krank said:
Spider Jerusalem said:
"Kopiering för privat bruk
Upphovsrätten innebär att den som har skapat ett verk (till exempel en film, musik, en bok eller ett konstverk) har ensamrätt att bestämma över användningen av verket. Det betyder att ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen. Man får inte heller göra verket tillgängligt för allmänheten, till exempel genom att lägga ut verket på internet, utan tillstånd från upphovsmannen."
Källa:
http://www.regeringen.se/sb/d/6143
Frågan är; vem är det som "gör kopian" i fallet torrent? Mottagaren eller avsändarna, så att säga?
Och vad händer om ingen gör kopian, utan den bara uppstår?
Exempel som jag funderat på:
Ni känner kanske till Reed-Solomon-kodning? Den används tex vid PAR-filer, men även vid CD-läsning och i OCR-koder, och är egentligen avsedd för felkorrigering.
Well, den har också en egenskap som gör den användbar i detta sammanhang.
Säg att jag har en fil (vi kallar den F). Jag delar upp den i två delar, F1 och F2. Med hjälp av RS-kodningen så kan jag då generera två PAR-filer på den, P1 och P2. Jag har alltså fyra filer nu. Det intressanta är att jag kan alltid återställa originalfilen om jag har minst två av dessa fyra filer, vilka två som helst.
OK, teori. När blir det intressant? Snart, jag lovar. En rolig egenskap hos P1 och P2 är att om man bara har en av dem och ingen annan del, så kan man inte återställa en enda bit från originalfilen. Har man bara ena så kan man, beroende på vilken annan fil man kombinerar den med, skapa vilken fil som helst av samma storlek. P1 och P2 kan alltså, var för sig, aldrig användas för att återskapa någonting ur originalfilen, och skulle kunna vara genererade av vilken fil som helst av samma storlek.
OK, för er som orkat läsa allt så långt, nu kommer det intressanta:
Säg att man gör en fildelningsklient som aldrig skickar originalfilen i någon form. Den skickar inte ens P1 och P2 till samma person, utan varje person får bara antingen P1 eller P2. Det innebär att om jag ger dig P1 så har jag bara gett dig en fil som inte har någonting med F1 (eller F) att göra. Sedan ger jag F2 till Kalle. Adam får F1. Bertil får F2 osv. Men, det är ju en svärm, så din klient frågar de andra om de har F2, och du kan då få den av Kalle eller Bertil (och de ger dig då aldrig någonsin F1). Ingen skickar alltså någonsin både P1 och P2 till samma person, men svärmen ser till att alla får dem ändå.
Vips, du har båda filerna, och kan återskapa F, utan att någon någonsin delat med sig av F eller någon del av den.
Försök reda ut skuldfrågan där, skulden är så utspädd att det blir omöjligt. Försök att reda ut om det ens skett en kopiering...
Jag tror att den metoden skulle kunna användas för att bygga ett fildelningsverktyg som lagligt kan dela vilken fil som helt, även filer som är inlåsta av copyright.