Nekromanti Star Trek vs Star Wars vs Babylon 5

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Inte så uppenbar ändå

"Nu är ju Star Wars i mångt och mycket en sago/fantasi värld"

Vilket ST också är. ST har andra namn för det, men de har minst lika många mystiska fenomen som SW.

"och där brukar det ju inte vara mycket bevänt med utveckling och så. Lägg därtill att Star Treks utvecklingshistoria är extremt optimistisk (iaf IMHO)."

Kvittar. Som Saxton uttryckte det, "what if they've discovered all of physics?" Det är hursomhelst lätt att kvantitativt bestämma vilka som är kraftfullast.

"Tja för att ta ett ganska tydligt exempel så finns det exempel så är en "photon torpedo" bestyckad med en 2kg antimateriladning och såna blir ju skeppen träffade med relativt ofta utan att gå sönder."

Så sägs det i Tech Manual, som inte är del i vare sig canon eller official. Den gäller helt enkelt inte.

"motsvarar en detonationsenergi på sisådär 10^17 J. (Omräkning till MT lämnas till den givetvis intreserade läsaren.)"

Det var 1.5 kg i TM, vilket kombinerat med 1.5 kg materia ger 64.2 megaton explosiv kraft. Även om detta stämt, så finns det något man bör tänka på.
* Drygt hälften av explosionen kommer att stråla ut i rymden, då smällen är sfärisk.
* Effektiviteten är inte 100%, utan 74%.
* Större delen av de partiklar man får av antimaterieexplosioner sönderfaller snabbt till neutriner, vilka går rakt igenom målet utan att skada det.

Sammanfattningsvis levereras 23.8 megaton vid direktträffar, och långt mindre energi vid nära träffar.

"Jag har även sett skepp ta såna träffar "direkt på skrovet" dvs med sköldarna nere och även om det då blir rejäla skador så tål ett starship uppenbarligen en sån smäll."

Vilken episod var det? Jag har för mig att det bara hände i ST6 - The Undiscovered Country, och att det inte var Federationstorpeder.

"Vad jag har sett så har inte jag uppfatat det som att SWs prylar är riktigt på denna nivå. (Men jag kan ha fel.)"

* Skyddsturbolasrarna på planeter levererar mellan 2E24 och 2E25 J per skott.
* De medelstora turbolasrarna på Star Destroyers levererar mellan 1E16 och 1E17 J per skott.
* De tunga turbolasrarna på Star Destroyers placeras mellan 1E18 och 1E19 J per skott.
* Dödsstjärnans huvudvapen levererar 1E38 J per skott.

"Själv anser jag STs bessättningar generellt vara profesionella, briljanta och karaktärsfasta.

Bara att skicka ned bryggofficierare är att riskera deras död, något som ingen modern militär skulle tillåta. Att ge opålitliga utomstående superuser-tillgång till flottans flaggskepp är inte heller det ett smart drag. Och ska man ta upp Janeway... *suckar*

"Här skjuter du ju helt förbi målet. Poängen är ju att i Star Fleet så är ju att vara "Captain of a starship" det absolut högsta opperativa befäl du kan få. Amiraler i ST är ju stabsnissar som befinner sig 1000tals ljusår ifrån "the action" och är mer eller mindre att betrakta som en reträttpost."

Nope. Ett "flaggskepp" är ett skepp som bär en "flagga", alltså en Amiral. Hur skulle denne Amiral samtidigt sitta hemma?

--
Björn


"This is my lovin’ dice. It’s gonna get me in the sack."
--ROTGC
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Nej. Vad är det?"

"Hippies. With guns." --Författaren

The Culture är ett 10000 - år gammalt semi-nomadiskt samhälle av mänskliga och teknologiska varelser. Robotar existerar och är inte människans slavar utan existerar sida vid sida med människorna. Varenda skepp är således "levande" och en person.

