Är skräck den senaste trenden inom svensk rollspelsdesign ?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Skräck är den enda fantastik-genre som är öht gångbar i svensk litteratur och media utanför rollspelen. Jag har en känsla av att det spelar in, men kan inte riktigt sätta fingret på hur det gör det.

Skräck beskrivs generellt som mer lättillgänglig för mugglare/wednesdays/basic bitches än vad fantasy och scifi och andra möjliga genrer av fantastik är. Jag har en känsla av att det spelar in, men kan inte riktigt sätta fingret på hur det gör det.
@God45s länk ovan pekade ovan på att fantasy och scifi ligger undangömda i ett egot ghetto bland butikshyllor, så givetvis är skräck mer tillgängligt. :)

De som minns 90-talet, kopplingen Interview with a Vampire och Vampire the Masquerade känns ganska given, och VtM/WWs rollspel hade fler kvinnliga spelare och estetare är andra rollspel (fick iaf jag intrycket av). Det finns kanske en viss kvarlämning där. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,965
Location
Ludvika
Som i att det är en uppfattning som grundar sig på vad oräknerliga fantasyförfattare och mer "generella" författare sagt.

Men det är också gamla uttalanden, och jag har inget att peka på som skulle bevisa att de hade rätt. Eller ens var ärliga :)

Det här var dock en väldigt intressant länk jag snubblade över:

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Skräck har varit på uppgång sedan Låt den rätta komma in, och efter det har vi sett ett ökat antal skräckspel på svenska. Inte konstigt alls. Vi inspireras av det omkring oss och Trve Avantgardism existerar inte. Allt sker i en kontext som är större än vad vi kan överblicka.

Det innebär verkligen inte att allt som skapas är urvattnat eller falskt. Det är tråkig snobbism. Du kan göra bra skräck och bra fantasy oavsett vad som kommit före eller efter men för att ditt verk ska bli en klassiker krävs det lite timing och fingertoppskänsla.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Om fantasy: jag har skickat runt ett fantasymanus i ett år nu, till en hög förlag. De få som ens bemödat sig att svara mer än ett "nej tack" har bara konstaterat att det inte finns någon kommersiell potential i fantasy. I alla fall inte av en svensk debutant. Jag är rätt säker på att ingen enda av dem ens läst manuset; det avfärdades på grund av genre. Så mina tusentals timar var inte värda ens 5 timmars lästid för en lektör av det enda skälet att det är fantasy. Så jag kan bara instämma med vad som sagts; utanför nördkretsen är fantasy inte betraktat som seröst. Och vetefan om det inte ligger något i det; halten skit är bedrövligt hög i denna genre. Så hög att det som trots allt är bra drunknar i dyngan...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Om fantasy: jag har skickat runt ett fantasymanus i ett år nu, till en hög förlag. De få som ens bemödat sig att svara mer än ett "nej tack" har bara konstaterat att det inte finns någon kommersiell potential i fantasy. I alla fall inte av en svensk debutant. Jag är rätt säker på att ingen enda av dem ens läst manuset; det avfärdades på grund av genre. Så mina tusentals timar var inte värda ens 5 timmars lästid för en lektör av det enda skälet att det är fantasy. Så jag kan bara instämma med vad som sagts; utanför nördkretsen är fantasy inte betraktat som seröst. Och vetefan om det inte ligger något i det; halten skit är bedrövligt hög i denna genre. Så hög att det som trots allt är bra drunknar i dyngan...
Det finns mängder av usel fantasy, sant. Det finns mängder av usel allting annat också.
Problemet är snarare att det inte finns tillräckligt mycket bra fantasy, så för att få sin dagliga/årliga dos med fantasy så blir man tvungen att ta sig an en del dålig fantasy.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Och vetefan om det inte ligger något i det; halten skit är bedrövligt hög i denna genre. Så hög att det som trots allt är bra drunknar i dyngan...
Sturgeon's law: Du missar att andra genrer har exakt samma problem. 90% av allt är skräp. Dock är de med pengar ganska besatta av säkra kort, så de ger det de tror säljer istället för att jaga nischer som skulle ge dem mer pengar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
[…] Det verkar betydligt mer soft än att vara töntig "hardcore gamer"…
MODERERING

Sluta kalla folk med andra preferenser än du själv »töntiga«.

