Men det fanns ju inte ens en konflikt, innan någon valde att dra sina pistoler och börja skrika rasism. Så vem är det egentligen som borde deeskalera och be om ursäkt?
Med den logiken så drog ju Martin och sköt skarpt först när han öppnade munnen och en groda hoppade ut . Hade han inte klantat sig hade inte folk reagerat men det här blir lite hönan och äggetMen det fanns ju inte ens en konflikt, innan någon valde att dra sina pistoler och börja skrika rasism. Så vem är det egentligen som borde deeskalera och be om ursäkt?
Och vad man helst misstas för: en "syltrygg" eller någon som är empatilös och oresonlig. Och jag tror att jag personligen hellre omger mig med människor som är mjuka och empatiska "syltryggar" än med folk som är "principfasta" och envisa och oresonliga.
En ursäkt är liksom ingenting som ger några egentliga konsekvenser annat än kanske en lite sårad stolthet/ego.
Det förhållningssätt du beskriver leder ju bara till en eskalering. Och är det så man vill leva sitt liv – omgiven av hätska eskaleringar – så är väl jag inte den som ska komma och säga annorlunda. Men jag tycker att det verkar vara en rätt jobbig och konfliktfylld existens.
Den är oftast ärligt menad, och bygger på någon form av känsla hos avsändaren.
Men det fanns ju inte ens en konflikt, innan någon valde att dra sina pistoler och börja skrika rasism. Så vem är det egentligen som borde deeskalera och be om ursäkt?
Men om alla ber om ursäkt (och ångrar det man sagt?) hur skall man då veta vad någon egentligen tycker?Och vad man helst misstas för: en "syltrygg" eller någon som är empatilös och oresonlig. Och jag tror att jag personligen hellre omger mig med människor som är mjuka och empatiska "syltryggar" än med folk som är "principfasta" och envisa och oresonliga. Det blir en alldeles för hård och manlig miljö för mig. Men to each their own, antar jag.
En ursäkt är liksom ingenting som ger några egentliga konsekvenser annat än kanske en lite sårad stolthet/ego. I allra värsta fall kanske någon på internet tycker att man är en "syltrygg". Det blir liksom inga vbidare långsiktiga effekter – inga semipermanenta konflikter, inga ekonomiska förluster. Det är inte som att en ursäkt betyder att man förlorar jobbet eller inte längre är välkommen på vissa forum.
Att envetet hålla fast vid sina pickadoller ger ju konsekvensen att man eskalerar och skapar konflikter, och kan definitivt göra att man blir av med materiella möjligheter.
Du nämner "hederskultur" som om det vore något entydigt dåligt, men hederskulturer uppstår just i miljöer som saknar starka offentliga institutioner och där människor därför själva måste stå som garant för sitt ord och sitt rykte.
Det är väl just det vi är oeniga om. Du talar som om sårad stolthet var ett helt och hållet emotionellt, inre tillstånd, men jag menar att det är ett symptom: ett symptom på att du gjort våld på dina principer, vilket även andra människor kan komma att uppmärksamma och dra slutsatser om dig på basis av.
Dessutom innebär en ursäkt, som sagt, att man legitimerar kritiken som riktas mot en. På så sätt bidrar man till att forma den offentliga debatten: vad som ska betraktas som legitim kritik och inte.
Jag vill nog inbilla mig att valet inte står mellan eskalering och att krypa till korset. Det finns sätt att visa sig principfast som ändå tillerkänner den andre respekt. Man kan möta honom med sakliga och respektfulla argument och visa att man tar hans känslor på allvar. Man behöver inte börja gasta tillbaka.
Ett djärvt påstående från någon som anser att man inte kan veta vilka intentioner människor har.
Med den logiken så drog ju Martin och sköt skarpt först när han öppnade munnen och en groda hoppade ut . Hade han inte klantat sig hade inte folk reagerat men det här blir lite hönan och ägget
Men om alla ber om ursäkt (och ångrar det man sagt?) hur skall man då veta vad någon egentligen tycker?
