Nekromanti test

Littel Horror1

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
6
Håller på att dra ihop en grupp till en CoC kampanje. sakem är den att jag hade tänkt att testa ett för mg nytt koncept.
Jag låter spelarna själva skriva ihop sin gubbe som en char. beskrivning, inga värden alls utan bara vad dom är och vad dom är bra på och en motivering till detta. hade sen tänkt att omvandla detta själv till siffror som dom dock inte ska se.

vad jag undra är om nån har testa detta förut och i så fall hur det föll ut eller bara en allmän komentar till iden.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag brukade experimentera en hel del på detta sätt (alla spelvärden hos spelledaren) tidigare med varierande framgång. Det beror rätt mycket på spelarna.

I min erfarenhet gillar de flesta rollspelare ändå just det faktum att de har en karaktär med värden som de kan "relatera" till och att de får slå sina egna tärningar. De är då lite "närmare sitt eget öde" om du förstår vad jag menar.

Dessutom tycker jag nog att det är för mycket meck att hålla reda alla karaktärer. De jag spelat CoC med senaste åren är såpass bra spelare att vi fixar det så bra ändå :gremwink:. Synd att de jävlarna inte kan bo här bara...

/Spelsugen men ensam...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
tufft

Det var en annorlunda idé.
Får du det att funka vore det trevligt att veta hur det gick.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Littel Horror1

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
6
har testat varianten på AD&D med nästan samma spelgrupp då som spelare då fick vi i och för sig slå ut våra char. och se hur dom ökade men inte mycket mer. kännde då att det blev mer inlevelse i själva spelandet. det var inte så mycket tanke på om man verkligen hade en chans att klara nått i en stird ex utan man gjorde vad som verkade logiskt för stunden sen var det upp till spelledaren att antingen bestämma eller slå tärningar. vilket jag tyckte gave en större rörles frihet för själva karaktärs spelandet.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Javisst, om man får de effekterna ska man definitivt köra så tycker jag. Men fråga spelarna vad de tycker skulle vara mitt tips. Gillar de inte idén (i längden) så blir spelet sämre. Gillar de idén, tuta o kör. Det blir säkert bättre.
Lycka till... Låt oss höra hur det går.

P.S Om ni kör i sthlm är jag gärna med på ett hörn.. Kan vara ond gästspelare också.. [muahahhaaha]
 

Littel Horror1

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
6
jepp som sagt detta är ju ett test och funkar det inte så har jag ju formulären att kasta fram til dom, sthlm det blir långt det ca 45 mil.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Hehe.

Om det var min grupp skulle jag nog låta dom slå grundegenskaperna (fast kanske kasta om dom lite som det passar), men fixa resten själv, sen låta dom få veta ungefärlig nivå i färdigheterna.. tex du är "hyffsat" bra på arkeologi.. Eller "internationell topklass" i linguistik... "doktorand" i antropologi osv. "Över medeltjuven" i att dyrka lås osv. Definitivt försöka använda mig av mycket adjektiv i beskrivningarna. Funkar det inte slänger man fram eländet. Eventuellt kan man ju låta dom hålla/få reda på sanity själva :gremwink:.

Lycka till!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
kul idé

Det kan nog fungera alldeles utmärkt... Litet hårt mot SL att behöva göra allt jobb, men med CoCs smidiga regelsystem borde det gå bra :)

Tänkte du låta folk slå sina egna slag? Det är ju inte helt ogenomförbart... om man tar för vana att modda värdet efter omständigheterna och bara säga om de lyckas eller inte så kan det nog funka...

Dessutom är det ju ett rätt robust expriment... om det inte funkar är det ju bara att dela ut de respektive karaktärsblanden och gå över till traditionellt spel :)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Måste jag ordna så du inte får det? Va, va, ska det vara så, va, va? (Min älskade Sverker Olofson imitation).

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Det låter som ett intressant koncept... jag har funtat på det själv ett par gånger, men aldrig omsatt det i praktiken.

Tänker du sedan justera rollpersonernas statistik på något sätt så att alla ligger på en ungefärlig jämställd nivå? Jag menar, med en bra bakgrundshistoria är det enkelt att motivera att spela en genialisk professor med ett förflutet som elitsoldat, men när han slängs in i en grupp kommer han att överskugga de andra.

Ett sätt är ju att spela med mogna spelare som undviker sånt, men alla kan vi fela...
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Har själv gjort så att inför min nystartade Kult kampanj låtit spelarna skriva ihop sina karaktärer själva så jag vi sedan sätta oss och snabbt slänga ihop lite siffror. Fungerar finfint.

Det är dock klokt att ge spelarna några riktlinjer och begränsningar så att de får ihop en spelbar grupp (mina riktlinjer var att de på något sätt skulle ha en koppling till en kastrullfabrik, samt att karaktärerna skulle vara hyfsat normala).

Det är helt överlägset att göra rollpersoner på detta sättet (för rollspel med just ROLLspelandet i främsta ledet, kan bli lite kluriga i exempelvis fantasy där man ska kunna slåss mot monstren :-]), då karaktärer och bakgrund hamnar i förgrunden (istället för att bakgrunden bara blir ett konstigt ihopplock för att förklara varför rollpersonen kan ditt och datt).

Alla som inte provat detta råder jag att göra det. Nu! :)

/Andreas
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Vi har testat det. Problemet är att avgöra hur bar spelaren menar när han eller hon skriver att karaktären är BRA på att odla kaktusar. Är det bättre eller sämre än jättebra? Räknas BRA högre än lovvärt begåvad?

Annars funkade det bra för oss. Vi saknade bara att ha ett formulär att klottra i marginalerna på /images/icons/laugh.gif

Vavva - som i grunden ogillar siffror
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
iofs

Man skulle ju kunna göra så att spelarna får X antal poäng att lägga hur de vill. Det skulle kanske funka.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
på spåret

Du är definitivt på rätt spår! Du är på väg att öppna dörren till en ny dimension av rollspelande... You are about to enter... the friform zone! Eller en bit på väg i alla fall

Har använt mig av nyss nämnda teknik bra länge nu (inte jämt men för det mesta). Som jag ser är ROLLspel betydligt roligare än rollSPEL.

GO FRIFORM!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
på spåret

Du är definitivt på rätt spår! Du är på väg att öppna dörren till en ny dimension av rollspelande... You are about to enter... the friform zone! Eller en bit på väg i alla fall

Har använt mig av nyss nämnda teknik bra länge nu (inte jämt men för det mesta). Som jag ser det är ROLLspel betydligt roligare än rollSPEL.

GO FRIFORM!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
konsekvens

Njae... är det verkligen bra det? Kompromisser funkar inte alltid så bra.

Jag tycker att man ska vara lite konsekvent här och löpa linan ut. Inga tärningsslag lyder mitt tips. På så sätt kan spelarna få pröva på nå't som är helt nytt... om de sedan inte gillar det så får man väl låta dem fixa sina stats...

Bara en tanke, ingen order

/sluper, som hänvisar till diskussionstråden *polyhedral bastards* för mer argument för / emot frimorm & tärningsrullande
 
Top