-Somalia, respons på setting önskas!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Hej på er!

Jag håller på att spåna på en ny kampanjsetting till ett cyberpunkrollspel, antingen Mutant 2089 eller Cyber M/77 fast med mutanter. Jag skulle vara supertacksam om ni ville ge mig lite rspons och input på det jag hittills kommit på!

Då min fästmö från början kommer från Somalia är jag väldigt intresserad av det landet. Jag tycker dessutom att Afrika inte superofta är representerat i sammanhang vad gäller cyberpunk, vilket ju öppnar för en ny spännande kampanjvärld. Jag har därför skrivit om Neo-Somalia, eller CoMalia (har inte bestämt mig för namnet, båda alternativ låter ju cyberpunkiga). Då situationen i dagens Somalia är så pass osäker så är ju det man nu hör om landet relaterat till fattigdom, elände och väpnade konflikter. Jag har därför vänt på steken och låtit Somalia i framtiden bli Afrikas rikaste land med blomstrande ekonomi! Med detta sagt så kommer det naturligtvis att finnas gott om korruption, exploatering och motsättningar i landet, det är ju trots allt cyberpunk vi talar om, och i cyberpunk existerar inga utopier J

Som sagt, Neo-Somalia har i framtiden blivit Afrikas rikaste land. De klaner som varit mest inflytelserika i landet, Darod, Hawiye, Isaaq och Dir, har omvandlats till superrika megaföretag. De tävlar alla om att ha mest inflytande över landet och spioneri, sabotage och konflikter gentemot varandra sker i stor utsträckning.

Jag har inte riktigt kommit på hur Neo-Somalia fått sitt välstånd, men jag tänker mig att deras huvudsakliga källa till inkomst är att de kontrollerar sjöfarten vid Adenviken. Detta görs tillsammans med Yemen, även det ett land som ökat i välstånd. Ett problem som plågar dessa farvatten är dock pirater. Dessa pirater består av människor som från början var belgiska arbetare i Yemen. I och med att Belgiens ekonomi i framtiden kraschat har många invånare därifrån tagit sig till Yemen för att där agera billig arbetskraft. Många av dessa har dock istället upptagit piratyrket där de attackerar handelsfartyg.

Mogadishu är även i framtiden huvudstad. Det är en hypermodern stad full av den senaste teknologins mirakel. Dock är välståndet, som i de flesta andra städer i cyberpunksettings, inte jämt fördelat, utan även här finns slumområden där farliga gäng härjar.

Megaföretagen i Neo-Somalia är i full färd att kolonisera vildmarken. Byar där nomadfolk tidigare bott har omvandlats till nybyggarstäder där byborna ”uppmanas” arbeta för den verksamhet som företagen där upprättat. Megaföretagen talar om denna expansion som Project Meel Neefsasho (Den Stora Utandningen) och menar att det är ett fantastiskt välgörande projekt där de fattiga vildarna kan integreras till ett bättre och modernt liv. Dock finns det mycket som tyder på att det istället rör sig om rent slavarbete. Många uppror från bybefolkningen sker i dessa nya städer och upproren slås ner våldsamt och blodigt.

De flesta invånare i Neo-Somalia är muslimer. De är dock sekulariserade muslimer som håller på en del traditioner, men där tron inte är en del av det vardagliga livet. Ungefär som merparten av Sveriges invånare förhåller sig till kristendomen. Slöja används till viss del, men ses som en frivillig modeaccessoar och inget tvång. Slöjorna brukar vara häftigt designade, exempelvis med skiftande färger, fulla med nitar etc. Förutom slöja så används trendiga moderna varianter på traditionell somalisk klädsel.

Innan Neo-Somalia utvecklades till ett rikt land fanns här väldiga problem med att få rent vatten till invånarna och många tvingades dricka vatten som var grovt förorenat. Detta ledde till att över 90% av Neo-Somalias invånare nu är drabbade av någon form av mutation. Dessa mutationer opereras bort och ersätts av cybernetiska tillbehör. Neo-Somalia har därför ett nära samarbete med Neo-Katalonien, vilka är ledande på tillverkning av cybernetiska tillbehör. Av denna anledning finns det ingen befolkning så har så mycket cybernetik som den Neo-Somaliska. De invånare som inte har råd med cybernetik förväntas dölja sina mutationer. Alla vet att i princip alla är mutanter, men det är inte något man pratar om och att råka visa sin mutation synligt anses som väldigt skamfyllt.

