Wheel of Time säsong 2

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Tänkte det kunde vara på plats med en tråd om Wheel of Times andra säsong, då denna har premiär idag. Tre avsnitt släpps vilket är kul men nästan lite väl många, är ju nästan halva säsongen.

Mina förväntningar är rätt höga få det fanns mycket jag gillade med första säsongen. Skådespelarna var duktiga, actionscenerna välkoreograferade, musiken riktigt bra, kostym, smink och sceneri oftast bra (med undantag, Loial såg exempelvis bedrövlig ut) etc. Jag älskar ju dessutom böckerna vilket inte direkt gör upplevelsen sämre.

Men sen hade första säsongen även en del riktigt rejäla brister. Tempot var rätt ojämt och säsongen är dessutom baserad på en av de sämsta böckerna i serien. Vidare hoppade en skådis av mitt under produktionen vilket krävde panikartade omskrivningar och rigorösa cironarestriktioner gjorde de sista två avsnitten svåra att spela in.

Grejen är att alla dessa saker är typ lösta nu. Avsnitten är längre denna säsong vilket borde hjälpa tempot, en ny skådis är på plats och har varit med hela säsongen, denna säsong baseras på en bättre bok och det har inte funnits några coronarestriktioner. Jag kommer därför vara mycket hårdare i min bedömning under denna säsong. Alla ursäkter (eller förklaringar beroende på hur man ser det) till förra säsongen har avhjälpts och därför borde producenterna vara fullt kapabla att göra en mycket bättre säsong nu. Upp till bevis!

Here we go! 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Har redan hunnit klämma avsnitt 1 så vi kör.

Det var, meh. Av de saker som var dugligt i säsong 1 (mina synpunkter finns här) är det huvudrollerna som är bäst i detta avsnitt. De är välcastade och fortsätter att bära sin roller Tyvärr hjälper det inte så mycket.

Framför allt är avsnittet dramaturgiskt svagt, precis som serien ibland var i säsong 1. Den enda tråden som har någon slags rimlig riktning är Perrins som ändå följer upp något som hände i säsong 1 och där jag som tittare kan se något slags mål med berättandet. (Fast i ärlighetens namn är Fains stöld av hornet svagt underbyggd i S1, så även om jag greppar vad som händer här är drivkrafterna rätt vaga ur seriens perspektiv. Varför tog han egentligen hornet? Har vi alls fått någon slags förklaring till det?)
  • Tar Valon-tråden är väl ok, fast jag kan inte minnas att vi egentligen getts någon förklaring till deras närvaro i s1? Sägs det alls där att de ska antas som noviser? Kanske jag som inte minns.
  • Mat är alltså fånge hos Liandrin. Varför då? Speaker-rösten i inledningen antyder att det är Moiraine som skickar bud om detta i s1 men det minns jag inte alls. Kändes mest svårbegripligt. EDIT: Jo något finns det om honom och Röda Ajah, när jag läser ikapp mig själv, men jag är fortfarande osäker på vad.
  • Moiraines tråd var bara mystisk och vag. Sådär medvetet hemlighetsfull som jag tycker är ett ofog i många serier, inte för att det är logiskt i fiktionen utan för att avsiktligt hålla tittarna på halster. Nä, bättring.
Det var väl det. Hela avsnittet var etablering och då var inte ens Rand eller några av de nya huvudpersonerna med (utifrån min bild av vilka de är). Inte så spännande.

P.S. Perrin skickar alltså brev från vildmarken till Tar Valon? Ingen stor grej men det skavde direkt, både när jag såg honom skriva det och när de fick det. Slarvig detalj, för mig.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Jag har minsann sett två avsnitt! Jag förstår deras beslut att släppa tre avsnitt på raken då starten på denna säsong är rätt lång.

Avsnitt 1
Precis som @Bifur säger är det mycket set up här. Tempot är rätt långsamt och det är inte så mycket jättespännande saker som sker.

Jag gillar hur Elyas introduceras! Tycker grejen med sniffaren i boken (Huron hette han va?) är rätt dålig och att detta faktiskt är bättre.

Även om tempot är långsamt så gillar jag att vi får anledningar att faktiskt bry oss om karaktärerna. Det är inte som i Witcher-serien där det bara är hjärndöd underhållning.

Jag fattade inte att Mat var fången i Tar Valon förrän jag såg nästa avsnitt. Dåligt förklarat.

Håller med Bifur om brevgrejen.

Gillar striden mot myrdraalerna!

Kul att Domon är med! Men är han inte lite generisk? Tycker han var mer färgstark i böckerna.

