Nekromanti Star Trek vs Star Wars vs Babylon 5

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hm, Vilka är bäst av ovanstående? Skepp alltså, inte serier, själv är jag inte tillräckligt insatt i något av dem, även om jag sett en del av alla. Vilka skulle mest troligt vinna ett slag? Själv har jag inte en aning o är så rådvill att jag blir lite vimsig. Menar, star trek har visserligen sköldar, men de tycks ju gå sönder ganska illa kvickt o ett relativt tunt pansar. En annan förmodad fördel är att datorn kan sköta ganska mycket av siktning mot diverse däck och annat. Star Wars däremot har ju helt andra saker lite eller inte något pansar alls och oftast med manuell bemanning vid kanonerna, visst datorstöd får man dock förmoda att det finns, de har också tjockare pansar verkar det som (eller sämre vapen kanske). Som jag sa inledningsvis är jag inte så insatt, men det tycks mig faktiskt som om Babylons skepp drar det kortaste strået i den här drabbningen, visserligen är skeppen ganska stora och tåliga men de förstörs illa kvickt ändå. Fast man kanske inte kan göra såna här jämförelser? Star wars är ju ändå ”rymdopera” o de andra två lite mer ”seriösa” men skit i det!

Vad tror ni andra? (förresten, kanske inte hör hemma här, men då får väl herrar redaktörer flytta på det då.)

”jag flyr aldrig – jag retirerar- retirera!” Groo
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Babylon 5s skepp (med undantag av möjligen Minbaris, Vorlons och Shadows krigsskepp) ligger tämligen pyrt till. Ingen av de andra civilisationerna har sköldar eller försvarsvapen annat än närförsvarskanoner. Minbari har inte ens sköldar, men de har tämligen tåliga skepp och strålvapen som inte går av för hackor. Vorlonerna och Shadows har inte heller sköldar, men deras skepp "lär" sig att tåla stryk. Hur som helst så hamnar majoriteten av B5s skepp längst ner på skalan. Kanske White Star, Excalibur (från Crusade) eller någon av de mest avancerade civilisationerna (Shadows eller Vorlon) skulle kunna stå pall mot Star Trek, men bara kanske.

Star Trek har balla vapen, men å andra sidan så är de marginellt tuffare än vapnen i B5. Däremot har de riktigt coola sköldar, som gör att de helt klart kör över B5s skepp. Dessutom har de sina subspace-fält som används för att hålla ihop skeppet, något som B5 inte ens snuddar vid. I B5 tar man stryk på det gamla hederliga sättet.

Star Wars, å andra sidan, vet man inte så mycket tekniskt dravel om, utom att en Star Destroyers laserkanoner pulvriserar asteroider som ger Enterprise problem och att eldkraften på en Star Destroyer kan förvandla ytan på en planet till slagg. Det finns en cool uträkning på hur mycket mer energi en turbolaser i Star Wars har jämfört med en faserkanon i Star Trek, baserat på hur snabbt en Star Destroyer pulvriserar en asteroid och hur snabbt Enterprise borrar ett fem kilometer djupt hål. Resultatet var att en Star Destroyers turbolaser (av vilka den har ett femtiotal) har i magnituden 100 ggr så mycket energi som en av Enterprise-Ds faserbankar. Uppenbarligen tål både skepp och sköldar i Star Wars den sortens smällar, och det krävs upprepad mängd med massor med däng för att sänka en kryssare i Star Wars.

Men å andra sidan, vad kan man förvänta sig av tre civilisationer som spänner över ett tjugotal system (Earth Alliance B5), ett tusental system (Federationen i Star Trek) och en hel galax om hundratusentals stjärnor (Republiken/Imperiet i Star Wars). Det är liksom tre totalt skilda ligor vi talar om, som att jämföra knattefotboll med korpfotboll med UEFA.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Star Wars!

De har en massa små skepp (x-vingar) styrda av rymd-cowboy-rebeller som svänger bättre i vaccum än en katt på en gummimatta! tänk bara de andra skeppen som har tråkiga saker som naturlagar att tänka på... sen kan tydligen rebellerna alltid hitta en "svag punkt" på skepp, och sen är det bara att flyga in där och blasta loss. pang bom osv.

så: medans kirk på voyager ger order om att ställa om sköldarna, sätta pasern på anfall, långsamt göra en sväng som en finlandsfärja, då passar fem små x-vingar på att åka runt som galna myggor och blasta loss. under tiden flyger en Y-vinge in i skeppet och bombar känsliga punkten. pang bom.
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Starfigthers är lösningen

Star Wars skulle vinna över lägset p.g.a att de är många och
ganska så små jämfört med de andra och det gör att det blir svårt att låsa siktet på dom(kanske inte svårare men det skulle ta en hel del tid om man måste låsa på varaenda en och sen skjuta) och dessutom har de kraften med sig.
Star Wars Rular!