Teknologinivån är obarmhärtigt hög. Maskinerna är fullt medvetna men tänker i datorhastighet, så strider mellan skepp utkämpas under mikro- eller nanosekunder. Skeppen drar energi från "the energy grid", en slags hyperrymdsrealitet som ligger under den vanliga rymden. Culture - skepp kallas GSV (General Survey Vehicles) och är flytande hem åt sin besättning (kanske man kan kalla besättningen för husdjur). De kan med enkelhet förinta himlakroppar. De flesta naturliga fenomen är för veka för att skada dem. Och så vidare.

--
Björn


"If anyone asks me what happened to my hand, I tell them I was in a freak masturbation accident."
--ROTGC
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inte så uppenbar ändå

"Nu är ju Star Wars i mångt och mycket en sago/fantasi värld och där brukar det ju inte vara mycket bevänt med utveckling och så. Lägg därtill att Star Treks utvecklingshistoria är extremt optimistisk (iaf IMHO)."

Så du menar att 62.5 ggr så lång tid (minst - vi har ju bara antalet generationer som Jedi har skyddat lag och ordning i Republiken som mått på Republikens ålder, och det sägs inte ett jota om hur länge man har varit rymdfarande eller hur länge Republiken varade innan Jedi kom in i den, så en faktor 100 på tiden är inte orimligt) inte skulle märkas?

Personligen tycker jag att det märks ypperligt om man jämför Voyager med Phantom Menace. Darth Maul, mes eller inte, gör en lika lång resa (en halv galaxdiameter från Coruscant i mitten till Tatooine i kanten) på mellan sex timmar och två dagar som Janeway skulle ha tagit sjuttio år på sig att genomföra, vilket ger mellan 12 000 och 100 000 ggr så snabba skepp. Det om något tyder på en tämligen mycket mer avancerad kultur i Star Wars.

"Vad jag har sett så har inte jag uppfatat det som att SWs prylar är riktigt på denna nivå. (Men jag kan ha fel.)"

Det finns ett ställe i Star Wars där man faktiskt har något konkret att leka med, och det är i asteroidbältet i Empire Strikes Back. I samtliga andra fall har vi en massa okända faktorer som skrovstyrka, vapenstyrka, sköldstyrka, mekanik bakom skrov, sköldar och vapen etc. I asteroidbältet förångas ett antal asteroider (inte skjuts sönder i småbitar - det blir inget splitter eller skrot kvar, utan bara ett moln). Räknar man på den energi som krävs för att lösa upp en asteroid i den storleken så får man omkring 4x10<sup>11</sup> J per skott, under omkring en tiondels sekund = 4x10<sup>12</sup> W. Detta ska jämföras med att Enterprise-Ds sköldar uttryckligen i dialogen sägs kunna tåla 4x10<sup>11</sup> W, och på en skärmreadout i Generations står siffran 290 GW. Jag litar i alla fall faen så mycket mer på vad som sägs i dialogen och står på skärmen än vad som står i en apokryf techmanual (som iofs är rätt kul att läsa).

Så jämför man kanoniskt material (avsnitten och filmerna från Star Trek) med annat kanoniskt material (Star Wars-filmerna) så ser i alla fall jag i alla fall en faktor tio mellan vad kanonerna i Star Wars kan leverera och vad sköldarna i Star Trek kan tåla - till Star Wars fördel.

"Själv anser jag STs bessättningar generellt vara profesionella, briljanta och karaktärsfasta."

/images/icons/wink.gif Hur många gånger har Kirk och Picard brutit mot det första direktivet? Det är liksom nästan en regel i Star Trek: antingen bryter Kirk eller Picard mot första direktivet, eller också dabbar sig Kirk eller Wesley bortom all mänsklig fattningsförmåga (eller så blir Troi gravid med en utomjording, eller så blir Riker förförd av en utomjording, eller så... well, you get the point...).