En minoritet i Neo-Somalia är Bajunis. Dessa är mycket mer praktiserande muslimer än övriga befolkningen och av någon anledning är antalet PSI-mutanter överrepresenterade i denna grupp. Under den senare tiden har ett antal terrordåd från en grupp som kallar sig New Al-Shabaab skett och många misstänker att denna organisation består av Bajunis. I själva verket är det inte så, utan de som utför terrordåden är inte muslimer utan några som låtsas vara det. Av vilken anledning har jag inte kommit på än.

Så, detta är vad jag kommit på en Neo-Somalia hittills. Vad tycker ni? Låter detta som en spännande miljö att köra cyberpunk i? Har ni några fler idéer och uppslag som kan vara balla i en sån här miljö? Är det något jag borde ändra på eller ta bort?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det här låter supercoolt och det låter som en by fräsch setting för Cyberpunk! :D Jag hade spelat i den nu!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag hade velat dra vidare på dagens utveckling och göra Somaliland till rikt och framstående medan Sydsomalien kämpar i underläge. Gott om läge för intressanta motsättningar där. Det borde i alla fall vara något du tar med. Är Somaliland självständigt? Hur ser relationerna ut mellan länderna/regionerna? En konflikt mellan Hargeisa och Mogadishu blir ju mumma.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Coolt! Hur försörjer man de stora städerna med mat? Givet klimatet på Afrikas horn, det förorenade vattnet samt global uppvärmning borde frågan om jordbruksmark kunna vara en källa till konflikter. Kan detta vara en drivkraft bakom expansionen från städerna, att få kontroll över jordbruksmark genom att driva bort nomadfolk?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag hade velat dra vidare på dagens utveckling och göra Somaliland till rikt och framstående medan Sydsomalien kämpar i underläge. Gott om läge för intressanta motsättningar där. Det borde i alla fall vara något du tar med. Är Somaliland självständigt? Hur ser relationerna ut mellan länderna/regionerna? En konflikt mellan Hargeisa och Mogadishu blir ju mumma.
Jag vill inte göra så att Sydsomalia är i underläge, de har det kämpigt som det är i verkligheten, jag tycker det är roligare att vända på det så att de är ett välmående land i framtiden.

Men Somaliland har jag också funderat över. Jag funderade på om Somalilands välstånd spridit sig till övriga Somalia och att det är därför som hela landet har det bra ekonomiskt nu. Ett annat alternativ är att det landet helt brutit sig fri och att ett kallt krig pågår mellan länderna. Fast just det scenariot känns lite för förutsägbart tycker jag.

Hursomhelst, stort tack för responsen! 😊 Uppslag och idéer om Somaliland och Neo-Somalia mottages! 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Coolt! Hur försörjer man de stora städerna med mat? Givet klimatet på Afrikas horn, det förorenade vattnet samt global uppvärmning borde frågan om jordbruksmark kunna vara en källa till konflikter. Kan detta vara en drivkraft bakom expansionen från städerna, att få kontroll över jordbruksmark genom att driva bort nomadfolk?
Superbra idé!! Ska definitivt utveckla detta!! 😊👍
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Urcoolt! Tycker du är mycket bra på spåren här. Samtidigt är det ju lite balansgång, med tanke på Somalias många bekymmer, det är mycket material som kan kännas lite "close to home". Svårt för mig att avgöra...

Vad gäller namn kanske helt enkelt Somaliya - som ett tecken på att det är en rik och självsäker stat så mindre anglicaniserat namnbruk. Vilka delar tänker du ingår? Nuvarande Somalia inkl. Somaliland eller mer/mindre? Kunde man använda "punt" som namnled?

Vad gäller neo-alshabab - det uppenbara är väl att de är enforcers för någon av megacorparna! Undrar om man kan spinna lite på idén med domstol och domare/khadi (de har väl irl sina rötter i Islamic Courts Union) - lite Holy Vehm känsla. Men det här kräver ju fingertoppskänsla

Hur tänker du vad gäller städer? Megadishu?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tänker direkt på att det ekonomiska välståndet kommer från att landet blivit världsledande innom solcell/energiteknik & GMO grödor (kanske var det ett västerländskt företag som grundade dessa verksamheter från början & sedan gjorde vår tids somaliska pirater ett ”övertagande” för att sedan inse värdet och utveckla det vidare till det som finns i din setting?).
Tycker dock inte att du ska försöka förändra för mycket åt det västerländska hållet. Framförallt vore det spännande om du lyckades fånga upp och framhäva klankulturen, som skiljer sig så markant från vår västerländska samhällsstruktur.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Men Somaliland har jag också funderat över. Jag funderade på om Somalilands välstånd spridit sig till övriga Somalia och att det är därför som hela landet har det bra ekonomiskt nu. Ett annat alternativ är att det landet helt brutit sig fri och att ett kallt krig pågår mellan länderna. Fast just det scenariot känns lite för förutsägbart tycker jag.

