Det beror på vem man frågar.Pandan said:Fast det här måste jag svara på...
Kom igen, det är inte som om vi tar "stöld" helt ur luften på något vi ogillar!
Och jag är yngre änvad Krank är, och jag har nog aldrig hört någon unge (mellan 13 - 18 år) säga att det är samma sak att ladda ner som att sno en fysisk produkt. Heck, vi har ett fertal lärare här som säkert skulle kunna göra en snabb, anonym undersökning som visar att det inte stämmer.krank said:Totte said:Och tillbaka till ungarna som snattar. Ni verkar inte förstå deras resonemang, för ni är äldre.
Dock så vill dom stora mediföretagen att man ska koppla fildelning med stöld, och jag tror nog att det är därför många missförstår detta. Om man ser på X antal DVDer (visst är det roligt att dom man köper måste visa det, medan dom man laddar ner har tagits bort?) så får man ju det inpräntat i huvudet.Krille said:Det beror på vem man frågar.Pandan said:Fast det här måste jag svara på...
Rent juridiskt så definieras stöld (och straff för stöld) i 8 kapitlet i brottsbalken, medan upphovsrätt (och straff för brott mot den) definieras i upphovsrättslagen. Så frågar du en jurist så är det helt taget ur luften.
Och frågar du mig, varande en piratkopierad spelskapare, så anser jag att det är helt taget ur luften. Kopiering är inte stöld, oavsett hur lite jag gillar att ha blivit piratkopierad.
Grejen är att du inte heller köpt produkten. Du har betalat för att få se/lyssna/läsa den. Så, lika lite som att du kan jämföra kopiering med stöld kan du jämföra köp som leder till ägande med att betala för att ta del av.Totte said:Det är du som gör en tankevurpa. Den person som laddad upp filmen/spelet/regelboken) som anser sig ha "köpt det" har inte betalat "fullt pris", utan enbart betalat allt mellan en tusendel och en miljondel av fullt pris.
Hade den som laddade upp betalt för hela produkten, inte bara en pyttefuttig del hade ingen klagat.
Jag hoppas att industrin dör, den har alltid varit en bromskloss för det nya, för det kreativa. Industrin satsar på sådant som den vet säljer, dvs sådant som redan är gjort. Försvinner den så kommer de som faktiskt skapar något att få en chans.Totte said:Men tanka du, hoppas verkligen medieindustrin dör, så hela nästa generation får nöja sig med 25 sekunders Youtube klipp på skrattande bebisar med morotsröra i håret, för det är dit vi går, med raketfart. Och rollspelböcker blir något som man får leta efter på antikvariaten.
Har de någonsin varit lönsamma? Speciellt svenska dito?krank said:Rollspelsböcker kommer att produceras även i framtiden. I dagsläget är de inte lönsamma; en hel del av oss skänker dessutom bort våra PDF:er och liknande. Jag lovar dig att rollspel kommer att skapas även i framtiden.
Och löjliga summor. Jag vet relativt populära böcker som resulterat i att författaren för ett år fick en check på 4 kr och 30 öre (japp, verkligt exempel), varvid hon ringde och sa att de kunde sluta skicka den checken...Magnus Seter said:Med det sagt, så utgår ersättning till författare baserat på hur mycket deras böcker lånas ut från biblioteken. Så om jag lånar en bok, för någon pengar. Som Spotify, fast med stenåldersteknik.!Paxen said:Då biblioteken dök upp, där man kunde låna böcker grattis så skulle det ta död på författare, för vem skulle köpa böcker då, liksom.
För mig är att kalla kopiering för stöld som att kalla fotografering för kidnappning. Felaktigt och känsloladdat för att ge ett missvisande intryck.Pandan said:"Alltså; jag förstår varför Totte och varför Electronic Arts inte gillar piratkopiering. Man kan dock inte kalla allt man ogillar för "stöld"."
Fast det här måste jag svara på...
Så, du menar alltså att det är helt OK för dig i fall någon tar din öppna källkod, stoppar in den i sin stängda kod, släpper en programvara som dom kallar för sin egen, utan att ge dig betalt för en gpl-licens för closed source. Du kan ju inte invända, du har din kod kvar.Troberg said:Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det.
Det finns flera typer av öppna licenser, varav några stycken som är ganska populära tillåter just sådant. Däremot ska det väl fortfarande nämnas i dokumentation/kodkommentarer vem som är upphovsman i regel. Se till exempel BSD-licenserna.Totte said:Så, du menar alltså att det är helt OK för dig i fall någon tar din öppna källkod, stoppar in den i sin stängda kod, släpper en programvara som dom kallar för sin egen, utan att ge dig betalt för en gpl-licens för closed source. Du kan ju inte invända, du har din kod kvar.Troberg said:Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det.
Att kalla någons påstående (även om det för mig ser ut som om du i just detta fall byggt en halmgubbe) för »löjeväckande fånigt« är visserligen inte ett direkt personangrepp per se, men det är ett onödigt inflammatoriskt ordval när du lika gärna kunde ha skrivit »fel«.krank said:Nej. Det är löjeväckande fånigt att påstå att varje nerladdning motsvarar ett köp.
Jag som varit med om båda sakerna kan ju bara konstatera att du slog huvudet på spiken, precis samma känsla, trots att jag personligen inte blev bestulen vid inbrottet (dock blev min fru av med smycken och mina barn blev av med sina spargrisar med pengar som de sparat ihop under flera år). Känslan av förnedring, utsatthet och ilska är dock den samma.Björn Wärmedal said:Om det hände mig misstänker jag att jag skulle känna mig kränkt och förorättad eller utnyttjad. Jag tror att jag skulle uppleva ungefär samma känslor om jag blev utsatt för inbrott.
Det finns inga GPL-licenser för closed source, så det är omöjligt.Totte said:Så, du menar alltså att det är helt OK för dig i fall någon tar din öppna källkod, stoppar in den i sin stängda kod, släpper en programvara som dom kallar för sin egen, utan att ge dig betalt för en gpl-licens för closed source. Du kan ju inte invända, du har din kod kvar.Troberg said:Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det.
Poängen är att det är två helt olika brottsrubriceringar, därför att de är helt väsenskilda. Därför är det inte korrekt att blanda ihop dem.Pandan said:Du kopierar något som tillhör någon annan och du gör det mot dennes direkta vilja. Tja, inte visste jag att fotografering och kidnappning låg så nära varandra för dig.
Det finns inga copyrights som tillåter dig att piratkopiera, så det är omöjligt enligt det du just skrev. Konstigt att det kan vara OK att bryta licenser så länge det inte drabbar dig själv.Troberg said:Det finns inga GPL-licenser för closed source, så det är omöjligt.Totte said:Så, du menar alltså att det är helt OK för dig i fall någon tar din öppna källkod, stoppar in den i sin stängda kod, släpper en programvara som dom kallar för sin egen, utan att ge dig betalt för en gpl-licens för closed source. Du kan ju inte invända, du har din kod kvar.Troberg said:Eller, så gör man som jag (och många, många andra), släpper sitt material under en öppen licens, så att alla kan dra full nytta av det.