Nekromanti Stämning

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Jag har ett exemplar av CoC som jag då givetvis är SL i.
Nu är det så här att jag undrar om det finns några bra sätt att få spelgruppen i "rätt" stämning?
Det går ibland i inledningen av de äventyr vi har spelat, men till slut är det alltid nå´n som skrattar åt någon lustighet som inte alls har med rollspelandet att göra, och då verkar den lilla uppbyggda stämningen som fanns, som bortblåst.

Döden är ju när någon, (fast det är spännande), börjar prata om nå´t helt annat. (Är det inte Arkiv X imorrn?, tex)

Vad jag förstått så är skräckrollspel ett av de svåraste för en SL att ge sig på. Är det så?

Har någon kanske förslag på "lämplig" musik att ha i bakgrunden?

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Små svårt...

Jo det stämmer nog rätt så rejält att Skräck är det svåraste att SLa. Men jag tror att man måste ta i med hårdhandskarna när det gäller grejor som inte tillhör. Vad tjurig när det gäller det hela och ge dig inte. Själv så har jag ingen erfarenhet i rent skräck rollspel men jag skall börja testa nu så vi får väl se hur det går. Jag skall nämligen bland annat spelleda Vita Liljor på LinCon.

Har någon kanske förslag på "lämplig" musik att ha i bakgrunden?
Jag har för mig att det skall finnas en tråd 4 sidor bak som just tar upp det här ämnet.

Nightfang som finular på att börja SLa CoC på heltid...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Kräv disciplin!

Jag måste instämma i det ni säger. Det ÄR svårt att få en bra stämning om spelarna inte är med på det. Kräv disciplin! Det måste du. Om du inte tar i hårt så blir det ingen stämning. Om dom har saker att diskutera låt dom göra det före eller efter spelmötet, inte mitt i. Skräck kan vara svårt att få bra, men har man bra spelare, som kan koncentrera sig och verkligen leva sig in i sin roll, kan det bli helt underbart.


Angående musik, kolla på följande trådar:
http://forum.rollspel.nu/showflat.p...or&Number=39246&page=2&view=collapsed&sb=5

ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag har en ruskigt bra skiva som jag inhandlade för 40kr. X-themes 2 heter den tror jag, X-files inspirerad musik, jag vet inte om ettan är något att ha. Den kanske är svår att få tag på men det är baske mig den bästa skräckrollspelsmusiken (långt ord...) som jag någonsin har stött på. Den kanske finns på Ginza (http://www.ginza.se)

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Off.

Även om problemet märks särskilt tydligt inom skräckrollspelandet där stämningen är A och O, så finns faktiskt problemet med spelare som börjar tala off-character (eller off, som det ofta kort och gott kallas)under spelmötet inom alla genres och spelstilar.

Tro mig, jag vet. Ofta på konvent när man möter helt nya människor har det hänt att man slitigt sitt hår för att ngn börjar tala om något helt utanför rollspelet, medan man själv (som SL eller spelare) desperat försökt hålla kvar någon form av känsla.

Det som behövs är som sagt disciplin. Som SL får man be spelarna som offar lite för mycket att ta det senare (under ngn paus eller efter spelmötet, eller ifall någon blir utskickad). Helst ska man ta upp det personligt med spelaren i enrum (är det flera som offar tar man upp det med dem en och en). Här får man förklara vad man tillåter under spelmötet, och att de förstör den stämning man försöker bygga upp.

Detta gäller alltså ifall inte hela spelgruppen offar... då kanske det är bäst att ta upp det med hela gruppen.

/Andreas - hatar offande. tala strunt kan man göra under pauserna! :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som någpn sa så är ju diciplin på det hela en fördeö.. Annars så tror jag att man kan flippa ur och det blir oseriöst !
När dte gäller musik så tror att Nick Cave & the bad seeds(tror att det stavas så) är ett aldeles utmärkt val.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Man måste ju ha kul!

Det är väl inte lumpen, för fan!

När vi spelar har sitter vi oftast i ett mörkt kök med stearinljus och dov musik (soundtracket till Coppolas Dracula t.ex.). Det största problemet med filmmusik är att den går ju upp och ned för att passa scenen den skrevs till. Detta kan vara lite jobbigt, särskilt om man försöker tajma det. /images/icons/laugh.gif

Musiken och ljuset tillsammans med SL:s ord skapar en lite läskig stämning, om inte annat kan man iallafall leva sig in i omgivningarna och det som händer.