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Starfigthers är lösningen

Hm, Du glömmer förvisso de gigantiska stjärnkryssarna som nog har vissa problem med manövrar i rymden, men visst, tror säkert att Star Wars skulle vinna, i alla fall om man jämför teknologierna i filmerna, fast å andra sidan så behöver de inte låsa på målen i Star Trek heller, man kan göra manuell eldgivning, men träffarna blir inte lika precisa som annars. De kan slå ut i princip vad som helst på skeppen. Dessutom har de sköldarna. Men visst, sant, Star Trek tycks sakna mycket små fighters som de kan skicka ut, men skeppen de har är ändå ganska stridsdugliga.

”jag flyr aldrig – jag retirerar- retirera!” Groo
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Starfigthers är lösningen

<I>Star Trek tycks sakna mycket små fighters som de kan skicka ut, men skeppen de har är ändå ganska stridsdugliga.</I>

Inte att förglömma: Skeppen i Star Trek kan slåss i överljusfart; det kan inte de andra. Enterprise kan enkelt svepa förbi en star destroyer i warp 9 och avfyra sina vapen mot den i förbifarten. Den har näppeligen sensorer för att ens följa skeppet i den farten, och försöker den följa efter så går den in i hyperspace och försvinner från omvärlden...

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Starfigthers är lösningen

För det första är det sedan länge bevisat att skeppen i Trek serien inte kan skjuta säkert i Warp.
1 olika rymdkonstigheter kan inträffa och skeppets Warp kan kolapsa.. ( har hänt något sådant en gång )
2 Svårigheter för warpskeppet att träffa målet gör den taktiken allt för omöjlig...

Sedan finns det faktum att OM de hade den möjligheten så skulle den ha använts i Trek serien men det har den inte annat än i några få fall då taktiken faktist HAR använts.
MEN samtliga fall så verkar vara speciela.
1 en astroid hade blivit medragen in i Warp och höll på att kollapsa warp fältet försökte Kirk ge order om Fasers men det gick inte så torpeder var tvungen att användas.. ( Då färdades både skeppet och astroiden i samma hastighet med parralell kurs emot varandra )
2 Något TNG avsnitt där de förskte skjuta och gjorde ett driveby men det var farligt det då Techomumbo techomumbo och måltavlan var *hmm* tror det var en station eller något..

Hur som helst...

Warp driven är farlig att skjuta i och det har sakts i officiela källor att enda praktiska sättet att slåss i Warp är emot ett annat skepp som är i warp och skjuta emot varandra problemet är att båda skeppet skulle vara extremt sårbara då sköldar inte verkar funka lika bra under warp som normalt och att konstiga saker kan hända med warpfältet..

Sist om du inte tror det jag har lärt mig av att ha sett många avsnitt av Trek ( alla som har gått på TV ) samt läst många många Fan ficktion sidor med Trek och många Star Wars VS Trek sidor..

SÅ tänk på detta..
1 Till och med många av de seriösa Trekiserna håller med att taktiken att warpa + skjuta ÄR för farlig för att vara praktist..
2 OM taktiken hade varit praktist så skulle det ha använts under Slaget vid Worf där borg slaktade och under slaget om Deep space 9 där hundratals skepp stod och slogs emot varandra.. Cardasian + Dominion VS Fedrationen + Klingons.. ( ej sett det men läst flera avhandlingar om taktiken som användes skrivna av olika Trekare samt av en Warsi = Star wars fanatiker )
3 OM taktiken hade varit använbar så varför använda Cloking då warpade skepp ÄR svåra att se och nästan omöjliga att skjuta på.. ( Ja Trek skepp har FTL sensorer som kan upptäcka sådana skepp i tid MEN även Star Wars har FTL sensorer så det finns inget som antyder att dom inte kan upptäcka sådana warpade skepp i tid )

Sist kan man säga så här..
Trek skeppen har usla vapen en Fhoton torped må vara laddad med antimatiera men enigt de officiela fakta och det som har sakt i serien så skulle jag hellre ha tagit "Fatboy" ( En av två leksaker som USA demonsterade i slutet av WW2 ) då den är betydligt smutsigare och inte så mycket svagare i styrka..
Sedan deras Phaser är inte imponerande den funkar genom att lösa upp bindingen mellan atomer och molekyler och göra om målet till energi Phaser har svårt att arbeta på tunga metaler och har därför minskad styrka.
Sköldar är väldigt effektiva emot Phaser då de på minner om varandra och en Phaser slår inte igenom något den LÖSER UPP målet Men om den ska komma igenom en sköld så måste den antagligen SLÅ sig igenom eller bli inställd på samma frekvens som skölden och kan därmed passera utan problem..
Och styrkan på sköldarnas och vapnenas rena sprängkraft finns att få tag i från olika sidor samt officiela tekniska manualer och den är inte så imponerande..