Loial är nästan sämre än i förra säsongen. Han fyller ingen funktion alls, ser bedrövlig ut och det förklaras inte hur han överlevde hugget med dolken. Vi talar om världens farligaste dolk!

Fares Fares är awesome som Ishamael!

Kostym och scenografi är till och med bättre än förra säsongen!

De tränar med skarpa vapen! Som i alla fantasyserier! Varför?!

Musiken är lika bra, men lite mer i bakgrunden. Vet inte om det är bra eller dåligt än.

Ett okej avsnitt. En del dalar, en del bra saker.

Skriver om nästa avsnitt snart men kan avslöja att det är bättre!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Avsnitt två är bra men felklippt.

Jag gillar Rands historia! Staden han är i känns ball och han arbetar på en riktigt intressant plats! Tror inte en sådan plats fanns i böckerna men jag gillar verkligen konceptet! Hans relation med Selene är också bra! Överlag är serien bra på att hantera relationer!

Gillar att Mat äntligen får vara Mat, det vill säga busigt charmig! Och Min är också ball! Undrar om fängelset de är i är en hemlighet för de andra Aes Sedaierna? En del tyder ju på det, men Morraine verkade veta om det?

Är sådär förtjust i Nynaeve och LIndarins historia. Nynaeve är min favorit i böckerna och tycker inte hon fått vara sig själv riktigt i denna säsong. Och Lindarin är en intressant karaktär spelad av en duktig skådis, men det blir liksom lite skevt när hon får mer att göra än Nynaeve.

Relationen mellan Egwene och Elayne är gullig!

Morraine och Lans historia är helt okej. Varken jättespännande eller jättedålig.

Och Perrins historia är den bästa! Men också avsnittets största fel. Av anledning att den får alldeles lite utrymme. Detta var en så spännande del i boken, hade detta varit huvudspåret hade det känts som att det hänt mycket mer och man hade inte brytt sig lika mycket om att de andra historierna gick i makligare tempo.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Avsnitt tre är lätt det bästa hittills! Inte bara säsongens bästa utan serien överlag!

Äntligen får Nynaeve vara Nynaeve! Tycker nästan att hennes historia här är bättre än när samma grej händer i boken. I boken gör hon vad hon gör gör att bli stark nog för att döda Morraine, det kändes alltid lite fel för mig.

Och Mat får vara Mat! Tycker faktiskt bättre om denna Mat-skådis än förra! Gillar hans relation med Min, även om jag nog egentligen tycker att Thom hade varit en vettigare sidekick här. De smet ju från Tar Valon i boken.

Gillar även Lindarin och här fick hon inte lika oproportionerligt med utrymme. Gillar alla intriger hon medverkar i. Det känns som intriger på så sätt de ska vara, det vill säga att de inte förlitar sig på att alla är dumma i huvudet.

Senschan! Så awesome! Gillar kostymerna och typ allt annat med dem. Utom napparna som de tillfångatagna kvinnorna har i munnen. Och att Uno dog, det kändes onödigt. Men allt annat var bra!

En grej är märklig. I boken är Padan Fain the main bad guy för denna berättelse medan de i serien verkar ha ändrat det till Ishamael. Detta är inget fel i sig, det är faktiskt logiskt med tanke på att det i boken var konstigt att han bara var med på ett hörn. Men det gör att vissa saker blir konstiga. I boken är det Padan Fain som spikar upp myrdraalen på porten som ett slags bevis att han inte går i The Dark Ones ledband längre utan är sin egen ondska. I serien verkar det som att han är en vanlig mörkvän. Vem spikade då upp myrdraalen och varför?

Jag gillar Rand relation med Selene ännu mer här! Och gillar när han frotterar bland adeln! Hade gärna norpat hans coola rock! Gillar att han inte sprang på Logain av en slump utan att allt var planerat. Lite trist att Rand storymässigt hamnade på ruta noll igen efter hela Logain-grejen, men karaktärsmässigt funkar det.