Vi snackar ganska mycket "off", men det är nästan aldrig något problem. Vi brukar vara väldigt snabba med att komma tillbaka "on" så att säga.

Jag antar att det är upp till var och en att bestämma vad som ska tillåtas. Kom ihåg att det ska vara kul bara. I en utgåva av Vampire står det ju t.o.m. (i kapitlet som avhandlar experience points) att det kan vara värt en extra poäng ifall spelaren har lyckats med att få SL att spruta cola ur näsan av skratt...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Omänskliga krav

"Även om problemet märks särskilt tydligt inom skräckrollspelandet där stämningen är A och O, så finns faktiskt problemet med spelare som börjar tala off-character (eller off, som det ofta kort och gott kallas)under spelmötet inom alla genres och spelstilar."

Den normala människan kan hålla koncentrationen på ett ämne i en kvart ungefär. Ett fåtal kan komma upp i en halvtimme. Sedan börjar tankar och associationer driva iväg.

Att begära att spelarna ska koncentrera sig på sin rollperson, miljön och stämningen totalt i sex till åtta timmar, stenhårt och utan avbrott, är enligt min ringa åsikt ungefär lika lätt som att klämma en elefant genom ett nålsöga.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kräv disciplin!

Om jag skulle träffa på en spelledare som skulle kräva "disciplin", inte bara "respekt för mina medspelare", skulle han ha en spelare mindre jävligt snabbt.

Om "kul" är att ta det lättsamt, då tar man det lättsamt. Den SL som inte kan få folk att behålla spänningen genom att själv vara spännande får skylla sig själv. Bli en bättre SL eller övergå till att skriva berättelser eller regissera teater så slipper man ta hänsyn till jobbiga spelare.

Nightowl, medlem av FFMMSL, och jefligt stolt över detta.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Re: Omänskliga krav

Jag håller med! Jag personligen tycker inte att man skall kräva diciplin eller liknande av sina spelare. Jag själv offar ibland när vi spelar också, som SL. Men konsten tror jag är att offa på rätt ställen. Man kan ju välja sina tillfällen att kläcka något roligt eller ngt som är off.

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Omänskliga krav?

Den normala människan kan hålla koncentrationen på ett ämne i en kvart ungefär. Ett fåtal kan komma upp i en halvtimme. Sedan börjar tankar och associationer driva iväg.

Man behöver inte hålla 100% koncentration för att undvika att tala för mycket off. Det enda som krävs är att man håller tyst när ovidkommande prat skulle störa stämningen. De flesta människor klarar av att hålla tyst.

Att begära att spelarna ska koncentrera sig på sin rollperson, miljön och stämningen totalt i sex till åtta timmar, stenhårt och utan avbrott, är enligt min ringa åsikt ungefär lika lätt som att klämma en elefant genom ett nålsöga.

Jag har spelat flera åttatimmarssessioner där nästan inget off-prat förekommit annat än i pauserna. Folk som ville prata inbördes skickade lappar, viskade eller gick åt sidan. Det är inte så svårt. Knepet är att få ihop folk som tycker den stämning man uppnår på detta vis är värd ansträngningen.

(Jag har, naturligtvis, spelat en massa sessioner där det nästan var mer off-prat än spel. Olika spel behöver olika tekniker...)

Som jämförelse kan ju nämnas att jag aldrig fått tag i en elefant, än mindre lyckats klämma den genom ett genomsnittligt nålsöga (fasen, jag har svårt att få _trådar_ genom nålsögon :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
#otimead musik

Det största problemet med filmmusik är att den går ju upp och ned för att passa scenen den skrevs till. Detta kan vara lite jobbigt, särskilt om man försöker tajma det.

Jag hade en idé om att man skulle låta musikens stil avgöra vad som sker i spelet snarare än att låta spelets stil avgöra vilken musik man behöver. M.a.o: om det går från en lugn låt till en hastig och intensiv så är det dags för ett överfall.

Har aldrig testat det i.o.f.s. /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Kräv disciplin!