Tack.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle vilja säga att fantasy är den genre som haft störst genomslag hos normies . Vi har Peter Jacksons lord of the rings , Bilbo filmerna , game of thrones , vi har data/tvspel som World of Warcraft , Diablo serien , Elders scrolls online , Skyrim , dragon age , final fantasy och andra jrpg mm mm som haft stor om inte enorm genomslagskraft hos den gråa massan.

Min 67 åriga mor följde game of thrones slaviskt och i övrigt skulle jag inte kalla henne intresserad av nått som har med nörd/geek culture att göra över huvudtaget. Jag har kompisar som man nog skulle kunna klassa som COOLA snubbar såna som mobbade nördarna i skolan som senare satt timmar framför datorn och spelade WoW.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Nej, jag vet inte om jag håller med att det finns en sådan trend. Eller rättare sagt, det görs många sådana spel, och anledningarna till det kan vi killgissa oss till döds kring, men jag undrar om dessa spel spelas i någon större utsträckning.

Med risk för att gå lite OT. Vi måste här skilja på antalet tryckta rollspel i en viss genre, antalet köpta exemplar av varje rollspel och vilka rollspel som faktiskt spelas. Här har vi inte så mycket objektiv data att gå på. Men @luddwig har gjort en fin sammanställning över vilken backning olika svenska rollspel har fått på Kickstarter.


RollspelAntal finansiärer
Drakar & Demoner 20161 435
Ur varselklotet1 039
Mutant: Hindenburg1 008
Eon IV981
Svärdets Sång798
Mutant: Genlab Alfa782
Mutant: Maskinarium746
Mutant: Elysium718
Nordiska Väsen606
Neotech Edge555
Call of Cthulhu Sverige520
Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna481
Järn431
Western IV378
Mutant: År noll365
Handbok för superhjältar345
Sagospelet Äventyr341
Chock: Åter från graven327
Kopparhavets Hjältar277
Oktoberlandet265
Ensamma vargen254
Skrômt247
Mörk Borg231
Legend180
Skjut dom i huvudet178
Gudasaga177
Svenska kulter130
Fornsaga128
Historiska äventyr i Göteborg91
Saga, andra utgåvan87
Nyckelringsrollspelet83
Zanguina80
Leviathan73
Rotsystem51
QuestCore34
Skuggornas Mästare – jubileumsutgåva31
Assei24
Starchallange19
Dunder & Drakar15
Bläster9

Här ser vi alltså ett skräckrollspel på top-tio-listan. Resten är fantasy och post-ap/cyperpunk och Ur Varselklotet (för mig oklar genre). Nu är detta inte riktigt samma sak om upplaga eller försäljningssiffror, men ungefär det bästa objektiva kriteriet vi har för att diskutera trender i termer av hur stora olika spel är.

Och för inte alls länge sedan bad @Bifur oss att lista vilka spel vi spelat på sistone, här på forumet:

SpelAntalKommentar
D&D9Alla versioner
Call of Cthulhu8Alla som spelar något CoC om än ibland med andra regler
Hemmabygge5
Mutant År noll5Alla utgåvor
Star Wars FFG5Alla utgåvor
Kult: Divinity Lost5
Eon4Alla utgåvor
Streets of Marienburg3
Symbaroum3
Blades in the Dark3
Warhammer 40K-spel3
Hjältarnas tid2
Vampire the Masquerade2

Detta säger betydligt mindre, eftersom det troligen finns ett par tusen, kanske över tiotusen, aktiva rollspelare i Sverige och bara ett mycket litet antal av alla av dem har svarat här. Men för vad det är värt: någon skräcktrend syns i alla fall inte på det här forumet i termer av vad folk spelar.

Så om det finns en trend i termer av produktion av skräckrollspel så tycker jag mig se få belägg för att folket har mött den våg av spel med någon större kärlek. Folket spelar (något hårddraget) Mutant och diverse fantasyspel (och massor av DnD5/Star Wars, men de är ju inte svenska då).
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Jag skulle vilja säga att fantasy är den genre som haft störst genomslag hos normies . Vi har Peter Jacksons lord of the rings , Bilbo filmerna , game of thrones , vi har data/tvspel som World of Warcraft , Diablo serien , Elders scrolls online , Skyrim , dragon age , final fantasy och andra jrpg mm mm som haft stor om inte enorm genomslagskraft hos den gråa massan.

