Nekromanti Stämning

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Eh, ett förtydligande.

Att offa är inte samma sak som att skratta, dumma sig eller andra skumma saker som man kan ha för sig under spelmöten. Vi brukar ofta råka ut för skrattattacker när vi spelar, och det är ju inte direkt så att jag anser att man inte får ha roligt bara för att man spelar skräckrollspel.

Det jag AVSKYR är OFFANDET. Alltså, när någon tar upp något helt utanför spelet, och som ofta förstör stämningen helt. Exempelvis; "Var det någon som såg förra avsnittet av Arkiv X, där hade de också ett sånthär skumt bibliotek, men Moulder drog värsta skämtet....". Inte så kul mitt under spelpasset.

DOCK är det inga probs att dra skämtet utanför, ifall gruppen delat på sig och man blivit utskickad, under en paus, via lappar, eller tyst åt sidan medan SL håller på att samtala med en annan spelare. Via lappar eller tyst åt sidan är lite smyg-offande, men det är helt okej då det inte dödar stämningen (om inte alla börjar skratta JÄTTEHÖGT och stör spelledaren och spelaren, iofs).

Och Krille, angående hur länge man orkar koncentrera sig på en sak.... visst, man kanske inte kan vara HELT fokuserad längre än en kvart/halvtimme, men man kan ändå ha vett att hålla tyst för det. Fan, de flesta klarar av att se en film utan att snacka en massa skit (även om vissa inte har vett att hålla tyst då heller, missfostren).

Offande handlar precis som ett biobesök om lite allmänt vett. Visst kan man viska saker till polarna emellanåt, men man behöver inte sitta och med hög röst kommentera under väl valda delar av filmen. Samma är det med äventyr.

/Andreas - död åt offarna och de högljudda biobesökarna. :)
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Re: Eh, ett förtydligande.

Offande handlar precis som ett biobesök om lite allmänt vett. Visst kan man viska saker till polarna emellanåt, men man behöver inte sitta och med hög röst kommentera under väl valda delar av filmen. Samma är det med äventyr.

Bra sagt, ska komma ihåg det.

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Då är jag och gänget är inte normala...

Den normala människan kan hålla koncentrationen på ett ämne i en kvart ungefär. Ett fåtal kan komma upp i en halvtimme. Sedan börjar tankar och associationer driva iväg.

Vad grundar du det där med en kvart på? Jag kan koncentrera mig mycket längre än en kvart på något och detsamma gäller de flesta av de jag spelat med.

Däremot kan jag ha väldiga problem med att rollspelen helt pajar min koncentration på andra saker som jag borde tänka på, t.ex. tentaläsning och föreläsningar. Det är alltid massa rollspelsgrejer som virvlar runt i huvudet och dominerar tillvaron. Ett exempel från en klassåterträff i höstas:
En tjej från gamla klassen som var väldans uppsnofsad och hade fått jobb på en konsultfirma i Stockholm tittade smått nedlåtande på mig och sa: "jaha, och hur blev du en sån där långhårig typ då?"
Jag som hade lirat mycket Vampire veckorna innan svarade instinktivt: "Och hur blev du ventrue då?"
Hennes uppfattning om mig blev nog inte bättre efter det, i alla fall såg hon rätt fundersam ut.

Nästan så att man blev lite rädd för det egna hälsotillståndet faktiskt.../images/icons/smile.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Då är jag och gänget är inte normala...

En liten hög forskningsrapporter som jag har läst. Hurså?

Eftersom det inte alls stämmer med mina erfarenheter vore det intressant att veta om det var något som du själv kommit fram till eller om det var "vetenskapligt belagt". Skulle gärna ta en titt på de där forskningsrapporterna; vill gärna se hur de kommit fram till sina resultat. Man har ju lärt sig att forskningsresultat många gånger kan falla rätt platt när man kollar på vilka metoder som använts eller vilka slutsatser som forskarna dragit ur sitt material. Emellanåt är det smått skrämmande att se vilka stollar som får undervisa och forska på universitetet, och som får presentera sina resultat som fakta. Kritiskt tänkande helt enkelt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vetenskaplig okoncentration (OT)

"Skulle gärna ta en titt på de där forskningsrapporterna; vill gärna se hur de kommit fram till sina resultat."

Flera olika metoder, faktiskt. Ett antal försök gjordes genom att helt enkelt spela in frivilliga personer på deras ordinarie arbetsplats - arbetsplatserna var då sådana som krävde konstant koncentration för arbetet men som inte var tidskritiskt, till exempel stansa uppgifter eller digitalisera geografiska data - och mätte tiden mellan tillfällen då personerna inte koncentrerade sig på sitt arbete.

Ett antal andra försök gick ut på att föra en konversation med subjektet om ett specifikt ämne - helt enkelt djupintervjuer - som spelades in, varvid man mätte tiden mellan avstickare i intervjun.

Ett tredje gick ut på att man satte sensorer som mätte ögonrörelser och sedan visade film om ett specifikt ämne. När ögonen avvek från filmen gav sensorerna utslag. Efterföljande intervjuer visade brister i koncentrationen som sammanföll i filmen med utslagen från sensorerna.