Hursomhelst, stort tack för responsen! 😊 Uppslag och idéer om Somaliland och Neo-Somalia mottages! 😊
Jag tycker i och för sig att förutsägbart är bra, men såhär då: Somaliland bryter sig ut och bildar egen stat som får en ekonomisk boom när utländska investerare får förtroende för den välskötta nationen. Efter en tids stark tillväxt genomförs dock en kupp och en general tar makten i en hård diktatur. Landets nu välutbildade elit och medelklass flyr till Somalia, som nu har börjat få ordning på sig själv. Somalia får nu sin egen boom av detta inflöde, medan relationerna surnar och människosmuggling ut från diktaturens Somaliland blir en källa till cyberpunkäventyr.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Urcoolt! Tycker du är mycket bra på spåren här. Samtidigt är det ju lite balansgång, med tanke på Somalias många bekymmer, det är mycket material som kan kännas lite "close to home". Svårt för mig att avgöra...

Vad gäller namn kanske helt enkelt Somaliya - som ett tecken på att det är en rik och självsäker stat så mindre anglicaniserat namnbruk. Vilka delar tänker du ingår? Nuvarande Somalia inkl. Somaliland eller mer/mindre? Kunde man använda "punt" som namnled?

Vad gäller neo-alshabab - det uppenbara är väl att de är enforcers för någon av megacorparna! Undrar om man kan spinna lite på idén med domstol och domare/khadi (de har väl irl sina rötter i Islamic Courts Union) - lite Holy Vehm känsla. Men det här kräver ju fingertoppskänsla

Hur tänker du vad gäller städer? Megadishu?
Jättebra tips! Jag tänker också att neo-alshabab är kopplade till megakorparna, att de vill slå split. Att spinna vidare på domare/khadi låter najs! Jag skulle ju helst se att Somalya är sekulärt muslimskt, men det går ju att ha en domstol som tagit mycket av strukturen från exempelvis Islamic Courts Union, att de är brutala men inte religiösa? Jag skulle vilja försöka undvika grejer som religiös extremism eller typ afrikanska krigsherrar. Inget fel att gestalta sånt, men det är så vanligt :)

Precis som du säger, det kräver mycket fingertoppskänsla. Jag har ju min fästmö och hennes syskon att fråga om vad de tycker, och hittills har de tyckt att settingen är ball :) Men det är ändå svårt att få till allt på rätt sätt så att säga.
Det känns ju som att det är väldigt fritt fram att komma med allehanda fördomar och uttalanden om somalier, svensk-somalier och Somalia nuförtiden utan att ifrågasättas så jag vill att den här settingen ska vara lite av en motpol till det. Att folk istället för att tänka att allt är eländigt tänker "Coolt, där vill jag spela!"

Megadishu är ju en supernajs ordlek på huvudstaden, det borde den absolut heta! Jag tänker att den ska vara hypermodern, glänsande byggnader som sträcker sig tusentals meter upp. Kanske inte så tätbefolkad som vanliga cyberpunkstäder, utan med långa vägbanor. Min fästmös mamma tillhörde en grupp mc-åkande ungdomar när hon bodde i Somalia som ung, och hon älskade tydligen att åka motorcykel, vilket inte ansågs som okej för en kvinna att göra. Historierna jag hört om henne har inspirerat mig lite till att låta vägarna vara det centrala i huvudstaden, inte byggnader eller gränder vilket annars brukar vara fallet när jag skriver cyberpunksettings. Vet att det låter jätteflummigt, men jag har inte konkretiserat det mer än, haha :D

Gillar även @GnomviD och @Lightshy s ideer om natur och miljö, att klimatet har en stor inverkan på kampanjmiljön! Och håller även med om att jag vill försöka undvika att förändra åt det västerländska hållet.