Summa summarum så har säsong 2 hittills inte lika djupa dalar som säsong 1. Och större höjdpunkter! Vilket är bra! Hittills är jag nöjd! Samtidigt finns en del märkligheter som liksom bara är konstiga. Exempelvis är jag som sagt glad över karaktären Lindarin, men det är lite störigt att det tar tid från hornjakten. Förklaras det ens vad Valeres Horn är och varför det är viktigt innan avsnitt tre? Märklig prioritering.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Hela avsnittet var etablering och då var inte ens Rand eller några av de nya huvudpersonerna med
Det låter ju som att de är böckerna trogna i så fall, bok sju till tio i alla fall 😂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Nu har jag sett avsnitt 2 också. Några reflektioner:
  • Serien fortsätter vara bra på att välja rätt skådespelare och på att bygga relationer. Eleyne och Selene är utmärkta val och Rands och Selenes relation etableras på ett subtilt och naturligt vis. (Mycket bättre än i boken faktiskt där jag aldrig riktigt köper den.) Likaså Egwenes och Eleynes. Syn bara att Elyene inte var med redan i Tar Valon i säsong 1, det hade varit en bra etablering.
    • Dock ett undantag för Min, både skådespelerskan och hennes gestaltning känns helt fel för mig.
  • Cairhien är den snyggaste och mest gedigna miljön hittills i serien, även om den inte visas upp så mycket.
    • Men inte sjukhuset, det sticker av för mycket, känns inte som från en helt annan tid.
Annars får serien mer riktning i detta avsnitt, även om dramaturgin fortfarande sviktar lite.
  • Tråden om noviserna i tornet får mer kött. även om jag fortfarande tycker den borde etablerats mer tidigare (i förra avsnittet). Håller med @Franz att Liandrin får omotiverat mycket plats.
  • Moiraines är fortfarande oklar, men den tar inte lika mycket plats så det stör mig lite mindre.
  • Mats berättelse står och stampar. Tramsigt att de så snabbt får till ett hål stort nog att klättra igenom, när Mat inte kommit längre än en sten på flera månader.
  • Rands spår verkar lovande, bra att Logain dyker upp i sista scenen som en motivator för hela Rands ansats.
  • Perrins är väl ok. Påminns allt mer om jag i grund och botten aldrig tyckte Perrin och hans våndor var särskilt intressanta. Jakten efter Padan Fain är fortfarande ganska vag, men sen kom ju seanchan in så det lär väl ge allt en annan riktning ändå. Och ja, myrdraal-spikande var konstigt, fast i ärlighetens namn har väl inte Fains oberoende rakt ut motsagts av serien. (Det är det där konstiga mötet i avsnitt 1, men det kan ju vara lite vad som helst som händer där.) Och nu när jag spolat mig igenom s1e8 - det är helt bisarrt att Loial lever.
En fundering om Liandrin: Jag undrar om detta inte är ett sådant läge där serien skulle må bra av att renodla konflikten? Om vi förmodar att Liandrin är svart även i seriens värld kanske det hela hade kunnat få mer mer nerv av att låta det framgå tidigare och tydligare vad hennes agenda är? Boken är ju full av hemliga agendor och avslöjanden, men där bygger mycket av mysterierna på POV. Serien vill och kan inte anlägga det perspektivet så därför borde den, tror jag, bara gå lite mer rakt på sak om hur landet ligger.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Mats berättelse står och stampar. Tramsigt att de så snabbt får till ett hål stort nog att klättra igenom, när Mat inte kommit längre än en sten på flera månader.
Såg om scenen om om honom i S1e7. Den är alltså en mening från Moiraine om att Röda Ajah ska få bud om att leta upp honom. Och hennes motiv där är extremt grumliga. Hade helt klart föredragit att hon vänt sig Amyrlintronen och både han och Min var tornets "gäster" snarare än inlåsta hos Liandrin.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Dock ett undantag för Min, både skådespelerskan och hennes gestaltning känns helt fel för mig.
Men möjligen jämför jag för mycket med böckerna? Ska nog börja tänka på henne som en helt annan karaktär som råkar ha samma namn och förmåga. Då funkar hon kanske bättre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Tramsigt att de så snabbt får till ett hål stort nog att klättra igenom, när Mat inte kommit längre än en sten på flera månader.
Fast vet vi att han hållit på med detta i månader? Han har ju tänt av från dolken och verkar nyligen kommit på bättringsvägen så han kan ju lika gärna bara ha börjat.

Och ja, myrdraal-spikande var konstigt, fast i ärlighetens namn har väl inte Fains oberoende rakt ut motsagts av serien.
Nja, vi ser ju honom sitta på mötet med mörkvännerna samt att planen att ta hornet till Falme verkar vara Ishamaels idé.

Och nu när jag spolat mig igenom s1e8 - det är helt bisarrt att Loial lever.
Det är faktiskt jättedåligt. De kunde väl åtminstone lagt in en replik i stil med ”Vilken tur att dolken träffade boken jag hade i rockfickan!” eller nåt.

