Varulv Vampyrernas maskerad - R2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag ska försöka hinna, men stressig förmiddag, det jag vill göra nu är två saker:

1) Resonera om vilka i Xyasdrevet som är tänkbara ulvar tillsammans med Impetigo.

2) Följa röstställningen från det att Impetigo claimar. När ser det ut som att Impetigo ska röstas ut? Jämföra med 1) för att se om det finns korrelationer.

Kärnan är att hitta vilka som verkligen inte vill få ut Impetigo.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Vi fortsätter från 283, Anthrox har precis röstat på Impe, ställningen är
1 röst på Xyas (Sidd) och 3 på Impetigo (Xyas, Hägern och Anthrox)
Impe röstar på Xyas såklart, jag gör det också (296)
“Jag tror helt enkelt mer på Impetigos claim. Det var givet att ulvarna ska försöka motclaima, det är inte givet att ulvarna tar initiativet. Jag vet att du inte håller med Xyas, men jag baserar det på metan i de spel jag spelat. Ulvar är fega.”

Ställningen är nu 3-3
Sidd tar bort sin röst på Xyas i 315 med motiveringen att han inte vill ligga först och är nu osäker på vem som är den riktige siaren. 3-2 till att rösta ut impe.

Basse röstar på impe (330), motivering att han vill att xyas ska vara snel hest så binder sig inte direkt. Sidd hoppar nu på Impe-drevet istället (331) (8 minuter efter Basses röst så han bör ha sett den) Motivation “Jag vill se mer av er båda” Nu står det 5-2 och Impe ligger lite brunt till även om man nog kan tro att någon av rösterna på honom är en ulv som tänker svänga om det behövs.

Octa röstar på Xyas (336) motivation:
Var helt säker på att Impetigo var god när denne outade och vill fortfarande tro det.
Det är många röster på Impetigo nu medan det bara är två på Xyas. Jag gissar att ulvarna vill göra allt dom kan för att få ut vår siare och hittills ser det utifrån den tanken ut som att de ligger på Impetigo vilket enligt den logiken betyder att Xyas är ulv.

Brynolf röstar på Xyas i (353) motivation:
Uvarna hade väl inte behövt göra en proaktiv outning. Det hade räckt med att vänta tills den riktige siare kom fram. Operation svällkung må vara livsfarlig för ulvarna men bara om den sätts i verket. Men byn var ju inte överens om att göra det och ju längre rundorna går innan den sätts i verket, desto mindre svull blir det av det. Att göra en ballsy ulv-outning och forcera byns hand ger en 50/50 chans att punktera planen, som byn annars ändå kanske inte hade genomfört. Såå, Impe är snel si?

Uvarna hade väl inte behövt göra en proaktiv outning. Det hade räckt med att vänta tills den riktige siare kom fram. Operation svällkung må vara livsfarlig för ulvarna men bara om den sätts i verket. Men byn var ju inte överens om att göra det och ju längre rundorna går innan den sätts i verket, desto mindre svull blir det av det. Att göra en ballsy ulv-outning och forcera byns hand ger en 50/50 chans att punktera planen, som byn annars ändå kanske inte hade genomfört. Såå, Impe är snel si?

Vimes röstar också på Xyas i 377-378 med lite resonemang, men verkar tycka det är 50-50 och vill se jämna drev. Ställningen är nu 5-5

Sodmikail hoppar på Xyas-tåget i (396) motivation:
Jag kör på ursprungsspåret - utgår ifrån att Impetigo är bybo-siare som klev fram tidigt. Så då blir valet
6-5 att Xyas ska åka

Hägerstrand svänger och röstar på Xyas (428) med motiveringen att Brynolfs case i (423) är bra
7-4

Andersson röstar på Xyas (429) en minut efter Hägern, troligen inte sett inlägget, samma motivation, Brynolf i (423) är övertygande.