En grej som jag funderar på är att göra familjen mer central i settingen och hur man spelar. Familjen är en så stor del i somalisk kultur att jag känner att den biten måste man liksom få med i spelet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Varför någonsin lämna Benadir? Stan har allt! Härliga torg nere i Xamar. Sprudlande fontäner. Sylvassa skyskrapor och punktliga maglevtåg. Vill du leva ditt liv med panorama mot Indiska oceanen och all den hetaste tech som rullar in dagligen genom Hormuzkanalen - då är Benadir staden för dig.

Visst, du måste ha tur. En bra idé. Rätt backers. Tur med megakorparna. Annars hamnar du rätt ned i betongslummen - bland roughsovarna och vilda mutantgäng. Eller skuldsatt upp till öronen. Men så är det överallt. Benadir har iaf fördelen att utgöra en snygg kuliss för allas kamp mot alla. Och om korparna börjar jaga dig så är robotpråmarna på passage utanför kusten alltid på jakt efter översyningsfolk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag tycker i och för sig att förutsägbart är bra, men såhär då: Somaliland bryter sig ut och bildar egen stat som får en ekonomisk boom när utländska investerare får förtroende för den välskötta nationen. Efter en tids stark tillväxt genomförs dock en kupp och en general tar makten i en hård diktatur. Landets nu välutbildade elit och medelklass flyr till Somalia, som nu har börjat få ordning på sig själv. Somalia får nu sin egen boom av detta inflöde, medan relationerna surnar och människosmuggling ut från diktaturens Somaliland blir en källa till cyberpunkäventyr.
Det är najs! :) Jag är dock lite less på kupper och diktatoriska generaler vad gäller historier om Afrika. Tänker mig hellre då att utländska investerare medvetet skuldsätter Somaliland genom ohederliga lån och att investerarna "tar över" och tvingar fram en diktatur? Kina gör ju investeringar på många ställen nu i Afrika, detta enligt många för att skuldsätta länderna och göra dem beroende av Kina, så kanske en samtida kommentar till detta? :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Det är najs! :) Jag är dock lite less på kupper och diktatoriska generaler vad gäller historier om Afrika. Tänker mig hellre då att utländska investerare medvetet skuldsätter Somaliland genom ohederliga lån och att investerarna "tar över" och tvingar fram en diktatur? Kina gör ju investeringar på många ställen nu i Afrika, detta enligt många för att skuldsätta länderna och göra dem beroende av Kina, så kanske en samtida kommentar till detta? :)
Kina går in och mer eller mindre köper Somalia. Får man lite lagom asiatisk touch! Kina utnyttjar billig arbetskraft/slavar men bidrar på sikt med teknologi. Med tiden skapas ett hypermodernt samhälle.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det här med vägkrigare är ju ett grymt spår. Jag är så dålig på Somalia, hur ser landskapet ut - kan man köra lite MidWest-vibbar. Highway-romantik. Bikers är ju grymt, kanske lite Akira-stuk?

Kan man kroka till shippingleder genom hormuz? Numer en av jorden säkraste farleder...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Neotech satsar vi hårt på att boosta Afrika och ge kontinenten massa löve, men vi har generellt låtit de länder som redan idag har uppenbar potential blir de stora framgångssagorna (tex Sudan, Etiopien och Nigeria). Afrika är dock en plats av kontraster på grund av den raketsnabba utvecklingen, och många andra länder är fortfarande eftersatta eller söndrade av storpolitiska intriger. I mina utkast på Somalia valde jag att falla tillbaka på regionens traditionella roll som en viktig maritim knutpunkt. Här är en sneak peak på framtida Neotech-material. Kanske kan det inspirera!

30: Somaliland
En udda mix av tribalism och demokrati, där statsapparaten är crowdsourcad av representanter för olika klaner och minoriteter. Det funkar märkligt väl, och i städer som Hargeisa och Burao har en influx av kapital från utländska investerare (i synnerhet S7-keiretsun) lett till en snabb förflyttning bort från en agrar ekonomi, och mot tillverkningsindustri a’la Sudan. Men man är det svagaste landet i regionen och omgiven av potentiella fiender, och hellre än att bli ett etiopiskt protektorat har man tagit emot en paketlösning av krom och mils från Autokill, ett merc-bolag under Hi Def Kill, som i sin tur har kopplingar till jihadist-regimen i Iran. Det är oklart vad det kan leda till i förlängningen…
+1 i expertisen #Juridik (Sharia) eller +1 level på avatarens #Tribe (uppenbarligen tillhör hen en stor klan…)

