Saker ni vill ha med i en spelvärld-tråden

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,308
Location
Värnhem, Malmö
Den här tråden är till för att posta länkar och bilder till saker som ni tycker är balla och vill ha med i spelvärldar, eller hade tyckt att någon annan borde ta upp.

Till att börja med: Yi qi. Fjädrar eller membranvingar? Näbb eller tänder? Por que no los dos! Den här förtjänar att förekomma i någon spelvärld, antingen som husdjur eller i storformat som monster/riddjur.
527px-Yi_qi_restoration.jpg
 
black.jpg
Mörker. Ge mig mörker, oavsett om det är fysiskt eller symboliskt. Det måste alltid finnas med tycker jag! Mörker är ballt - särskilt fysiskt. Att inte kunna se allt, att tvingas föreställa sig saker, att famla hjälplöst. Ja, myspys helt enkelt! Gief. :D
 
Last edited:
Nästa sak att ha med: honungsmumier.

Gamla kinesiska källor lär oss att i det fjärran och mystiska västerlandet, i Arabien, händer det att åldringar beslutar att enbart leva på honung. Snart är varje kroppslig utgjutning simmig och honungssöt, och när denna diet slutligen tar kål på dem placeras de i en stenkruka full med ytterligare honung. Där får de så ligga i ett århundrade, varpå man tar upp dem och bryter upp dem till en anmärkningsvärt hälsobringande mumiekonfekt, vars läkekraft är sådan att den till och med kan reparera benbrott på några ögonblick. Så nästa gång din rollperson nyttjar en kraftfull läkedryck kanske det är värt att skänka en tanke åt den arabiske åldring som åt ihjäl sig på honung för att skänka framtida generationer en nyttig medicin?
 
Djur som är gudar

adamandeve.jpg

En gång drömde jag att jag läste en bok med dialektala namn för djur. Den gröna leguanen var bara "Gud", precis som glyptodonen ovan. De behöver inte vara mer intelligenta än vanliga djur, men om man lyckas fånga dem kanske ett mirakel inträffar, eller så dör man. I vart fall: det går att träffa Gud, eller åtminstone en gud, genom att gå ut i vildmarken och vänta tills man ser rätt typ av majestätisk best.
 
Snövidder, tundra och vinterns stenhårda grepp. Snöstormar hellre än sandstormar, vandrande hjorder med visenter och hårdföra enslingar som bor i halvt nedsnöade hus långt från övrig civilisation. Snö som ligger meterdjup, frusna sjöar och pimpelfiske.
 
Snövidder, tundra och vinterns stenhårda grepp. Snöstormar hellre än sandstormar, vandrande hjorder med visenter och hårdföra enslingar som bor i halvt nedsnöade hus långt från övrig civilisation. Snö som ligger meterdjup, frusna sjöar och pimpelfiske.

Räcker det som svar @MetaLarsson ? Tycker @Khan summerade det rätt väl. Och det bästa, det går att kombinera med mörker! ;)
 
Nästa sak att ha med: honungsmumier.

Gamla kinesiska källor lär oss att i det fjärran och mystiska västerlandet, i Arabien, händer det att åldringar beslutar att enbart leva på honung. Snart är varje kroppslig utgjutning simmig och honungssöt, och när denna diet slutligen tar kål på dem placeras de i en stenkruka full med ytterligare honung. Där får de så ligga i ett århundrade, varpå man tar upp dem och bryter upp dem till en anmärkningsvärt hälsobringande mumiekonfekt, vars läkekraft är sådan att den till och med kan reparera benbrott på några ögonblick. Så nästa gång din rollperson nyttjar en kraftfull läkedryck kanske det är värt att skänka en tanke åt den arabiske åldring som åt ihjäl sig på honung för att skänka framtida generationer en nyttig medicin?

Testa Den kanderade magikerns krypta till Svärdets sång!
 
Snövidder, tundra och vinterns stenhårda grepp. Snöstormar hellre än sandstormar, vandrande hjorder med visenter och hårdföra enslingar som bor i halvt nedsnöade hus långt från övrig civilisation. Snö som ligger meterdjup, frusna sjöar och pimpelfiske.

... och testa bittermarken till Svärdets sång :)
 
6dc5d7af88d8d9b4a5a45324772cae8c--floating-island-ideas-scrapbook.jpg


Flygande öar. Finns ju med hela tiden i fräck fantasymedia, men jag har aldrig stött på det när jag spelar rollspel. Möjligtvis steampunk-varianten. Jag vill ha flygande öar!
 
Last edited:
Enligt Zedeck Siews A Thousand Thousand Islands finns det träd som är uttråkade. "Hugg ner mig!", ropar de till den som kan höra. Skogshuggare använder träet från dessa träd till teatermasker, så att de får chansen att uppleva något nytt. Maskerna kan bli mer berömda än skådespelarna som bär dem.
 
Enligt Zedeck Siews A Thousand Thousand Islands finns det träd som är uttråkade. "Hugg ner mig!", ropar de till den som kan höra. Skogshuggare använder träet från dessa träd till teatermasker, så att de får chansen att uppleva något nytt. Maskerna kan bli mer berömda än skådespelarna som bär dem.

Så coolt! :D
 
Det viktiga för mig är egentligen inte det visuella utan det som sätter spelvärlden i obalans. Vilka grupperingar intrigerar mot varandra och varför (där alla grupperingar har en drivkraft som i sig inte är ond eller god utan blir färgad av betraktarens perspektiv. Gärna oförutsägbara twistar som vänder upp och ner på allt rollpersonerna trodde sig veta samt hur detta jackar in i den metaplot som gör hela paketet spännande att läsa som SL och än bättre med planteringar under spel.

Till detta behövs en vettig Logik så allt hänger ihop utan att kännas helt gonzo.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top