Varulv Vampyrernas maskerad - R3

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Yes, jag tror Genesis till o med skrev av ulvar som åkt fortsatt får delta i ulv-chatten.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Yes, jag tror Genesis till o med skrev av ulvar som åkt fortsatt får delta i ulv-chatten.
Det gjorde han. Jag utgick från att det inte gick att prata när man var död. Då föll den teorin.

”Döda sabbare får dock fortsätta kommunicera med sina lagmedlemmar, av någon anledning.”
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Vi har en potentiell ulv med maximalt 2 nattmordspoäng, 1 i grund och kanske 1 från utröstning (vid häger/octa). När sod blir hängd vet vi hur många nattmordspoäng sista ulven har.
Nästa runda har ulven antingen 2, 3 eller 4 nattmordspoäng och 1 i grund, samt eventuellt är häger/octa.
Så vid en lyckad väktning eller om ulvarna spridit ut blodpoängen så har ulven 3 poäng (4 för häger/octa) och vi cirkelröstar allihop, röker ut ulven och vinner.
Tar ulven en enpoängare har hen 4 poäng (5 om häger/octa) och behöver 3 poäng för seger, dvs får inte både nattmörda och ta förstarösten (octa/häger kan klara sig med bara en sak) och då kan har vi inte en runda att slösa på cirkelröstande. Vi kan dock kanske slösa en runda på min divisionsplan, eftersom den tar ifrån ulvarna förstarösten och ger dem bara nattmordet. Om divisionsplanen dessutom ligger på att Octa hängs i normalfallet så kan vi inte bli lutade av Octas fem BP.
Om ulven däremot plockar en tvåpoängare i natt så är det oavsett skarpt läge nästa runda.

Tror jag har tänkt rätt här, men alla får gärna dubbelkolla och trippelkolla så att det kan stämma.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Från och med nästa rundas start kommer jag lägga all tankeverksamhet på att säkra den planen, ifall jag inte ser att den är omöjlig. Om jag nattmördas i natt så är divisionsplanen nog möjlig, eftersom jag bara har 1 BP. Ska försöka få ut noggrannare utkast innan rundan är slut, ifall ifall.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Jag försöker få igång Basse bara.
Jag har varit ganska aktiv hela spelet.

Något jag gillar med det här partiet är hur vi som by har lyckats hitta varandra trots att vi spelar på olika sätt! (Om vi nu vinner alltså!) Men jag tror att om Octa, Anthrox, Hägerstrand är bybor och får upp bybomaskineriet, tja då är det extremt svårt att vinna som ulv!

Så det är lite coolt att få vara med om! <3
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Det gjorde han. Jag utgick från att det inte gick att prata när man var död. Då föll den teorin.

”Döda sabbare får dock fortsätta kommunicera med sina lagmedlemmar, av någon anledning.”
Det där är extremt grönande!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Cirkelröstningen ser tyvärr inte ut att fungera, eftersom det ger ulven valfri spelare att rösta ut och således ger ulven minst 4 poäng om väktaren missar.
Ska kolla min uppdelningsplan noggrannare, tror den fortfarande fungerar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Men den är ju då avhängig på att någon av octa, Brynolf, Andersson och Fjodde är ulven.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Vi har en potentiell ulv med maximalt 2 nattmordspoäng, 1 i grund och kanske 1 från utröstning (vid häger/octa). När sod blir hängd vet vi hur många nattmordspoäng sista ulven har.
Nästa runda har ulven antingen 2, 3 eller 4 nattmordspoäng och 1 i grund, samt eventuellt är häger/octa.
Så vid en lyckad väktning eller om ulvarna spridit ut blodpoängen så har ulven 3 poäng (4 för häger/octa) och vi cirkelröstar allihop, röker ut ulven och vinner.
Tar ulven en enpoängare har hen 4 poäng (5 om häger/octa) och behöver 3 poäng för seger, dvs får inte både nattmörda och ta förstarösten (octa/häger kan klara sig med bara en sak) och då kan har vi inte en runda att slösa på cirkelröstande. Vi kan dock kanske slösa en runda på min divisionsplan, eftersom den tar ifrån ulvarna förstarösten och ger dem bara nattmordet. Om divisionsplanen dessutom ligger på att Octa hängs i normalfallet så kan vi inte bli lutade av Octas fem BP.
Om ulven däremot plockar en tvåpoängare i natt så är det oavsett skarpt läge nästa runda.