Sist kan nämnas Star Wars vapen använder inte något sådan det är Plasma som deras turbolaser skjuter iväg och exploderar i målet pansar denslår sig igenom sköld och pansar och Warsis som har beräknad styrkan i den har i sämsta fallet kommit till sådana reslutat att Trekarnas sköldar skulle hålla men inte under lång tid..
Bästa fallet skulle ett skott krossat både enterprise A,B,C samt skadat Enterprise D och E...
Men dom överdrev...

De har beräknat från scener i Star Wars när en Imperial stardestroyer skjuter astroider och det är klart enorma krafter det rör sig om..
<A HREF="http://www.theforce.net/swtc/" target="_new">http://www.theforce.net/swtc/</A> för ren Star Wars med fakta fakta den om jag mins rätt har blivit erkänd av Georg Lucas själv att den har kvalite..
<A HREF="http://www.stardestroyer.net/Empire/index.html" target="_new">http://www.stardestroyer.net/Empire/index.html</A> Michael Wong en stor Warsi har skrivit denna sida hans fakta baseras på Saxon samt sina egna uträckningar sidan har bra kvalite är är i mitt tycke rättvist då den försöker vara vetenskaplig. Det finns de som är lutar mer åt Trek sidan och andra som lutar mer åt War sidan..
sidan är fylld av taktiska analyser av både Trek och Wars olika starka och svaga sidor..
<A HREF="http://www.sfdebris.com/faq.html " target="_new">http://www.sfdebris.com/faq.html </A> Ännu en Trek VS Star Wars men inte fullt lika mycket vetenskap..


Slutpoängen Star Wars skulle vinna tycker jag och många många andra...
Fast OM coolhets faktor skulle kunna användas för att bosta skeppens förmåga då vet jag inte vem som hade vunnit B5 eller Star Wars eller Batlestar Galactica..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Starfigthers är lösningen

1 Till och med många av de seriösa Trekiserna håller med att taktiken att warpa + skjuta ÄR för farlig för att vara praktist..

"Pojk, jag har tillbringat 30 år med att komma på vansinniga sätt att göra saker på!"
    Scotty

Du glömmer en detalj: Att nånting är livsfarligt, förmodat omöjligt eller nåt som bara en tvättäkta galning ens skulle försöka, har aldrig hindrat Enterprises olika besättningar från att prova det och lyckas. (-:

Fan-spekulationer om "vem som skulle vinna" har jag dock aldrig gett mycket för - resultatet blir alltid att den film/serie som konstruktören själv tycker bäst om, vinner. (För några år sen var det nästan omöjligt att hitta en som kom fram till att SW skulle vinna; förstås därför att ST:TNG gick på TV och var högaktuell medan SW i stort sett låg i limbo.) Jag ville bara nämna en faktor som inte hade tagits upp här.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Starfigthers är lösningen

Jag har ett svagt minne av att det finns något i ST som kallas för "The Picard Maneuver", som tydligen ska vara väldans effektivt mot farkoster som inte kan färdas i warp eller har warpsensorer. Det går ungefär ut på att man startar på ett ställe lagom långt från målet, och avlossar en snabb phaser-salva. Sedan sätter man direkt av i warp, och åker *runt* målet, och lägger av ytterligare en phaser-salva innan den första kommer fram (eftersom den bara färdas i ljushastighet). Eventuellt skulle den här tekniken kunna funka fint mot SW-skepp.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Starfigthers är lösningen

warp sensorer är helt enkelt vanliga FTL sensorer. ( FTL = Fasther Then Light sensorer ) vilket både Star Trek och Star Wars har bevis till att de har sådana i Star Wars är tydligast i The Empire Strike back där de på Hothe direkt kan se att en flotta har hoppat ut från hyperspace..

Lösningen om du kommer ihåg till att besegra Picard manövern ligger i att hindra skeppet att hoppa i warp genom att låsa en tractor stråle på dom.
( Data kommer på hur de skulle hindra Picard att spränga Enterprise när han var under mental kontroll och använde "Picard Maneuber" emot dom )

Skeppen i Star Wars HAR Tractor beams som duger helt utmärkt om de kombinerar det med sina FTL sensorer.