31: Somalia
Somalia är fullt av containerhamnar för europeiska och arabiska megakorpar, som gärna undviker de mer riskabla farvattnen närmare Madagaskar och Yemen. Landet har på grund av detta fått en ekonomisk boom och en livskraftig maritim kultur. Hamnstäder som Mogadishu är fulla av driftiga entreprenörer som i diverse begagnade båtar erbjuder sig att skeppa kontraband, flyktingar, krims och mercs över Indiska oceanen. Politiken är en konstant kamp mellan korparnas intressen och radikalkonservativa natives som vill battla ärkefienden Etiopien och återta Jubaland och Somaliland.
+1 i #H2O eller #Rrriot

32: Jubaland
En utbrytarstat som började som isolationistisk och islamistisk, men med lite etiopisk hjälp har utvecklats till en teknokratisk militarism där man, utan framgång, gör anspråk på herravälde över hela Somalia. Istället försöker man utkonkurrera Somalias shipping industry genom strafftullar på gods som förs landvägen genom Jubaland. Känd för den fortifierade hamnstaden Kismayo, som drar till sig konstiga peeps från hela Indiska oceanen och har en riktigt bra underground-musikscen.
+1 i #H2O eller +1 i expertisen #Militärstrategi (Östafrika)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Det här med vägkrigare är ju ett grymt spår. Jag är så dålig på Somalia, hur ser landskapet ut - kan man köra lite MidWest-vibbar. Highway-romantik. Bikers är ju grymt, kanske lite Akira-stuk?

Kan man kroka till shippingleder genom hormuz? Numer en av jorden säkraste farleder...
Såvitt jag förstår så finns det rätt olika former av landskap i Somalia, såväl berg som grönska som öken. Det gör ju att man har rätt fria händer att skapa olika former av grejer att göra runtom, och highway - romantik a la Akira borde ju vara fullt möjligt! 😊👍 En idé skulle ju vara att det på grund av klimatförändringar inte är lämpligt att vistas ute utan någon särskild slags mask eller jacka, vilket lett till att städerna är utformade i delar av stora enklaver vilka skyddar mot klimatet. Mellan enklaverna finns enorma vägnät där även stenhårda mc-ligor huserar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
I Neotech satsar vi hårt på att boosta Afrika och ge kontinenten massa löve, men vi har generellt låtit de länder som redan idag har uppenbar potential blir de stora framgångssagorna (tex Sudan, Etiopien och Nigeria). Afrika är dock en plats av kontraster på grund av den raketsnabba utvecklingen, och många andra länder är fortfarande eftersatta eller söndrade av storpolitiska intriger. I mina utkast på Somalia valde jag att falla tillbaka på regionens traditionella roll som en viktig maritim knutpunkt. Här är en sneak peak på framtida Neotech-material. Kanske kan det inspirera!
Jättecoolt!!! Kul att fler än mig tänker på Afrika i samband med cyberpunk och supernajs att rollspels-Sverige har plats för många framtida Somalia 😁👍
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag fick lite fler idéer. För att settingen ska kännas unik gentemot andra settings så tänkte jag att det kunde vara coolt om klanerna och rollpersonens familj spelar en central spelteknisk roll. Familjen är superviktig i Somalia, så här kan man inte spela ensamma mercenarys.

Som rollperson tillhör man dels en klan och dels en familj. Man har att välja mellan klanerna Darod, Hawiye, Isaaq och Dir och man får lite olika fördelar beroende på vilken man väljer. Flera rollpersoner kan tillhöra samma klan, men de kan även komma från olika. Klanerna är ibland i luven på varandra, men det rör sig aldrig om öppet väpnade konflikter, utan om industrispionage etc. Man måste även beskriva sin familj och ens familjesituation kan påverka spelet, kanske hur man blir bemött, att kunna ta hjälp av sin familja för att ordna saker etc. Det speltekniska vet jag inte än, men det ska vara viktigt att ha tänkt igenom vilken familj man vill ha. Både klanerna och familjerna har symboler i form av speciell sorts cybernetik som alla medlemmar har.

Vad tycks?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Stadsstaten Megadishu är superrikt. Resten av landet koloniserat och sysslar med matproduktion i gigantiska biosfärbubblor. Slöjor i hi-techtyg som döljer och samverkar med avancerad mech i ansiktet (bättre syn, hörsel, lukt och talförmåga).

Kriminellt nätverk bestående av enbart kvinnor.
 
Top