Tror jag har tänkt rätt här, men alla får gärna dubbelkolla och trippelkolla så att det kan stämma.
Är planen alltså: Jag, @Sidd och @Octagonal står över röster R4 - alla övriga cirkelröstar?

Några problem, om jag räknar rätt.
1: Om någon av de som ska stå över faktiskt är ulv så kan den lägga en 20.59-röst på en av de andra tvåpoängarna, vinna omröstningen och spelet på egen BP-majoritet. (1 startpoäng, 3 nattmord, 1 utröstningspoäng start R4 plus 1 startpoäng 1 utröstningspoäng slut R4)

Det blir en show of faith då, om vi som by ser oss tre som gröna nog att hänga spelet på.

2: Om ett nattmord går igenom på mig eller Octa innan start R4. Då har en av de okända spelarna 1 startpoäng, 3 nattmord, 1 utröstningspoäng, och kan på samma sätt göra en 20.59-röst på någon av tvåpoängarna.

I det andra fallet så är planen alltså automatiskt utesluten.

Har jag räknat rätt? Jag tycker planen är värd att köra på trots fall 1, lite enligt Octas tidigare logik att om någon av de spelarna sitter på så stort BP-kapital är det nog kört ändå, om det inte finns ett case bra nog att rösta ut honom.

Edit som inte är en edit: jag såg nu att @Anthrox redan beskrivit case 2, men det får ligga kvar ändå för annars måste jag formulera om hela jämförelsen :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
För förtydligande:
Oavsett hur många nattmordspoäng som sodmikail har (och sidd tar över) så kommer ulvarna att få tillbaka dem vid cirkelröstning i och med att ulven då röstar ut Sidd.
Det betyder att en ulv har:
1 grund
1 vimes
1 wh
1 för den som mördas I natt
1 Sodmikail
1 sidd
1 för nattmord i cirkelröstningsrundan
För totalt 7 poäng, även om hen bara mördar enpoängare. Med en väktning så kan ulven fortfarande mörda en tvåpoängare nästa runda för vinst.

Så vi kan inte låta en ulv vinna en omröstning. Min plan tar bort ulvens förstaröstmöjlighet dock, så fortsätter att utforma den.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
För förtydligande:
Oavsett hur många nattmordspoäng som sodmikail har (och sidd tar över) så kommer ulvarna att få tillbaka dem vid cirkelröstning i och med att ulven då röstar ut Sidd.
Det betyder att en ulv har:
1 grund
1 vimes
1 wh
1 för den som mördas I natt
1 Sodmikail
1 sidd
1 för nattmord i cirkelröstningsrundan
För totalt 7 poäng, även om hen bara mördar enpoängare. Med en väktning så kan ulven fortfarande mörda en tvåpoängare nästa runda för vinst.

Så vi kan inte låta en ulv vinna en omröstning. Min plan tar bort ulvens förstaröstmöjlighet dock, så fortsätter att utforma den.
Ja jävlar, jag räknade inte med nattmordet R4. Dumt. Jag trodde vi hade det i bagen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Uppdelningsplanen blir:
Octa och Brynolf är båda våra drev, de får inte vara med och rösta.
Grönaste spelarna (häger och sidd om de är vid liv) lägger förstarösterna på dem, med den absolut första rösten på Octa så att normalläget är att Octa åker. Vi formar dreven så jämnt som möjligt, beroende på vilka spelare som är kvar i spel och vem som har BP.
Vid normalläge åker Octa. Är Octa grön är Brynolf röd (eftersom alla ulvpoäng sitter där).
Bryts normalläget så sitter ulven I det drevet (med min tanke på att det är fjodde eller Andersson, men det kan nog diskuteras när vi kommer dit).
En ulv med 4 poäng kan inte vinna, eftersom ulvarna inte kan ha förstarösten och ett nattmord bara resulterar i 6 BP.

Det är grundtanken i alla fall.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Jag vill inte regna på någons parad, men nu ser ni ju själva hur svårt det är att få sådana där planer att funka. Vad är senaste nytt angående vilka som är ulvar?
 
Top