Nu kommer säkert ett TROLL att börja skrika men Trek kan stråla ombord en bomb i motor rummet till stardestroyern och döda allt...

FEL FEL FEL..
1 Man kan inte stråla igenom sköldar i Star Trek och STar Wars HAR sköldar till skillnad från Trek skepp har Wars spell 2 olika typer av sköldar, Energi shilding och Physical shilding.
2 I olika avsnitt har man sett att vanlig EMP stråling, Radio strålning, Gamma, Röntgen osv har varit NOG för att hindra att dom skulle kunna beama ombord fienders skepp. Strålnings mängden av EMP och det andra behöver inte ens vara dödlig för att hindra.
I några avsnitt så har man sett att NOG tjock Sensor dämpande lager av pansar gör det omöjligt att Stråla ombord då sensorerna inte kan se om det finns någt att transporta till..
3 Star wars skepp använder sig av OTROLIGT kraftiga Jon motorer och i flera avsnitt har vi sett att jonstrålning är nog för att hindra inte bara sensorer utan även Transporter..
4 OM de skulle Transportera över skulle de mötas av Stormtroper som har pansar gjord för att skydda emot energi vapen som Blaster men troligen även Phasers, NU orsaken att Stormtroper dör när de blir skjutna av kraftiga Blaster är för att rustnigen inte ger dom 100% skydd imot en kraftig Blaster..
Nu kan jag inte garantera hur effektiv en Stormis pansar är emot en Phaser men vi har sett i Trekseriena att det finns metaler och matrial som Phasern inte klarar av antagligen för att det är för kraftig/tung metal eller för att det är en energi absorverande/reflekterande substans...
5 Star Wars används inte bara energi vapen utan även gas, bio vapen, misilvapen och annat skoj.. så om ett bordnings team skulle anlända så skulle inte bara rödskjortorna dö..
Sen har de i Trek en konstig ovana att vid varje Away misson riskera livet på viktiga Brygg officerare en riktig navy eller arme skulle sända under officerare och meninga medans Brygg officerare skulle sitta kvar i skeppet under radio kontakt då de är väldigt viktiga och kräver år av träning till att utbilda..




<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Hm, Vilka är bäst av ovanstående?"

Star Wars. Glory to the Empire!

"Skepp alltså, inte serier, själv är jag inte tillräckligt insatt i något av dem, även om jag sett en del av alla. Vilka skulle mest troligt vinna ett slag? Själv har jag inte en aning o är så rådvill att jag blir lite vimsig. Menar, star trek har visserligen sköldar,"

...vilket SW - skepp också har.

"men de tycks ju gå sönder ganska illa kvickt o ett relativt tunt pansar. En annan förmodad fördel är att datorn kan sköta ganska mycket av siktning mot diverse däck och annat."

Vilket SW också har.

"Star Wars däremot har ju helt andra saker lite eller inte något pansar alls"

Star Destroyers har flermetertjockt pansar.

"och oftast med manuell bemanning vid kanonerna, visst datorstöd får man dock förmoda att det finns,"

Jäpp.

"de har också tjockare pansar verkar det som (eller sämre vapen kanske)."

Tjockare pansar, kraftigare sköldar, kraftfullare vapen.

"Som jag sa inledningsvis är jag inte så insatt, men det tycks mig faktiskt som om Babylons skepp drar det kortaste strået i den här drabbningen, visserligen är skeppen ganska stora och tåliga men de förstörs illa kvickt ändå."

Sant. 2 megaton tycks räcka i B5s värld. De enda som kommer upp i Star Trek eller Star Wars - nivå är Vorlons och Shadows...

"Fast man kanske inte kan göra såna här jämförelser? Star wars är ju ändå ”rymdopera” o de andra två lite mer ”seriösa” men skit i det!"

Man ska göra sånt här. Det är ju så <a href="http://groups.google.com/groups?q=alt.startrek.vs.starwars&hl=en&lr=&safe=off&site=groups">förbannat kul</a>!

--
Björn


"See, Star Trek trying to defeat the Empire is the equivalent of the Easter Bunny throwing marshmallows at the Devil."
--Sarah Nichols
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Starfigthers är lösningen

Ok, jag ville vänta med den ett tag men... det slutgiltiga beviset för att det gamla "Enterprise mot en SD" oundvikligen skulle sluta med att Enterprise vinner:

<BLOCKQUOTE>Besättningen på USS Enterprise är good guys. Besättningen på en Imperial Star Destroyer är bad guys. Och enligt båda seriernas inre logik vinner the good guys <I>alltid</I> över the bad guys i slutänden.</BLOCKQUOTE>
/images/icons/cool.gif

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Starfigthers är lösningen

"Besättningen på USS Enterprise är good guys. Besättningen på en Imperial Star Destroyer är bad guys. Och enligt båda seriernas inre logik vinner the good guys alltid över the bad guys i slutänden."