En fundering om Liandrin: Jag undrar om detta inte är ett sådant läge där serien skulle må bra av att renodla konflikten? Om vi förmodar att Liandrin är svart även i seriens värld kanske det hela hade kunnat få mer mer nerv av att låta det framgå tidigare och tydligare vad hennes agenda är? Boken är ju full av hemliga agendor och avslöjanden, men där bygger mycket av mysterierna på POV. Serien vill och kan inte anlägga det perspektivet så därför borde den, tror jag, bara gå lite mer rakt på sak om hur landet ligger.
Kanske, men jag gillar att hennes agenda är tvetydig. Tycker egentligen att hennes story är bland de bästa och Holt shit vad duktig skådisen är! Tycker egentligen bara att det är synd att den sker så mycket på bekostnad av huvudpersonernas story. Det är lite samma grej som i första säsongen när en väktares story tog asmycket plats. Den var intressant men den skedde på bekostnad av att man klippte sönder Rands och Nynaeves story.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Men möjligen jämför jag för mycket med böckerna? Ska nog börja tänka på henne som en helt annan karaktär som råkar ha samma namn och förmåga. Då funkar hon kanske bättre.
Jag gillar Min! Tycker hon gestaltar bokens Min bra, men vi gör ju alla olika tolkningar när vi läser 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
En annan grej som jag glömde säga. Jag tycker att dialogen är riktigt bra! Det är väldigt lite som en ren exposision, det mesta sånt presenteras på ett mer visuellt sätt. Riktigt hög standard för att vara fantasy!

Gillar även att de på många ställen smugit in easter eggs till bokläsarna! Exempelvis fyrverkerierna och namnen på svärdsteknikerna!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Bakgrund: jag läste de svensköversatta böckerna när jag var tonåring. Tyckte mycket om dem (men å andra sidan tyckte jag om nästan all fantasy i den åldern - jag var inte kräsen) men tappade intresset när jag kände att serien aldrig skulle ta slut och att Jordan fick betalt per tecken.

Teveserien är mindre dålig än jag förväntade mig. Efter Shannara som jag var tvungen att stänga av i första avsnittet så var det med avsiktligt väldigt låga förväntningar jag började titta på Wheel of Time. Jag tycker den funkar ok nog för att jag ska kunna kolla utan att secondscreena alltför mycket, men jag skulle inte säga att den är mer än ”ok”, typ fem av tio.

Jag gillar inte CGI särskilt, och den här serien har ganska mycket, ganska dålig och ganska omotiverad sådan. Jag har rätt svårt för nästan alla huvudkaraktärer (Nynaeve är värst - herregud vilken irriterande jävel). I första säsongen gillade jag Moiraine men nu har ju hon också blivit störig som fan.

Miljöerna och arkitekturen gillar jag dock jättemycket! De är häftiga och inspirerande, särskilt Tar Valon och den där döda staden i första säsongen: wow! CGIn är paddig, men designen är så cool att jag har överseende med det, och interiörerna tycks i vilket fall vara fysiska.

Så sammantaget skulle jag alltså ge den 5/10. Den är inte bra, men jag kan ändå uppskatta att titta på den på kvällarna.

—-

Förresten varför i helvete visar Amazon 5 minuter spoilers i slutet av varje avsnitt? Jag kollar redan, och betalar uppenbarligen min prenumeration. Sjukt störigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Sett avsnitt fyra. Gud vilket bra avsnitt! Gud vad mycket bättre denna säsong är än förra!

Musiken är på topp igen och fotot är otroligt vackert! Faktum är att musik och foto nog är det snyggaste jag sett sen Peter Jacksons Midgårdsadaptioner!

Jag var inte beredd på detta, men det är en hel del grejer som jag faktiskt tycker att tv-serien gör bättre än böckerna! Lindarins karaktär, relationen mellan Rand och Selene, Nynaeves resa genom bågarna och vad som blir därefter, allt det är faktiskt bättre i tv-serien.

Det finns några mindre bra grejer här. Perrins story kommer alldeles för mycket i skymundan och Lans story är tråkig och får alldeles för mycket plats (Lan är lam, som frugan sa). Jag gillar det lilla vi fick med Perrin, men det borde fått mer utrymme.