Min 67 åriga mor följde game of thrones slaviskt och i övrigt skulle jag inte kalla henne intresserad av nått som har med nörd/geek culture att göra över huvudtaget. Jag har kompisar som man nog skulle kunna klassa som COOLA snubbar såna som mobbade nördarna i skolan som senare satt timmar framför datorn och spelade WoW.
På de senaste åren så har fantasy fått ett uppsving bland vanligt folk, det är sant. Lord of the Rings filmerna och Game of Thrones TV-serien är viktiga anledningar till detta.
Men det är ett ganska modernt fenomen. Det är endast de senaste 10-15 åren det varit så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,965
Location
Ludvika
Jag skulle vilja säga att fantasy är den genre som haft störst genomslag hos normies . Vi har Peter Jacksons lord of the rings , Bilbo filmerna , game of thrones , vi har data/tvspel som World of Warcraft , Diablo serien , Elders scrolls online , Skyrim , dragon age , final fantasy och andra jrpg mm mm som haft stor om inte enorm genomslagskraft hos den gråa massan.
19 skräckfilmer än så länge i år. 39 skräckfilmer släpptes förra året. 49 skräckfilmer 2018. Jämfört med 8 fantasyfilmer 2019 och 7 filmer 2018. Och då var en Shazam och en Toy Story 4, så en rätt bred definition på "fantasy" där.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
När det gäller film så känns det som att det går att göra skräckfilmer rätt billigt. När det kommer till fantasy så finns ju inte världen till stora delar så mycket behöver byggas eller göras i datorer vilket gör att budgetmässigt krävs det oftast en hel del mer för att få till en bra fantasyfilm. Tror det är en stor anledning till att det görs mindre fantasyfilmer än skräckfilmer. Känns som när det kommer till rollspel, böcker och spel så finns inte det hoppet och de blir mer jämnställt budgetmässigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,965
Location
Ludvika
Den där listan är groteskt felaktig dock, för den ignorerar nästan hela den asiatiska fantasyprodukionen. Kina ensamt, skulle jag gissa, gör typ 80-90% av all fantasyfilm och tv på jorden.
Den fokuserar onekligen helt och hållet på västerländsk film, det är korrekt. Den tar heller ingen hänsyn till Indien, som ju skapar 1500-2000 filmer om året (enligt första google-resultatet som poppade upp) vilket jag tror överglänser till och med Kina ganska rejält (enligt ett annat första googleresultat). Även om jag inte tog mig tiden att jämföra genrer något.

Nu handlar ju dock tråden specifikt om trenderna inom _svensk_ rollspelsdesign (även om vi nu kommit in på lite av en tanget till det i form av influenser), och jag har en stark känsla av att den västerländska filmproduktionen spelar en betydligt större roll i de rådande influenserna i (svenska) samhället i största allmänhet. Även om jag kan tänka mig att "nördar" i betydligt större utsträckning konsumerar media som inte är västerländsk. Kanske framför allt i form av manga i olika former.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
19 skräckfilmer än så länge i år. 39 skräckfilmer släpptes förra året. 49 skräckfilmer 2018. Jämfört med 8 fantasyfilmer 2019 och 7 filmer 2018. Och då var en Shazam och en Toy Story 4, så en rätt bred definition på "fantasy" där.
Nu fokuserar du på filmer som den enda indikatorn när man får se på ett spann över alla media för att få en rättvis bild.

Dessutom är inte vilka filmer som tillverkas en indikator på popularitet , bara för att det tillverkas mest skräckfilmer så betyder inte det att det konsumeras mest skräckfilmer .

Kollar vi på vilka filmer som drog in mest cash 2019 ---Avengers endgame , the lionking , frozen 2 ,spider man far from home ,captain marvel,joker ,star wars rise of the Skywalker ,toy story 4, alladin, jumani next level är dom filmer som ligger i topp 10 inte en enda skräckis där inte 🤔
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Det fascinerar mig lite. För "vanligt folk" verkar det vara lättare att köpa skräck-fantastik, mer jordnära, mer kompatibelt med den egna upplevelsen.
Alla människor lär ju ha erfarenhet av att lyssna på eller berätta spökhistorier för varann som barn, så det är kanske förklaringen till det presumtiva fenomenet. Människor har från barnsben ett fack i hjärnan för skräck på ett sätt de inte har för fantasy och scifi.
 
Top