Om jag skulle träffa på en spelledare som skulle kräva "disciplin", inte bara "respekt för mina medspelare", skulle han ha en spelare mindre jävligt snabbt.

Om du skulle träffa på en spelargrupp (med sl) som pratar minimalt off och tycker att man bör följa deras exempel (av respekt för sina medspelare), skulle du vara lika negativ till det?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Medryckande musik..

"Jag hade en idé om att man skulle låta musikens stil avgöra vad som sker i spelet snarare än att låta spelets stil avgöra vilken musik man behöver. M.a.o: om det går från en lugn låt till en hastig och intensiv så är det dags för ett överfall."

- Repeatfunktion på samma spår är A&O i sammanhanget - det kräver ju också att man hittar passande musik, men det brukar inte vara något större problem.. Nybörjare på "repeatfronten" kan ju försöka sno lite datorspelsmusik, den är ju faktiskt "som gjord för det".. /images/icons/wink.gif
Efter den lila utvikningen tänkte jag bara säga att jag tenderar att ha MD-skivor med blandad kompott, och har aldrig någon större koll på vilka låtar som ligger var, annat än att de är bra rollspelsmusik generellt. Därför råkar jag också ofta ut för att jag ska byta från en lugn låt till en annan (alternativt från en "skräcklåt" till en annan) och kommer på "hektisk fight"-spåret som börjar med en fin "Woosh-Bang"-effekt, som liksom får spelarnas uppmärksamhet.. Då känns det ju tämligen dumt att bryta stämningen genom att säga "hoppsan - fel spår", så jag slänger in en helt improviserad fight av något slag mitt i alltihop.. Det kan faktiskt bli rätt lyckat ibland. Dessutom tenderar jag att spelleda till musiken, dvs. när jag har en lång fin rollspelslåt som varierar lite i tempo, så börjar jag "speeda upp" spelandet i takt till musiken.. Aningen skumt, men inte opassande - än så länge..

//MiD[K]NiGHT. - jag är inte här tillräckligt ofta.. /images/icons/wink.gif

 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: #otimead musik

<I>Jag hade en idé om att man skulle låta musikens stil avgöra vad som sker i spelet snarare än att låta spelets stil avgöra vilken musik man behöver. M.a.o: om det går från en lugn låt till en hastig och intensiv så är det dags för ett överfall.</I>

Och om musiken plötsligt blir lugn igen så får alla motståndare hjärtslag och tvärdör, eller? (-:

Jag såg iaf ett exempel på otajmad musik ikväll - Järfällas lokal-TV visade en liten amatör-skräck-kortfilm vid namn 'Salong 2', om en söt ung kassörska som jagas genom CinemaFlex av en Scream-wannabee. De hade snott bakgrundsmusik från diverse Hollywoodfilmer, och nästan konsekvent lagt in musik som var alltför svulstig för det man såg i rutan. T.ex fanns en scen där kassörskan sakta och försiktigt smyger fram genom en tom korridor (beväpnad med en golvmopp, fö) - till musiken från scenen i 'Aliens' där Ripley tar över ATV:n och dundrar iväg med den för att rädda marinsoldaterna från reaktorbyggnaden.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: #otimead musik

Och om musiken plötsligt blir lugn igen så får alla motståndare hjärtslag och tvärdör, eller? (-:

Nej nej, då dör någon en tragisk död, eller så dyker det upp överväldigande förstärkning för motsidan... eller så kanske man har en flashback till hur just den där skurken därborta var densamme som dödade din favoritkanin Nibbles.

Hmm... mekaniken är inte helt utan fel kanske :)
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Mmm...

En bra grundidé, men det verkar kräva en hel del av SL. Skulle nog vara jävligt skoj om det flöt bra...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Så här ligger det till.