Säg det till Röd Trea (killen i y-vingen som exploderade över Executor)... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Starfigthers är lösningen

"Inte att förglömma: Skeppen i Star Trek kan slåss i överljusfart; det kan inte de andra."

Nej, de kan de inte, inte konventionellt.

Jag vet, TNG "Maneuvers", där Picardmanövern genomförs. Vi får där reda på följande:
* Picard hittade på en rudimentär manöver som han sedan aldrig använt.
* Den fungerar inte på mål som har överljussensorer, men den fungerar på Enterprise ändå, faen vet varför.

Vad vet vi om den annars? Bara en sak: I anfall mot varenda givet stationärt mål har den aldrig någonsin använts. Om Warp Strafing existerar får vi alltså anta att Starfleet hellre dör än använder taktiken.

Q.E.D, warp strafing är inte enkelt. Annars hade det använts i idealsituationen First Contact, Q Who, Best of Both Worlds, Way of the Warrior, med flera.

"Enterprise kan enkelt svepa förbi en star destroyer i warp 9 och avfyra sina vapen mot den i förbifarten."

Varför görs inte detta i serien?

"Den har näppeligen sensorer för att ens följa skeppet i den farten, och försöker den följa efter så går den in i hyperspace och försvinner från omvärlden..."

Det är knappast troligt att Federationsskepp har sensorer och vapen med kapacitet att träffa. De har aldrig uppvisat en sådan kapacitet förut.

--
Björn


"My posting history reads like a laundry list of pro-ST nightmares."
--Kynes
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Starfigthers är lösningen

"Ok, jag ville vänta med den ett tag men... det slutgiltiga beviset för att det gamla "Enterprise mot en SD" oundvikligen skulle sluta med att Enterprise vinner:

Besättningen på USS Enterprise är good guys. Besättningen på en Imperial Star Destroyer är bad guys. Och enligt båda seriernas inre logik vinner the good guys alltid över the bad guys i slutänden."


Det är sant. Sedan finns också The Cult of Connie, som hävdar att Imperiet hade vunnit mot Next Generation - federationen men förlorat mot en flotta Constitution - skepp, då Constitution - skeppen är OÖVERVINNERLIGA! /images/icons/wink.gif

--
Björn


"We come in peace, shoot to kill."
--Star Trekkin'
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Starfigthers är lösningen

<I>I anfall mot varenda givet stationärt mål har den aldrig någonsin använts.</I>

Skulle man göra en lista på alla balla grejor som Enterprises besättningar har hittat på men som ingen använt igen sedan, så skulle den bli rätt lång. (-:

<I>"Enterprise kan enkelt svepa förbi en star destroyer i warp 9 och avfyra sina vapen mot den i förbifarten."
Varför görs inte detta i serien?</I>

Det finns inga star destroyers där. (-:
Jasså, du menar så.  Storykonvention, förstås - det <I>ser</I> faktiskt inte speciellt hjältemodigt ut...

<I>Det är knappast troligt att Federationsskepp har sensorer och vapen med kapacitet att träffa. De har aldrig uppvisat en sådan kapacitet förut.</I>

Skepp har flugit <I>mot</I> varandra i warpfart och skjutit på varann - borde inte det vara <I>svårare</I> isf? Att strider äger rum i warp brukar iaf vara rätt standard. ("Captain's log, stardate xxxxxxx. We're on our way to the Xxx system and..." "Captain, an object is coming towards us, warp 9,87!" "Hail it!" "There's no response!" "It's firing!" "Shields up!" etc.)

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Man ska göra sånt här. Det är ju så förbannat kul!

Hehe /images/icons/smile.gif.. Bara man inte tar det FÖR allvarligt och börjar bråka.. (har sett det) Då blir det bara löjligt.. Som om en påhittad värld skulle vara bättre om den är militärt/teknologiskt starkare.. Då är det ju bara att sitta och skriva den förjävligaste överlägsnaste värld som finns.. Jaja.




"See, Star Trek trying to defeat the Empire is the equivalent of the Easter Bunny throwing marshmallows at the Devil."
--Sarah Nichols

Ett jävla bra citat! /images/icons/laugh.gif


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top