8-4

Sidd svänger igen (434) och flyttar sin röst till Xyas, “Impe spelar grönare”

9-3

Vimes svänger i (455), köper att det är märkligt att skicka fram Xyas som siare

8-4

Jag har vaknat efter en blöt natt och svänger till en Impetigoröst. (477) Motivering om xyas är ulv är det taffligt ulvspel, Impe kan göra som han gör som såväl siare som ulv, finns 3 chanser av 13 att han är ulv och 1 av 13 att han är siare, alltså odds.

7-5

Sidd (snacka om vindflöjel!) tar bort sin röst (479) av misstag?

6-5

Hägerstrand svänger tillbaka och röstar på Impe (491) Motivering att Xyas spel är konstigt men ännu konstigare för en ulv. också kul med jämna drev.

5-6 Impe håller på att åka igen.

Sidd svänger och röstar också på Impe (528) motivation om att Xyas snack om trippeloutande kan vara en bybo som försöker få en ulv till att outa.

5-7 Impe håller starkt på att åka!

Vimes svänger tillbaka. (564) Xyas inlägg innan outning är skumma, ulv som inte bestämt sig.
6-6 men Xyas leder på tidigare röst.
Jag (564) gör årets största misstag i varulvsspel och svänger igen, motivation samma som Vimes och har blivit övertygad av en hårt jobbande Impe.
7-5 och inte ens om Fjodor vaknat till liv hade det vänt.

Lägger genomgången i spoiler. Skulle vilja att ni tittar på den. Jag tycker den grönar några en del. Jag kan inte se att @Sidd som är ulv hade lagt sin sista röst t ex. Jag har även svårt att se @Hägerstrand skulle kunna vara ulv. Jag vet att jag fumlade bort R1 för byn, men jag tycker min röst på Impetigo är grönande, den gjorde det till match igen. En ulv hade suttit still i båten där.

De jag håller som grönast är alltså @Anthrox, Hägerstrand och Sidd, och jag tycker ni borde kunna se mig som grön också, även om jag är en idiot.

Vi ska givetvis hitta ulvarna, men tror det denna runda är viktigast att hitta de grönaste spelarna, de måste vara etta och tvåa på röstningen. Just nu är det Hägern följd av Anthrox vilket är bra. Men jag skulle gärna se att @Brynolf och @Octagonal röstade om så de kommer längre ner i listan om något skulle hända, för jag litar mer på Sidd och mig själv givetvis. Håller ni andra inte med om att mitt röstmönster är grönande kan jag flytta på mig också så Sidd är trea.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Jag ska sova, sedan aktiviteter på eftermiddagen och sedan jobb (då jag förhoppningsvis har mer tid att spela än inatt). Ledig i helgen men ska bort lördag kväll och kommer inte kunna spela mycket då alls utan spela brädspel istället.

Kolla gärna på mina analyser.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Bra analys, även om jag skulle kommenterat den något annorlunda. Men du har hittat rätt ingång och det gillar jag! @Waterhouse

Jag tänker att det är viktigt att förstå hur ulvlaget resonerat runt röst 470+. Just nu undrar jag om det kan vara Impetigo, Fjodorsenuba och Sodmikaeli? Har vi ett riktigt lågflygargäng? Men det är också märkligt att få låta SuperBrain impetigo ta smällen som siare! Det här måste ulvarna förklara efter spel!

Sedan blir jag efter genomgången nyfiken på @Brynolf @Andersson och @Octagonal
Nu kommer ni verkligen behöva vara aktiva!

Jag vill att vi bybor är så aktiva vi bara kan för att på så sätt göra det svårare för ulvar att lågflyga och för att hjälpa oss inför nästa runda.

Redan nu behöver vi planera för en R3:vilken information behöver byn ha då?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Men det är en väldigt relevant fråga varför Vimes blev nattmördad istället för exv mig. Antingen så var Vimes något på spåren eller så vill de avleda misstänksamhet med mordet från något.
Det ända jag kan tänka mig som motiv är att de trodde Vimes var Väktaren.
Jag tyckte Vimes spelade lite väl försiktigt och sparsmakat.
Poster ja, och deltog, men mest lite trevande korta så kanske de har rätt.
Dock inget smul jag hittar så jag hoppas de var fel ute.

