Nekromanti TV3 sent 80-tal.

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Hmm, ursäkta om det här inte passar inte på sidan överhuvudtaget men jag vet inte vart jag ska vända mig längre.

Jag har letat febrilt efter namnet på de två TV-serier som gett mig mycket av den grundläggande Science Fiction-inspiration jag lever på idag. Jag skulle bli riktigt glad om någon kunde hjälpa mig att namnge dessa serier eller ge mig ledtrådar till vad det kan handla om.

EN av dem är en tecknad serie som jag tror gick på TV3 någon gång under den senare delen av 1980. Den handlade om några riktigt tuffa killar, jag tror det var ett gäng, som hade en varsin tuff bil, med en varsin specialfunktion. SJälvklart var det inga vanliga personbilar utan bisarra konstruktioner av typen formel1-bil med typ skitstora däck och en lång arm med en klo bakpå eller liknande. Den var tecknad och gick på lördagmornar någon gång 1988 tror jag.

Den andra serien måste också gått någon gång under helgerna på det ena 80talet. Den innehöll dock riktiga skådespelare. hehe, självklart var detta också ett tufft gäng. En kille som var typ "ledare" hade nån röd rustning, sen var det en grön stor kille kommer jag ihåg och alla sköt med tuffa laservapen.

kanske lite lite att gå på, men kan jag få hjälp att återfinna något om dessa serier skulle jag vara oerhört tacksam. De har som sagt gett mig ganska skön inspiration (till inte bara "oseriösa" SF-scenarion) så om jag kunde återfinna dem vore det riktiga ball. Har någon en bra sida med gammal TVhistorik för gamla SFserier kanske??
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det är väl inte Power Rangers du menar? [NT]

NT! Kom dock att tänka på den där tvserien trean visade när jag var knodd där England blivit en religiös diktatur och skurkarnas soldater hade svart hjälm och en lädertunika...
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Re: Det är väl inte Power Rangers du menar? [NT]

NJeä, jag är ganska säker på att det inte är det. Power ragners skjuter väl inte med laser tror jag, och dessutom så såg de helt olika ut (de har inte likadana rustningar med olika färg som Power rangenrs), bland annat så var den gröna killen mycket större och hade svart stripigt hår, i lite mer predatorstil om jag inte minns helt fel. Den röda killen var en riktig hejare på att göra volter över folk (i bästa monty on the run stil) och hade typ skitful röd boxningshjälm. Dom sköt nog laser i sin rustningfärg också. RÖtt grönt och blått tro jag. NU gick jag in på www.rangercentral.com och kikade dessutom och det var inde power rangers.

Det var ju kul det här, sitta och spåna från urgamla minnen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Det är väl inte Power Rangers du menar? [NT]

Du menar inte den serien där de hade stora rustningar i fyrkantiga plåtar(som kunde kallas till dem när de var i deras bas).
I alla fall minns jag att en av hjältarna var en kille i stort grönt fyrkantigt pansar och en totalboffig laserkanon.

Huvudfienderna var några av de första datoranimerade monsterna. Boffiga kromskimrande robotsaker. En med vingar och den andre gick på någotslags underligt larvbandsfordon.

Som Powerrangers fast tuffare och mycket mer ¨80. Powerrangers möter Transformers/terminator/starwars.

Om det INTE är den serien så har jag i alla fall letat i evigheter efter vad i helvete den serien hette.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Du nu börjar jag minnas...

Men det var då själve George Soros vad svårt det var! Nu när du sa det där med rustningen som kom när man kallade på dem i basen så fick jag några sinnesbilder av det men jag kan i vedklabbes namn inte minnas vad det hette... argh!


Storuggla, frustrerad
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Du nu börjar jag minnas...

Du är frustrerad? JAG DÅ!! jag har försökt komma på vad den här serien heter i flera år. Det enda jag minns mer är att den brukade gå på Super 8 på den tiden då Super 8 ingick i Kabel-TV packetet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Du nu börjar jag minnas...

"Det enda jag minns mer är att den brukade gå på Super 8 på den tiden då Super 8 ingick i Kabel-TV packetet. "

Gaaah! Var det tvunget att dra upp Super 8 också! *ångest*
Fasen, man känner sig ju uråldrig när det här sker...


Storuggla, tycker att MTV blev skit efter att Ray Cokes slutade
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Du nu börjar jag minnas...

Uråldrig...JAG minns det(si sådär) och jag är 21.

Super 8 fanns ju ända tills 93 om jag minns rätt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Du nu börjar jag minnas...

Nä.. ja gminns inte vad de hette. Men vad hette den där tecknade serien på tv där de onda hade stora svarta rustningar och ett elakt rött Z på? Hmm...


Storuggla, nostalgisk
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Du nu börjar jag minnas...

Ahh, nostaliga. Jag vet vilken serie du menar men kommer inte ihåg namnet.

Så många som man inte kommer ihåg namnen på,

Jag minns någon sci-fi serie där de onda hade svarta läderuniformer, motorcykel hjälmar och uzi vapen.
Den enda biten från serien som jag minns är att den var bra och bilden av en trupp av "bad guys" som marcherar ner för stentrappor i formation med sina Uzis tryckta mot bröstet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eureka!

"Jag minns någon sci-fi serie där de onda hade svarta läderuniformer, motorcykel hjälmar och uzi vapen." "Den enda biten från serien som jag minns är att den var bra och bilden av en trupp av "bad guys" som marcherar ner för stentrappor i formation med sina Uzis tryckta mot bröstet. "

Trobergs Gräsklippare vad glad jag blir, jag minns den och har ett humm om vad den hette till och med! :gremlaugh:
Det handlade om att England i framtiden blivit en elak teokrati, styrd av "Guds Arme" som förföljde oliktänkade hårt i töntiga helikoptrar och med på tok för absurda uniformer.
Den hette något i stil med "Guds Arme" eller så om jag inte missminner mig och var... bra, bra var väl inte rätt ord så här i retrospekt men helt ok som efter-skolan tidsfördriv.


Storuggla, glad nu
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Eureka!

Där är den.
Fast jag hittar inte någon länk eller seriens engelska titel.

Men jag tyckte den var bra i alla fall...fast man var ganska ung då. Gillade hela puritanska förtryckarstuket..
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Eureka!

Jag tror det mesta man gillade då skulle gå bort i dag på rak arm, eftersom man blivit kräsnare och så med åren. Bortskämd rent ut sagt.
Såg å andra sidan Mupparna och Sesam Street nyligen och skrattade gott åt det, i min ögon rockar de fortfarande. Kakis och Waldorf & Statler är favoriterna.


Storuggla, märker att ingen besvarat huvudfrågan ännu
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
EN UPPENBARELSE!!!

Jag har hittat serien jag beskrev.

Captain Power and the Soldiers of the Future.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
En liten bild för att få igång nostalgia cellerna

Såja...Den här bilden bör fungera.....*hata tripod och Geocities och Angelfire*

En vacker Captain Power and the Soldiers of the Future bild

 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: En liten bild för att få igång nostalgia cellerna

Den var... fin. Tripod. Vacker. :gremsmirk:


Storuggla, utstöter isbitarnas lockrop
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: En liten bild för att få igång nostalgia cellerna

Du kan titta på den nu...inte tripod....
 
Top