Men allt som allt, detta är riktigt bra! Jagtyckte första säsongen var bra, men bristfällig, denna säsong är mycket bättre!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Avsnitt 3. Ett litet fall framåt.
  • Egwene och Nyneave. Bra. Gillar gestaltningen och utvecklingen.
  • Rand. Också fortsatt bra.
  • Perrrin. Äh, jag vet inte.
  • Mat. Alltså snacka om övertänkt intrigbygge. Vad ska man tro att Moiraine ville åstadkomma? Och planen var hela tiden att han och Min skulle dra någonstans för att...? Väldigt mycket tillfälligheter i det. Behövde han vara fängslad i 5 månader för att nå dit? Överhuvudtaget undrar jag vad som är grejen med Mat? Det finns liksom ingen kärna här.
(En sidoreflektion: Det här avsnittet påminner mig också om allt jag tycker är böckernas svaga sida - att så otroligt mycket av allt som händer inte betyder något för berättelsens kärna. Som allt med Seanchan. Typ allt Perrin gör. Valeres horn. Allt med Havsfolket. Poängen är ju Draken återfödd och Den sista striden. Jag ska inte säga att serien börjat tappa greppet redan men jag tycker mig se frön till det.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Mat. Alltså snacka om övertänkt intrigbygge. Vad ska man tro att Moiraine ville åstadkomma? Och planen var hela tiden att han och Min skulle dra någonstans för att...? Väldigt mycket tillfälligheter i det. Behövde han vara fängslad i 5 månader för att nå dit? Överhuvudtaget undrar jag vad som är grejen med Mat? Det finns liksom ingen kärna här.
Fast vänta lite nu. Det var väl Lindarin som fångade in Mat. Hon är mörkvän och lyder Ishamael som när han fick reda på att hon har Mat fängslad vill ha honom till Falme. Hon gör en deal med Min att lura Mat till Falme och i gengäld ta bort hennes syner. Och hon har inte gjort det förrän nu då Ishamael inte beordrat henne förrän nu.

(En sidoreflektion: Det här avsnittet påminner mig också om allt jag tycker är böckernas svaga sida - att så otroligt mycket av allt som händer inte betyder något för berättelsens kärna. Som allt med Seanchan. Typ allt Perrin gör. Valeres horn. Allt med Havsfolket. Poängen är ju Draken återfödd och Den sista striden. Jag ska inte säga att serien börjat tappa greppet redan men jag tycker mig se frön till det.)
Jag håller med om detta. Jag hade egentligen tänkt vänta med att kommentera det till efter jag sett hela säsongen, men jag tror storyn hade mått bra av att korta ner eller stryka Lindarins och Lans storys till förmån för Mat och Perrin.

Lite fler reflektioner efter att jag sett om avsnittet:

Jag gillar att Perrin och Hopper bondar över att ha förlorat någon de älskar.

Jag tycker Perrins vargstory görs mycket bättre här än i boken. I boken träffar han Elyas, och lägligt nog börjar han få kontakt med vargar precis då och lägligt nog händer allt med vitrockarna precis då. Här sker det mer organiskt.

Jag tycker det är så bra när Rand och Lanfear avslöjar att de är monster för varandra. Rand gör det av självförakt men Lanfear som är typ världens mest högmodiga fattar inte självförakt och ser Rands statement som ett tecken på att de hör ihop. Men hon missar helt innebörden i hans statement vilket verkligen visar att de inte hör ihop. Smart!

Jag gillar hur de gestaltar kommunikationen med vargarna. Jag var typ livrädd för att vargarna skulle ha voice ivers eller nåt annat dumt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
Jag har faktistk haft roligt med säsongen och sett den med visst behag.

Gillar deras version av Liandrin.

Man har tagit sig friheter med böckerna men jag kan leva med dom och de hade inte varit vettiga att ha som serie, (karaktär nittiotolv, vem fan var det nu?

C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Fast vänta lite nu. Det var väl Lindarin som fångade in Mat. Hon är mörkvän och lyder Ishamael som när han fick reda på att hon har Mat fängslad vill ha honom till Falme. Hon gör en deal med Min att lura Mat till Falme och i gengäld ta bort hennes syner. Och hon har inte gjort det förrän nu då Ishamael inte beordrat henne förrän nu.
Mjo, ok. Fast det är ju liksom kunskap "utanför berättelsen". Vi har än så länge inte fått några indikationer på att Liandrin är svarta ajah. Allt vi har om Mats fångenskap är en mening från Moiraine i s1, och varför hon alls skickar det budet är väldigt oklart. (Hon har ju uppenbarligen annat för sig denna säsongen.) Varför är Min hennes verktyg? Slump? (Det hade ju varit logiskt om Liandrin visste att de kände varandra men det gör de ju inte.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,963
Vi har än så länge inte fått några indikationer på att Liandrin är svarta ajah.
Hon sa åt Min att möta upp en person på värdshuset. Denne någon visade sig vara Ishamael, den mäktigaste av alla Förlorade. Större indikation än så kan det väl knappast bli?
 
Top