När bad du själv om ursäkt för något du sagt som retat upp någon?
Jag tycker att det är lite onödigt att kalla kritik mot hans ganska respektlösa agerande för att "skrika rasism". Är det alltid att "skrika" när man kritiserar rasism? Eller bara när du inte håller med om att det är rasism?
Folk kanske helt enkelt skulle lära sig att reagera på rimliga sätt. Att kritisera honom för att han uttalar namnen fel är rimligt, att påstå att det är rasism är inte rimligt.
Jag skulle också vilja ha en länk till vad som faktiskt sades för att ha en åsikt om han gjort något dåligt, eller om det är gaphalsar och artikelskrivare som vill piska upp stämning.
Att uttala namn korrekt kan vara skitsvårt. Jag tror aldrig jag hört en engelsktalande person få ljudet i mitt förnamn rätt. Jag är nöjd om de får bokstäverna i någorlunda rätt ordning.
Jag hoppas att mitt uttal av namnet på en vän som jag mer eller mindre ser som en bror är hyfsat vid det här laget, och vi har känt varandra i tretti år.
Så utan att ha hört hur namnen skall uttalas, och hur han uttalade dem, så är "vill piska upp upprördhet" helt klart ett av alternativen.
Och man bidrar också till hur man vill att offentliga samtal ska föras: genom hårdhudad och oempatisk vägran att ta till sig andras perspektiv eller ens erkänna att andra perspektiv än det egna har legitimitet – eller genom att vara lite empatisk och strategisk och deeskalerande.
Vilket han garanterat hade fått kritik av också, i vissa fall av samma personer av typen "rasisten vägrar uttala namnen på dessa personer."Som jag skrev – om jag skulle göra en sån där grej hade jag nog hellre bockat ur och sagt "nej tyvärr, jag får inte till det" än jag lämnat in en inspelning där jag uttalade folks namn fel.
Det handlar ju också om vad det är han ska be om ursäkt för. Om kritiken handlar om att han är en oprofessionell klant som uttalar namn fel, då skulle en ursäkt betyda att han erkänner att han varit oprofessionell. När man nu valt att blanda in rasism skulle ursäkten betyda att han erkänner att han är rasist -- enligt en möjlig tolkning av konceptet ursäkt. Det är han antagligen betydligt mindre sugen på.Alltså, om jag vore Martin så har jag ju (inte bara) två val:
- Själv be om ursäkt.
- Sitta och tycka att "folk skulle lära sig att reagera på rimliga sätt".
Det är väl ungefär samma sak som att ropa varg. Det är fullt rimligt, och förtjänar ingen kritik, om det verkligen kommer en varg, men när det inte kommer en varg så är det risk att ingen lyssnar nästa gång man ropar, enligt känd fabelmodell.
Det handlar ju också om vad det är han ska be om ursäkt för. Om kritiken handlar om att han är en oprofessionell klant som uttalar namn fel, då skulle en ursäkt betyda att han erkänner att han varit oprofessionell. När man nu valt att blanda in rasism skulle ursäkten betyda att han erkänner att han är rasist -- enligt en möjlig tolkning av konceptet ursäkt. Det är han antagligen betydligt mindre sugen på.
Vilket han garanterat hade fått kritik av också, i vissa fall av samma personer av typen "rasisten vägrar uttala namnen på dessa personer."
Men är det någon som skriver här som tror att hans uttal har med rasism att göra, eller tror vi att han även hade misslyckats med att uttala Tobias Radesäter och Mikael Bergström om vi varit nominerade till någonting?
During what should have been a celebration of a well-deserved and diverse group of authors and creators, viewers were disappointed when Martin repeatedly mispronounced names of the winners and made lengthy tributes to long-dead and problematic white authors.
Spencer Stevenson (@Spencer070897) added, “I feel you need to apologize for your behavior at the Hugo’s. Mispronouncing names; not taking the time to get them right seems unprofessional . Bringing up Campbell was disrespectful especially with the award name change and Jeannette Ng taking a stand on that last year.”