Nekromanti test

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Been there, done that

Jo.. Det har du rätt i.

Men det verkar bara att ta svaren från förra veckan och skriva om dem lite.. sen är det klart.. *sigh*

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Friformsfacister unite ! [OT & Out of Forum]

Det är tydligen väldigt inne att upphöja sina subjektiva åsikter till objektiv sanning. Jag betvivlar inte alls att ditt rollspelande har utvecklat sig som du beskriver. Att därmed anta att alla som gillar att lira med tärningar tillhör en mindre utvecklad livsform gränsar till ren dumhet IMHO.

Många av tärningsrullarna här på forumet har spelat rollspel i bortemot 20 år. Tror du inte att de har provat friform? I flera år?

/Kalil
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Been there, done that

Efter vad jag kan se så har dessa frågor diskuterats X gånger, med mestadels samma personer, på olika teman. Det är liksom en liten tradition här på forumet, varför sluta?

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Enbart en term.

Friformsfascist är bara en term jag sett här.
Vill folk kalla oss som gillar friformer för just detta så
visst. Jag använde benämningen bara för att folk inte
behöver irra runt helt oförstående över vad jag menade.
Ett mer passande ord kanske skulle va Rollfetischist eller
nått.

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag ...

Bara väntar på att en moderator flyttar ut disskusionen
till sin rätta plats. Jag skrev uttryckligen att jag ville
att vi disskuterade detta på Rollspels-forumet med respekt
för de gällande reglerna, Men nej då ...

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Så finns det ju strategerna ;)

Nja, okej då. Jag talade bara efter egna erfarenheter.

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Enbart en tarm.

Med anledning av... att jag vill skriva gör jag nu detta.

Alternativa benämningar på friformare:

Tärningsanarkister
T-nollskastare
Fritolkare
Shakespearespelare
Subversiva underminerare av rollspelshobbyn
Vackra
Trevliga
Snälla
Duktiga

F'låt, jag är fortfarande rätt trött. Nu skall jag ta mig en kopp kaffe och försöka klura ut något kvalitativt att säga.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Skräckdiskution

Okej, då modererar vi väl forumet själva.

Skräckrollspel slår an en särskild åder, om man bara ser till att leda spelet rätt. Utvecklingen från mask till människa påverkar och påverkas av de spel man spelar.

När i maskens rollspelsutveckling bör skräckrollspelen göra sitt intåg och hur bör deras roll förändras under vägen mot människa?

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Väl formulerat.

Jo, självklart är det den bäste rollspelarn den som
uppskattar spelet mest och kan ha roligt medan denne
gör sin hobby eller sitt jobb (tro mej, det finns folk
som inte gör annat än slirar tärningar hela dagarna :gremwink:.
Det finns väll inte direkt någon "högsta konsten" i
rollspel, förutom just de som har roligt.

Härja i Frid

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Bejakande [OT på OT]

Jag sov inget i går natt, kommer till mitt favofik och
slukar tre koppar i rask takt. Plötsligt såg jag hela
världen ur ett Blair-witch filter, med ryckig och skakig
syn. Allt kändes sannerligen bisarrt. Jag sa också en
del tokigheter, såsom "Har du luktat på ett kön" till
vilt främmande personer. Skadeskjut mig någon.

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skräckdiskution

"När i maskens rollspelsutveckling bör skräckrollspelen göra sitt intåg "

När han inte längre kan låta bli.

"och hur bör deras roll förändras under vägen mot människa?"

Individuellt och förhoppningsvis till det bättre.

Skräckrollspel är inget universalmedel till att bli en bättre människa. Skräckrollspel är bara ett möjligt stimuli bland många andra.

Det finns psykologer och biologer som hävdar att skräck är bra för människosläktet som helhet och för individen. Det håller individen skärpt och "rensar blodet" så att säga. Åtminstone finns det ett behov av skräck. Annars hade skräckisar inte gått så bra på bio och folk hade inte åkt berg-och-dalbanor så mycket. Skräck fungerar också som som en social ritual - människor som upplever skräck tillsammans har en tendens att knytas hårdare till varandra.

Därmed är inte sagt att skräck är ett måste för att kunna utvecklas. Vissa individer har inte samma behov av skräck som andra. Så skräck i kontrollerade former är och förblir ett stimuli bland många andra som kan eller inte kan vara bra för individen.

Men det är också allt som finns att säga om skräck. Skräck är obunden till genre, åldersgrupp, kön, erfarenhet, socialt skikt et cetera. Det enda jag kan säga är att de rollspelare som huvudsakligen spelar skräckrollspel ofta (men inte alltid) anser sig som "finare" än andra spelare.

Så, följdfrågan blir "varför skräcksnobbism?"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Enbart en term.

