Är skräck den senaste trenden inom svensk rollspelsdesign ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har märkt att det senaste har vi blivit överösta med skräck antingen redan publicerade och utgivna rollspel eller på g som go fund me eller kickstsrters osv så som skrömt , nordiska väsen , chtulhu Sverige , barkhäxan , utan frid , shock åter från graven , kult Divinity Lost , skjut dom i huvudet , alien rpg .

Är eller iaf har skräck varit det nya lilla svarta ?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vi älskar skräck i vår grupp. Dock så blir det ju sällan skräckskräck utan lutar mer åt spänninghållet blandat med lite gore.
Men som du säger,det ser ut som att det är lite trendigt. Jag personligen hoppas på lite mer material som utspelas i modern tid 1990+
Men det kanske bara är jag.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Nja, det är väl en trend som peakar just nu med massor av släpp. Men den har allt hållit på ett tag; Kult och Svenska Kulter har några år på nacken nu. Så om det är DET NYA är jag högst tveksam till; det är mest mera av samma. Och på väg att bli old news, i alla fall för mig; mättnadskänslan är uppnådd nu. Då är det mer spännande att fundera över vad nästa trend kommer att bli! Kanske Twilight 2000, vars enormt framgångsrika Kickstarter slutade igår, kan vara en fingervisning? Mer chrunch igen, mer realism (hemskheter utan övernaturligheter). I alla fall jag känner att det är en välkommen nyorientering!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Mer chrunch igen, mer realism (hemskheter utan övernaturligheter). I alla fall jag känner att det är en välkommen nyorientering!
Det här har jag inte ens resonerat över, men är en högst välkommen trend om det blir en trend!

Ang. skräck så tänker jag att spelskribenterna i etern har liknande inspirationskällor och att det därför kanske kommer naturligt att släpp sker i cykler.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag hade gillat mer realism och lite mer detaljrikedom i regelsystem. Den trenden hoppas jag på.
Jag personligen tycker att rollspel har mer och mer närmat sig brädspel (med spelkort, figurer och dylikt som spelarna ska vifta med), samt att allting har förenklats ner till en nivå som kanske mer attraherar barn eller casual gamers. (Antar att det är det som är tanken, lite som World of warcraft).
Det kanske är det som säljer just nu vilket tvingar utvecklarna att simplifiera och vara pedagogiska. Minsta motståndets väg till ett komplett regelsystem.

Exempelvis tycker jag inte att det räcker med 4 attribut och 10 färdigheter för att beskriva en unik rollpersons kompetenser. I en full spelgrupp så kan 2-3 rollpersoner exakt samma saker. Även om de har olika klasser och olika bakgrunder. Inte särskilt spännande.
Om man vill ha det enkelt så kan man ju ge varje rollperson 1T6 och låta dem försöka vad som helst som passar deras yrke och erfarenhet. Slår man 4-6 så lyckas man. Det är ju väldigt enkelt, men är det kul?

Mina hemmasnickrade rollspel (stulna rakt av från Kult, Noir och Neotech och dylikt) har 10 grundattribut och 50+ färdigheter. Allt för att rollpersonerna ska kännas unika och spännande. (Samt att jag har massa tabeller som bidrar till narrativ stämning och idéuppslag)

Men som sagt, kanske bara är jag som tycker så.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag tänker att först kommer fantasty-spelen, sen kommer skräck-spelen, sen kommer science fiction-spelen och sen kommer blandade genrer. Förut var det fantasy -> sci-fi -> skräck har jag för mig, typ D&D -> Traveller -> Cthulhu.

Vi kanske har betat av fantasy-spelen, och är nu inne på skräck?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Det känns som att skräckrollspel kommer i cykler över några år, sedan får många av spelen knappt några äventyr och dör av.

Fantasy-rollspel har inte det problemet och har redan gott om äventyr så om man inte har lust att skriva äventyr själv finns det gott om äventyr att dra på ändå. Fantasy är också mer generiskt och förlåtande - det går att köra Ravenloft med Hjältarnas Tid, men det är svårare att tänka sig att köra Kult-äventyr i Chock eller Kutulu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
samt att allting har förenklats ner till en nivå som kanske mer attraherar barn eller casual gamers. (Antar att det är det som är tanken, lite som World of warcraft).
Det kanske är det som säljer just nu vilket tvingar utvecklarna att simplifiera och vara pedagogiska. Minsta motståndets väg till ett komplett regelsystem.

Exempelvis tycker jag inte att det räcker med 4 attribut och 10 färdigheter för att beskriva en unik rollpersons kompetenser.
Well, det kan ju vara så att det inte är vad man vill ha regelsystemet till. Att man inte tycker att det är regelsystemets uppgift att vara kul, eftersom regelsystem per definition inte är kul, eftersom plast och matte och tabeller är sånt man tycker är tråkigt och stör mitt när man håller på och försöker lösa ett mordmysterium.

Till exempel.

Jag hoppas att du hittar spel du tycker om, och att det kommer nya spel du gillar. Det skulle vara helt OK för mig om trenden gick, så som du hoppas på, mot regelsystem jag aldrig skulle använda. Förhoppningsvis kanske de spelen åtminstone har intressanta världsbeskrivningar och bra spelledarkapitel med tekniker och strategier för att designa intressanta äventyr. Så att även jag har anledning att köpa dem.