Rollspel är till för att man skall ha roligt. Jag brukade spela skräckrollspel hela tiden och nästan alltid så blev det mer eller mindre stora skrattfester. Även när spelarna blev inlåsta i skrämmande hus och jagade och unrgammla mumier så kom spelarna på planer och idéer som bara inte gick att undvika att skratta åt. Vad jag gör vid sådana tillfällen är att jag låter skämtet gå sin gång utan att direkt låta det ha någon effekt i spelandet och när skratten börjar lägga sig så säger jag "men ärligt, vad gör ni nu?" Har man flammsiga spelare så är det bara nått man får leva med, du skall alldrig kräva att de skall komma in i rätt stämning och behålla den. Även de mest seriösa skräckfilmerna har scener med komiska inslag. Jag har även under sådana sessioner bär alla flummade lyckats riktigt skrämma dem mot slutet av äventyret. Att speleda är som att dansa. Du måsste följa med spelarnas rörelser och de måsste följa med dina, annars krockar ni bara och trampar varandra på tårna. Och det gör ont.

Shadow -2001 (When life treats you bad)
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: #otimead musik

Det du pratar om med att ha musik som tajmar stämningen har jag som ofta SLar Kult provat många gånger. Dracula musiken som vanlig bakgrundsstämning, Heat musiken vid strid (en speciell låt, den som är när det är gatushutout i filmen), Hellrasier musiken när man är i drömmar eller i infreno eller nåt. Är man på en klubb i London får man väl sätta på klubbmusik. Man får se till att man inte sitter och byter skiva hela tiden.
Men jag tycker att det fungerar jätte bra.
Övrigt bra för stämningen är ju tända ljus, sitta i ett rum med många utgångar som leder till andra mörka rum. Det ska vara mörkt utomhus och det ska finnas stor fönster i rummet där man sitter. Men bland det viktigaste är att använda rollpersonernas namn och inte spelarnas, namnlappar kan fungera bra till en början.
 

Calum

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
12
Location
Stockholm
Jag hoppas det går bra om jag skriver på engelska:

Here are a few tips I try to use to build atmosphere in my games of Call of Cthulhu. Start with a quiet room where you won't be disturbed. Don't leave anything distracting lying around. Play after dark, or draw the curtains. Have candles ready, so that when night falls, or the characters go into a cave, basement etc. you can light the candles. Darkness and flickering shadows really work!

Appropriate music is a must, but don't play it too loudly, or it will just distract everybody. I prefer to use horror soundtracks, or classical music. Avoid rock music of all kinds unless your game is set in modern times. The main problem with classical music is that it usually tries to evoke several different moods, not only fear. This is also true of soundtrack music. The solution to this is to either programme your CD player, or make tapes of the pieces of music which fit best with the mood you want to build. Have one tape of eery, suspense-building music, another of exciting combat music, a third of 20s jazz for the speakeasy scene, and a fourth of completely weird music for when the characters go through the gate to Yuggoth. Important NPCs can be given theme tunes, to help the players recognise them. Play the tune whenever that NPC appears. Lots of ideas can be found at: http://www.eerie.fr/~alquier/HPL/music_list.html. You can also use sound effects. I once ran a game set in a haunted house during a thunderstorm, and played a CD of a thunderstorm continually in the background, with no other music. It worked a treat. Ethnic music can also work well - I once played a game set in the Australian bush, using aboriginal digeridoo music at appropriate points, which worked well.

You can also play up your characterisation of NPCs. Use the space around the gaming table - get up and walk around. Stand behind the players. Be physical. Invade their personal space. Touch them. Talk in their faces. Refuse to respond to their jokes. Vary your tone of voice, too. Talk in a whisper when things get creepy - shout when things get violent.

However,be careful not to overdo it - I don't recommend you do this for an entire gaming session, only when you're trying to build mood at the scary bits. Remember you're doing this for fun, and try to get the players to agree to get into the mood. You can't do this for hours on end, so just play as normal until the bad shit starts happening, then put on the scary music and start trying to creep the players out. Humour is an important part of horror - it's natural to respond to fear or a shock with laughter - so try to create fear in waves. Start with a small shock, then relax, then hit them with something bigger, then relax again, then build up to something really awful. Horror movies do this all the time - the key is the drop in tension between scares.

Sometimes you'll get a player who appears to be deliberately trying to destroy the mood that he knows you're trying to create. Here's a good article on how to handle players who do this: http://www.johntynes.com/rl_mofo.html.

Another good technique is to physically isolate the players.
When the party splits up, take the players who went off on their own aside and deal with them separately. Don't let on to the main group what's happened to them.

Have fun!
 
Top