<I>Friformsfascist är bara en term jag sett här. Vill folk kalla oss som gillar friformer för just detta så visst.</I>

Folk som gillar friform är friformare, kort och gott.
Friforms<I>fascister</I> är folk som är TOTALT övertygade om hur OFANTLIGT mycket BÄTTRE friform är än rollspelande, som ÄLSKAR att BRÅKA i det OÄNDLIGA om det med alla dessa PUCKON som bara inte FATTAR hur OFANTLIGT mycket BÄTTRE friform är - och som ALDRIG missar en halv chans att TRYCKA upp sin åsikt i ANSIKTET på andra så att ALLA ska få veta hur OFANTLIGT mycket BÄTTRE... ad nauseum.

Om det verkligen var jag som myntade termen ROLLspel '95 så kan fö påpekas att det den gången inte hade ett skvatt med friform att göra; äventyret som det handlade om har t.o.m ett appendix med lite tilläggsregler. (-:

--
Åke
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
RPG United [lite OT, men inte så mycket]

Fachister överlag gillar ju att dela in folk i grupper. Och då man befinner sig mitt i en ibland något utsatt hobby (tänker främst på Örnstedts härjningar i mitten av 90talet) så är det helt enkelt dumt att segregera speltyper och låtsas som om det inte finns något mellanläge endast för att man vill mucka med folk.

Men jag vill bara tillägga att det finns en hel del tärningsfanatiker åxå som inte kan förstå varför friformsfånarna inte kan sätta sig ned, rulla sina tärningar å bete sig som folk.

Rollspelare i alla länder, förenen eder... typ

Nu är det väl revulotion på gång? nähä... men NU då...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
förtydligande

OK, så här ligger det till. Det började med att Vindhand skrev så här:

"Ens om friformen vore den slutliga avsjälpningsplatsen för utslitna rollspelare så innebär ju inte det att det är något hjältemodigt i att nå dit... Alla människor dör... detta innebär inte att det är något eftersträvansvärt eller hjältemodigt."

Det tyckte jag var lite småspydigt (vilket jag inte har något emot, jag gillar att mucka och munhuggas) så då svarade jag med samma mynt. Det var alltså enbart ett svar på Vindhands inlägg och inget som ska tas bokstavligt. Så om någon har lyckats tolka det som om jag "antar att alla som gillar att lira med tärningar tillhör en mindre utvecklad livsform gränsar till ren dumhet IMHO." är det såklart helt felaktigt, vilket du också kan se om du läser mina inlägg förra gången den här diskussionen harvades (under rubriken "polyhedral bastards"). Där råkade jag dessutom ut för ett par människor som VERKLIGEN behärskar konsten att "upphöja sina subjektiva åsikter till objektiv sanning".

Jag har aldrig ansett något annat än att man ska spela så som man tycker är roligast. Däremot är jag intresserad av vad som driver andra rollspelare än mig själv, det var därför jag startade den där andra diskussionen jag snackade om nyss.

Om fler har tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt, det var inte min mening. Jag antar att det där med ironi å sådana saker inte alltid går fram i skrift.

Och vad i helsicke betyder IMHO?!?!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Enbart en term.

...och dessutom fanns det en smiley bakom min kommentar. Herre Jösses, vad folk tar åt sig...

Grundmeningen i mitt brev var att Krille har rätt, dvs. att Kitzunes iakttagelse inte stämmer. Kallar man sig själv "fascist" på skoj får man skylla sig själv om folk använder uttrycket tillbaka - på skoj.

Och sedan _tycker_ jag att all fascism - i ordets _rätta_ bemärkelse - skall bekämpas. Utan smiley. Och det är väl knappast en särskild kontroversiell åsikt...

Nightowl

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
*hrmf*

Duvan! Kul att se att du har vågat dig in i det här forumet för en gångs skull!

Jag vet inte om jag tycker det låter så dumt... men det är klart, när jag spelar här uppe på de Västerbottniska vidderna, så är det ju inte nödvändigtvis så att man sitter ner. Å att spela teater, det är väl vad lajvarna har pysslat med i årtusenden. Jag menar, let's face it. Vi är rollspelare, detta gör oss till töntar, dorks, geeks, fånar, nördar... you name it! Så om bordsteater låter dumt så gör det oss i alla fall bara marginellt fånigare.

Du förresten. Det blir Fett med CoC i sommar, så skriv på din RP och förbered dig för att möta Vansinnets berg... and beyond MOAHAHA
Tärningar? Tja när de är oundvikliga och då så få som möjligt... slagna av mig bakom skärm såklart.

"Fånigt" är ju för övrigt inte nödvändigtvis ett negativt adjektiv

/sluper, som kan anklagas för mycket men knappast för att vara konsekvent.
 
Top