Han gjorde typ inget mer än att peta igång mig lite.
Och rösta bort vår Siare då.
Fasiken va folk följer Vimes.
Jag blev anklagad om det utan att ens tittat åt dennes håll när jag röstat I R1.
Jag hade inget scumt pån heller.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Förlåt @Genesis ! Jag satt och läste i R1 och råkade posta fel.

Här kommer inlägget i rätt tråd:
Om ulvar:
Jag tror vi har en ulv bland @Octagonal och @Brynolf men inte två. Båda hade stabila röster på Xyas och propagerat för att ta ut honom. Båda röstar när det börjar se ruttet ut för Impe och framförallt Brynolf lyckas övertyga många att byta.

Jag tycker någon ska kolla hur @Basenanji agerade efter sin röst på Impe. Vad skrev han, gjorde han sig redo att svänga om det skulle behövas?
@Andersson och @Sodmikail hoppade på Xyas-tåget och var sedan osynliga. Andersson gör det i ett läge där han verkligen inte behövde, det var redan stor fördel Impe då, men han kanske hade annat för sig och inte hade tid för aktivt ulvspel. @fjodorsenuba har varit MIA, svårt att utläsa något ur det.

Jag tror vi har vår andra ulv i denna grupp av spelare.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
När jag var i R1 av misstag såg jag även @Sodmikail kommentar om Impes röst på Genesis

Du har en poäng jag helt missade! Jag såg det som ett hånfullt långfinger till byn, men det har ju stor spelmässig betydelse, Octagonal fick två blod istället för Impetigo (som vet att han kommer åka). Påverkar det hur du ser på Octagonal?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
@Basenanji Jag är osäker på dig, du röstade "rätt" men jag kände inte att du tog skarp ställning. Kan tänka mig att du var beredd att svänga om det behövdes. Skulle behöva kolla mer vad du skrev men min energi är slut nu, hoppas andra kan ta över.
Angående att Impetigo tog på sig rollen som offerlamm, det talar väl till viss del för att han har en erfaren ulv vid sin sida och inte AFK-fjodor och Sodmikail (som verkar kompetent men ändå spelar sitt första spel här).
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Fasiken, jag vart också i fel tråd å kladda😂 (inte surna till nu WH, jag bara)

Kolla allihopa:
Impetigos röst på Genesis i slutet!
I kombo med övriga röstflyttar!

Det skapade brus med Impetigo-långfingret till Genesis.
Impetigo är dock smartare smartas lurig av oss alla!
Jag överdriver säkert och igen ute å famlar men det finns ett mönster med det här om jämna drev och röstflyttar.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
@Sidd och @Anthrox Angående varför Vimes nattmördades: Impetigo menade att han var grönad genom sitt röstmönster. Vimes drog igång svängningen som nästan gjorde att Impe åkte, även om han svängde tillbaka. Det var därför Sidd, som jag resonerade om det var ett vettigt argument eller inte, men du gråtskratt-emojade mig och sa att jag var ulvig som inte kunde fatta att vimes var grön typ.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
g är osäker på dig, du röstade "rätt" men jag kände inte att du tog skarp ställning.
Jaja, det är ok, men Tidan jag tror att jag lyckades pressa Impetigo på precis rätt ställe igår vid 18-tiden när jag frågade om hans inaktivitet!

och det är jag ganska mallig över även om jag hade kunnat pressa mer!

För grejen är att Impes snack om att behöva läsa vad som skrivits inte alls hänger ihop med att han är siare, vilket han borde ha förstått kvällen innan spelet startade.

och ja, det här grönas ju mig tycker jag. Utöver att jag ville ha ut Impetigo redan runda 1.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,394
Förlåt @Genesis ! Jag satt och läste i R1 och råkade posta fel.