//Krank, som antagligen är mer "casual gamer" än "barn", och inte ser problemet alls med att vara casual som gamer. Det verkar betydligt mer soft än att vara töntig "hardcore gamer"…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag tror att världen just nu är orolig och att vi försöker hitta sätt att bearbeta det. Skräck är ett bra sätt att göra ångest och oro konkret. Med pandemi, klimatapokalyps, mest sprängningar i Europa, nazister överallt och en mass annan skit så har många av oss skrivit skräck.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
481
Location
Uppsala
Vi kanske har betat av fantasy-spelen, och är nu inne på skräck?
Ja, det här är väl en bra förklaring? Det finns massor av mer eller mindre generiska fantasyspel, men har inte funnits samma utbud inom skräck, så det finns luckor att fylla där. Vill man skriva fantasy som är lite annorlunda hamnar man också lätt i urban fantasy, som lätt glider över i skräck (Kult, Skrômt, Delta green, mfl skulle ju gå att klassa som urban fantasy om man vill).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Skräck har absolut varit en trend inom rollspel ett tag. Det tycker jag märks inte minst bland poddara men även inom OSR där vi fått spel som Mothership, Mörk Borg och Kuf.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Enda negativa jag kan se ikring att det går olika cykler/trender som olika speldesigners hoppar på är att marknaden kan bli övermättad med en genre . Behövs det liksom 10 olika fantasy spel under 2021 och dessutom med väldigt snarlika teman dessutom 🤔
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Min grupp har inte spelat skräck på väldigt många år känns det som, tror att senaste gången var när jag spelledde The Dying of St Margrets för snart fyra år sen... Kanske är dags igen snart nu när Kalle Kula Swecia har kommit till butik.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Enda negativa jag kan se ikring att det går olika cykler/trender som olika speldesigners hoppar på är att marknaden kan bli övermättad med en genre . Behövs det liksom 10 olika fantasy spel under 2021 och dessutom med väldigt snarlika teman dessutom 🤔
Det är ju mest trist för spelskaparna själva – ingen tvingas att köpa alla spel, men ingen bör hindras från att förverkliga sin spelidé. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju mest trist för spelskaparna själva – ingen tvingas att köpa alla spel, men ingen bör hindras från att förverkliga sin spelidé. :)
Det är ju sant men som spelskapare så får man ju ända nånstans läsa av marknaden , om det redan finns 5 rollspel med temat victoriansk skräck är det då nån mening för mig att släppa ett 6:e spel på samma tema , nånstans så tror jag ju inte spelskapare är ute efter att förlora pengar och om det redan finns 5 spel på samma tema sen innan e ju risken stor att konsumentmarknaden tyvärr är mättad och allt jag gör med att släppa mitt spel är att kasta pengar i elden
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
För egen del räcker det med Call of Cthulhu (och Barkhäxan när det ska vara riktigt läskigt), vilket är synd. Skrômt är ett av de spel som lär stå ospelade i hyllan trots att jag tycker det är ett fantastiskt rollspel med en ingång som verkligen är min kopp te. Nordiska väsen trycker också på många av de rätta knapparna men jag tvivlar på att det kommer att hamna på vårt spelbord. Att Fria ligan dessutom ska göra ett Cthulhu-rollspel känns lite obegripligt. Men det kommer säkert att sälja bra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Enda negativa jag kan se ikring att det går olika cykler/trender som olika speldesigners hoppar på är att marknaden kan bli övermättad med en genre . Behövs det liksom 10 olika fantasy spel under 2021 och dessutom med väldigt snarlika teman dessutom 🤔
Menar du spelvärldar nu? Genre och spelstil är ju väsensskilda, se på Vampire vs Svart av kval, vit av lust vs Monsterhearts liksom :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det är ju sant men som spelskapare så får man ju ända nånstans läsa av marknaden , om det redan finns 5 rollspel med temat victoriansk skräck är det då nån mening för mig att släppa ett 6:e spel på samma tema , nånstans så tror jag ju inte spelskapare är ute efter att förlora pengar och om det redan finns 5 spel på samma tema sen innan e ju risken stor att konsumentmarknaden tyvärr är mättad och allt jag gör med att släppa mitt spel är att kasta pengar i elden
Skriver spelskapare som regel spel för att tjäna pengar då? Utifrån vad jag tolkat krank et als utsagor så är det inte direkt någon blue ocean att ge sig in på :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skriver spelskapare som regel spel för att tjäna pengar då? Utifrån vad jag tolkat krank et als utsagor så är det inte direkt någon blue ocean att ge sig in på :)
Nä fast ingen vill väll gå back oavsett vilken bransch man är i , jag vet inte om jag skulle tycka det är värt att betala korrare och tryckerier och illustratörer och massa annat som når upp i kanske hundratusentals kronor bara för att få ut min vision till massorna men för all del sitter man med ett par hundra tusen över och inte vet vad man ska gör med dom så 😁
 
Top