"Poängen är ju att i Star Fleet så är ju att vara "Captain of a starship" det absolut högsta opperativa befäl du kan få. Amiraler i ST är ju stabsnissar som befinner sig 1000tals ljusår ifrån "the action" och är mer eller mindre att betrakta som en reträttpost."

Flaggbefäl (dvs befäl över en flottgrupp större än ett skepp) innehas av personer med flaggrader (dvs konteramiral plus) även i Star Trek (ett antal avsnitt i TNG och DS9 har flottbefäl ute på fältet), så enbart skrivbordsamiraler verkar det inte finnas.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tuvok kariär

Tuvok Lt. Commander grad behöver inte vara SÅ dåligt trots att han är över 80 år gammal därför att han har om jag minst rätt gjort TVÅ separata kariärer i Starfleet..
Den första några år efter Mr. Spock och sen efter XX antal år så tog han avskedd och blev civil under några årtionden sen fick han intreset att bli Starfleet officerare igen och var tvungen att gå om Starfeet acadamy då deras krav antaglien hade ändrats eller bara för att dom skulle kunna se om han fortfarande dög som officerare..

Som långlivad så tvivlar jag på att han bara kan storma in och säga Hej du för 40 år sedan var jag löjtnant i er lilla flotta sen gick jag i pension och nu vill jag åter igen börja arbeta så ge mig min Löjtnant tittel tillbacka..
Antagligen måste de i deras fall då de har gjort klara och tydliga och långa uppehåll i sin karriär börja om karriär klättrandet..

men Tuvok är den ni MINST av allt ska tycka synd om i Voyger mr Kim är det synd om han är den ENDA bland skeppets huvudpersoner som INTE har ökat i rang...
Paris har ökat i rang
7av9 har ökat i rang
Klingon bruden har ökat i rang osv..
Ändå är Mr Kim en av de få "hjältarna" som nästan aldrig har ställt till med problem eller äventyrat skeppet eller annat dumt..
( I Usa har tydligen det sista avsnittet sänts och stackars Mr Kim.. *suck* )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Death Star kicks ass!!

Tack. Nu har jag bilden av en Dödsstjärna med mekaniskt ben & fot á la Oppfinnar-Jocke fäst på näthinnan...

"Dantooine is too far to make an effective demonstration. But don't worry, Alderaan will soon be quite close to it!"
"Nooo..."
*BOING!*

--
Åke
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
vaddå?

vad menar du med det? var inte kirk kapten på voyager?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: men ....

"kan inte kirk varit kapten på voyager innan janeway?"

Nepp. Kirk försvann under jungfrufärden på Enterprise-B (långt efter att Enterprise-A tagits ur tjänst). Voyager rymdsattes minst 80 år efter att Kirk försvann.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: men ....

Plus att Voyager är ett sprillans nytt skepp, så Janeway är den första chef det haft (eventuellt med undantag av nån nisse som chefade under utvecklingsstadiet).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte så uppenbar ändå

<I>Det finns ett ställe i Star Wars där man faktiskt har något konkret att leka med, och det är i asteroidbältet i Empire Strikes Back. (...) I asteroidbältet förångas ett antal asteroider (inte skjuts sönder i småbitar - det blir inget splitter eller skrot kvar, utan bara ett moln).</I>

I 'Cobra' skjuter Stallone på en pick-up med en hagelbössa, och explosionen fyller halva landskapet med ett eldhav. Efter några sekunder ser man det utbrända bilvraket komma störtande ner i det - uppifrån.
Så i så fall vill jag också ha det räknat som canon att bilarna i actionfilmer körs på
propangas och sprängämnen istället för bensin. (-:

Kan någon förresten förklara <I>varför</I> Enterprise gjorde ett fem kilometer djupt hål i marken? Alltså, vad höll de på med?