Här kommer inlägget i rätt tråd:
Om ulvar:
Jag tror vi har en ulv bland @Octagonal och @Brynolf men inte två. Båda hade stabila röster på Xyas och propagerat för att ta ut honom. Båda röstar när det börjar se ruttet ut för Impe och framförallt Brynolf lyckas övertyga många att byta.

Jag tycker någon ska kolla hur @Basenanji agerade efter sin röst på Impe. Vad skrev han, gjorde han sig redo att svänga om det skulle behövas?
@Andersson och @Sodmikail hoppade på Xyas-tåget och var sedan osynliga. Andersson gör det i ett läge där han verkligen inte behövde, det var redan stor fördel Impe då, men han kanske hade annat för sig och inte hade tid för aktivt ulvspel. @fjodorsenuba har varit MIA, svårt att utläsa något ur det.

Jag tror vi har vår andra ulv i denna grupp av spelare.
Jag tror att du är på rätt spår här. Några tankar:
Jag tror inte ulvarna skulle offrat Impe på det här sättet ifall det varit två inaktiva spelare som är Impes ulvpolare.
Jag tror däremot att Fjodde kan ha varit aktiv i ulvchatten och struntat i speltråden för att låtsas med "åh så upptagen jag är och inte hinner spela ALLS!". För en bybo-fjodde är jag rätt säker på hade fått med åtminstone ett inlägg som ursäktar bortfället under gårdagen.
Jag tror inte Octa kan vara Impes ulvkompis, utan Impe har snarare orkestrerat ett par saker för att sätta misstankarna mot Octa. Det är alldeles för uppenbart att de spelar med varandra om de hade gjort det, om du förstår hur jag menar. Varken Octa eller Impe känns som att de skulle lägga sig på sån nivå.
Brynolf har en del att stå till svars för. Det är mindre uppenbart spel tillsammans med Impe, men det är mycket positiv effekt för ulvlaget som kommit ur hans spel.
Basse har positionerat sig skitsnyggt i att vara en motpol till två ulvars medspelande i princip hela spelet, och jag ser inte riktigt om Basse tillförde något under R1 till byn (men jag har heller inte kollat extra noga). Som ulvstrategi är det givetvis jättebra att en krattar manegen, en offrar sig i ett stort stunt och en håller sig på motsatt sida för att grönas ifall något går snett. Men ser vi ett tydligt bybospel från Basse nu under R2 så tror jag inte att det är han. Han har inte riktigt reagerat som jag förväntat mig att ulv-basse skulle reagera när jag anklagat honom.
Sodmik har fördelen att glida under nybörjarradarn. Det håller inte. Här behövs egna tankar och skarps ställningstaganden, något vi inte sett av alls under R1. Dessutom med en grönrödlista som i mina ögon var helt uppåt väggarna när den skrevs.
Och Andersson. Andersson följer ulv-mo väl. Låg postfrekvens, tillför inte mycket. Men de poster han gör osar bybo och vi är väl ganska överens om att han brukar hålla en låg profil oavsett.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Hägern röstar på Impetigo direkt, jag fattar inte riktigt motiveringen, är det citaten i inlägget ovan? (273, 274)

Kan du utveckla @Hägerstrand ?
Det kan jag. I det läget höll jag på att tjafsa med @Anthrox om ifall motclaim borde vänta till R2.

Jag tyckte att det var dumt, eftersom 1: det är svårt att få det till något annat än att motclaimet testas i utröstning. 2: Impetigo skulle i så fall vara ulv, få för utröstning R1 och R2. 3: Uteblivet siarclaim R2 leder till att Impetigo får fortsätta äta BP och vi blir världshistoriens fånigaste by. Att ulvarna prickar siaren kan verka osannolikt, men de hade också en del anticlaims till hjälp i det läget.

Anthrox svarade att vi inte behövde lägga oss bakom Impetigo R1. Det tyckte jag var ohållbart, eftersom vi då skulle ha en siare och en 2BP-spelare att skydda R2.