Resultaten av försöken var ganska entydiga: försökssubjekten klarade inte av att hålla koncentrationen särskilt länge. Medianen i de två första försöken låg på ca 18 minuter, medan medianen i det tredje låg på ca 22 minuter. De flesta klarade en kvart, väldigt få klarade en halvtimme.

Rapporterna "snubblade" jag över (åkej, jag letade aktivt efter sådant material) i biblioteket på Högskolan i Skövde ca 1996, i samband med en del arbete om användarvänlighet och människa-maskininteraktion.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Vetenskaplig okoncentration (OT)

Problemet med ditt argument (som du nämnde ovan, men som jag svarar på här) är ju dock att det här med koncentrationen gäller allt. Man skulle ju då enligt dig inte klara av att se en film (eller ens en sitcom!) utan att kunna hålla sig för att göra en massa annat vid sidan om (i det är fallet handlar det om att snacka strunt).

Visst bryts ens koncentration emellanåt när man spelar (man är inte alltid aktivt involverad ens, exempelvis när spelledaren talar med någon annan spelare), men för den sakens skull behöver man inte offa. Man kan låta tankarna glida iväg en liten stund och fantisera (jag har exempelvis kommit på en del schysta spel och filmideer under spelpass), lyssna på bakgrundsmusiken, titta ut, fingra eller rita på sitt rollformulär osv. Man behöver alltså inte snacka en massa strunt så fort ens koncentration försvinner bort en snabb stund (för att sedan, helst, återkomma igen väldigt fort... annars är det nog ett tråkigt äventyr man spelar).

F.ö. finns det offande spelledare också... men de vill jag inte ens tänka på *ryser*.

/Andreas
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Vetenskaplig okoncentration (OT)

Gemensamt för de undersökningar du nämner är att personerna inte sysslar med något som de valt själva (Jobbet har man kanske förvisso valt, men snarare för lönen än för att det skulle vara det roligaste som finns). Ser jag på en film eller djupintervjuas om något som jag inte är särskilt intresserad av blir jag självklart okoncentrerad efter ett tag. Ägnar man sig istället åt det som man själv vill göra, och inte har något annat omkring som stör, kan man hålla koncentrationen väldigt länge. Själv hamnar jag i alla fall som i en egen värld där inget annat finns än det jag sysslar med. Om sen t.ex. telefonen ringer känns det som om jag är helt yrvaken och man kommer på sig själv med att man nog skulle behöva käka, gå på muggen m.m., behov som man helt förträngt under timmar. Den här typen av koncentration är dock svår att uppnå under rollspelmöten eftersom det ofta kommer in störningar av olika slag, inte minst från mindre koncentrerade deltagare, men det går.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hear hear

och de högljudda biobesökarna.

stryk med spikig pinne skall de ha... gäller även folk som snusar, leker med laserpekare, har popcornkrig eller tar med sig icke-läskunniga barn till en textad film.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Debatt med Krille (OT från OT-ämne...)

Problemet med att diskutera med Krille är att han, i motsats till t.ex. mig, har torrt på fötterna. Jämt. It's lucky he's on my side on this subject...

Nightowl, som önskar han hade forskningsrapporter som stödde hans åsikter. Grrr. ;-)

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vetenskaplig okoncentration (OT)

"Gemensamt för de undersökningar du nämner är att personerna inte sysslar med något som de valt själva (Jobbet har man kanske förvisso valt, men snarare för lönen än för att det skulle vara det roligaste som finns). Ser jag på en film eller djupintervjuas om något som jag inte är särskilt intresserad av blir jag självklart okoncentrerad efter ett tag."

Eh... det spelade faktiskt ingen större roll enligt rapporterna. Intresse påverkade, men en av de överaskande slutsatserna var att det inte påverkade i så hög grad som man hade väntat.

Ämnet för de fria intervjuerna fick väljas av deltagarna själva. Alla var således intresserade av ämnet. I det försöket var man mer intresserad av huruvida det fanns koncentrationsavbrott även under optimala förhållanden, inte graden av skillnad.

Jobben var dels av vanlig jävla kontorstyp, dels av mer kreativ typ där försökssubjekten tyckte om jobbet mer än den 25e i varje månad (programmerare var en grupp, till exempel, där rätt många hade valt jobbet på grund av jobbet, inte lönen). Ingen större skillnad märktes. Syftet med experimentet var att mäta skillnader på ett icke-intrusivt sätt i en normal och naturlig miljö.