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Action-canon

"Så i så fall vill jag också ha det räknat som canon att bilarna i actionfilmer körs på propangas och sprängämnen istället för bensin. (-:"

Exakt! Vi spelade ett kort äventyr som ungefär gick ut på att en kasse svenska fjälljägare skulle in i Sovjet (det var under det kalla kriget) genom Finland och hämta ut den svenske forskaren Bo Fors som KGB hade kidnappat, med GURPS och de cinemastiska reglerna i GURPS Special Ops. Och... tja, explosioner gjorde dubbel skada på fiender och halv skada på rollpersoner (normal skada på allt annat), bilar hade en dunk bensin och 125 g sprängdeg i baksätet, KGB missade alltid med första salvan, rollpersonerna fick aldrig slut på ammunition (och skurkarna levde aldrig tillräckligt länge för att få slut på ammunition), ju mindre kläder man hade på sig desto mindre skada gjorde fiendens kulor, och när den store sambo-kunnige ryssen Boris gick i närstrid med Sven-Olle Olsson så fick ingen oavsett sida störa dem i deras slugfest. Vi har sällan haft så jefla skoj!

Och nån gång i sommar ska vi röja loss i Feng Shui. /images/icons/wink.gif

"Kan någon förresten förklara varför Enterprise gjorde ett fem kilometer djupt hål i marken? Alltså, vad höll de på med?"

Avsnittet hette Inheritance (säsong 7 nånstans). Planeten Atreas kärna håller på att stelna, och detta måste lösas genom en plasmainjektion i ett antal magmafickor. För att komma åt dem måste man borra ett hål ner till dem och för en gångs skull så bygger man inte om huvuddeflektorn för att lyckas, utan modifierar fasrarna istället.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vänta nu Enterprise är ett flaggskepp...

...i någon version(i striden mot Borgkuben nämns det i dialogen, precis när Picard tar befälet...)

Weeha!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vänta nu Enterprise är ett flaggskepp...

"...i någon version(i striden mot Borgkuben nämns det i dialogen, precis när Picard tar befälet...)"

Star Trek använder termen "flaggskepp" tämligen slarvigt. Ett "flaggskepp" är i själva verket ett skepp med befälstecken, dvs det skepp ombord på vilket chefen för flottgruppen normalt befinner sig. Detta kräver att man har en flottgrupp (dvs fler än ett skepp som rör sig i grupp), en chef över flottgruppen samt ett skepp där chefen kan föra befäl.

I de flesta fall där amiraler är ute i fält (DS9, TNG lite då och då) så fylls dessa krav, men Star Trek är ju... liberalt vad gäller militära saker, om man säger så.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
kom IGEN nu...

vi snackar om ett universum där konstiga rymdvarelser lever och frodas, man knäcker naturlagar på löpande band, och den fula killen får alla tjejer......

han kan väl... trillat in i ett svart hål... tappat minnet... och blivit... återfödd.. eller nånting.. till den här janeway... eller något...

var inte så trångsynta!

//lave som anser att detta inlägg var lika logiskt och underhållande som senaste (första och sista) avsnitt av startrek jag såg
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: kom IGEN nu... ot

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>vi snackar om ett universum där konstiga rymdvarelser lever och frodas, man knäcker naturlagar på löpande band, och den fula killen får alla tjejer......
han kan väl... trillat in i ett svart hål... tappat minnet... och blivit... återfödd.. eller nånting.. till den här janeway... eller något...
var inte så trångsynta!<p><hr></blockquote><p>åånej Janway kan inte vara Kirk återfödd av dessa orsaker..
1 Janway har inte sex med varje ny alien varelse hon möter...
2 Janway hamnar inte i knytnävslagsmål så ofta..
3 Janway halverar inte tiden för sina ingenjörer..
4 Janway och Docktorn brukar inte reta Tuvok..
5 Janway är allt för ologisk och fattar allt för många beslut taktiskt dåliga beslut.
( Ge Borg hjälp att besegra "Art siffor" döda Tuvix bara för att få Tuvok och kocken tillbacka.. osv )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top