Jag kunde inte se annat än ulvlogik bakom Anthrox argumentation, och om det var ulvlogik som låg bakom den så var det för att Impe var ulv. Därför röst på Impe så fort annan outning kom.

Det var även med det glasögonen jag såg på bråket mellan Impe, Anthrox och Vimes under kvällen. Jag trodde att det kunde vara uppgjort för att öppna för att Anthrox skulle kunna flytta sin röst. Tyvärr flyttade ju du @Waterhouse din röst innan det hann gå så långt.

Jag flyttade sen tillbaka min röst till Xyas efter @Brynolf s genomgång av posterna innan outningen, men senare gjorde jag en ny läsning. Brynolfs poänger var riktiga, och ställde frågan "varför gör han såhär om han är siare", men problemet var att svaret på den frågan inte verkade vara "för att han är ulv". Jag försökte förklara detta för Brynolf i #604 och ifrågasätta Vimes röstförflyttningar i 614 men fick inget gehör.

Häger och Vimes tyckte det var roliga experiment med jämna drev, för att se vilka som rösthoppar (dvs två av rösthopparna, varav en av dem är bekräftat geön)
Ja. Jag läste om Brynolfs case enligt ovan och tyckte att det var rimligare att ulvighet föranledde Impetigos handlingar än Xyas handlingar. Jag trodde också att det skulle leda till att röster gick från Impe till Xyas. Det gjorde de, med Vimes och WH.

Vi hittar nog inga ulvar i röstflyttarna, för som jag sa redan förra rundan: Impes stunt var ett medvetet offer. Jag tror inte ulvarna har vågat ställa sig på Impes sida med någon form av kraft, för att det automatiskt skulle innebära att de blir misstänkta när ulven visar färg nästa runda. Jag tror att ulvarna legat stilla och väntat på att byns kaos ska kristallisera sig.
Ett medvetet offer, absolut, men inte något de bara skulle släppa. Om offret misslyckats hade vi nu suttit med en utröstad Impe vi visste färg på och en beskyddad, bekräftad siare med 2 BP.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Jag tyckte att det var dumt, eftersom 1: det är svårt att få det till något annat än att motclaimet testas i utröstning. 2: Impetigo skulle i så fall vara ulv, få för utröstning R1 och R2
Läs "BP för utröstning R1 och R2"
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Bra @Sodmikail och @Waterhouse !

Såklart att Impetigo ser till att skicka blodet till någon med betydelse! Octagonal är högeligen misstänkt!
Ulvlaget har det i planeringen från start att de med blodpoäng kommer bli i rampljuset!
Vilket vi bybor även tänker på.
Det byn behöver göra är att i lugn samlad dialog komma fram till sammarbete angående detta.

Nu har vi ingen outad SiarKung.
Jag famlade ju efter att Väktaren skulle skydda denne outade bybo hela spelet men nu är det väl verkligen OMTAG på den diskussionen.

Rädd för att Väktaren random kommer ryka så att samla alla poäng på en spelare (som vi inte heller kan Sia grönt) känns tvek.

Hur kan byn vinna om vi sprider ut blodpoängen på fler spelare?
Hindrar det ulvarna att komma till poängvinst?

Vi ska inte glömma allihopa att smygarkungen sitter med 2 röster!
Det gör väl typ att denne viktas dubbelt mot oss andra bybor vad gäller drev, röstförflyttningar, ställningstaganden.

Agera nu denna runda @Octagonal

Kommer denne inte ta sig igenom R2 med hedern i behåll så är denne en viktig pusselbit i R3.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Agera nu denna runda @Octagonal
Har inte riktigt hängt med nu denna runda men vad vill du att jag ska göra?

Det bästa för byn är att vi samlar poäng på mig.
Uppenbart att Impetigo gick in med en plan där del två är att sätta mig i rampljuset genom att ge mig poängen.
 
Top