Personerna som fick se film djupintervjuades också. En del av intervjun gällde försökspersonens bakgrund, inklusive intresset för ämnet som filmen behandlade. De som hade ett genuint intresse för ämnet hade i allmänhet marginellt längre koncentrationsperioder och kortare okoncentrationsperioder, samt i största allmänhet djupare koncentration, men fortfarande bröts koncentrationen med regelbundna intervall. De väldigt få i testgruppen som kom över en halvtimme tillhörde den intresserade gruppen. Syftet med experimentet var att mäta skillnader när så många faktorer som möjligt var kontrollerade och finna vilka faktorer som påverkade koncentrationen och i vilken grad.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hållbarhet+relevans

Nightowl, som önskar han hade forskningsrapporter som stödde hans åsikter. Grrr. ;-)

I det aktuella fallet är de ju rätt irrelevanta. Som flera har sagt handlar det ju inte om att hålla 100% koncentration utan avbrott... det handlar om att hålla tyst med ovidkommande prat. Det ena är svårt, det andra inte och de är inte särskilt relaterade.
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Lite sådant få man ju tåla bara det inte förstör för alla och sålänge det är på rätt ställe. Händer det ofta så är det förmodligen för att stämningen är lite fel. Det kan passa med musik, levande ljus och lite sådant. I den spelgrupp jag ingår i så går det jämnt åt mycket läsk och godis så det kan varra bra att hälla upp sådant innan så man slipper prasslet vilket kan förstöra lite om man helt plötsligt tappar ut en påse daimkulor följt avv ett pys från en cola flaska.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Omänskliga krav

"Den normala människan kan hålla koncentrationen på ett ämne i en kvart ungefär"

Så hur förklarar du människor som utan större problem kan vara på fantasylajv veckor i sträck? Kanske kan det vara så att vi talar om olika typer och grader av koncentration här?

"koncentrera sig på sin rollperson, miljön och stämningen totalt i sex till åtta timmar"

Det är väl ungefär lika svårt som att koncentrera sig på den verkliga verkligheten...

"stenhårt och utan avbrott"

Nåja, en och annan paus brukar även vi friformsflummare unna oss...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: #otimead musik

När jag SLar har jag med mig en uppsjö egenhändigt kompilerade CD skivor med diverse filmmusik. En gång (ska jag vara ärlig ska det stå FLER gånger) så lyckades jag, precis innan RPna skulle gå in i ett hus, sätta på "main theme" från OMEN II istället för något betydligt lugnare. Det tog inte många sekunder innan jag insåg mitt misstag och bytte, men jag kan ju säga att mina spelare tog det EXTREMT försiktigt inne i huset.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Omänskliga krav

"Så hur förklarar du människor som utan större problem kan vara på fantasylajv veckor i sträck?"

De förklarar jag som varande lika faktiska som små gröna män från Mars. Själv har jag ännu inte lyckats hålla koncentrationen ens på lajv. Jag har lättare att ignorera gympadojjor på fantasylajv än att koncentrera mig på en och samma sak längre än en halvtimme. Jag kan ha disciplinen att hålla mig från att yttra något om mina off-tankar, men då krävs det att jag snabbt glider in på rätt spår igen. En sak som garanterar att jag inte glider in på rätt spår igen är spelledare som inte har förmågan att fördela sin processortid på de olika processerna.

Senast jag var på lajv så fann jag mig till exempel plötsligt stående och funderande på hur en datastruktur för Aliens och en algoritm för deras jakttaktik skulle se ut, och började se mig om efter papper och penna för att skriva ner det innan jag glömde bort det. Eftersom papper och penna inte fanns i lajvet så är både datastruktur och algoritm som bortblåsta - jag minns bara att den var totalt unik, självlärande och jefligt listig.

"Kanske kan det vara så att vi talar om olika typer och grader av koncentration här?"

Förmodligen.

"Det är väl ungefär lika svårt som att koncentrera sig på den verkliga verkligheten..."

Och inte ens det funkar. Innan man vet ordet av så är man okoncentrerad och tänker på fantasier, minnen eller vad som helst annat utom verkligheten som man förnimmer den. Du har till exempel aldrig funderat på vad du ska göra på Kristi Flygare under de senaste två veckorna?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: hear hear

Glöm inte de puckon som har sina mobiltelefoner på! Verkligt störande när en spännade scen förstörs av en ringande mobil.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Re: hear hear

Det kan räcka med att någon får ett meddelande.

"PIIIIP, PIIIIP!!!!!"

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Omänskliga krav

"Senast jag var på lajv så fann jag mig till exempel plötsligt stående och funderande på hur en datastruktur "

När detta hände, sprang du då runt och berättade för den elaka orchen borta vid kröken om din upptäckt? Troligtvis inte eftersom du då inte skulle överlevt att berätta om det. Det är alltså denna typ av "OFF"ande som diskussionen handlade om från början, och jag anser inte alls att det är särskilt orealistiskt att tänka sig att sådant kan undvikas med lite diciplin.

"Innan man vet ordet av så är man okoncentrerad och tänker på fantasier, minnen eller vad som helst annat utom verkligheten som man förnimmer den. "

Men är man uppe i ett spännande moment av ett spel så händer detta lite mer sällan, speciellt om SL byggt upp en bra stämning och man gått in i sin roll.

[OT]

"Du har till exempel aldrig funderat på vad du ska göra på Kristi Flygare under de senaste två
veckorna?"

Nix, fick reda på igår att det är helgdag i morgon (har inte direkt fetkoll påreligösa högtider bortsett julafton) . Däremot vet jag nu vad ska göra: Plugga, plugga, tentaplugga och Spelleda CoC...
 
Top